دستورالعمل جامع بهداشت خوب دهان و دندان ها

در این نوشته می خوانید:

آیا شما تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که کدام روش برای مسواک زدن دندان ها، بهترین روش است؟ مسواک زدن دندان ها چیزی است که بسیاری از ما تا زمانی که به خاطر می آوریم آن را انجام داده ایم، اما اغلب بدون فکر کردن به روش صحیح انجام آن.

خوب، عالی است که حالا به فکر آن افتاده اید! تمیز نگه داشتن دندان ها بخش بسیار مهمی از حفظ سلامت خوب دهان و دندان است.

آیا شما می دانید که چند بار در روز باید دندان های خود را مسواک بزنید؟ آیا می دانید چگونه دندان های خود را به درستی مسواک بزنید؟

این راهنمای دقیق حاوی همه اطلاعاتی است که شما باید در مورد نحوه تمیز کردن دندان های خود بدانید. ما به برخی از متداول ترین پرسش ها در این زمینه پاسخ می دهیم، از جمله:

  • چه مدت باید دندان ها را مسواک زد؟
  • چند مرتبه باید دندان های خود را مسواک بزنید و چه زمان هایی از روز باید این کار انجام شود؟
  • قبل یا بعد از مسواک زدن باید دندان ها را نخ دندان کشید؟
  • پسبعد از مسواک زدن، باید دهان را آب کشی کرد؟
  • نحوه انتخاب بهترین محصولات برای روتین بهداشتی دهان و دندان
  • اشتباهات مسواک زدن دندان که باید از آنها اجتناب کرد

ممکن است شگفت زده شوید اگر متوجه شوید که شما در تمام این سال ها نمی دانستید که چگونه دندان های خود را کاملاً درست مسواک بزنید، اما ما امیدواریم که این راهنما به شما کمک کند یاد بگیرند که چگونه در منزل دندان های خود را تمیز کنید، تا همیشه بتوانید احساسی مانند بعد از تمیز کردن تخصصی توسط دندانپزشک داشته باشید.

بهداشت درست دهان و دندان

بهداشت درست دهان و دندان

پرسش های متداول در مورد نحوه درست مسواک زدن دندان ها

آیا می دانستید که فقط 53 درصد از افراد در سراسر دنیا دو مرتبه در روز دندان های خود را مسواک می زنند؟ اگر شما هم اینطور هستید، پس در جای مناسب قرار دارید.

ما قصد داریم با برخی پرسش های خاص شروع کنیم که مردم اغلب در مورد روش صحیح مسواک زدن دندان ها دارند. سپس، دستورالعمل گام به گام و دقیق نحوه مسواک زدن دندان ها را برای شما ارائه خواهیم داد، به دنبال آن برخی نکات دیگر برای سالم نگه داشتن دهان و دندان ها ذکر خواهند شد. البته دندانپزشک هم می تواند بهترین راه برای مسواک زدن دندان ها را به شما توصیه کند.

لطفاً توجه داشته باشید که این راهنما عمدتاً روی مسواک زدن دندان ها برای بزرگسالان تمرکز دارد. گرچه بسیاری از این اطلاعات در مورد کودکان نیز صدق می کنند، اما اگر می خواهید بررسی کنید که چگونه دندان های کودک خود را مسواک بزنید، توصیه می کنیم راهنمای مربوط به سلامت دهان و دندان کودکان را بخوانید.

همچنین توجه داشته باشید که دندانپزشک شما ممکن است با توجه به سلامت دهان شما توصیه هایی اندک متفاوت به شما بدهد. البته، شما همیشه باید آنچه دندانپزشک توصیه می کند را دنبال کنید.

خوب، بیایید نگاهی به برخی از پرسش های متداول در مورد مسواک زدن دندان ها بیندازیم.

چند مرتبه باید دندان ها را مسواک زد؟

شما باید حداقل دو مرتبه در روز دندان های خود را مسواک زد. برخی افراد دوست دارند سه مرتبه در روز یا حتی بیشتر مسواک بزنند. گرچه مسواک زدن بیش از حد دندان ها ممکن است ، اما این احتمالاً بیشتر به دلیل یک تکنیک بد مسواک زدن است تا مسواک زدن خیلی زیاد.

