نخ دندان کشیدن قبل یا بعد از مسواک زدن؟

قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشیم یا بعد از آن؟ همه ما می دانیم که مسواک زدن با مسواک، به تنهایی برای حفظ سلامت دهان و دندان ها کافی نیست. بنابراین، ترتیب مناسب برای روتین بهداشتی دهان و دندان چیست؟

نخ دندان کشیدن معمولاً بخشی کمتر مطلوب از روتین دندانپزشکی هر کسی است؛ و اگر همه ما با خودمان صادق باشیم، احتمالاً به طور مرتب نخ دندان نمی کشیم زیرا “وقت نداریم” یا “به لثه هایمان آسیب می رساند” یا “فراموش کرده ایم نخ دندان بخریم”. در نهایت، ما آنطور که باید از نخ دندان استفاده نمی کنیم، احتمالاً تنها به این دلیل است که نمی خواهیم.

اما، نخ دندان یکی از مهم ترین بخش های هر روتین بهداشتی دهان و دندان است.

بدون استفاده از نخ دندان، دهان ما مستعد ابتلا به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان است. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که نخ دندان کشیدن چگونه باید انجام شود و چرا باید این کار را انجام دهید، چگونه با محصولات مختلف به درستی نخ دندان بکشید و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آیا قبل یا بعد از مسواک زدن باید نخ دندان بکشید؟

نخ دندان کشیدن چیست؟

نخ دندان کشیدن فرآیندی است که در آن ذرات غذا از فضاهای بین دندان ها خارج می شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا ADA استفاده از نخ دندان را قبل یا بعد از مسواک زدن دو مرتبه در روز توصیه می کند. چرا لازم است نخ دندان کشیدن را در روتین بهداشتی دهان خود بگنجانید؟ خب، با زدودن بقایای مواد غذایی و پلاک انباشته شده از فضاهای بین دندان ها، می توانید سلامت دهان و دندان های خود را طولانی تر کنید و احتمال ابتلا به ژنژیوت (التهاب لثه) را کاهش دهید.

نحوه نخ دندان کشیدن

برای حفظ سلامت دندان ها، درست نخ دندان کشیدن ضروری است، و نخ دندان سنتی تنها گزینه نیست. ابتدا باید محصول مناسب را برای استفاده انتخاب کنید و آن را در دسترس نگه دارید. سپس مهم است که یک برنامه روتین ایجاد کنید تا فرصت نخ دندان کشیدن را از دست ندهید. عدم تمیز کردن صحیح فضای بین دندانی می تواند منجر به بروز پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه شود.

از آنجا که عادات بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان ها هستند، باید هر چه زودتر یک برنامه روتین به کودکان آموزش داده شود. کودک قبل از رسیدن به سنین 10 تا 12 سالگی، برای نخ دندان کشیدن به کمک نیاز دارد. علت این است که آنها مهارت دستی برای تمیز کردن صحیح این نواحی را ندارند.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، نخستین گام برای ایجاد یک روتین که برای شما عملی باشد، انتخاب روش مناسب برای نخ دندان کشیدن است. بنابراین در این مقاله قصد داریم مراحل لازم برای نخ دندان کشیدن با استفاده از انواع مختلف ابزارهای موجود را بررسی کنیم.

اما ابتدا به این پرسش میلیون دلاری پاسخ خواهیم داد: آیا قرار است قبل یا بعد از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید؟ خب، پاسخ ساده این است که هیچ پاسخ ساده ای وجود ندارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  استفاده از نی بعد از کشیدن دندان!

بهتر است قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشیم یا برعکس؟

دندانپزشکان در مورد زمان تمیز کردن بین دندان ها به دو دسته تقسیم می شوند. مسئله مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نیست، بلکه بیشتر در مورد توالی وقایع است. همه موافق هستند که نخ دندان کشیدن باید حداقل یک مرتبه در روز انجام شود، البته اگر دو مرتبه در روز همراه با مسواک زدن انجام شود، برای حفظ سلامت دهان و دندان ها و جلوگیری از بیماری لثه بهتر است.

