انواع خمیر دندان و نگرانی مربوط به مواد موجود در آنها

چرا مسواک زدن با خمیر دندان مهم است؟

خمیر دندان بخش مهمی از روتین بهداشتی روزانه شما است. استفاده از خمیر دندان برای مسواک زدن دندان های شما برای بهداشت و سلامت دندان های شما ضروری است. خمیر دندان همراه با مسواک و نخ دندان، به زدودن باقی مانده های غذا و پلاک ها از روی دندان ها و لثه ها کمک می کند. با استفاده از تکنیک صحیح مسواک زدن با خمیر دندان می توانید به حذف باکتری های مضری که باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شوند، کمک کنید.

خمیر دندان حاوی فلوراید است، که به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک می کند و معدنی سازی مجدد دندان ها را تحریک می کند. خمیر دندان بعلاوه حاوی مواد متعددی است که مینای دندان ها را پاکسازی و پولیش می کنند و حس تازگی به دهان شما می بخشد.

چه نوع خمیر دندان باید استفاده کنید؟

نام تجاری خمیر دندانی که برای خرید انتخاب می کنید مهم نیست، تا زمانی که حاوی فلوراید باشد. بعلاوه، باید اطمینان حاصل کنید که برندی که انتخاب می کنید دارای تأییدیه انجمن دندانپزشکی باشد تا از بی خطر بودن و اثربخشی آن که توسط آزمایش های بالینی اثبات شده است اطمینان حاصل نمایید.

آیا استفاده از خمیر دندان فلورایده بی خطر است؟

گرچه فلوراید یک ماده شیمیایی است که به صورت طبیعی وجود دارد، اما زمانی که به مقادیر بسیار زیاد مصرف می شود، مضر است.

بر اساس سازمان غذا و دارو:

“برای کودکان کمتر از 3 سال، والدین و پرستاران کودک باید خیلی زود پس از بیرون آمدن دندان های کودک داخل دهان او، مسواک زدن دندان های او با استفاده از یک خمیر دندان فلورایده به اندازه کمتر از یک لایه نازک یا به اندازه یک دانه برنج را شروع کنند.

برای کودکان 3 تا 6 ساله، والدین و پرستاران نباید بیشتر از یک دانه نخود خمیر دندان فلورایده روی مسواک بزنند.

دندان ها باید دو مرتبه در روز (صبح و شب)، یا طبق دستور دندانپزشک یا پزشک، به طور کامل مسواک زده شوند. مسواک زدن کودکان باید تحت نظارت والدین یا پرستار انجام شود تا اطمینان حاصل شود که آنها از مقدار مناسب خمیر دندان استفاده می کنند.

فلوراید در کودکان بیشتر تبدیل به یک نگرانی می شود زیرا مقدار زیاد فلوراید، بعداً در طول زندگی می تواند روی دندان های دائمی در حال رشد تاثیر بگذارد. فلوئوروزیس به شکل لکه های سفید یا گاهی اوقات به صورت سطوح خشن حفره دار ظاهر می شود. این بیشتر باعث بروز نگرانی هایی برای زیبایی می شود زیرا روی عملکرد دندان ها تأثیری نمی گذارد. این مشکل می تواند کودکان را تا سن 8 سالگی تحت تأثیر قرار دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دستورالعمل جامع بهداشت خوب دهان و دندان ها

نکته: هیچ نوع خمیر دندان نباید در مقادیر زیاد هضم شود، فلورایده یا فاقد فلوراید.

انتخاب خمیر دندان مناسب

انتخاب خمیر دندان مناسب

پنج نوع عمده خمیر دندان

خمیر دندان سفید کننده

لکه های دندانی عمدتاً ناشی از دود، نوشیدنی های گاز دار، قهوه و چای هستند. خمیر دندان سفید کننده دندان حاوی مواد ساینده تر پاک کننده ای هستند که به حذف یا کاهش این لکه ها کمک می کنند.

با این حال، این مواد ساینده دارای معایب قابل توجهی هستند. آنها می توانند به مرور زمان موجب ساییدگی مینای دندان ها شوند.

بنابراین توصیه می شود برای دوره های طولانی از خمیر دندان سفید کننده دندان استفاده نکنید. اگر نیاز دارید بیش از دو بار در روز مسواک بزنید می توانید از خمیر دندان های استاندارد استفاده کنید.

خمیر دندان سیگاری

این خمیر دندان به صورت ویژه برای افرادی تولید شده است که دخانیات مصرف می کنند. افراد سیگاری اغلب متوجه می شوند که دندان های آنها در نتیجه کشیدن دود تنباکو به داخل دهان لک می شوند. با گذشت زمان، تار باعث می شود که لکه های قهوه ای مایل به زرد روی دندان ها ایجاد  شود. خمیر دندان برای سیگاری ها معمولاً حاوی مواد پاک کننده هستند و به گونه ای طراحی شده اند که دندان ها را سفید تر کنند.

