اهمیت تمیز کردن زبان

همه می دانید که وقتی نوبت به تمیز و درخشان نگهداشتن دندان های سفید شما می رسد، مسواک زدن دندان ها راهکار کلیدی است. اما در مورد تمیز کردن زبان چطور؟ آیا این موضوع واقعاً چیزی است که شما نگران آن شوید؟ همانطور که مشخص است، آری. شما باید هر روز چند دقیقه ای را صرف تمیز کردن زبان خود کنید و اطلاعات زیر به شما توضیح خواهند داد چرا.

چرا تمیز کردن زبان مهم است؟

مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، و شستشوی دهان با دهانشویه باید برای رها شدن از شر همه باکتری های مضر داخل دهان کافی باشند. درست است؟ خیر، اشتباه است! زبان شما نیز میزبان ذرات غذا و باکتری های زیادی است که تنها با پاکسازی آن می توان به شکل مؤثری از شر آنها رها شد. علت این است که سراسر زبان پوشیده از نقاطی است که می توانند محلی برای پنهان شدن باکتری ها باشند تا زمانی که با ابزار مناسب برداشته شوند.

اگر زبان شما پاکسازی نشود، همه باکتری های روی آن می توانند رشد کنند، و این می تواند منجر به بروز بوی بد دهان شود. مهم تر از همه اینکه، باکتری ها حتی ممکن است منجر به پوسیدگی دندان ها یا مشکلات لثه شوند، و حتی رنگ زبان شما نیز تغییر می کند.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

چرا لازم است روی زبان مسواک یا زبان شوی کشیده شود؟

باکتری هایی که روی زبان شکل می گیرند در نهایت موجب تشکیل چیزی می شوند که تحت عنوان بیوفیلم شناخته می شود. به عبارت اساسی، آنها یک دسته از میکرو ارگانیسم های ناخواسته هستند که دوست دارند دور هم جمع شوند و به این صورت روی زبان شما باقی بمانند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت ایمپلنت دندان پس از بیماری لثه

وقتی تنها مقداری آب داخل دهان خود می چرخانید، یا زمانی که دهانشویه استفاده می کنید، شما در واقع کار زیادی برای رها شدن از شر این بیو فیلم ها انجام نمی دهید. در عوض، تنها کاری که صرفاً شما انجام می دهید از بین بردن سلول های بیرونی بیوفیلم است. در نهایت همه سلوی های زیرین آن لایه بیرونی زنده باقی می مانند.

با تمیز کردن زبان باکتری های مضری از بین می روند که منجر به بروز بوی بد دهان می شوند. زبان انسان یک اندام بزرگ محسوب می شود که میزبان اکثر باکتری ها است. مسواک زدن و پاکسازی منظم آن به معنای از بین بردن باکتری هایی است که منجر به بروز بوی بد دهان می شوند.

تجمع و انباشته شدن باکتری ها روی زبان می تواند منجر به بروز بیمار لثه و بیماری های دیگر نیز شود که در سراسر بدن منتشر می شوند. اگر این شرایط درمان نشود، التهاب می تواند پیشرفت کند و به بیماری پریودنتال تبدیل شود (وقتی لثه ها در نتیجه تشکیل پاکت های عمیق بین دندان ها و لثه ها عفونی می شوند).

با مسواک زدن و پاکسازی روی زبان و زدودن پلاک های تشکیل شده روی آن، باعث خواهد شد جوانه های چشایی قادر باشند مزه ها را بهتر احساس کنند و از غذاها بیشتر لذت خواهید برد.

با تمیز کردن زبان احتمال تشکیل برفک دهانی نیز کاهش پیدا می کند. برفک دهانی نوعی عفونت است که اساساً در نتیجه رشد مخمرها داخل دهان بروز پیدا می کند. وقتی سطوح باکتری ها داخل دهان شما خیلی بالا باشد، لکه های سفید رنگی روی زبان شکل می گیرند. یک داروی ضد قارج می تواند آن را درمان کند، و پاکسازی منظم مانع بازگشت مجدد آن می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سرطان دهان