تنها نکته ای که می توان با اطمینان گفت این است که: تنها یک مرتبه مسواک زدن دندان ها در روز برای تمیز نگه داشتن آنها کافی نیست. با وجود این، 30 درصد از آمریکایی ها اعتراف می کنند که تنها یک مرتبه در روز مسواک می زنند. یک مرتبه مسواک زدن در روز زمان کافی برای خوردن و از بین بردن سطح دندان ها را به باکتری ها می دهد، به این معنی که احتمال بروز حفره های دندانی افزایش پیدا می کند.

چه زمانی باید دندان ها را مسواک زد؟

قبل از رفتن به رختخواب، و حداقل یک بار دیگر در طول روز، دندان های خود را مسواک بزنید. برای اکثر مردم، این زمان صبح خواهد بود. خوب است که بیشتر از این مسواک بزنید. به شرطی که بدانید چگونه دندان های خود را درست مسواک بزنید.

مهم است که قبل از خواب دندان های تمیزی داشته باشید، زیرا زمانی که خواب هستید، داخل دهان شما بزاق کمتری برای مبارزه با هر گونه باکتری که باقی می ماند وجود دارد. با این حال، 70 درصد از افرادی که تنها یک مرتبه در روز مسواک می زنند، می گویند این کار را صبح انجام می دهند، نه شب.

شما ممکن است شگفت زده شوید اگر بشنوید که بهترین زمان برای مسواک زدن دندان ها بلافاصله پس از غذا خوردن نیست- به خصوص اگر غذا یا نوشیدنی بسیار اسیدی یا شیرین خورده باشید. علت این است که قند و اسید مینای دندان را ضعیف می کنند، و ممکن است با مسواک زدن دندان های خود به آنها آسیب وارد کنید، زمانی که آنها به تازگی پوشش خود را از دست داده اند. در عوض، بلافاصله بعد از غذا خوردن، دهان خود را با آب بشویید و دندان ها را 30 دقیقه بعد مسواک بزنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مضرات بوتاکس برای درمان دندان قروچه

دندان ها را باید قبل از صبحانه مسواک زد یا بعد از آن؟

شما دندان هایتان را قبل از صبحانه مسواک می زنید یا بعد از آن؟ به نظر می رسد تا زمانی که شما دو بار در روز مسواک می زنید، مهم نیست که شما قبل از صبحانه مسواک می زنید یا بعد از آن.

با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، اگر شما در مورد مسواک زدن پس از صبحانه فکر می کنید، ممکن است لازم باشد بعد از صبحانه خوردن و قبل از مسواک زدن کمی صبر کنید. علت این است که مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی مینای دندان ها را تضعیف می کنند، بنابراین اگر شما خیلی زود مسواک بزنید، ممکن است در نهایت مقداری از این مینای گرانبها را از بین ببرید.

بهداشت درست دهان و دندان

بهداشت درست دهان و دندان

چه مدت باید دندان ها را مسواک زد؟

دو تا سه دقیقه، زمان توصیه شده برای مسواک زدن دندان ها است. هر زمانی کمتر از این باعث می شود شما وقت کافی برای درست تمیز کردن همه سطوح دندان ها نداشته باشید، اما احتمالاً می توانید بیش از حد مسواک بزنید. مسواک زدن دندان ها برای مدت زمان طولانی تر، لزوماً چیز خوبی نیست، زیرا مسواک زدن زیاد ممکن است باعث آسیب به دندان ها و لثه ها شود.

اما واقعاً مهم است که روی آنچه در طول آن چند دقیقه انجام می دهید تمرکز کنید. یک روتین مسواک زدن برای خود داشته باشید- مانند نمونه ای که در زیر آمده است- و هر روز یک الگوی مشابه را دنبال کنید. اجازه ندهید حواستان پرت شود، در غیر این صورت، ممکن است پنج دقیقه را صرف مسواک زدن تنها چند دندان خواهید بدون آنکه حتی متوجه آن شوید.

