کانتورینگ یا لیفت لثه با استفاده از لیزر

لبخندی زیبا از دندان های صاف، سفید و با فاصله ی متناسب تشکیل می شود. خط لثه ی صاف نیز نقش مهمی در زیبایی ظاهری لبخند ایفا می کند. لثه ها قاب دندان ها هستند و مهم است که بین بافت پریودنتال و ساختار دندان ها تناسب وجود داشته باشد. در صورتی که بافت لثه بزرگ تر از حد معمول باشد، لبخند فرد “لثه ای” به نظر خواهد رسید. این مشکل می تواند موجب کاهش اعتماد به نفس فرد شود و از خندیدن اجتناب کند زیرا دندان ها خیلی کوچک یا نامتقارن به نظر می رسند. کانتورینگ لثه یا همان لیفت لثه یکی از روش های تغییر شکل لثه است که با کمک آن می توان ظاهر لبخند را بهبود بخشید.

کانتورینگ لثه به روش سنتی

درمان لیفت لثه سال هاست که در دندانپزشکی معرفی شده است. در فرایند کانتورینگ لثه که تنها در یک جلسه انجام می شود، خط لثه تغییر شکل داده می شود تا لبخند متعادل و متقارن تری بوجود آید. در روش سنتی کانتورینگ لثه پس از بی حس کردن موضع جراحی از یک اسکالپل دندانپزشکی (نوعی تیغ جراحی که تیغه ی آن محدب است) استفاده می شود. جراح لثه بوسیله ی اسکالپل، به صورت دستی بافت اضافی لثه را برش می دهد تا بخش بیش تری از ساختار دندان قابل مشاهده باشد. هرچند فرایند سنتی کانتورینگ لثه با تزریق بی حس کننده های موضعی انجام می شود، این فرایند خونریزی شدید و گاهی اوقات روند بهبود ناراحت کننده ای در پی دارد. بسته به اینکه چه مقدار از بافت لثه برداشته می شود، ممکن است خط لثه نیاز به بخیه داشته باشد تا بافت لثه را تا پایان بهبودی نزدیک دندان حفظ کند. هر چند روش های سنتی کانتورینگ لثه می توانند نتایج زیبایی در پی داشته باشند اما بسیاری از متخصصان جراح لثه استفاده از لیزر را برای این فرایند پیشنهاد می دهند.

کانتورینگ یا لیفت لثه با استفاده از لیزر

کانتورینگ یا لیفت لثه با استفاده از لیزر

کانتورینگ لثه با لیزر

کانتورینگ لثه با لیزر، درست مانند روش سنتی آن، به منظور تغییر شکل خط لثه انجام می شود تا به کمک آن دندان ها متناسب با بافت لثه ها باشند. با این تفاوت که، به جای استفاده از اسکالپل دستی از لیزر استفاده می شود. لیزر پر توان از انرژی نور برای برداشتن بافت لثه استفاده می کند. این فرایند به اندازه ی روش سنتی تهاجمی نیست و تقریباً بدون درد است. در مقایسه با روش سنتی بی خطرتر است و برای برداشتن بافت اضافی لثه از دقت بیشتری برخوردار است.

کانتورینگ یا لیفت لثه با استفاده از لیزر

کانتورینگ یا لیفت لثه با استفاده از لیزر

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت ایمپلنت های دندانی با روش پانچ و بدون فلپ

مزیت های کانتورینگ لثه با استفاده از لیزر

در این روش از فناوری های دندانپزشکی استفاده می شود تا درمان نتایج بهتری داشته باشد. در زیر برخی از فواید کانتورینگ لثه با استفاده از لیزر در مقایسه با روش سنتی ارائه شده اند:

  • دقت بیشتر: لیزر دندانپزشکی دقیقا نزدیک خط لثه را برش می دهد و به جراح لثه اجازه می دهد به درستی شکل خط لثه را تغییر دهد. دقت کانتورینگ لثه با استفاده از لیزر قابل مقایسه با روش سنتی با استفاده از اسکالپل نیست.
  • خونریزی کمتر: در مقایسه با کانتورینگ لثه به روش سنتی، کانتورینگ لثه با لیزر تقریباً بدون خونریزی است. لیزر همزمان با برش بافت اضافی لثه، بافت ها را می سوزاند تا خونریزی را به حداقل میزان ممکن برساند.
  • تقریباً بدون درد: از آنجا که لیزر مورد استفاده در کانتورینگ لثه حین برش لثه، اعصاب و بافت ها را می سوزاند، به احتمال زیاد بیمار یا دردی احساس نمی کند یا این درد بسیار خفیف خواهد بود. بسیاری از بیماران تمایلی به استفاده از مواد بی حس کننده ندارند. برای کسانی هم که از جراح می خواهند برای آنها بی حس کننده تزریق شود، مقدار اندکی تزریق می شود تا در طول درمان احساس راحتی داشته باشند.
  • بهبودی سریع تر: در فرایند کانتورینگ لثه با استفاده از لیزر به بخیه نیاز نیست و در لثه های بیمار هیچ زخم بازی باقی نمی ماند. به همین دلیل دوره ی بهبود آن بسیار کوتاه تر از روش سنتی آن است.
  • هزینه ی کمتر: کانتورینگ لثه با استفاده از لیزر کم هزینه تر از روش سنتی آن است.
  • احتمال عفونت کمتر: در روش جدید، احتمال عفونت بافت های لثه ی جراحی شده کاهش می یابد.
  • زمان جراحی کمتر: فرایند جراحی کانتورینگ لثه با استفاده از لیزر معمولاً یک ساعت یا کمتر است، در حالی که روش سنتی بیشتر طول می کشد.
کانتورینگ یا لیفت لثه با استفاده از لیزر

کانتورینگ یا لیفت لثه با استفاده از لیزر

مراقبت های پس از فرایند کانتورینگ لثه

درمان پیشرفته ی این فرایند با استفاده از لیزر نتایج فوق العاده ای در پی خواهد داشت و دوره ی بهبود آن بسیار کوتاه خواهد بود. تورم بافت های لثه پس از جراحی بسیار اندک است و احتمالاً حداکثر 2 روز طول می کشد. طی این دوره احتمالاً بیمار کمترین ناراحتی را تجربه خواهد کرد. بیماران حساس تر می توانند از مسکن هایی استفاده کنند که تهیه ی آنها از داروخانه نیاز به نسخه ی پزشک ندارد. معمولاً پزشک پس از فرایند جراحی توصیه می کند بیمار غذای نرم و خنک و آبکی بخورد و از خوردن غذاهای سفت و ادویه دار بپرهیزد زیرا می توانند طی دوره ی بهبود موجب ایجاد درد و سوزش در لثه ها شوند. در صورتی که به علت بزرگ بودن لثه، بین لثه و دندان هایتان تناسب وجود ندارد، شما گزینه ای مناسب برای درمان کانتورینگ لثه با استفاده از لیزر هستید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سرطان لثه و آنچه باید درمورد آن بدانید!
2.5/5 (2 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code