آیا با از دست رفتن دندان بیماری لثه خوب می شود؟

پاسخ سریع این است که هیچ بیماری لثه ای با برداشتن دندان ها از بین نمی رود، اما خبر خوب این است که بیماری لثه با خود مراقبتی روزانه در منزل از بین می رود. در برخی موارد، زمانی که پریودنتیت پیشرفته ایجاد شده است، کشیدن دندان ممکن است بخشی از طرح درمان کلی شما باشد.

در این مقاله، رابطه بین بیماری لثه و کشیدن دندان را بررسی می کنیم و توضیح می دهیم که چرا کشیدن دندان بیماری لثه را درمان نمی کند و چرا ممکن است در برخی موارد کشیدن دندان ضروری باشد. ما همچنین توضیح می دهیم که چگونه می توانید بیماری لثه را درمان کنید و مانع از دست دادن دندان در منزل شود.

شناخت بیماری لثه

بیماری لثه در درجه اول به دلیل تجمع پلاک، یک لایه چسبناک از باکتری ایجاد می شود که روی دندان ها تشکیل می شود. در حالی که کشیدن سیگار، تغییرات هورمونی و برخی شرایط پزشکی می توانند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهند، بهداشت ضعیف دهان و دندان شایع ترین علت است.

علائم اولیه شامل قرمزی، تورم لثه، بوی بد دهان و خونریزی لثه هستند. تشخیص و درمان زود هنگام بیماری لثه برای جلوگیری از بروز عوارض بیشتر بسیار مهم است. زمانی که دندان ها درمان نشوند ممکن است در معرض خطر افتادن قرار گیرند.

ارتباط بین بیماری لثه و از دست دادن دندان

بیماری لثه به دلیل ماهیت پیشرونده ای که دارد، می تواند منجر به از دست رفتن دندان شود. با پیشرفت بیماری لثه، باکتری ها و سموم به بافت های نگهدارنده دندان از جمله لثه، الیاف پریودنتال و استخوان فک حمله می کنند. این می تواند باعث لق شدن دندان ها شود و در نهایت اگر اجازه داده شود بیماری به مرحله پیشرفته برسد، کشیدن دندان ها را ضروری می کند. اگر بیماری لثه را نادیده بگیرید این اتفاق رخ می دهد.

ارتباط بین بیماری لثه و از دست دادن دندان

ارتباط بین بیماری لثه و از دست دادن دندان

آیا می توان بیماری لثه را از طریق کشیدن دندان به طور کامل درمان کرد؟

از آنجا که بیماری لثه، همانطور که از نام آن بر می آید، بیماری لثه ها (و ساختارهای زیر سطحی) است، کشیدن دندان ها بیماری لثه را درمان نمی کند. در واقع، آن دسته از افرادی که هیچ دندانی ندارند، افراد بی دندان، نیز اگر از لثه های خود مراقبت نکنند، می توانند به بیماری لثه مبتلا شوند، البته تشکیل پلاک (باکتری های میکروسکوپی که باعث ایجاد مشکل می شوند) دشوارتر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خطر پیرسینگ ناحیه دهان برای دندان و ایمپلنت دندانی

مؤثرترین راه برای درمان ورم لثه یا جلوگیری از پیشرفت پریودنتیت، درمان های ویژه سلامت لثه و اقدامات پیشگیرانه مانند خود مراقبتی روزانه هستند.

استثناعی برای این موضوع

همانطور که عموماً در مورد علم و سلامت صادق است، همیشه یک استثناء وجود دارد. و در حالی که کشیدن دندان از نواحی درگیر بیماری لثه، باعث درمان بیماری لثه نخواهد شد، در برخی موارد دندانپزشکان ممکن است توصیه کنند که دندان عقل (دندان مولر سوم) کشیده شود.

کشیدن دندان مولر سوم یا دندان عقل

از آنجا که دندان های عقل اغلب از نظر دندانی اهمیت چندانی ندارد (با توجه به عملکرد آنها) اگر پاکت دندان ادامه داشته باشد یا دندان عقل دوم را در معرض خطر قرار دهد، ممکن است دندانپزشک تصمیم به کشیدن آنها بگیرد.

اغلب دندان های عقل در مکانی در پشت دهان قرار می گیرند که دسترسی به آنها دشوار است، و به دلیل رویش جزئی یا زاویه آنها به سختی تمیز می شوند. اگر نگهداری کافی از این دندان ها (مسواک زدن و نخ دندان کشیدن) برای بیمار دشوار باشد، ممکن است در درازمدت کشیدن دندان گزینه بهتری باشد تا بتوان پاکت های عمیق را درمان کرد و خطرات سلامتی دندان مولر دوم و به طور کلی سلامت فرد را از بین برد.

