اهمیت و چگونگی مراقبت از دندان و لثه ها

در این نوشته می خوانید:

چرا حفظ دندان ها اینقدر مهم هستند؟

دندان های شما بسته به محلی که داخل دهان واقع شده اند، از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند. این تفاوت ها اجازه می دهند دندان ها کارهای مختلفی انجام دهند. دندان ها به ما در جویدن و هضم غذا کمک می کنند. آنها به ما کمک می کنند حرف بزنیم، و نیز اصوات مختلف را به وضوح ادا کنیم. در نهایت، دندان ها در شکل دادن به صورت ما کمک می کنند. یک لبخند سالم می تواند دارایی بزرگی باشد؛ و از آنجا که این مهم است، بهترین مراقبت ممکن از دندان ها برای شما معنا پیدا می کند.

اگر دندانها از دست بروند چه مشکلی بوجود می آید؟

پوسیدگی دندان می تواند دردناک باشد و باعث شود پر کردن دندان، قرار دادن روکش روی آن، یا اینله لازم باشد. در صورتی که پوسیدگی دندان درمان نشود، اعصاب دندان می توانند عفونی شوند و از بین بروند و منجر به بروز آبسه شوند. سپس ممکن است این نیاز به درمان ریشه یا حتی کشیده شدن دندان داشته باشد. بسیار مهم است که بهداشت خوب دهانی را در منزل رعایت کنید تا دندان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید. بیماری لثه بسیار شایع است و اگر درمان نشده باقی بماند ممکن است منجر به تحلیل استخوان اطراف دندان ها شود. در برخی موارد، ممکن است منجر به از دست رفتن دندان ها شود یا از دست رفتن دندان ها آغاز شود. بیماری لثه قابل پیشگیری است و با پاکسازی ها و چکاپ های منظم می تواند درمان شود و تحت کنترل و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری نماید. در صورت از دست رفتن دندان ها، ممکن است لازم باشد فضای خالی جای آنها با بریج، پروتزهای مصنوعی، یا ایمپلنت پر شود.

مراقبت از دندان ها و لثه

مراقبت از دندان ها و لثه

چگونه می توان لثه ها و دندان ها را سالم نگه داشت؟

پاکسازی و سالم نگه داشتن دهان و حفظ آن به همین صورت راحت است. یک روند روتین ساده می تواند به پیشگیری از مشکلات دهان و دندان کمک کند:

  • مسواک زدن دندان ها باید آخرین کاری باشد که شب ها و حداقل یک مرتبه دیگر در طول روز، با خمیر دندان فلورایده باشد.
  • بعد از مسواک زدن باقی مانده آن داخل دهان را تف کنید و از شستن آن خودداری کنید، تا فلوراید مدت طولانی تری روی دندان های شما باقی بماند.
  • تمیز کردن بین دندان ها با مسواک های بین دندانی یا نخ دندان حداقل یک مرتبه در طول روز.
  • عادات خوب غذا خوردن- کمتر خوردن غذاها، خوراکی ها، و نوشیدنی های حاوی قند
  • چکاپ های منظم دندانی.

گرچه اکثر افراد به طور منظم مسواک می زنند، بسیاری از آنها بین دندان های خود را تمیز نمی کنند و برخی افراد برای چکاپ های منظم دندانی مراجعه نمی کنند. چند تغییر کوچک در کارهای روتین در دراز مدت می توانند بزرگ ترین تفاوت را ایجاد نمایند. دندانپزشک شما می تواند رسوبات تشکیل شده روی دندان های شما را بردارند و هر گونه بیماری لثه ای را درمان کنند که قبلاً گسترش پیدا کرده است. اما مراقبت های دندانی روزانه، و اصلی ترین سلاح ها مسواک، خمیر دندان، و پاک کننده های بین دندانی هستند.

مراقبت از دندان ها و لثه

مراقبت از دندان ها و لثه

پلاک دندان چیست؟

پلاک یک لایه فیلم نازک و چسبناک از باکتری ها است که پیوسته روی دندان های شما شکل می گیرد.