خمیر دندان کودکان

خمیر دندان کودکان در مقایسه با خمیر دندان بزرگسالان حاوی فلوراید نیست. هدف به حداقل رساندن خطرات سلامتی است که کودکانی را تهدید می کند که ممکن است به طور تصادفی فلوراید زیادی قورت دهند.

این نوع خمیر دندان نیز ساینده های کمتری دارد. علت این است که دندان های کودکان بسیار حساس تر هستند. خمیر دندان کودکان نیز با طعم آب نبات است تا آن را جذاب تر کند و استفاده کلی از آن را افزایش دهد.

خمیر دندان کنترل تارتار

این نوع خمیر دندان حاوی پیرو فسفات سدیم است، که مانع تشکیل تارتار یا “پلاک سخت شده” روی دندان ها می شود. همچنین حاوی هگزامتافسفات سدیم است، که مانع تشکیل تارتار و لکه ها بالای خط لثه ها می شود.

اما خمیر دندان کنترل کننده تارتار تنها خمیر دندان پیشگیرانه است. اگر قبلاً تارتار روی دندان های شما سفت شده باشد، برای پاکسازی حرفه ای دندان های خود باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

خمیر دندان برای دندان های حساس

اگر دندان های شما به مواد سرد و گرم حساس باشند، احتمالاً باید به فکر استفاده از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس باشید. آنها حاوی نیترات پتاسیم هستند، که احساسات دردناک دندان های حساس را به حداقل می رسانند.

خمیر دندان گیاهی

خمیر دندان گیاهی بهترین گزینه برای افرادی است که به جایگزین های طبیعی نیاز دارند یا افراد حساس به مواد تشکیل دهنده موجود در خمیر دندان معمولی.

با این حال، اکثر این نوع خمیر دندان ها حاوی فلوراید نیستند، که به دلیل خواص محافظتی آنها از مینای دندان ها و تقویت دندان ها، دندانپزشکان آنها را به شدت توصیه می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی پیوند لثه برای درمان تحلیل رفتگی لثه

بعلاوه، هنگام خرید برخی از انواع خاص خمیر دندان های گیاهی باید مراقب باشید. آنها نباید حاوی رنگ، دارچین یا سایر مواد تشکیل دهنده تست نشده باشند.

انتخاب خمیر دندان مناسب

انتخاب خمیر دندان مناسب

چقدر خمیر دندان باید استفاده کنید؟

مقدار خمیر دندان مورد نیاز برای تمیز کردن مؤثر دندان های خود که روی مسواک می زنید، احتمالاً بسیار کمتر از چیزی است که شما استفاده می کنید. بیشتر از یک نخود از خمیر دندان استفاده نکنید. این اندازه آنقدر کافی است که کف کافی برای  پوشش دادن همه دندان های شما تولید کند. بچه های زیر شش سال هنگام مسواک زدن باید از حداقل مقدار خمیر دندان استفاده کنند- حدوداً به اندازه یک دانه برنج.

اگر شما در مورد خمیر دندان خود و یا هر گونه درمان بهداشتی دهان و دندان خود مطمئن نیستید، دندانپزشک می تواند با ارائه یک برنامه خوب به شما کمک کند تا بتوانید بهترین خمیر دندان را برای خود انتخاب کنید.

خمیر دندان از چه موادی تشکیل شده است؟

اگر شما هم نگران این هستید که خمیر دندان شما حاوی تریکلوزان triclosan باشد- ماده آنتی باکتریایی که به پیشگیری از بروز ژنژیویت (التهاب لثه) کمک می کند، خبر خوب این است که این ماده کلاً از بازار حذف شده است، هرچند هنوز به لحاظ فنی مجاز است.

حذف آن به احتمال زیاد به دلیل وجود گسترده تحقیقاتی است که نشان می دهند که تریکلوزان ممکن است باعث تخریب و بروز اختلال در برخی از هورمون های تیروئید و سیستم ایمنی بدن شود و به طور کلی با مقاومت به آنتی بیوتیک ارتباط داشته باشد. (در سال 2017 استفاده از تریکلوزان در تولید صابون دست و شستشوی بدن ممنوع شد.)

تا چند ماه پیش، Colgate هنوز هم آن را در مواد تشکیل دهنده خمیر دندان های خود می گنجاند. اما در حال حاضر فرمولاسیون تولید خمیر دندان های خود را به نمونه فاقد تری کلوزان به روز رسانی کرده است، و آن را تحت عنوان Colgate Total SF مجدداً نامگذاری کرده است.

این یک خبر خوب برای مصرف کنندگان است، زیرا تریکلوزان ارزش خطر کردن و استفاده از آن را ندارد. بنابراین اگر شما یک تیوب از فرمول قدیمی در منزل خود دارید، پیشنهاد می کنیم که آن را دور بیندازید. شاید به این فکر می کنید که خمیر دندان شما چه ویژگی های دیگری باید داشته باشد؟ در اینجا به بیان تعدادی از آنها می پردازیم که ارزش توجه دارند.

