آمالگام یا کامپوزیت؟ کدامیک برای پر کردن دندان بهتر است؟

انتخاب چیست؟ پر شدگی های دندان ها از چه چیزی ساخته شده اند؟

اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود به پر کردن دندان های خود نیاز دارند و به لطف پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی صورت گرفته است، بسیاری از بیماران اکنون به جای پرکردن دندان های خود با مواد سنتی نقره ای ساخته شده از آمالگام، پرکننده های کامپوزیت سفید را انتخاب می کنند. در واقع، در دندانپزشکی خصوصی، پرکردن سفید انتخاب پیش فرض است و پرکردن با آمالگام تنها زمانی استفاده می شود که قرار دادن پر کردن سفید امکانپذیر نباشد.

اکنون کودکان هم می توانند از پرکردگی سفید استفاده کنند، مگر اینکه دلیل بالینی برای قرار دادن آمالگام وجود داشته باشد، که دندانپزشک باید آن را مستند کند. با این حال، به افراد بزرگسالی که تحت درمان قرار می گیرند، برای دندان های جلوی پرکردگی های سفید ارائه می شود، اما برای دندان های عقب آمالگام قرار می گیرد.

آیا می دانستید؟

از مواد پرکننده کامپوزیت سفید می توان برای ایجاد تغییرات زیبایی در دندان های شما نیز استفاده کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ورزش کردن پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندانی

دندانپزشکان همچنین از مواد برای پرکردگی های سفید استفاده می کنند تا ترمیم های کوچکی در لبه های دندان ایجاد کنند. کامپوزیت الزاماً نیاز نیست که درون حفره دندان قرار بگیرد- این ماده به خوبی به لبه های دندان ها نیز می چسبد.

اگر در لبه پایین دندان خود یک خط ناهموار دارید، یا یک دندان لب پر شده دارید، دندانپزشک می تواند کامپوزیت را روی آن بچسباند تا اتصال فقط برای یک چشم حرفه ای قابل مشاهده باشد. باندینگ کامپوزیت آسیب های جزئی را ترمیم می کند و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. علاوه بر این، باندینگ کامپوزیت تفاوت زیبایی نیز ایجاد می کند زیرا می تواند ناهنجاری ها را پر کرده و شکل دندان ها را بهبود بخشد.

چرا از دندانپزشک خود نمی پرسید که آیا باندینگ کامپوزیت می تواند ظاهر دندان های شما را بهبود بخشد؟

ایجاد یک لبخند فوق العاده- در بسیاری از مواقع، با این وجود که فقط کمی ماده کامپوزیت روی دو دندان چسبانده می شود، لبخند آنقدر تغییر داده می شود که به بیمار اعتماد به نفس زیادی می دهد.

آمالگام یا کامپوزیت

آمالگام یا کامپوزیت

مزایای پر کردن سفید

پر کردن کامپوزیت سفید فواید زیادی دارد، ازجمله:

  • پر کردن سفید به تراش کمتری نیاز دارد.
  • پرکردگی سفید را می توان با رنگ دندان های اطراف مطابقت داد.
  • پرکردگی های سفید همان خطرات بالقوه محیطی یا سلامتی ناشی از جیوه موجود در پرکننده های آمالگام را ندارند.
  • برخی از افراد در هنگام استفاده از پرکننده های کامپوزیت سفید، پس از درمان احساس ناراحتی و حساسیت کمتری می کنند.
  • پر کردن دندان با آمالگام اغلب می تواند پوسیدگی بیشتر دندان را در برابر اشعه ایکس پنهان کند؛ پرکننده های سفید این مشکل را ندارند.
  • دندان هایی که با ماده سفید پر شده اند کمتر در معرض ترک خوردن قرار دارند. برای اینکه پرکننده آمالگام در جای خود باقی بماند، پایه پرکننده باید از گردن آن عریض تر باشد، بنابراین ممکن است لازم باشد برخی از دندان های سالم تراش داده شوند که باعث ضعیف شدن دندان باقی مانده می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتباط بین بیماری لثه و بیماری قلبی

معایب پر کردن سفید

گرچه اکثر بیماران ترجیح می دهند پرکننده های سفید رنگ را انتخاب کنند، اما معایبی نیز وجود دارند:

  • پرکننده های سفید رنگ گرانتر از پرکننده های آمالگام هستند.
  • پر کردن حفره ها با مواد سفید رنگ روشی است که به مهارتی بیشتر از پر کردن با آمالگام نیاز دارد.
  • پرکردن دندان ها با مواد سفید رنگ کمی بیشتر از پر کردن آنها با آمالگام طول می کشد زیرا قبل از اعمال مخلوط کامپوزیت، ناحیه باید کاملاً خشک شود.
آمالگام یا کامپوزیت

آمالگام یا کامپوزیت

پرکننده های آمالگام یا نقره از چه چیزی ساخته شده اند؟

آمالگام دندانی مخلوطی از جیوه، نقره، قلع و مس است. جیوه که یک جزء ضروری است، آمالگام را به هم متصل می کند تا درون حفره شکل بگیرد. امروزه، قوانین استفاده از آمالگام را برای دندان های کودکان را محدود کرده است. علاوه بر این، پرکننده های آمالگام برای ایمنی درون کپسول قرار دارند و صندلی های دندانپزشکی برای جلوگیری از آلودگی محیط، دارای جداکننده آمالگام هستند.

پرکردگی های سفید یا همرنگ دندان از چه چیزی ساخته شده اند؟

پرکردگی های سفید یا همرنگ دندان ممکن است از تعدادی از مواد از جمله ترکیبات مصنوعی و سرامیکی و ذرات شیشه ساخته شده باشند. دندانپزشک شما می تواند در مورد انواع خاصی از موادی که در مطب استفاده می شوند و نور مورد استفاده برای چسباندن آنها بیشتر برای شما توضیح دهد.

آمالگام یا کامپوزیت

آمالگام یا کامپوزیت

آیا پرکننده های آمالگام یا نقره ای قوی تر از پرکننده های سفید یا همرنگ دندان هستند؟

گرچه در گذشته پرکننده های سفید به استحکام کمتر شهرت داشتند، اما فناوری در دهه گذشته به سرعت پیشرفت کرده است و اکنون پرکننده های سفید بسیار قوی تر شده اند. مزایای اضافی به این معنا است که پرکردگی های سفید به طور فزاینده ای اولین انتخاب برای افرادی هستند که به پر کردن دندان های خود نیاز دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان انکیلوز شده یا جوش خورده به فک

آیا باید پرکننده های نقره ای یا آمالگام خود را با پرکننده های سفید تعویض کرد؟

بستگی دارد. بسیاری از افراد تصمیم می گیرند تا زمانی که پرکننده آمالگام آنها به تعویض نیاز داشته باشد صبر کنند، در حالی که برخی دیگر تصمیم می گیرند که فوراً آنها را تعویض کنند. دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند ابتدا بزرگترین پرکننده های آمالگام را تعویض کنید. دندانپزشک شما می تواند به شما مشاوره بدهد.

اگر می توانید از نیاز به پر کردن دندان اجتناب کنید، این بهترین گزینه است!

با مراقبت از دندان های خود و کمک به دیگران، بویژه کودکان، به خودتان کمک کنید تا بهداشت دهان و دندان خود را در منزل برقرار کنید.

کودکان سزاوار دندان های سالم بدون پر کردن هستند!

لطفاً به خاطر داشته باشید که مراجعات منظم به دندانپزشک مهم است. دندانپزشک شما می تواند پوسیدگی دندان را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگتر تشخیص داده و درمان کند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code