کشیدن دندان مولر سوم یا دندان عقل

کشیدن دندان مولر سوم یا دندان عقل

گاهی اوقات در بیماری پیشرفته لثه کشیدن دندان ضروری است!

در برخی موارد، زمانی که پریودنتیت بسیار پیشرفته است، ساختارهایی که دندان ها را در جای خود نگه می دارند – الیاف های پریودنتال و استخوان به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند، به گونه ای که این ساختارها آسیب می بینند. الیاف ها شل می شوند، استخوان رو به عقب تحلیل می رود و دیگر به طور کامل از دندان ها حمایت نمی کنند. لثه ها نیز تحلیل می روند و ریشه های دندان ها در معرض دید قرار می گیرند. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، دندان ها لق می شوند و می لرزند. آنها در معرض خطر از دست رفتن قرار می گیرند. دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد که بهترین اقدام کشیدن آنها است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کدام درمان های دندانپزشکی در دوران بارداری بی خطر هستند؟

مدیریت بیماری لثه

اگر بیماری لثه دارید، مراقبت از سلامت لثه ها برای پیشگیری از بروز عوارض و مدیریت مؤثر بیماری لثه بسیار مهم است. پیروی از دستورالعمل های دندانپزشک در مورد اقدامات بهداشتی دهان، مانند مسواک زدن ملایم دو مرتبه در روز و پاکسازی فضاهای بین دندانی، می تواند باعث بهبودی شود.

درمان های پیشرفته

ممکن است ترکیب خود مراقبتی روزانه و درمان های تخصصی سلامت لثه نیاز باشد. اینها شامل جرم گیری و تسطیح سطح ریشه، آنتی بیوتیک ها (در تعداد کمی از موارد) و لیزر درمانی هستند. بسته به شدت و وسعت بیماری، این درمان ها ممکن است همراه با کشیدن دندان، ایمپلنت های دندانی، و پیوند استخوان و یا لثه مورد استفاده قرار گیرند.

استراتژی های بلند مدت برای پیشگیری از بیماری لثه و حفظ سلامت دهان

بیماری لثه یک بیماری التهابی است که لثه ها و ساختارهای نگهدارنده زیرین دندان ها را در جای خود تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری دندان نیست. کشیدن دندان بیماری لثه را درمان نمی کند. با این حال، در برخی موارد ممکن است کشیدن دندان عقل برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان مولر دوم نیاز باشد. در موارد پیشرفته، دندان ها ممکن است به قدری لق و لرزان شوند که ممکن است قبل از افتادن به کشیدن نیاز داشته باشند.

پیشگیری از بیماری لثه و حفظ سلامت دهان نیازمند تلاش مداوم است. اقدامات خوب بهداشت دهان مانند مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن بسیار مهم هستند. علاوه بر این، مهم است که سیگار را ترک کنید، شرایط پزشکی زمینه ای را مدیریت کنید، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و برای معاینات منظم دندانپزشکی و پاکسازی تخصصی مراجعه کنید.

 استراتژی های بلند مدت برای پیشگیری از بیماری لثه و حفظ سلامت دهان

استراتژی های بلند مدت برای پیشگیری از بیماری لثه و حفظ سلامت دهان

سوالات متداول

چه مدت طول می کشد تا دندان ها در اثر بیماری لثه از دست بروند؟

اگر اقدامی انجام ندهید و علائم و نشانه های ژنژیویت (مرحله اولیه و برگشت پذیر بیماری لثه) را درمان نکنید، به سرعت، در عرض 2 تا 3 هفته پیشرفت می کند و به پریودنتیت تبدیل می شود (آسیب ایجاد شده در این مرحله برگشت پذیر نیست).

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا ریشه های دندان های من اینقدر بزرگ هستند؟

سرعت پیشرفت آن تا رسیدن به مراحل پیشرفته که در آن دندان ها در معرض خطر افتادن قرار می گیرند، در بیماران مختلف متفاوت است. بهتر است برای جلوگیری از افتادن دندان هر چه سریع تر اقدام و بیماری لثه را درمان کنید.

آیا دریافت دندان مصنوعی بیماری لثه را متوقف می کنند؟

خیر، دریافت دندان مصنوعی مانع ابتلا به بیماری لثه نمی شود. در واقع، در صورتی که امکان ایجاد پلاک بین دندان های مصنوعی و لثه ها ایجاد شود، ممکن است به بیماری لثه مبتلا شوید. کشیدن دندان و دریافت دندان مصنوعی باعث توقف بیماری لثه نمی شود، همانطور که در بالا گفته شد مراقبت از لثه تنها راه پیشگیری از بیماری لثه است.

اگر قبلاً به دلیل بیماری لثه دندان های خود را از دست داده اید، بهتر است در مورد اینکه کدام دندان مصنوعی برای شما بهترین است با دندانپزشک خود صحبت کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code