انتخاب خمیر دندان مناسب

انتخاب خمیر دندان مناسب

تأییدیه انجمن دندانپزشکان

خمیر دندان می تواند به شکل ژل، خمیر یا پودر باشد. گرچه مواد تشکیل دهنده کمی متفاوت هستند، اما همه خمیر دندان ها حاوی مواد تشکیل دهنده نسبتاً یکسانی هستند. خمیر دندانی که دارای این تأییدیه از انجمن دندانپزشکی باشد باید در زمینه هر گونه ادعایی که روی برچسب محصول خود ذکر کرده است، ایمن و مؤثر باشد باشد. همچنین باید حاوی فلوراید باشد، و نباید هیچ ماده تشکیل دهنده ای داشته باشد که باعث بروز پوسیدگی شود یا با بروز آن ارتباط داشته باشد، و نباید به دندان ها آسیب برساند.

ساینده خفیف

کربنات کلسیم و سیلیکا اصلاح شده با مقداری کمک از مسواک شما، به زدودن ذرات باقی مانده و لکه های سطحی کمک می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا شنا کردن روی دندان های شما تأثیر می گذارد؟

رطوبت نگهدار

این ماده به جلوگیری از، از دست رفتن آب خمیر دندان شما کمک می کند و آن را در برابر خشک یا چسبنده شدن محافظت می کند.

مواد طعم دهنده

این همان چیزی است که به خمیر دندان شما اندکی مزه شیرینی و آن عطر و بوی تازگی را می دهد. از آنجا که این مواد قند را شامل نمی شوند، آنها باعث بروز پوسیدگی دندان نمی شوند.

مواد غلیظ کننده

این مواد که همچنین به عنوان چسباننده شناخته می شوند، به تثبیت فرمول خمیر دندان کمک می کنند.

مواد شوینده یا سدیم لوریل سولفات (SLS)

SLS ماده ای شوینده نامیده می شود، اما دارای قدرت تمیز کنندگی اندکی است. در عوض، ویژگی کف کنندگی خمیر دندان از این مواد می آید، همچنین کمک می کند تا خمیر دندان در کل دهان پخش شود و به درون همه حفره ها و شیارهای برود و به پاکسازی دندان های شما کمک می کند.

برخی افراد با یک مرتبه استفاده بسیار اندک از خمیر دندان های حاوی این مواد ممکن است آفت بزنند یا پوسته پوسته شدن بافت های داخل دهان را تجربه کنند. اگر شما یکی از این افراد هستید، به دنبال خمیر دندان های فاقد SLS یا خمیر دندان های غیر فوم باشید.

جوش شیرین

خمیر دندان حاوی جوش شیرین (بی کربنات سدیم) برخی از خواص کاهش پلاک را نشان می دهد و در مقایسه با خمیر دندان هایی که فاقد آن هستند، ممکن است اندکی باعث کاهش خونریزی لثه ناشی از ژنژیویت شود.

بی حس کننده

مواد تشکیل دهنده ای مانند سیترات سدیم، کازئین فسفوپپتید و نیترات پتاسیم که به طور مرتب استفاده می شوند، ممکن است به کاهش حساسیت ناخوشایند کمک کنند. آنها در برخی افراد مؤثر هستند و در برخی دیگر خیر.

فلوراید

این عنصر فعال در چندین شکل مختلف (از جمله فلوراید سدیم و فلوراید استانوس) وجود دارد و به محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی کمک می کند. فلوراید در کاهش حفره ها تا 20 یا 30 درصد مؤثر است. فلوراید استانوس همچنین ممکن است به حساسیت و التهاب لثه کمک کند. شما می توانید خمیر دندان فاقد فلوراید خریداری کنید، اما احتمالاً به کاهش حفره ها کمک نخواهد کرد.

سفید کننده ها

گفته شده است که سفید کننده های پایه شامل پراکسید هیدروژن، که از نظر شیمیایی دندان ها را روشن می کند، و پلی فسفات ها مانند هگزامتا فسفات سدیم، به از بین بردن لکه های مینای دندان ها کمک می کنند.

اما برخی از کارشناسان می گویند که این ماده غلظت کافی ندارد یا به اندازه کافی در تماس با سطوح دندان ها قرار ندارد تا تفاوت قابل توجهی را ایجاد کنید. و پلی فسفات ممکن است باعث تحریک دهان شود.

زایلیتول

برخی از مطالعات کوچک نشان می دهند که خمیر دندان های حاوی هر دو ماده فلوراید و زایلیتول ممکن است در پیشگیری از بروز حفره ها بهتر از یک محصول صرفاً فلورایده عمل کنند. اما کارشناسان می گویند که بعید به نظر می رسد حتی چند مرتبه مسواک زدن در طول روز زایلیتول کافی برای ارائه مزایای آن منتقل کند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code