اگر این اتفاق برای شما رخ دهد، ممکن است بخواهید به فکر یک مسواک برقی تایمر دار باشید. در این نوع مسواک ها از 40،000 ارتعاش صوتی در هر دقیقه برای زدودن پلاک از روی دندان ها استفاده می شود. بعلاوه معمولاً چند حالت مختلف تمیز کردن دارند، مثلاً یکی از آنها به سفید شدن اضافی دندان ها کمک می کند!

قبل از مسواک زدن باید نخ دندان بکشید یا بعد از آن؟

بر اساس انجمن دندانپزشکی آمریکا ADA، مهم نیست که قبل از مسواک زدن نخ بکشید یا بعد از آن، مهم انجام دادن آن است. در واقع ADA زمان ترجیحی خاصی از روز را مشخص نمی کند.

آنها به سادگی توصیه می کنند که شما زمانی را انتخاب کنید که برای شما نباشد چند دقیقه اضافی صرف نخ دندان کشیدن کنید و برای افراد مختلف زمان های مختلف مناسب است. به عنوان مثال، اگر می دانید قبل از رفتن به رختخواب خیلی خسته خواهید بود، پس سعی کنید آن را صبح یا بعد از ناهار انجام دهید.

در هر صورت، مهم این است که شما به طور منظم نخ دندان کشیدن را انجام دهید. اکثر افراد این کار را انجام نمی دهند.

آیا پس از مسواک زدن دندان ها باید دهان را آبکشی کرد؟

گرچه انجمن دندانپزشکی آمریکا نظر قطعی در مورد این موضوع اعلام نکرده است، مطالعات بین المللی حاکی از این هستند که بهتر است که پس از مسواک زدن، دهان را شستشو ندهید و یا تنها با مقدار اندکی آب شستشو دهید.

مطالعات انجام شده حاکی از این هستند که اگر بعد از مسواک زدن دهان را بشویید، فلوراید موجود در خمیر دندان که برای کمک به مبارزه با پوسیدگی و تقویت دندان ها درون آن وجود دارد را می شویید. تف کنید، اما شستشو ندهید، و فلوراید به مدت طولانی تری روی دندان های شما باقی می ماند.

آیا باید زبان خود را مسواک بزنید؟

تمیز کردن زبان به مبارزه با بوی بد دهان و کاهش باکتری های داخل دهان کمک می کند. شما می توانید تمیز کردن زبان خود را با استفاده از مسواک و یا یک اسکراب زبان به عنوان بخشی از روتین مسواک زدن روزانه خود انجام دهید.

آیا باید لثه ها را بشویید؟

خیر. بخشی که بیشتر در معرض خطر قرار دارد خط لثه است، جایی که لثه ها به دندان ها می رسند. دندان های خود را با زاویه 45 درجه مسواک بزنید، تا خط لثه شما نیز تمیز شود و لثه های شما سالم باقی بمانند.

به منظور حذف هر گونه تارتار که در حال حاضر روی دندان های شما تشکیل شده است، ممکن است لازم باشد برای جرمگیری و پولیش دندان ها (پاکسازی روتین دندانپزشکی) به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، خطر ابتلا به بیماری لثه در شما افزایش پیدا خواهد کرد.

بهداشت درست دهان و دندان

بهداشت درست دهان و دندان

آیا جویدن آدامس به جای مسواک زدن دندان ها مشکلی ندارد؟

جویدن آدامس فاقد قند بعد از غذا می تواند به جلوگیری از بروز حفره های دندانی کمک کند، اما جایگزینی برای مسواک زدن نیست. آدامس جویدن می تواند به جداسازی ذرات غذا و تولید بزاق کمک کند. این اتفاق به طور طبیعی با اسیدهایی مبارزه می کند که می توانند به دندان های شما آسیب وارد کنند.

به خاطر داشته باشید که نوع فاقد قند آنها را انتخاب کنید، در غیر این صورت، شما فقط دندان های خود را با قندی پوشش می دهید که حتی آسیب بیشتری به دندان ها وارد می کند. و از آن علاوه بر- و نه به جای- دو مرتبه مسواک زدن در روز استفاده کنید.