با این حال، اینکه آیا باید قبل یا بعد از مسواک زدن دندان ها انجام شود، هنوز موضوع بحث است. برای مشاهده مزایا و معایب مسواک زدن قبل یا بعد از نخ دندان کشیدن، به جدول زیر نگاهی بیندازید:

توالی مزایا معایب
 

نخ دندان کشیدن قبل از مسواک زدن

باقی مانده های ذرات غذا را برای زدوده شدن آماده می کند. اجازه می دهد تا فلوراید موجود در خمیر دندان به فضاهای بین دندانی برسد بیرون کشیدن پلاک بیشتر از بین دندان ها ممکن است برای برخی ناخوشایند باشد
 

نخ دندان کشیدن بعد از مسواک زدن

باقی مانده های ذرات غذا پس از مسواک زدن اولیه را خارج می کند؛ پلاک زیادی را از فضای بین دندانی بیرون نمی کشد. پس از آن، برای شستن مواد سست شده، به شستشوی دهان نیاز است، که از مزایای فلوراید موجود در خمیر دندان شما می کاهد.

قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید

بحث روی “نخ دندان کشیدن قبل از مسواک زدن، یا بعد از آن” این است که یک مسواک به تنهایی نمی تواند بقایای ذرات غذا و پلاک های دندانی را از بین ببرد تا فلوراید موجود در خمیر دندان به نواحی بین دندانی برسد و لثه ها را به درستی تمیز کند. علاوه بر این، ذرات مواد غذایی گیر کرده بین دندان ها سست خواهند شد و سپس با کمک مسواک می توان آنها را زدود.

به همین دلیل، برخی از دندانپزشکان موافق هستند که استفاده از نخ دندان بهترین راه برای جلوگیری از چسبیدن پلاک به ناحیه بین دندانی است زیرا مسواک زدن برای زدودن آن کافی نیست. این نظریه بعلاوه توسط مطالعه انجام شده توسط مجله پریودنتولوژی تأیید شده است، که دریافته است که اگر بعد از نخ دندان کشیدن مسواک بزنید، می توانید از شر ذرات اضافی مواد غذایی آزاد شده توسط نخ دندان خلاص شوید و بیشتر از اثرات مفید فلوراید موجود در خمیر دندان بهره مند شوید.

نخ دندان کشیدن قبل یا بعد از مسواک زدن؟

نخ دندان کشیدن قبل یا بعد از مسواک زدن؟

بعد از مسواک زدن نخ دندان بکشید

از سوی دیگر، دندانپزشکان دیگر می گویند که برای کمک به سالم نگهداشتن دهان تا حد امکان، مسواک زدن دندان ها بهترین راه است. ابتدا مسواک زدن، پلاک های اضافی که برخی افراد بیرون کشیدن آنها هنگام نخ دندان کشیدن را ناخوشایند می دانند، از بین می برد. افرادی که بعد از مسواک زدن بین دندان های خود را تمیز می کنند، ممکن است بخواهند بعد از آن دهان خود را آبکشی کنند تا هر گونه ذرات یا پلاک هایی که از بین دندان ها سست شده اند را از دهان خارج کنند. با این حال، اگر از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده می کنید، توصیه می شود بلافاصله پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دهان را نشویید، زیرا این کار باعث می شود فلوراید اثر کمتری داشته باشد.

ابزارهای پاکسازی بین دندان ها

تا اینجا دیدیم که به گفته دندانپزشکان، ممارست مهم تر از این است که آیا قبل از نخ دندان کشیدن مسواک می زنید یا بعد از آن. ایجاد یک روتین خوب به معنای یافتن ابزار مناسب است، و برای بسیاری از افراد بهترین راه برای تمیز کردن بین دندان ها ممکن است استفاده از نخ دندان سنتی نباشد. انواع مختلفی از ابزارهای جدید وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید که مزایای استفاده از نخ دندان و موارد دیگر را به شما می دهند، از جمله:

