اگر بعد از کشیدن دندان خونریزی متوقف نشود چه باید کرد؟

تقریباً 96 درصد از افراد بزرگسال در کانادا سابقه پوسیدگی دارند و 6 درصد اصلاً دندان ندارند. کشیدن دندان یک فرایند متداول است و اکثر بیماران به غیر از ناراحتی اولیه و مقداری خونریزی جزئی، هیچ مشکلی نخواهند داشت.

با این حال، برخی از بیماران با دندانپزشک خود تماس می گیرند، زیرا آنها بسیار نگران هستند که بعد از کشیدن دندان، خونریزی آنها متوقف نمی شود.

شما ابتدا باید به درستی از محل دندان کشیده شده خود مراقبت کنید و توصیه های مربوط به مراقبت های اولیه را دنبال کنید.

کشیدن دندان و مراقبت های بعد از آن

برای 24 ساعت نخست بعد از کشیدن دندان، شما در کارهایی که می توانید انجام دهید بسیار محدود خواهید بود. لازم خواهد بود از خوردن هر گونه غذایی در سمتی از دهان که دندان از آن کشیده شده است خودداری کنید و از موارد زیر اجتناب کنید:

  • نوشیدن نوشیدنی های داغ
  • استفاده از نی
  • مکیدن آبنبات، قرص و غیره

اگر از نی یا چیزی شبیه به آن استفاده می کنید، حرکت مکیدن می تواند باعث سست شدن لخته تشکیل شده روی محل دندان کشیده شده شود و باعث بروز خونریزی از محل یا حتی خشکی حفره شود. البته، شما نمی خواهید هیچ یک از این مسائل را تجربه کنید، بنابراین بسیار مهم است که اجازه دهید که محل دندان کشیده شما بهبود یابد.

قبل از مراجعه به مطب برای کشیدن دندان، باید غذاهای بسیار نرم مانند سوپ یا بستنی آماده کنید، که بعداً بعد از کشیدن دندان بتوانید از آنها بخورید.

با این حال، باید مطمئن شوید که سوپ ولرم است.

انتظار می رود بهبودی کامل طی 7 تا 10 روز صورت گیرد، و در طول این مدت باید بسیار مراقب محل کشیدن دندان باشید. علیرغم این گفته، باید مراقب باشید که خونریزی ظرف چند ساعت نخست متوقف شود. قبل از برنامه ریزی برای جایگزینی دندان ممکن است چند ماه صبر کنیم تا استخوان بتواند به طور کامل بهبود یابد.

نکته: اگر خونریزی متوقف نشد، سریعاً با مطب تماس بگیرید. دندانپزشک محل دندان کشیده شده را بررسی می کند و در مورد اقداماتی که برای متوقف کردن خونریزی باید انجام دهید، توصیه هایی ارائه خواهد کرد.

چگونه خونریزی محل دندان کشیده شده را متوقف کنیم؟

خونریزی بعد از کشیدن دندان بسیار شایع است زیرا شما به تازگی دندان خود را کشیده اید. این یک فرایند استاندارد است، اما یک فرایند جدی نیز هست. خون برای شروع فرآیند انعقاد لازم است، و شما با انجام کارهای زیر می توانید میزان بهبودی را افزایش دهید:

  • از یک تکه گاز استریل استفاده کنید و آن را روی حفره خالی دندان قرار دهید. همچنین می توانید از یک تکه گاز استریل تمیز که کمی مرطوب است استفاده کنید.
  • گاز استریل را رول کنید یا آن را به شکل مربع کوچکی تا کنید که بتوانید آن را روی حفره قرار دهید. با قرار دادن بایت خود رای این گاز استریل باید آن را برای مدتی در جای خود نگه دارید، بنابراین مطمئن شوید که به راحتی در دهان شما قرار دارد.
  • به مدت 45 تا 60 دقیقه بایت خود را روی گاز استریل قرار دهید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آمالگام یا کامپوزیت؟ کدامیک برای پر کردن دندان بهتر است؟

گاز استریل باید اندازه مناسبی داشته باشد تا امکان اعمال فشار یکنواخت روی کل حفره دندان فراهم شود. مهم است که این مرحله به صورت دقیق دنبال شود زیرا وقتی بایت خود را می بندید، فشار چیزی خواهد بود که روند لخته شدن را تقویت خواهد کرد.

اگر نمی خواهید از پد گاز استریل استفاده کنید، یا اگر چای کیسه ای دارید، به جای گاز استریل می توانید از چای کیسه ای استفاده کنید.

چرا؟

چای حاوی اسیدهای تانن است. قرار دادن چای کیسه ای روی آن ناحیه این امکان را فراهم خواهد کرد که با خیس شدن کیسه با بزاق دهان شما، این اسید به آرامی و به مرور زمان نشت کند. این اسید برای کمک به تشکیل لخته خون شناخته شده است، بنابراین برای این منظور، ممکن است حتی بهتر از گاز استریل باشد.

