غذاهایی که با روکش دندان باید از آنها اجتناب کرد!

روکش دندان یک کلاهک به شکل دندان است که به خوبی برای قرار گرفتن روی دندان های طبیعی شما طراحی شده است تا استحکام، اندازه و ظاهر آن را احیاء کند. اگر به دلیل پوسیدگی یا ترومای دندانی از آسیب گسترده دندان رنج می برید، روکش دندان می تواند یک فرایند عالی برای ترمیم دندان برای تقویت دندان های شما باشد. روکش های دندانی روی دندان آسیب دیده قرار می گیرند تا استحکام مورد نیاز را به آن بدهند.

فرایند روکش دندان در چندین موقعیت دندانپزشکی برای محافظت از یک دندان ضعیف، احیاء ظاهر دندان لب پر شده یا شکسته، ایجاد تغییر زیبایی، پوشاندن ایمپلنت دندانی یا حتی نگه داشتن بریج دندان در جای خود ضروری است.

به طور معمول، روکش دندان باید حدود یک دهه دوام بیاورد. با این حال، با مراقبت مناسب از دهان، روکش دندان می تواند تا 25 سال به برخی از بیماران خدمت کند. خوشبختانه، روکش های دندانی به هیچ مراقبت ویژه دهانی نیاز ندارند، به غیر از رعایت اقدامات بهداشتی خوب و مناسب مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل دو مرتبه در روز، مراقبت از روکش دندان بسیار آسان است.

به غیر از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، بسیاری از این اقدامات مناسب مراقبت از دهان به غذاها و نوشیدنی هایی مربوط می شوند که بعد از فرایند دریافت روکش دندان مصرف می شوند. در اینجا فهرستی وجود دارد از رژیم های غذایی که با داشتن روکش دندان باید از آنها اجتناب کنید:

قبل از ترک مطب دندانپزشک بعد از اولین ویزیت، دندانپزشک اورژانس با استفاده از سمان (چسب دندانپزشکی) موقت، روکش موقت دندان را روی دندان شما می چسباند. از این رو، روکش موقت به اندازه روکش دائمی محکم نیست. روکش موقت دندان، از دندان ترمیم شده محافظت می کند، از عفون شدن دندان توسط باکتری ها جلوگیری می کند و از ایجاد حساسیت جلوگیری می کند. روکش های موقت با سمان موقت در جای خود چسبانده می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان انکیلوز شده یا جوش خورده به فک

با روکش موقت دندان، بسیار مهم است که از مصرف هر چیز ترد یا خیلی چسبناکی خودداری کنید. این کار برای جلوگیری از کنده شدن یا شکستن روکش های دندان تحت فشار زیاد است. علاوه بر این، ممکن است بتوانید بعد از بین رفتن اثر داروی بی حس کننده به رژیم غذایی عادی خود بازگردید.

چند روز پس از این فرایند، دندان و لثه های ترمیم شده شما ممکن است هنوز حساس باشند و گاهی اوقات بهتر است رژیم غذایی نرم تری داشته باشید.

تغذیه بعد از روکش دندان

تغذیه بعد از روکش دندان

غذاها و نوشیدنی هایی که باید با روکش های موقت از آنها اجتناب کرد:

در مورد روکش موقت دندان، چند اقدامات احتیاطی زیر باید انجام شوند:

  • از خوردن خوراکی های جویدنی یا چسبناک مانند کارامل، تافی و آدامس خودداری کنید. این خوراکی ها می توانند به روکش بچسبند و آن را بکنند.
  • از جویدن خوراکی های سفت مانند گرانولا، آبنبات سفت و یخ اجتناب کنید. این خوراکی ها می توانند باعث شکستن یا سست شدن روکش های دندانی شما شوند.
  • از خوراکی های بسیار سرد یا گرم اجتناب کنید.
  • از خوراکی های سفت مانند نان سفت یا استیک اجتناب کنید.

همچنین توصیه می شود که با قسمتی از دهان که روکش جدید قرار داده شده است، کمتر عمل جویدن را انجام دهید، و با طرف مقابل دهان بیشتر بجوید. این امر احتمال سست شدن یا آسیب به روکش دندان را کاهش می دهد. علاوه بر این، هنگام نخ دندان کشیدن، به جای بلند کردن مواد با نخ دندان، آنها را به صورت لغزشی بیرون بکشید. هنگام بیرون آوردن نخ دندان ممکن است به اشتباه روکش موقت را خارج کنید.

پس از دریافت روکش دائمی، مهم است که در 24 ساعت نخست از رژیم های غذایی چسبناک خودداری کنید. پس از آن، ممکن است به رژیم غذایی و کارهای بهداشتی دهانی عادی خود بازگردید.

