راهنمای انتخاب بهترین دهانشویه

انواع مختلف دهانشویه ها وجود دارند که می توان از بین آنها انتخاب کرد، بنابراین درک اینکه کدام یک برای شما بهتر است، می تواند چالش برانگیز باشد. در این مقاله ما قصد داریم به بررسی دهانشویه هایی بپردازیم که برای حمایت از سلامت دندان ها طراحی شده اند. نگاهی داریم به ویژگی های خاص آنها، مانند مواد فعال و غیر فعال هر یک از آنها، و نیز طعم های مختلف آنها.

چیز مشترکی که همه این محصولات دارند، تأییدیه سازمان غذا و دارو است، که بر اساس شواهد علمی این اطمینان حاصل می شود که محصول استانداردهای خاص ایمنی و اثرگذاری را دارد.

چگونه می توان بهترین دهانشویه را انتخاب کرد؟

دو نوع دهانشویه وجود دارند: بهداشتی و درمانی.

دهانشویه های بهداشتی بوی بد دهان را به طور موقت کنترل می کنند و مزه خوشایندی داخل دهان از خود به جای می گذارند.

دهانشویه های درمانی حاوی موادی هستند که برای مدت زمان طولانی می توانند باکتری ها را کاهش دهند و می توانند برای بیماری هایی مانند تحلیل لثه ها، ژنژیویت (التهاب لثه)، خشکی دهان، و تجمع پلاک استفاده شوند. آنها به صورت OTC و تجویزی در دسترس هستند.

دهانشویه مناسب

دهانشویه مناسب

شما از یک دهانشویه خوب چه چیزی می خواهید؟

هنگام انتخاب دهانشویه، اولین چیزی که باید مد نظر قرار داد اهداف فردی سلامت دهان است.

  • بوی بد دهان. اگر نگرانی اصلی شما بوی بد دهان است، استفاده از دهانشویه های بهداشتی در طول روز ممکن است برای افزایش اعتماد به نفس شما در طول یک قرار بعد از ظهر کافی باشد.
  • خشکی دهان. اگر دارو مصرف می کنید یا شرایطی دارید که عارضه جانبی آن این است که منجر به خشکی دهان می شود، استفاده از دهانشویه هایی که برای ایجاد راحتی دهان و استفاده چند ساعت یک بار طراحی شده اند ممکن است بهترین گزینه برای شما باشند.
  • پلاک یا بافت لثه. مشکلات دیگر، مانند انباشته شدن پلاک های دندانی، تحلیل لثه ها، و ژنژیویت می توانند با انتخاب دهانشویه حاوی فلوراید، یا دهانشویه های حاوی دیگر مواد فعال که با باکتری ها مبارزه می کنند برطرف شوند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بیماری لثه با فشار خون ارتباط دارد؟

ملاحظات دیگر برای انتخاب

  • هزینه برای هر پیمانه. هزینه ممکن است فاکتور دیگری باشد که باید مد نظر قرار داد. نگاهی به قیمت ها و نیز تعداد پیمانه های موجود در هر بطری و محتوای دهانشویه بیاندازید. گاهی اوقات بسته بندی هم می تواند گول زننده باشد. خریدن یک بطری بزرگتر یا به صورت عمده می تواند از قیمت بکاهد و در دراز مدت دهانشویه ارزان تر تمام شود.
  • تأییدیه سازمان غذا و دارو. برچسب دهانشویه را از نظر داشتن تأییدیه ساطمان غذا و دارو بررسی نمایید. به این معنا که از نظر اثر گذاری مورد ارزیابی قرار گرفته است. همه دهانشویه ها این بر چسب را ندارند، از جمله برخی از برندهای شناخته شده.
دهانشویه مناسب

دهانشویه مناسب

به دنبال این مواد در دهانشویه باشید

مهم است نگاه دقیقی به مواد تشکیل دهنده دهانشویه بیندازید. بسیاری از محصولات مواد مختلف و متعددی دارند که هدف آنها درمان مشکلات خاص یا کل سلامت دندان ها است. برخی از مواد موجود در دهانشویه ها که باید در جستجوی آنها باشید عبارتند از:

  • فلوراید. این ماده با پوسیدگی دندان ها مبارزه می کند و مینای دندان را محکم می کند.
  • کلرید سیتیل پیریدینیم. این ماده بوی بد دهان را حذف می کند و باکتری ها را از بین می برد.
  • کلرهگزیدین. این ماده پلاک ها را کاهش می دهد و ژینژیویت را کنترل می کند.
  • روغن های ضروری. برخی دهانشویه ها حاوی ترکیباتی هستند که در روغن های اساسی یافت می شونذ مانند منتول (نعناع فلفلی)، اکالیپتوس، و تیمول (آویشن)، که دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتری هستند.
  • کاربامید پراکسید یا هیدروژن پراکسید. این مواد دندان ها را سفید می کنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت ایمپلنت بر اثر کشیدن سیگار

چرا باید از دهانشویه ها استفاده کرد؟

استفاده از دهانشویه درست می تواند از سلامت دندان ها حمایت کند و لبخند شما به درخشان ترین حالت خود در خواهد آورد. دهانشویه قادر است به بخش هایی از دهان برسد که مسواک و نخ دندان نمی توانند، که باعث می شود ابزاری مؤثر برای درمان شرایطی مانند مشکلات زیر شود:

  • بوی بد دهان
  • ژنژیویت
  • پلاک
  • خشکی دهان
  • زردی و بد رنگی دندان ها
  • تحلیل لثه ها

نکات ایمنی

اکثر دهانشویه ها برای افراد بالای 6 سال تولید شده اند، مگر اینکه به صورت ویژه برای کودکان کم سن طراحی شده باشند. کودکان بالای 6 سالی که احتمالاً دهانشویه را قورت می دهند در طول استفاده باید تحت نظارت قرار داشته باشند.

قبل از خرید دهانشویه برای کودک خود، ایده خوبی است که با دندانپزشک او مشورت کنید. دهانشویه های حاوی الکل ممکن است برای افرادی که سعی می کنند از الکل بپرهیزند گزینه خوبی نباشند.

آیا دهانشویه ها هر روز باید استفاده شوند؟

بر خلاف آنچه شرکت های تولید کننده اقلام مراقبت های دهانی توصیه می کنند، استفاده منظم از دهانشویه ها در حقیقت بیشتر از آنکه مفید باشد ممکن است برای ما مضر باشد. بویژه، دهانشویه های آنتی میکروبیال، انواع مختلف میکروب های داخل دهان را هدف قرار می دهند. تحقیقات حاکی از این هستند که بسیاری از این میکرو ارگانیسم های دهانی برای سلامت ما مفید هستند، بنابراین استفاده زیاد از دهانشویه های آنتی میکروبیال می تواند مضر باشد.

استفاده زیاد از برخی انواع دهانشویه ها می تواند منجر به بروز عوارض جانبی مانند لک شدن دندان ها، خشکی دهان، و احساس سوزش شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیوپسی لثه چیست؟

از طرف دیگر به هیچ عنوان دهانشویه ها نباید جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شوند، کاری که برخی افراد انجام می دهند. در حالی که دهانشویه جایگزینی برای آنها نیست.

سخن آخر

دهانشویه ها می توانند برای کنترل بوی بد دهان و کاهش پوسیدگی های دندانی استفاده شوند. علاوه بر این، می تواند به مبارزه با شرایطی مانند تحلیل لثه ها، ژنژیویت، خشکی دهان، و تشکیل پلاک نیز کمک کند.

دهانشویه باید همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده شود. مهم است از دهانشویه ای استفاده شود که برچسب تأییدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشد.

1/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code