جراحی پیوند لثه برای درمان تحلیل رفتگی لثه

اگر اخیراً دندانپزشک یا متخصص درمان بیماری های لثه (پریودنتیست) به شما گفته شده است که به پیوند لثه نیاز دارید، نترسید. جراحی لثه از آنچه به نظر می رسد، راحت تر است. پیوند لثه ممکن است برای محافظت از دندان های شما در برابر اثرات مخرب تحلیل رفتگی لثه ها ضروری باشد، یا برای بهبود ظاهر لبخند خود ممکن است پیوند لثه را انتخاب کنید.

تحلیل رفتگی لثه فرآیندی است که در آن بافتی که اطراف دندان ها را احاطه کرده است از دندان جدا می شود و قسمت بیشتری از دندان یا ریشه آن در معرض محیط دهان قرار می گیرد. این می تواند باعث آسیب به استخوان نگهدارنده دندان شود. تحلیل رفتن لثه یک مشکل شایع دندانی است. 4 تا 12 درصد از افراد بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب تا زمانی که شدیدتر می شود، مورد توجه قرار نمی گیرد.

بسیاری از افراد حتی متوجه تحلیل رفتگی لثه های خود نمی شوند، زیرا این روند تدریجی است. با این حال، با گذشت زمان، ریشه دندانی که در معرض دید قرار گرفته است نه تنها می تواند زشت به نظر برسد، بلکه می تواند باعث حساسیت دندان شود، بویژه هنگام خوردن غذاهای سرد یا گرم. در نهایت، تحلیل لثه، اگر درمان نشود، می تواند باعث از دست دادن دندان شود. برای ترمیم آسیب و جلوگیری از مشکلات دندانی بیشتر، ممکن است به پیوند بافت لثه نیاز باشد.

در این مقاله در مورد آنچه که می توانید در طول و بعد از جراحی پیوند بافت لثه انتظار داشته باشید برای شما توضیح خواهیم داد.

پیوند لثه برای درمان تحلیل لثه

پیوند لثه برای درمان تحلیل لثه

آنچه در طول جراحی پیوند بافت لثه اتفاق می افتد:

به طور معمول سه نوع مختلف پیوند بافت لثه انجام می شوند. اینکه دندانپزشک شما از کدام نوع استفاده می کند به نیازهای خاص شما بستگی خواهد داشت. روش های پیوند عبارتند از:

  • پیوند بافت همبند: این متداول ترین روشی است که برای درمان قرار گرفتن ریشه در معرض محیط دهان استفاده می شود. طی این فرایند، یک فلپ از پوست، از سقف دهان (کام) بریده می شود و بافت زیر فلپ که بافت همبند زیر اپیتلیال نامیده می شود، برداشته می شود و سپس به بافت لثه اطراف ریشه در معرض دید، بخیه زده می شود. پس از برداشتن بافت همبند- پیوند- از زیر فلپ پالاتال، فلپ مجدداً در جای خود بخیه زده می شود.
  • پیوند آزاد لثه. مانند پیوند بافت همبند، پیوند لثه آزاد شامل استفاده از بافت سقف دهان است. اما به جای ایجاد یک فلپ و برداشتن بافت از زیر لایه بالایی گوشت، مقدار کمی از بافت به طور مستقیم از سقف دهان برداشته می شود و سپس به ناحیه لثه تحت درمان پیوند زده می شود. این روش اغلب در افرادی استفاده می شود که برای شروع لثه های نازکی دارند، و برای ضخیم شدن بافت لثه، به بافت اضافی نیاز دارند.
  • پیوند ساقه. در این روش به جای برداشتن بافت از کام یا سقف دهان، بافت از لثه اطراف یا نزدیک دندانی که به ترمیم نیاز دارد، پیوند زده می شود. فلپ که ساقه نامیده می شود، فقط تا حدی برش داده می شود، به گونه ای که یک لبه از آن چسبیده باقی می ماند. سپس لثه را به سمت بالا یا پایین می کشند تا ریشه در معرض دید را بپوشاند و در جای خود بخیه زده می شود. این روش فقط در افرادی قابل انجام است که در نزدیکی دندان بافت لثه زیادی دارند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت و چگونگی مراقبت از دندان و لثه ها

برخی از دندانپزشکان و بیماران ترجیح می دهند به جای استفاده از بافت از سقف دهان خود، از مواد پیوندی موجود در بانک بافت استفاده کنند. گاهی اوقات، برای تشویق توانایی طبیعی بدن برای رشد استخوان و بافت، از پروتئین های محرک بافت، استفاده می شود. دندانپزشک شما می تواند به شما بگوید که کدام روش برای شما بهتر جواب می دهد.