چه اتفاقی می افتد وقتی دندان های خود را مسواک نمی زنید؟

گرچه هر از گاهی فراموش کردن مسواک زدن دندان های خود اتفاق چندان بزرگی نیست، اما اگر شما همچنان انجام این کار را ادامه دهید، با مشکلاتی مانند تشکیل پلاک و تارتار و بوی بد دهان مواجه خواهید شد.

و پس از آن، این مشکلات می توانند باعث پوسیدگی دندان ها، از دست رفتن دندان ها و بروز بیماری لثه شوند! بنابراین، دندان های خود را مسواک بزنید.

آیا می توان دندان ها را خیلی زیاد مسواک زد؟

درست مثل هر چیز دیگری، مسواک زدن بیش از حد الزاماً چیز خوبی نیست. اگر دندان های خود را بیش از حد مسواک بزنید، ممکن است باعث فرسایش مینای دندان های خود شوید. این اتفاق، به نوبه خود، می تواند باعث حساسیت دندان های شما شود، و در واقع می تواند باعث شود دندان های شما زردتر به نظر برسند، زیرا عاج زرد رنگ زیر مینای دندان قابل مشاهده تر خواهد شد. در برخی موارد، مسواک زدن بیش از حد می تواند منجر به تحلیل رفتن لثه ها نیز شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هزینه انواع جراحی لثه

آیا می توان دندان ها را با جوش شیرین مسواک زد؟

درست کردن خمیر از جوش شیرین و آب، و سپس اضافه کردن نوعی روغن برای طعم و مقداری نمک، و یا افزودن اندکی جوش شیرین به خمیر دندان روشی است که به این شهرت گسترده رسیده است که به طور طبیعی باعث سفید شدن دندان ها می شود.

نحوه مسواک زدن صحیح دندان ها: راهنمای گام به گام

ما ثابت کرده ایم که شما باید حداقل روزی دو مرتبه، یکی از آن زمان ها قبل از رفتن به رختخواب باشد، هر بار به مدت دو تا سه دقیقه مسواک بزنید. در اینجا کاری که باید طی آن چند دقیقه مسواک زدن انجام دهید را توضیح می دهیم:

از مقدار صحیح خمیر دندان فلورایده استفاده کنید.

از یک مسواک دارای فرچه نرم استفاده کنید که به راحتی داخل دهان شما قرار بگیرد، بنابراین می توانید به هر جایی که نیاز به مسواک زدن دارد، دسترسی پیدا کنید.

نیاز نیست خمیر دندان مانند چیزی که در بسیاری از تبلیغات خمیر دندان می بینید، کاملاً روی مسواک را بپوشاند. برای همه افراد بالای سه سال به اندازه یک نخود خمیر دندان کافی است. اینها مقادیر خمیر دندان توصیه شده توسط ADA با توجه به گروه سنی هستند:

سن مقداری که باید مصرف کرد
کودکان زیر 3 سال یک لای نازک (به اندازه یک دانه برنج)
کودکان 3 تا 6 سال به اندازه یک نخود
کودکان بالای 6 سال و بزرگسالان به اندازه یک نخود

گرچه ADA اخیراً بهترین غلظت فلوراید در خمیر دندان مناسب هر گروه را مشخص نکرده است، اما به صورت بین المللی توصیه می شود که 1000ppm  از آن تا سن 6 سالگی و 350/1 -500/1ppm  پس از آن استفاده شود.

مسواک را در زاویه 45 درجه قرار دهید.

هنگام مسواک زدن طرفین دندان های خود، مسواک خود را 45 درجه کج کنید تا فرچه ها بتوانند به داخل شکاف های کوچک بین دندان ها و لثه ها قرار گیرند. اگر در این پاکت ها پلاک ایجاد شود، می تواند منجر به بروز بیماری لثه شود.

دندان ها را به آرامی با حرکات دایره ای کوچک مسواک بزنید.

بسیاری از افراد دندان های خود را با حرکات سایشی رو به عقب و جلو مسواک می زنند، اما در واقع حرکات دایره ای کوچک روش صحیح مسواک زدن دندان ها هستند، زیرا آنها مؤثرتر هستند و کمتر آسیب وارد می کنند.