  • نخ دندان رشته ای
  • واتر فلاسر
  • ایر فلاسر (فلاسر بادی)
  • مسواک های بین دندانی

نخ دندان سنتی

اگر با این نوع نخ دندان ها مشکلی ندارید، نیاز نیست به دنبال گزینه های دیگر باشید. نخ دندان همچنان محبوب ترین ابزار برای نخ دندان کشیدن است زیرا امتحان شده و مناسب است. شما گزینه های زیادی برای انتخاب دارید، از جمله موم زده، موم نزده، تک یا چند رشته ای، طعم دار یا بدون طعم. نخ دندان هایی خوب هستند که به راحتی و بدون پاره شدن بین دندان ها بلغزند.

در اینجا اصول اولیه برای یک روتین صحیح وجود دارند:

  • هنگام استفاده از نخ دندان، 12 تا 18 اینچ از آن را ببرید.
  • هنگام استفاده از نخ سعی کنید آن را به زور بین دندان ها قرار ندهید یا آن را با فشار وارد لثه های خود نکنید. این می تواند باعث آسیب شود که ممکن است منجر به عفونت شود.
  • رشته را در امتداد کناره های هر دندان 8 تا 10 بار به بالا و پایین بکشید تا هر گونه باقیمانده از بین دندان ها خارج شود.
  • بین هر دندان از بخش جدیدی از رشته استفاده کنید تا از وارد شدن ذرات باقی مانده از بخش قبلی به ناحیه بین دندانی بعدی جلوگیری کنید.

واتر فلاسر

واتر فلاسرها و ایر فلاسرها جدیدترین فناوری نخ دندان کشیدن هستند. آنها عملاً یکسان هستند: هر دو از یک جت آب تحت فشار برای دفع پلاک از کنار دندان ها و لثه ها استفاده می کنند. تفاوت اصلی آنها این است که ایر فلاسرها نسبت به واتر فلاسرها آب بسیار کمتری مصرف می کنند. به طور کلی، این روش نسبت به نخ دندان کشیدن معمولی ملایم تر است، و بسیاری از واتر فلاسرها و ایر فلاسرها حتی دارای فشار قابل تنظیم برای تمیز کردن راحت تر هستند.

حالا این ابزارها چگونه استفاده می شوند؟

  • مخزن را با آب گرم (یا مایع توصیه شده دیگر) پر کنید.
  • یک نوک انتخاب کنید و آن را در دسته قرار دهید.
  • با کمترین تنظیم فشار شروع کنید، و تا حدی دهان خود را در اطراف نوک آن ببندید که از پاشیده شدن آب به صورت خود جلوگیری کنید.
  • نوک خط لثه خود را هدف قرار دهید و آب را در امتداد خط لثه خود اسپری کنید و روی فاصله بین دندان ها تمرکز کنید.
  • همین که پیش می روید اجازه دهید آب از دهانتان خارج شود.

توجه داشته باشید که اگر از یکی از این موارد استفاده می کنید، بهتر است قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید. علت این است که آب فلاسر باعث از بین رفتن مواد مفید خمیر دندان شما خواهد شد.

مسواک های بین دندانی

مسواک های بین دندانی به نوعی مانند بطری پاک کن هستند، اما برای دندان های شما هستند. آنها یک قطعه سیم نازک و انعطاف پذیر با فرچه هایی هستند که می توانند به طور مؤثری نواحی بین دندان های شما را تمیز کند. گزینه ها و اندازه های زیادی برای انتخاب وجود دارند.

بسته به نحوه روی هم قرار گرفتن دندان هایتان، ممکن است لازم باشد چند مارک و اندازه مختلف را امتحان کنید تا گزینه ای که دوست دارید را پیدا کنید.