پلاک ها چگونه موجب بروز پوسیدگی دندان ها می شوند؟

وقتی غذاها و خوراکی های حاوی قند و نشاسته می خورید، باکتری های موجود در پلاک اسیدهایی تولید می کنند که مینای دندان ها را مورد حمله قرار می دهند. چسبندگی پلاک ها این اسیدها را در تماس مستمر با دندان ها قرار می دهند. پس از حملات مستمر اسید، مینای دندان ها در هم می شکند و تجزیه می شود و سوراخ ها یا حفره های دندانی شکل می گیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سرطان لثه و آنچه باید درمورد آن بدانید!

پلاک های دندانی چگونه می توانند موجب بروز بیماری لثه شوند؟

در صورتی که پلاک های دندانی با مسواک زدن برداشته نشوند، می توانند سفت شوند و به ماده ای به نام “جرم یا رسوب” تبدیل شوند- که نام های دیگر تارتار هستند. وقتی رسوب های دندان نزدیک خط لثه شکل می گیرند، پلاک های زیر آن از خود سموم مضری آزاد می کنند که باعث می شوند لثه ها تحریک و ملتهب شوند.

لثه ها شروع به کنار رفتن از روی دندان ها می کنند و فواصل عفونی می شوند. در صورتی که بیماری لثه درست درمان نشود، استخوانی که از دندان ها حمایت می کند تخریب می شود، دندان های سالم می توانند لق شوند و بیفتند. بیماری لثه شدید، می تواند منجر به از دست رفتن دندان و نیاز به قرار دادن جایگزین برای آن شود.

چگونه می توان از بروز بیماری لثه پیشگیری نمود؟

مهم است پلاک ها و ذرات غذا از اطراف دندان ها زدوده شوند زیرا این کار مانع ملتهب و متورم، و عفونی شدن لثه ها می شود. اگر پلاک ها روی دندان ها باقی بمانند می توانند سفت شوند و به تارتار تبدیل شوند، که تنها توسط دندانپزشک می تواند برداشته شود. مهم است به مراجعات منظم به دندانپزشک ادامه دهید تا دندان های شما مدام در صورت نیاز به صورت دقیق و کامل پاکسازی شوند.

چگونه می توانیم متوجه شویم بیماری لثه داریم یا خیر؟

بیماری لثه عموماً بدون درد است، گرچه می تواند به استخوان هایی که از دندان محافظت می کنند آسیب برساند. بیماری لثه (ژنژیویت) معمولاً خود را در قالب لثه های قرمز و متورم نشان خواهد داد که هنگام مسواک زدن یا تمیز کردن بین دندان ها دچار خونریزی می شوند. بسیاری افراد وقتی متوجه خونریزی لثه های خود می شوند نگران می شوند و آرام تر مسواک می زنند، یا کلاً مسواک نمی زنند.

در حقیقت، اگر در حال مبارزه با بیماری لثه هستید، مهم است که پاکسازی منظم و دقیق را ادامه دهید. اگر ظرف مدت چند روز خونریزی متوقف نشد، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید و نظر او را در این زمینه جویا شوید.

مراقبت از دندان ها و لثه

مراقبت از دندان ها و لثه

چه نوع مسواکی باید استفاده کنیم؟

دندانپزشک شما قادر است مسواکی به شما توصیه کند که برای شما مناسب است. با این حال، افراد بزرگسال باید مسواکی با سری کوچک یا متوسط انتخاب کنند. مسواک انتخابی شما باید فرچه های نایلونی نرم تا متوسط با سر گرد باشد. سر مسواک باید به اندازه کافی کوچک باشد تا بتواند به همه بخش های دهان دسترسی داشته باشد: مخصوصاً قسمت های عقب دهان جایی که دسترسی به آنها می تواند دشوار باشد. کودکان نیاز دارند مسواک های کوچکتری اما با همان نوع فرچه ها استفاده کنند.

شما می توانید مسواک های تخصصی تری خریداری کنید. برای مثال، افرادی که دندان های حساس دارند می توانند مسواک های خیلی نرم استفاده کنند. علاوه بر این، مسواک هایی با سر کوچکتر برای افرادی وجود دارند که بیماری پارکینسون یا ناتوانی جسمی دارند. در حال حاضر مسواک هایی در بازار موجود هستند که دسته بزرگ و سر زاویه دار دارند که استفاده از آنها را راحت تر می کند.

چرا مسواک زدن مهم است؟

مسواک زدن روزانه و پاکسازی بین دندان ها مهم است زیرا به از بین بردن پلاک های دندانی کمک می کند. در صورتی که پلاک های دندانی زدوده نشوند، به انباشته شدن خود ادامه می دهند، و ذرات غذای بیشتری پشت دندان ها باقی می ماند و موجب بروز بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها می شود.