همچنین نه نیاز است فشار زیاد وارد کنید و نه خیلی محکم ساییدن مسواک روی دندان ها. فشار ملایم برای شل شدن پلاک ها کافی است، و اگر خیلی محکم مسواک بزنید، ممکن است باعث خونریزی لثه های خود شوید. بسیاری از مسواک های الکتریکی دارای سنسور فشار هستند که اگر دندان های خود را خیلی با شدت مسواک بزنید به شما هشدار می دهند.

همه سطوح همه دندان ها را بشویید.

ترتیب مسواک زدن دندان ها مهم نیست، اما هر بار انجام دادن آن به یک شکل مشابه می تواند کمک کند تا اطمینان حاصل شود که شما هیچ سطحی را مسواک نزده رها نکرده اید. این یک نمونه از نحوه مسواک زدن دندان ها است.

  • در عقب دهان، بالا سمت چپ یا بالا سمت راست شروع کنید.
  • کار خود را به سمت سطح بیرونی هر دندان ادامه دهید، هر یک از آنها را با حرکات دایره ای کوچک به مدت چند ثانیه مسواک بزنید.
  • مسواک خود را به سمت سطح داخلی بچرخانید و دوباره به سمت بالا بروید.
  • سطح جونده دندان های مولر فک بالا و سطح پشتی دندان های عقب خود را مسواک بزنید.
  • مسواک خود را به صورت عمودی بچرخانید و برای چند بار مسواک زدن پشت دندان های جلو از یک حرکت رو به پایین استفاده کنید.
  • این روند را برای دندان های فک پایین تکرار کنید.
  • پس از تمیز کردن دندان ها، چند بار مسواک یا زبان پاک کن را روی زبان خود بکشید.

روش دیگر این است که دهان خود را به چهار قسمت تقسیم کنید و برای هر یک 30 ثانیه وقت صرف کنید، و سطوح داخلی، بیرونی و جونده را همانطور که پیش می روید مسواک بزنید.

تف کنید اما دهان را نشویید.

به یاد داشته باشید، اگر بعد از مسواک زدن دندان ها، دهان خود را با آب یا دهانشویه بشویید، مواد تشکیل دهنده خمیر دندان شما رقیق شده یا شسته می شود. اگر می خواهید دهانشویه استفاده کنید، پس از مسواک زدن مدتی صبر کنید یا از آن در زمان های دیگری استفاده کنید که مسواک زدن امکان پذیر نیست.

روزی یک مرتبه بین دندان ها را تمیز

نیاز نیست هر بار که دندان های خود را مسواک می زنید این کار را انجام دهید، اما تمیز کردن روزانه بین دندان ها به دور نگهداشتن پلاک کمک خواهد کرد. شما می توانید از نخ دندان رشته ای، مسواک های بین دندانی یا یک واتر فلاسر استفاده کنید.

ملاحظات دیگر

چگونه دندان های خود را با بریس بشویید؟

هنگام مسواک زدن دندان های خود در حالی که بریس روی آنها قرار دارد، باید همان تکنیکی را دنبال کنید که بدون بریس ها استفاده می کردید، با چند مرحله اضافی. علاوه بر مراحل ذکر شده در بالا، شما باید مسواک را روی براکت ها قرار دهید و زاویه دهید، و به صورت دوایر کوچک مثل همیشه مسواک بزنید. سپس، در حالی که مسواک هنوز روی براکت قرار دارد، آن را رو به بالا زاویه دهید و همین کار را انجام دهید.

بهداشت درست دهان و دندان

بهداشت درست دهان و دندان

چگونه دندان های خود را بدون مسواک بشویید؟

اجازه دهید صریح صحبت کنیم، شما باید قطعاً از یک مسواک استفاده کنید تا دندان های خود را به درستی بشویید. با این حال، اکثر ما تجربه سپری کردن شب دور از خانه و فراموش کردن مسواک را داشته ایم. هنگامی که این وضعیت ناگزیر برای شما اتفاق می افتد، شما می توانید یک تکه دستمال کاغذی مرطوب را دور انگشت خود بپیچید، مقداری خمیر دندان روی آن قرار دهید و از همان حرکات مسواک زدن استفاده کنید که با مسواک خود استفاده می کردید.