بهترین راه برای تمیز کردن زبان چیست؟

خب همه این صحبت ها در مورد باکتری های روی زبان کاملاً صحت دارند، کمی تأمل کنید تا در ادامه برای شما توضیح دهیم چه باید بکنید و چگونه باید زبان خود را تمیز کنید تا از شر بیوفیلم باکتری هایی که ممکن است منجر به بروز مشکلات دهانی شوند رها شوید:

  • هر بار که دندان های خود را مسواک می زنید، کمی برای کشیدن مسواک روی زبان خود زمان بگذارید، به جای آنکه تنها گاهگاهی این کار را انجام دهید. البته، به سرعت پس از آنکه مسواک می زنید باکتری ها مجدداً روی زبان انباشته خواهند شد، بنابراین تمیز کردن روتین و روزانه می تواند به شما کمک کند تا حد امکان آلودگی ها از زبان شما دور بمانند.
  • برای آنکه این کار را درست انجام دهید، وقتی دندان های خود را مسواک می زنید، می توانید از همان مسواک برای تمیز کردن زبان خود استفاده کنید. گزینه دیگر خریداری زبان شوی است که به راحتی می توانید آن را روی زبان خود بکشید تا بیوفیلم ها را برداریدو یا اینکه حتی می توانید مسواک زبان بخرید، مانند همان مسواکی که می توانید به مسواک برقی خود متصل کنید.
  • بهتر است زبان خود را در چند مسیر مختلف مسواک بزنید، بنابراین باید به صورت این طرف به آن طرف، سپس جلو به عقب و عقب به جلو مسواک را بکشید تا با همه قسمت هایی که باکتری ها می توانند پنهان شوند برخورد پیدا کند، و نیز بتوانید از حرکات مدور نیز استفاده کنید.
  • پس از مسواک زدن روی زبان یا استفاده از زبان شوی، شستشوی دهان با آب کار را تمام خواهد کرد و به کل دهان شما کمک می کند احساس تازگی پیدا کند.

نکات اضافی

خیلی خشن برخورد نکنید، زیرا زبان شما حساس است و نباید بیشتر از آنکه کار مثبتی برای آن انجام می دهید به آن آسیب وارد کنید. اگر حین پاکسازی زبان به آن آسیب وارد کنید، احتمالاً خشن برخورد کرده اید. در اینجا آرام بودن کلید اساسی است. نیاز نیست فشار زیادی وارد کنید، و حتی نیاز ندارید مسواک خود را به سرعت روی زبان بکشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان درنیاوردن مادرزادی کودک

به خاطر داشته باشید که پوست حساس و آسیب پذیر زبان به راحتی می تواند آسیب ببیند و ملتهب شود. اگر به آن آسیب وارد کنید، بهتر است به مدت چند روز از تمیز کردن زبان خودداری کنید تا زمانی که پوست بهبود پیدا کند تا مشکل وخیم تر نشود.

اگر یک زخم روی زبان خود دارید، تمیز کردن آن تناه به آسیب بیشتر آن ختم می شود، بنابراین می توانید از مسواک زدن یا زبان شوی کشیدن روی زبان صرف نظر کنید تا اینکه همه چیز به خوبی بهبود پیدا کند. اما اگر مشکل به صورت خود به خود بهبود پیدا نکند، باید برای تشخیص درست به دندانپزشک مراجعه کنید.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

دندانپزشک شما را راهنمایی خواهد کرد

چه در مورد بوی بد مزمن دهان سؤال داشته باشید، چه زبان شما کمی حس سوزش داشته باشد، یا بهترین ابزار برای پاکسازی کامل و دققی زبان، تنها راه برای دریافت بهترین توصیه ها ویژه خود شما مراجعه به دندانپزشک است.

وقتی به همه پرسش های شما پاسخ داده شد، و وقتی تکنیک درست پاکسازی زبان را یاد گرفتید، متوجه خواهید شد که دهان شما بوی خوبی خواهد داشت و احساس تازگی خواهید داشت و دندان ها و لثه های شما نیز سالم تر خواهند بود زیرا از شر همه باکتری هایی رها شده اید که برای سلامت دهان شما مضر هستند. شاید شما تاکنون این کار را انجام نداده باشید، بهتر است در اولین فرصت این روند مهم را آغاز کنید.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code