روکش زیرکونیا دندان

روکش های دندانی کلاهک هایی هستند که روی دندان ها یا ایمپلنت های دندانی را پوشش می دهند. دندانپزشکان اغلب روکش های دندانی را به عنوان راهی برای حمایت از دندان های شکسته، ضعیف، یا بد شکل توصیه می کنند.

روکش های دندانی می توانند برای پوشش دادن دندان هایی استفاده شوند که خیلی ساییده شده اند یا به شدت بد رنگ شده اند. علاوه بر این، می تواند همراه با بریج ها برای استحکام بخشیدن به دندان ها استفاده شود.

وقتی صحبت از موادی به میان می آید که برای ساخت روکش های دندانی استفاده می شوند، شما چند گزینه ممکن در اختیار دارید، از جمله سرامیک و فلز. گزینه دیگری که اکنون برای برخی افراد فراهم است روکش زیرکونیا است.

روکش های زیرکونیا از اکسید زیرکونیوم ساخته می شوند، یک نوع فلز بسیار با دوام که با تیتانیوم ارتباط دارد، گرچه به عنوان نوعی روکش سرامیکی دسته بندی می شود.

مزایای روکش دندان زیرکونیا

روکش هایی که از زیرکونیا ساخته شده اند روز به روز بیشتر استفاده می شوند و مزایای متعددی ارائه می دهند.

استحکام

یکی از بزرگ ترین مزایای روکش های زیرکونیا استحکام و و دوام است. به میزان فشاری فکر کنید که دندان های عقب دهان شما به غذایی که می جوید وارد می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیشگیری از شکست ایمپلنت دندانی با لیزر

لازم است روکش های شما از مواد محکمی ساخته شوند، بنابراین زیرکونیا ممکن است گزینه خوبی برای روکش های دندان های عقب دهان باشد. علاوه بر این، از آنجا که زیرکونیا محکم است، دندانپزشک مجبور نخواهد بود آماده سازی زیادی روی دندان ها انجام دهد.

دوام

روکش هایی که از زیرکونیا ساخته می شوند مانند روکش های دیگری که از فلز ساخته می شوند می توانند بیش از 5 سال دوام داشته باشند. این نوع روکش ها که که روکش های یکپارچه زیرکونیا نامیده می شوند، بسیار با دوام هستند.

سازگاری با بدن انسان

زیرکونیا به دلیل سازگاری آن با بدن انسان انتخای بسیاری از دندانپزشکان است، به این معنا که احتمال واکنش نشان دادن بدن یا واکنش ایمنی مانند التهاب نسبت به آن اندک است. علاوه بر این، تنها در موارد نادری سمیت سلولی ایجاد می کند.

یک روزه بودن فرایند

بسیاری از دندانپزشکان می توانند در مطب خود روکش های زیرکونیا را بسازند، به جای آنکه قالب دندان های شما را برای ساخت روکش به لابراتوار ارسال کنند. بنابراین قادر خواهند بود در یک جلسه روکش ها را روی دندان های شما بچسبانند.

در فرایند CEREC، ترمیم های زیبایی اقتصادی سرامیکی یک جلسه ای، از فناوری طراحی و ساخت با کمک کامپیوتر (CAD/ CAM) برای بالا بردن سرعت این روند استفاده می کند. دندانپزشکان از دستگاه تراشکاری دندانپزشکی برای ساخت روکش های دندانی از یک بلوک زیرکونیا استفاده می کنند.

این روند نیاز به دو جلسه برای ساخت روکش را از بین می برد. با این حال، این فناوری در همه مطب های دندانپزشکی نیز پیدا نمی شود یا همه دندانپزشکان روکش های زیرکونیا کار نمی کنند.