از دندانپزشک بپرسید: چگونه دندان های کودک نو پای خود را مسواک بزنم؟

یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای سلامت دندان های فرزند خود انجام دهید، مسواک زدن روزانه دندان ها است. هرگز قدرت این عمل ساده و دو دقیقه ای را برای تلاش های بهداشت دهان و دندان دست کم نگیرید. سلامت دهان و دندان با تعهد به مسواک زدن منظم دندان ها شروع می شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا موارد زیر را توصیه می کند.

  • با یک مسواک نرم دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید. اندازه و شکل مسواک باید مناسب دهان کودک شما باشد و به شما اجازه بدهد تا بتوانید به راحتی به همه مناطق دسترسی پیدا کنید. محبوبیت مسواک های نرم سیلیکونی رو به افزایش است.
  • از مقدار صحیح خمیر دندان استفاده کنید: به اندازه یک دانه برنج برای کودکان خردسال؛ و به اندازه یک نخود برای کودکان نوپا.
  • هر سه یا چهار ماه مسواک را تعویض کنید. یک مسواک فرسوده ابزار خوبی برای تمیز کردن دندان ها نیست.
  • برچسب را بررسی کنید. قبل از خرید، اطمینان حاصل کنید فلوراید خمیر دندانی که می خرید مورد تأیید ADA باشد.
  • تا 11 سالگی، هنگامی که کودکان دندان های خود را مسواک می زنند، والدین باید روی آنها نظارت داشته باشند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اصول مراقبت از دهان و دندان برای افراد مسن

انتخاب محصولات مناسب برای مسواک زدن دندان ها

حالا که می دانید چگونه دندان های خود را مسواک بزنید، ممکن است به این فکر کنید که کدام محصول برای استفاده بهتر است. در اینجا برخی از چیزهایی که باید در نظر بگیرید را ذکر کرده ایم.

مسواک

ممکن است فکر کنید که به شدت ساییدن یک مسواک سخت به زدودن پلاک بیشتری کمک خواهد کرد. اما در حقیقت، این روش مناسبی برای مسواک زدن نیست، و می تواند به دندان ها و لثه های شما آسیب برساند. فرچه نرم یا متوسط ​​نیز این کار را به همین خوبی انجام می دهد. مسواکی با سر کوچک انتخاب کنید که اجازه دهد به راحتی به پشت دندان های خود دسترسی پیدا کنید. یک مسواک برقی ممکن است به شما کمک کند دندان های خود را به طور مؤثر تری مسواک بزنید.

شما باید هر سه ماه مسواک خود را عوض کنید یا هر سه ماه برسد، یا زودتر اگر متوجه شدید که فرچه ها در حال خراب شدن هستند (این می تواند نشانه ای باشد که شما بیش از حد محکم مسواک می زنید). استفاده از یک مسواک قدیمی، فرسوده می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند.

خمیر دندان

استفاده از یک خمیر دندان حاوی فلوراید (حداقل 1000 ppm برای بزرگسالان و کودکان) در مبارزه با پوسیدگی به شما کمک می کند. نام تجاری و عطر و طعمی را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید، زیرا باعث می شود بیشتر احتمال داشته باشد که به طور منظم مسواک بزنید. خمیر دندان های طبیعی با و بدون فلوراید برای خرید در دسترس هستند.

بهداشت درست دهان و دندان

بهداشت درست دهان و دندان

نخ دندان

مسواک زدن دندان ها تنها سه سطح از پنج سطح را پاک می کند، بنابراین مهم است که بین آنها نیز تمیز شود. اگر استفاده از نخ دندان های سنتی را دوست ندارید، یا اگر بریس دارید، یک واتر فلاسر می تواند کار را بسیار ساده تر کند.