تغذیه بعد از روکش دندان

تغذیه بعد از روکش دندان

غذاها و نوشیدنی هایی که با روکش های دائمی باید از آنها اجتناب کرد:

زمانی که روکش دائمی دندان خود را دریافت می کنید، محدودیت های غذایی کمتری خواهید داشت. با این وجود، هنوز چند رژیم غذایی وجود دارند که باید از آنها اجتناب کرد، که عبارتند از:

  • خوراکی های سفت یا ترد مانند چوب شور، دانه ها یا آجیل ها. این نوع خوراکی ها می توانند ترمیم دندان شما را بشکنند یا لب پر کنند.
  • خوراکی های چسبناک مانند استیک و آبنبات. این خوراکی ها می توانند باعث کنده شدن روکش دندان شما شوند یا به طور بالقوه باعث سست شدن آن در جای خود شوند. علاوه بر این، هنگام انتخاب میان وعده خود مراقب روکش دندان خود باشید.
  • پاپ کورن و آجیل. گاز زدن روی آجیل یا به طور تصادفی روی مغز نپخته پاپ کورن می تواند برای روکش دندان شما مضر باشد.
  • اگر از آن دسته افرادی هستید که جویدن یخ را دوست دارند، مهم است که این کار را ترک کنید زیرا این کار می تواند به روکش دندان شما آسیب بزند.
  • سبزیجات خام. مصرف سبزیجات پخته توصیه می شود نه سبزیجات خام. سبزیجات پخته نرم تر هستند و به ترمیم دندان شما آسیب یا صدمه نمی زنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عاداتی که با دریافت ایمپلنت های دندانی باید آنها را ترک کنید!

نکات دیگر برای حفظ روکش دائمی

علاوه بر رژیم های غذایی که در بالا معرفی شدند که باید از آنها اجتناب کنید، برخی از سبک های زندگی و رفتارهای خاصی وجود دارند که در صورت داشتن روکش دندان باید انتخاب یا از آنها اجتناب کنید، این موارد عبارتند از:

  • استفاده از دندان ها به عنوان ابزار: هرگز از دندان های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید، آنها هرگز ابزار نیستند. تا حد امکان سعی کنید از دندان های خود برای باز کردن بسته ها، جویدن ناخن ها، کندن برچسب ها از روی لباس ها و باز کردن چوب پنبه های روکشی استفاده نکنید. انجام این کارها می تواند هم به دندان های طبیعی و هم به روکش های دندانی شما آسیب برساند.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم: روکش های دندانی به مراقبت ویژه از دهان نیاز ندارند. درست مانند دندان های طبیعی می توان از آنها مراقبت کرد. بنابراین، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل دو مرتبه در روز با یک مسواک نرم و خمیر دندان فلورایده غیر ساینده می تواند طول عمر روکش دندان شما را افزایش دهد.
  • یک قرار ملاقات منظم (یا حداقل هر شش ماه یکبار) با دندانپزشک خود برای پاکسازی ها و معاینات دندانی تعیین کنید: این راهکار مهم است، خواه روکش دندان داشته باشید یا خیر.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ پرهیز کنید: اکثر روکش های دندانی از پرسلن با کیفیت ساخته شده اند که در برابر تغییر رنگ و لکه مقاوم هستند. با این حال، لبه های روکش های پرسلن به دلیل مصرف غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ، می توانند به مرور زمان به صورت خود به خود دچار تغییر رنگ شوند. برعکس، غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ ممکن است رنگ دندان های طبیعی شما را تغییر دهند و باعث شوند که دندان ها تیره تر یا زردتر از روکش دندان به نظر برسند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت ایمپلنت دندانی در دوران بارداری

با دنبال کردن دستورالعمل های فوق به صورت دقیق، می توانید از روکش دندان خود محافظت کرده و سرمایه خود را حفظ خواهید کنید.

بیمارانی که دندان های لکه دار، بد رنگ شده، آسیب دیده، شکسته یا پوسیده دارند، می توانند از روکش های دندانی بهره مند شوند. روکش دندانی برای پوشاندن و تقویت دندان های آسیب دیده ارائه می شوند.

گرچه روکش های دندانی با دوام هستند، اما مستعد شکستن یا لب پر شدن هستند. دندانپزشک شما درباره انواع غذاهایی که باید آنها را انتخاب کنید یا از آنها اجتناب کنید تا از روکش دندان و سلامت عمومی دهان خود محافظت کنید، صحبت خواهد کرد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code