روش استفاده از این نوع مسواک ها به این صورت است:

  • مسواک با اندازه مناسب را انتخاب کنید.
  • آن را به آرامی بین دندان های خود فرو ببرید، از اعمال زور برای انجام این کار اجتناب کنید.
  • مسواک را چند مرتبه به جلو و عقب حرکت دهید تا ذرات باقی مانده و پلاک ها زدوده شوند.
  • در صورت نیاز اندازه را تغییر دهید، و زمانی که رشته ها تحلیل رفتند مسواک را تعویض کنید.
نخ دندان کشیدن قبل یا بعد از مسواک زدن؟

نخ دندان کشیدن قبل یا بعد از مسواک زدن؟

نتیجه گیری

بنابراین، آیا باید قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کرد یا بعد از آن؟ خب، دیدیم که جواب سیاه و سفید نیست. برخی افراد متوجه می شوند که مسواک زدن قبل از نخ دندان کشیدن خوشایندتر است، زیرا دندان های خود را از قبل کمی تمیز می کنند و هنگام نخ دندان کشیدن مواد زیادی را از جای خود خارج نمی کنند. دیگران می گویند این روش به این معنا است که شما مجبور هستید پس از مسواک زدن، موادی که نخ دندان بیرون می آورد را بشویید. مشکل این است که اثربخشی فلوراید موجود در خمیر دندان را کاهش می دهد، بنابراین می گویند بهتر است قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید.

خود دندانپزشکان در مورد اینکه بهتر است قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید یا بعد از آن، اختلاف نظر دارند. با این حال، اتفاق نظر عمومی در بین دندانپزشکان این است که حداقل یک بار در روز باید از نخ دندان استفاده کنید. برای حفظ سلامت مطلوب دهان و پیشگیری از بروز مشکلات لثه، پلاک های تشکیل شده باید حداقل یک مرتبه در روز از روی دندان ها و بین آنها خارج شوند. مسواک زدن به تنهایی برای سالم نگه داشتن دهان و عاری نگهداشتن آن از پوسیدگی کافی نیست.

بنابراین، بهترین روش برای شما این است که کدام یک به شما کمک می کند تا یک روتین ثابت را حفظ کنید. اکثر افراد بلافاصله قبل یا بعد از مسواک زدن از نخ دندان استفاده می کنند زیرا از قبل به فکر بهداشت دهان هستند. اما برخی معتقدند که بهتر است صبح و قبل از خواب مسواک بزنند، و بعد از خوردن ناهار از نخ دندان استفاده کنند.

پرسش های متداول در مورد ترتیب نخ دندان کشیدن و مسواک زدن

چه زمانی و هر چند وقت یکبار باید از نخ دندان استفاده کرد؟

دندانپزشکان توافق دارند که همه افراد حداقل یک مرتبه در روز از نخ دندان استفاده کنند. با این حال، آنها به دو گروه تقسیم می شوند که آیا بهتر است قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کرد یا بعد از آن. هر دو فوایدی دارند، اما مهم ترین نکته این است که حداقل یک مرتبه در روز انجام شود. دندانپزشکان بعلاوه موافق هستند که هر چه دفعات بیشتری بین دندان های خود را تمیز کنید، بهتر است.

چگونه به درستی از نخ دندان استفاده می کنید؟

هنگام استفاده از نخ دندان سنتی رشته ای، از تکه های 12 تا 18 اینچی استفاده کنید. آن را به زور بین دندان ها وارد نکنید یا آن را به لثه های خود فرو نبرید. رشته را در امتداد کناره های هر دندان به سمت بالا و پایین بکشید تا هر گونه باقی مانده ای را خارج کند. کار خود را با شستشو با دهانشویه پایان دهید.

قبل از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بهتر است از دهانشویه استفاده کنید یا بعد از آن؟

ADA از شما می خواهد که دستورالعمل های روی دهانشویه خود یا ترجیحات شخصی خود را دنبال کنید. از سوی دیگر، NHS انگلستان می گوید که بعد از مسواک زدن نباید از دهانشویه استفاده کرد زیرا باعث شسته شدن فلوراید غلیظ خمیر دندان شما می شود. حتی برخی از ابزارها مانند ایر فلاسرها وجود دارند که در واقع از مایعی دهانشویه- مانند برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده می کنند.

4/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code