به همان روشی که از گاز استریل استفاده می کنید، می توانید از چای کیسه ای نیز استفاده کنید، اما باید از سرد بودن کیسه مطمئن شوید. استفاده از چای کیسه ای داغ ممکن است ناراحتی شما را تسکین دهد، اما می تواند باعث سست شدن لخته خون ایجاد شده شود، و بیش از آنکه مشکلی را حل کند، مشکلات بیشتری ایجاد کند.

خونریزی  بعد از کشیدن دندان

خونریزی بعد از کشیدن دندان

ترفند مکعب یخ و گاز استریل

برخی از بیماران متوجه می شوند که با خنک کردن دمای دهان خود، در توقف خونریزی خود موفق تر هستند. یک ترفند این است که تکه های یخ را درون گاز بپیچید و آنها را در جای خالی دندان کشیده شده قرار دهید.

باید از مکیدن یخ یا گاز زدن آن اجتناب کنید.

در عوض، اجازه دهید آنها روی بایت شما باقی بمانند و روی محل دندان کشیده شده قرار بگیرند. باید از قرار دادن یخ به طور مستقیم روی حفره خالی دندان اجتناب کنید، به همین دلیل است که استفاده از گاز استریل انتخاب مناسبی برای افزودن تکه های یخ به این روند است.

چرا لخته شدن خون مهم است؟

ساعت اول بعد از کشیدن دندان برای بهبودی بسیار مهم است و حول لخته شدن خون می چرخد. از آنجا که دندان شما را خارج کرده ایم، در جایی که استخوان شما وجود دارد یک حفره خالی به جا می ماند.

خون این حفره را پر می کند و مانع رسیدن هوا به استخوان باز می شود.

اگر اجازه دهید لخته خون تشکیل و خشک شود، حفره خالی دندان را پر می کند و از استخوان شما در حین بهبود ناحیه محافظت خواهد کرد. اگر اجازه ندهید لخته ایجاد شود یا طبق یک توصیه اشتباه کاری انجام دهید، مانند نوشیدن با نی یا نوشیدن یک نوشیدنی داغ، می توانید لخته خون را از بین ببرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری‌ لثه (پریودنتال)

پس از کنده شدن لخته خون، ممکن است از چیزی که به عنوان خشکی حفره شناخته می شود، رنج ببرید.

خشک حفره دندان چیست؟

خشکی حفره دندان زمانی رخ می دهد که لخته خون هرگز روی حفره دندان ایجاد نشود یا لخته از جای خود خارج شود. اگر بعد از کشیدن دندان یک مشکل جدی بوجود بیاید که باید نگران آن باشید، آن خشکی حفره دندان است.

عدم وجود لخته منجر به بروز موارد زیر می شود:

  • قرار گرفتن استخوان بدون پوشش محافظ در معرض محیط دهان
  • قرار گرفتن اعصاب در معرض محیط دهان

درد ناشی از خشکی حفره دندان بسیار شدید است. اکثر افراد به خوبی بهبود می یابند و هرگز این وضعیت را تجربه نمی کنند، اما اگر این مشکل برای شما پیش بیاید، متوجه خواهید شد که ممکن است درد غیر قابل تحمل باشد. اگر خشکی حفره ایجاد شد، می توانیم یک گاز دارویی را درون حفره قرار دهیم تا به کاهش درد و بهبودی کمک کند.

با این حال، همیشه بهترین کار این است که یک لخته خون مناسب را ایجاد کنید و باعث بهبودی بدون درد شود.

فراهم آوردن شرایط برای تشکیل لخته خون

اگر از گاز یا چای کیسه ای استفاده کرده اید، در مسیر تشکیل لخته خون هستید. توصیه می کنیم در مورد محل دندان کشیده شده بسیار محتاط باشید و از خوردن هر گونه غذایی که ممکن است درون حفره گیر کند خودداری کنید.

اگر می خواهید لخته خون تشکیل شود و بهبودی شروع شود، این ناحیه باید عاری از هر گونه مواد زائد باقی بماند.

تفاوت های فشار هوا، مانند آنچه هنگام استفاده از نی ایجاد می شود، به راحتی لخته شما را از بین خواهد برد. با این حال، چند کار دیگر که می توانید برای کاهش خطر ایجاد اختلال در لخته شدن خون انجام دهید، عبارتند از:

  • از دهانشویه استفاده نکنید و چیزی از دهان خود تف نکنید.
  • اگر مجبور به عطسه هستید، حتماً دهان خود را باز نگه دارید.
  • از فین کردن بینی خودداری کنید.