دهانشویه

دهانشویه فقط بوی دهان شما را تازه نمی کند؛ دهانشویه ای را انتخاب کنید که حاوی فلوراید باشد و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز عمل کند. با این حال، مشخص نیست که آیا شما باید بلافاصله بعد از مسواک زدن از آن استفاده کنید، زیرا فلوراید باقی مانده از خمیر دندان را جدا می کند. این در مورد دهانشویه های فلورایده نیز صدق می کند.

افشای قرص پلاک

اگر می خواهید ببینید که آیا شما مسواک زدن را به خوبی انجام می دهید یا خیر، از قرص های افشای پلاک استفاده کنید. این قرص های جویدنی هر گونه پلاک داخل دهان را رنگ می کنند، بنابراین بوضوح می توانید ببینید پس از مسواک چه چیزی به جا گذاشته اید. سپس، می توانید روی بهبود نحوه مسواک زدن دندان های خود کار کنید.

راه های دیگر مراقبت از دندان ها

زمانی که نوبت به حفظ خوب سلامت دهان و دندان می رسد، دانستن نحوه تمیز کردن درست دندان ها تنها بخشی از تصویر است. در اینجا به بیان برخی از چیزهای دیگر می پردازیم که شما می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که تلاش های جدید شما برای مسواک زدن دندان ها به هدر نمی روند.

مراقب آنچه می خورید باشید

شما می دانید که خوردن قند برای دندان های شما بد است، اما خیلی بیشتر از چیزی که تصورش را بکنید. غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند سرکه، ترشی، آبمیوه، شراب و نوشیدنی های گاز دار می توانند به همان اندازه آسیب رسان باشند. بعلاوه، بسیاری از میان وعده های ‘سالم’ مانند میوه های خشک و ماست ها، حاوی قند بیشتر از چیزی هستند که شما ممکن است درک کنید.

اگر شما به جای محدود کردن این خوراکی های مضر پیوسته در طول روز از آنها به عنوان میان وعده بخورید، این آسیب افزایش می یابد. ناخنک زدن به این معنی است که دندان های شما از دست شکر و اسید که مینای دندان را از بین می برند، استراحت ندارند.

این امر نه تنها منجر به بالاتر رفتن خطر پوسیدگی دندان می شود؛ بلکه دندان های شما به دلیل نازک شدن مینای آنها ممکن است زرد یا حساس شوند.

به طور منظم برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.

حتی اگر می دانید که چگونه دندان های خود را درست مسواک بزنید، و هر روز یک روتین بهداشتی خوب دهان و دندان را دنبال کنید، هنوز هم ممکن است مشکلات دندانی اتفاق بیفتند. چکاپ های منظم اجازه می دهند تا دندانپزشک شما این مشکلات را در مراحل اولیه کشف کنند و به این معنی است که درمان باید کم تهاجم تر (و کم هزینه تر) از زمانی باشد که شما مشکل را رها کنید تا گسترش پیدا کند.

دندانپزشک شما همچنین بهترین راه را برای مسواک زدن دندان ها و مراقبت از سلامت کلی دهان به شما توصیه می کند ، بنابراین وسوسه نشوید و این چکاپ ها را از دست ندهید!

نتیجه گیری

ما امیدواریم که این دستورالعمل های بهداشت دهانی برای شما مفید بوده باشند و اکنون بدانید که چگونه دندان های خود را به درستی مسواک بزنید. شاید حتی برخی از کارهایی که شما انجام می داده اید اشتباه بوده اند، برجسته شده باشند؟

به یاد داشته باشید، تمیز و سالم نگه داشتن دندان ها شامل انجام کارهای زیر است:

  • مسواک زدن حداقل دو بار در روز، هر بار به مدت دو دقیقه
  • استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان فلورایده
  • نشستن دهان پس از مسواک زدن (حتی با دهانشویه)
  • عدم مسواک زدن دندان ها بلافاصله بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی یا شیرین
  • اجتناب از خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین و اسیدی به عنوان میان وعده
  • نخ دندان کشیدن روزانه
  • مراجعه منظم به دندانپزشک

اگر هنوز در مورد چگونگی تمیز کردن صحیح دندان های خود مطمئن نیستید یا در صورت داشتن هر گونه نگرانی دیگری، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code