بهبودی بعد از پیوند بافت لثه

پس از انجام این روش می توانید به خانه بازگردید. با این حال، اگر دندانپزشک برای کمک به آرامش به شما یک آرام بخش بدهد، باید ترتیبی بدهید که شخص دیگری شما را به خانه بازگرداند.

دندانپزشک شما دستورالعمل های خاصی را در مورد مراقبت های بعد از عمل مانند رژیم غذایی، فعالیت بدنی و داروها ارائه خواهد داد. خط لثه ای که ترمیم شده است را، تا زمانی که آن ناحیه بهبود نیافته است، نخ دندان نکشید یا مسواک نزنید. از شما خواسته می شود که دهان خود را با دهانشویه مخصوص بشویید تا به کنترل تشکیل پلاک در طول فرآیند بهبودی کمک کند و ممکن است برای کاهش خطر عفونت، آنتی بیوتیک مصرف کنید.

به مدت یک یا دو هفته بعد از پیوند لثه، غذاهای نرم و خنک مانند تخم مرغ، پاستا، ژل، ماست، پنیر کوتیج، سبزیجات خوب پخته و بستنی بخورید.

میزان درد شما پس از جراحی به نوع پیوند لثه انجام شده بستگی دارد. اگر هیچ بافتی از کام شما برداشته نشود، باید ناراحتی کمی داشته باشید. با این حال، اگر بافت از کام شما برداشته شود، ممکن است برای چند روز پس از جراحی ناراحت باشید. زخم روی سقف دهان شما مانند سوختگی بزرگ پیتزا توصیف شده است، اما خبر خوب این است که به سرعت بهبود می یابد. داروهای ضد التهاب بدون نسخه یا داروهای مسکن تجویزی می توانند به شما کمک کنند تا در روزهای بعد از جراحی راحت باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیوند لثه

در حالی که ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد تا دهان شما به طور کامل بهبود یابد، باید بتوانید روز بعد از جراحی به کار یا فعالیت عادی خود بازگردید.

پیوند لثه برای درمان تحلیل لثه

پیوند لثه برای درمان تحلیل لثه

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

در صورت مشاهده علائم غیرعادی بعد از جراحی، از جمله موارد زیر، با دندانپزشک یا جراح خود تماس بگیرید:

  • خونریزی که بعد از اعمال فشار به مدت 20 دقیقه، متوقف نمی شود.
  • درد، تورم و کبودی بیشتر از چیزی هستند که دندانپزشک شما گفته است.

هزینه پیوند بافت لثه چقدر خواهد بود؟

بسیاری از شرکت های بیمه دندانپزشکی بخشی از هزینه پیوند لثه را پرداخت می کنند. اگر بیمه ندارید، هزینه جراحی لثه به میزان کار در حال انجام بستگی دارد. با دندانپزشک خود صحبت کنید تا از گزینه های پرداخت خود مطلع شوید.

آیا بار دیگر به پیوند بافت لثه نیاز خواهم داشت؟

گرچه پیوند بافت لثه برای ترمیم تحلیل رفتگی لثه و جلوگیری از آسیب بیشتر مؤثر است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که مشکلات لثه در آینده دوباره ایجاد نخواهند شد. با این حال، با معاینات منظم دندانپزشکی و مراقبت دقیق از دهان در منزل، می توان از آسیب جدی که به جراحی نیاز دارد، جلوگیری کرد. راه های دیگر برای پیشگیری از بیماری لثه عبارتند از:

  • دندان های خود را دو مرتبه در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • روزانه نخ دندان بکشید.
  • یک یا دو مرتبه در روز با دهانشویه ضد عفونی کننده دهان خود را شستشو دهید.
  • برای معاینات و پاکسازی تخصصی دندان ها، به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید و در صورت نیاز به پریودنتیست خود مراجعه کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.
  • سیگار نکشید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان درنیاوردن مادرزادی کودک
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code