آیا مسواک های برقی بهتر عمل می کنند؟

مسواک های برقی دارای یک سری چرخشی یا لرزاننده هستند که با حرکات خیلی اندک مورد نیاز فرد استفاده کننده، مقدار زیادی عمل پاک کنندگی ارائه می دهد، گرچه لازم است نحوه قرار گیری مسواک درست باشد.

آزمایشات حاکی از این هستند که مسواک های برقی در زدودن پلاک های دندانی مؤثرتر هستند. مسواک هایی که دارای سری رخنده در هر دو جهت دارند مؤثرتر هستند. همه می توانند از مسواک های برقی استفاده کنند. آنها بویژه برای افرادی مفید هستند که دارای محدودیت حرکتی در بازو و دست هستند، مانند افرادی که اغلب استفاده از مسواک های معمولی به آنها اجازه نمی دهند پاکسازی کامل و دقیق دندان های خود را انجام دهند.

مسواک های برقی می توانند برای کودکان نیز بهتر باشند زیرا به دلیل نوآوری که استفاده از مسواک های برقی وجود دارد ممکن است بیشتر به مسواک زدن منظم تشویق شوند. در مورد مزایای استفاده از مسواک برقی مناسب با دندانپزشک خود صحبت کنید.

مراقبت از دندان ها و لثه

مراقبت از دندان ها و لثه

چگونه باید مسواک زد؟

مسواک زدن به زدودن پلاک های دندانی و ذرات غذا از سطوح داخلی، بیرونی و جونده دندان های شما کمک می کند. در اینجا برای شما روش درست زدودن پلاک های دندانی را توضیح خواهیم داد- با دندانپزشک خود صحبت کنید ببینید کدام روش برای شما بهتر است:

  • سر مسواک را روی دندان ها قرار دهید، سپس نوک فرچه های مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به خط لثه قرار دهید. مسواک خود را به صورت چرخشی، چندین مرتبه روی همه سطوح دندان ها حرکت دهید.
  • سطح خارجی همه دندان های فک بالا و پایین را مسواک بزنید، فرچه ها را زاویه دار در مقابل خط لثه نگه دارید.
  • این کار را مجدداً انجام دهید، اما برای سطوح داخلی همه دندان ها.
  • برای پاکسازی سطوح داخلی دندان های جلوی دهان، مسواک را به صورت عمودی خم کنید و با بخش جلوی دندان ها ضربه های مدور بزنید.
  • سطوح جونده دندان ها را نیز مسواک بزنید.
  • برای کمک به خوشبو شدن دهان و تمیز شدن دهان با زدودن باکتری ها، زبان خود را نیز مسواک بزنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری لثه در کودکان

چند وقت یک مرتبه باید دندان ها را مسواک زد؟

حتماً آخرین کاری که در طول روز انجام می دهید مسواک زدن کامل و دقیق با خمیر دندان های فلورایده باشد، و این کار باید حداقل یک مرتبه دیگر نیز در طول روز انجام شود. اگر همیشه بعد از مسواک زدن احساس ناراحتی و خونریزی دارید باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

مراقبت از دندان ها و لثه

مراقبت از دندان ها و لثه

چگونه می توان متوجه شد همه پلاک های دندانی زوده شده اند؟

ماده مخصوصی وجود دارد که با اعمال آن با یک گلوله پنبه روی دندان ها می توانید پلاک های دندانی خود را راحت تر ببینید، یا می توانید از قرص های مخصوص آشکار کننده پلاک های دندانی استفاده کنید. این مواد را می توانید از داروخانه ها یا دندانپزشک خود بگیرید.

رنگی که در نتیجه استفاده از این مواد ظاهر می شود بی ضرر است و تمام قسمت هایی از دهان که مسواک زدن بهتر نیاز دارند را نشان خواهند داد. بویژه به مکان هایی نگاه کنید که لثه ها با دندان ها تماس پیدا می کنند. بیشتر مسواک زدن به زدودن لکه ها و پلاک های دندانی کمک خواهد کرد.