روکش دندانی زیرکونیا

روکش دندانی زیرکونیا

معایب روکش زیرکونیا

مانند بسیاری از فرایندهای دندانپزشکی دیگر، روکش های زیرکونیا نیز ممکن است معایبی داشته باشند:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل دندان درد هنگام گاز زدن یا بستن بایت

تطبیق رنگ آنها با دندان های دیگر می تواند دشوار باشد

یکی از معایب احتمالی روکش های زیرکونیا ظاهر مات آنها است که می تواند باعث شود کمتر طبیعی به نظر برسد. این بویژه در مورد روکش های یکپارچه زیرکونیا صدق می کند که تناه از زیرکونیا ساخته می شوند، گرچه ممکن است این برای دندان های عقب دهان مسئله مهمی نباشد.

احتمال ساییدگی دندان های مقابل آنها

برخی دندانپزشکان در استفاده از روکش های زیرکونیا در برخی موقعیت ها، تردید می کنند، زیرا سختی زیرکونیا می تواند موجب ساییدگی دندان های روبرو شود. گرچه ممکن است این نگران کننده باشد، اما برخی تحقیقات نشان می دهند به احتمال زیاد پرسلن فلدسپاتیک بیشتر از زیرکونیا موجب ساییدگی مینای دندان های روبرو می شود.

روکش زیرکونیا با پرسلن

شما به تازگی یاد گرفته اید که زیرکونیا به دلیل مات بودن مواد، کمی با بقیه دندان های شما تطبیق رنگ دارد. به همین دلیل است که برخی دندانپزشکان هنگام ساخت روکش های زیرکونیا یک لایه پرسلن روی آنها می کشند.

روکشی که از زیرکونیا با یک لایه پرسلن ساخته می شود ظاهر طبیعی تری دارد و رنگ آن به راحتی می تواند با رنگ دندان های اطراف تطبیق پیدا کند.

به گفته برخی متخصصان، لایه پرسلن می تواند باعث شود احتمال لب پر شدن، یا تراشه تراشه یا لایه لایه کنده شدن از روکش افزایش پیدا کند. این ممکن است موضوعی تأمل برانگیز باشد.

روکش دندانی زیرکونیا

روکش دندانی زیرکونیا

فرایند ساخت روکش زیرکونیا

دو نوع فرایند اصلی برای نصب روکش های دندانی وجود دارد. دندانپزشک شما می تواند دندان شما را آماده کند و در طول جلسه نخست یک روکش موقت روی آن قرار دهد و در جلسه دوم روکش دائمی را روی دندان بچسباند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت و چگونگی مراقبت از دندان و لثه ها

یا، اگر دندانپزشک شما فناوری CEREC داشته باشد می تواند در یک روز روکش دائمی شما را آماده کند و روی دندان بچسباند.

فرایند دو جلسه ای

  • دندانپزشک ابتدا از دهان شما یک تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس خواهد گرفت و دندان های شما را برای فرایند آماده خواهد کرد، که ممکن است نیز به بی حسی موضعی داشته باشد.
  • در صورت لزوم، بخشی از لایه بیرونی دندان ها تراشیده می شود.
  • از دندان ها قالب گرفته می شود.
  • یک روکش موقت روی دندان ها قرار می گیرد.
  • قالب ها برای ساخت روکش به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شوند.
  • دندانپزشک از شما می خواهد یک جلسه دیگر برای دریافت روکش های دندانی مراجعه کنید.

فرایند یک جلسه ای

طی این فرایند دندانپزشک کارهای زیر را انجام خواهد داد:

  • دهان شما را معاینه خواهد کرد، عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس خواهد گرفت، دندان های شما را برای فرایند آماده خواهد کرد، که می تواند شامل استفاده از بی حس کننده های موضعی باشد.
  • استفاده از اسکن دیجیتالی گرفته شده از عکس ها برای ساخت روکش داخل مطب.
  • روکش در جای خود چسبانده می شود.

نکته پایانی …

اگر برای یکی از دندان های خود نیاز به روکش های دندانی دارید، روکش های زیرکونیا گزینه خوبی هستند. روکش های زیرکونیا مزایای متعددی ارائه می دهند، از جمله دوام آنها. اما هنگام بحث در مورد آنها با دندانپزشک حتماً در مورد معایب آنها نیز صحبت کنید.

4/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code