در طول این مدت باید از انجام هر گونه فعالیتی که می تواند فشار هوای داخل دهان شما را تحت تأثیر قرار دهد اجتناب کنید. نگران نباشید. در عرض یک هفته یا بیشتر به حالت عادی باز خواهید گشت و می توانید هر کاری که دوست دارید را انجام دهید. اگر خشکی حفره دندان را تجربه کردید، این فقط روند بهبودی را طولانی می کند و باعث ایجاد درد غیرضروری بسیار زیادی برای شما خواهد شد که هیچ کس نمی خواهد با آن مواجه شود.

سیگار کشیدن در این زمان یک نه بزرگ است.

شما باید حداقل تا 48 ساعت بعد از کشیدن دندان خود از کشیدن سیگار خودداری کنید. سیگار کشیدن فقط خطر بروز عوارض را افزایش خواهد داد و احتمالاً خونریزی را نیز افزایش خواهد داد.

همچنین در طول این مدت باید از نوشیدن الکل خودداری کنید. در حالی که نوشیدن الکل یا سیگار ممکن است به آرامش شما کمک کند، تأثیر آنها روی روند انعقاد خون بسیار قابل توجه است. بعد از چند روز می توانید به روال عادی زندگی خود بازگردید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر ایمپلنت بر کاهش خطر بیماری های قلبی

در حال حاضر، بهتر است روی کنترل خونریزی تمرکز کنید.

خونریزی  بعد از کشیدن دندان

خونریزی بعد از کشیدن دندان

آیا اگر محل دندان کشیده شده همچنان خونریزی داشته باشد می توان خوابید؟

خوابیدن با گاز استریل یا کیسه چای داخل دهان بی خطر نیست، زیرا ممکن است با آنها در خواب خفه شوید. اگر هنگام خواب دهان شما همچنان خونریزی می کند، به پشت استراحت دهید و سر خود را بالا قرار دهید. این وضعیت از خفگی جلوگیری می کند، تورم را کاهش می دهد و لخته شدن خون را افزایش می دهد. همچنین ممکن است بخواهید بالش و لباس خود را با حوله بپوشانید تا در صورت خروج خون از دهان در طول شب، از ایجاد لکه جلوگیری کنید.

با به حداقل رساندن برخی از فعالیت ها، خونریزی را کنترل کنید.

ایجاد لخته خون به جریان خون مناسب بستگی دارد و باید از موارد زیر اجتناب کنید:

  • تمرینات سخت
  • کار سخت

اگر این فعالیت ها را انجام دهید، ضربان قلب شما بالا خواهد رفت و خون اضافی وارد ناحیه خواهد شد، که خوب نیست. یک تا دو روز به خود فرصت دهید تا آرام باشید و مجبور نباشید ورزش کنید. قبل از انجام این فعالیت ها بهتر است دو روز صبر کنید تا لخته خون تشکیل شود و واقعاً در جای خود تثبیت شود.

خواب نیز مهم خواهد بود.

لازم است سر خود را بالای قلب خود نگه دارید. بالا نگه داشتن قسمت بالای بدن به شما کمک خواهد کرد تا با کاهش فشار خون، خونریزی را کنترل کنید. حتی زمانی که فقط برای استراحت دراز می کشید، باید بالاتنه خود را بالا نگه دارید تا فشار خون پایین بیاید.

تشکیل لخته خون مهم ترین بخش درمان کشیدن دندان است. با این حال، دوره بهبود تا 10 روز ادامه خواهد داشت. ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • درد
  • ناراحتی
  • تورم

درد و ناراحتی خفیف طبیعی است و با یخ یا داروهایی که دندانپزشک تجویز می کند قابل کنترل است. ظرف مدت یک یا دو روز، متوجه خواهید شد که درد به سوزش تبدیل می شود، که راحت نیست اما غیر قابل تحمل هم نیست.

خونریزی  بعد از کشیدن دندان

خونریزی بعد از کشیدن دندان

معمولاً زمانی که درد و ناراحتی شما خفیف یا حتی متوسط ​​است، نیاز نیست نگران باشید.

با این حال، اگر درد نسبتاً شدید شود و به حدی برسد که به شما اجازه ندهد از بیشتر فعالیت هایی که انجام می دهید لذت ببرید، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

کشیدن دندان پیامد ناخوشایند عدم درمان پوسیدگی دندان و اجازه دادن به پیشرفت آن است. اگر نتوانیم دندان را پر کنیم یا درمان ریشه انجام دهیم، ممکن است تنها گزینه باقی مانده برای درمان دندان کشیدن آن باشد.

ما گزینه های شما را در مطب خود مورد بحث قرار خواهیم داد و حتی گزینه های جایگزینی را برای دندان توصیه خواهیم کرد.

ما می توانیم بریج ها یا ایمپلنت های دندانی را قرار دهیم تا لبخند شما را احیاء کنیم و از بروز مشکلات بیشتر برای دندان های شما جلوگیری کنیم. با این حال، قبل از اینکه بتوانیم به ترمیم زیبایی فکر کنیم، می خواهیم مطمئن شویم که محل دندان کشیده شده به طور کامل بهبود می یابد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code