مراقبت از دندان ها و لثه

مراقبت از دندان ها و لثه

مسواک خود را چند وقت یک مرتبه باید تعویض کرد؟

مسواک های فرسوده نمی توانند دندان های شما را به درستی و به خوبی پاکسازی کنند و ممکن است به لثه های شما آسیب بزنند. مهم است مسواک خود را هر دو تا سه ماه یک مرتبه یا زودتر، اگر فرچه ها فرسوده شده اند، تعویض کنید. وقتی فرچه ها پراکنده شوند نمی توانند به درستی پاکسازی را انجام دهند.

آیا باید از خمیر دندان های فلورایده استفاده کرد؟

آری. فلوراید به افزایش استحکام و محافظت از دندان ها کمک می کند، که می تواند پوسیدگی دندان را در افراد بزرگسال و کودکان کاهش دهد.

همه کودکان تا سه سالگی باید از یک لایه نازک خمیر دندان با میزان فلوراید کمتر از 1000ppm (بخش در هر میلیون) استفاده کنند. بعد از سه سالگی آنها باید از خمیر دندان به اندازه یک نخود استفاده کنند که حاوی 1350ppm تا 1500ppm است.

مقدار فلوراید موجود در برخی خمیر دندان های مخصوص کودکان نصف فلوراید موجود در خمیر دندان های مخصوص افراد بزرگسال است. آنها تنها مقدار اندکی محافظت از دندان ها را فراهم می آورند. اگر کودک شما زیر 7 سال است، وقتی دندان های خود را مسواک می زند او را تحت نظر داشته باشید و او را تشویق نمایید از بلعیدن خمیر دندان خودداری نماید.

چه نوع خمیر دندان هایی باید استفاده کنیم؟

علاوه بر خمیر دندان های معمولی خانوادگی، برخی خمیر دندان های تخصصی نیز وجود دارند. از جمله خمیر دندان های کنترل تارتار برای افرادی که روی دندان های آنها تارتار تشکیل شده است، و نیز خمیر دندان های مخصوص دندان های حساس. خمیر دندان های “مراقبت کامل” که حاوی موادی هستند که هم به مبارزه با بیمار یلثه کمک می کنند، بوی خوبی به دهان می دهند، و تشکیل پلاک های دندانی را کاهش می دهند. خمیر دندان های سفید کننده برای از بین بردن لکه های دندانی خوب هستند و به احیاء رنگ طبیعی دندان های شما کمک می کنند، اما به اندازه کافی قوی نیستند تا رنگ طبیعی دندان های شما را تغییر دهند.

برخی خمیر دندان های مخصوص کودکان فلورایدی که دارند نصف فلوراید موجود در خمیر دندان های مخصوص افراد بزرگسال است. آنها تنها محافظت اندکی از دندان ها بوجود می آورند. اگر کودک زیر 7 سال باشد، باید هنگام مسواک زدن روی آنها نظارت داشت. آنها را تشویق کنید خمیر دندان نبلعند و تنها باقی مانده خمیر دندان داخل دهان خود را تف کنند، و بعد از مسواک زدن دهان خود را شستشو ندهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حساسیت تماسی به محصولات بهداشتی دهان و دندان

برای داشتن دهانی تمیز و سالم، لازم است از محصولات مناسب و صحیح مراقبت های دندانی استفاده کنید. از دندانپزشک خود بخواهید تا بهترین نوع خمیر دندان مناسب شرایط شما را به شما معرفی نماید.

مراقبت از دندان ها و لثه

مراقبت از دندان ها و لثه

چه مقدار خمیر دندان باید استفاده کرد؟

لازم نیست سر مسواک را پر از خمیر دندان کنید. کودکان زیر سه سال باید یک لایه نازک خمیر دندان و کودکان بالای سه سال باید به اندازه یک نخود خمیر دندان استفاده کنند. به خاطر داشته باشید که پس از مسواک زدن تف کنید و از شستشوی دهان خودداری کنید، تا فلوراید مدت زمان طولانی تری روی دندان ها باقی بماند.

آیا خونریزی از لثه ها هنگام مسواک زدن طبیعی است؟

چند روز نخست پس از آنکه پاکسازی بین دندان های خود را آغاز می کنید ممکن است لثه های شما خونریزی کنند یا زخم شوند. وقتی پلاک های دندانی شما تجزیه شدند و سلامت دهان شما بهبود پیدا کرد این روند باید متوقف شود. در صورتی که خونریزی متوقف نشد، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. ممکن است به این علت باشد که به درستی کار پاکسازی را انجام نمی دهید، یا اینکه دندان ها و لثه های شما نیاز به پاکسازی دقیق تر توسط دندانپزشک دارند.

مراقبت از دندان ها و لثه

مراقبت از دندان ها و لثه

بین دندان ها را چگونه باید پاکسازی نمود؟

شما می توانید بین دندان ها را با مسواک های بین دندانی یا نخ دندان پاکسازی نمایید. پاکسازی بین دندان ها پلاک های دندانی را از بین می برد و ذرات غذایی که بین دندان ها و زیر خط لثه ها پنهان شده اند را خارج می سازد- منطقه هایی که مسواک قادر به دسترسی به آنها نیست. هنگام نخ دندان کشیدن یا استفاده از مسواک های بین دندانی، یک الگوی منظم را حفظ کنید و به خاطر داشته باشید هیچ دندانی را از دست ندهید. برای انجام بهتر این کار می توانید از آینه کمک بگیرید.

پشت آخرین دندان ها را فراموش نکنید. علاوه بر این، بسیار مهم است که اطراف لبه های روکش های دندانی، بریج ها یا ایمپلنت های دندانی را نیز تمیز کنید. حداقل یک مرتبه در طول روز باید بین دندان های خود را تمیز کنید. می توانید از دندانپزشک خود بخواهید برای شما توضیح دهید چگونه بین دندان های خود را به درستی پاکسازی کنید. مسواک های بین دندانی اندازه های مختلفی دارند. می توانید از دندانپزشک خود بخواهید مسواکی با اندازه درست را به شما معرفی کند.

آیا دستگاه های دهانشویه دهان مفید هستند؟

دستگاه هایی شستشوی دهان از فشار آب برای زدودن پلاک های دندانی و ذرات غذا از اطراف دندان ها استفاده می کنند. اگر از ابزارهای ارتودنسی استفاده می کنید، این دستگاه می تواند به شما کمک زیادی کند تا بخش هایی که تمیز کردن آنها برای شما دشوار است را به خوبی پاکسازی کنید، یا اگر استفاده از مسواک های بین دندانی یا نخ دندان برای شما دشوار است، این دستگاه می تواند کمکی برای شما باشد.

مراقبت از دندان ها و لثه

مراقبت از دندان ها و لثه

آیا باید از دهانشویه استفاده کرد؟

یک دهانشویه فلورایده می تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها به شما کمک کند. ممکن است دندانپزشک شما استفاده از دهانشویه های آنتی باکتریال را برای کمک به کنترل پلاک های دندانی و کاهش بیماری لثه را پیشنهاد دهد.اگر متوجه شدید که مدت زمان طولانی است که برای رفع بوی بد دهان خود در حال استفاده از دهانشویه ها هستید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا بوی بد دهان می تواند یکی از علائم و نشانه های عدم سلامت دندان ها و لثه ها یا عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان ها باشد.

مراقبت از دندان ها و لثه

مراقبت از دندان ها و لثه

آیا رژیم غذایی می تواند کمک کننده باشد؟

بسیاری افراد تصور می کنند که سطوح بالای قند در رژیم غذایی است که موجب بروز پوسیدگی های دندان می شود، اما این صحت ندارد. تعداد دفعات وجود قند در رژیم غذایی شماست که مهم است، نه مقدار آن، که مشکل آفرین است. در طول این زمان، دندان های شما تحت حملات اسیدی هستند. بنابراین مهم است با محدود کردن خوراکی ها و نوشیدنی های حاوی قند به میان وعده ها، تعداد حملات اسیدی به دندان ها را محدود کنید. جویدن آدامس های فاقد قند و خوردن آب بعد از وعده های غذایی  میان وعده ها نیز می تواند اسیدها را به سرعت بی اثر کند.

نوشیدنی های گاز دار حاوی قند، آبمیوه ها، و نوشیدنی های ورزشی، و شراب می توانند اسیدی باشند- که می تواند موجب بروز خوردگی دندان ها نیز شود. این زمانی اتفاق می افتد که اسید موجود در غذاها و نوشیدنی ها به تدریج موجب ساییدگی پوشش مینای سخت دندان ها می شود. این می تواند موجب حساسیت دندان ها شود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code