دیاستم یا فواصل بین دندانی

آیا شما هم بین دندان های خود فاصله دارید؟ این فضاها بین دندان های زیبا و درخشان شما یک پدیده دندانی کاملاً متداول هستند- ارتودنتیست ها آنها را دیاستم می نامند- و می توانند به دلایل متعددی بروز پیدا کنند. برخی بیمارانی که دیاستم دارند، مشخصه فردی که به همراه دارد را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر لبخند متداول تری را ترجیح می دهند. گاهی اوقات، فاصله بین دندان ها می تواند یک علامت هشدار دهنده نیز باشد. خواه دیاستم برای شما مهم نباشد یا ترجیح دهید آن را ببندید، به همه اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می دهیم نیاز خواهید داشت.

چه عواملی موجب بروز دیاستم بین دندان ها می شوند؟

در مورد دندان ها، اغلب پی بردن به علت بروز مشکل می تواند کمک کننده باشد. و برای دیاستم، دلایل متعددی می توانند وجود داشته باشند. تحریکات رشد که رخ می دهند، دندان هایی کوچک تر از حد معمول یا فکی بزرگ تر از حد معمول، می توانند منجر به ایجاد فواصلی قابل توجه بین دندان ها شوند که تحقیقات نیز نشان می دهند که هم اندازه دندان ها و هم اندازه فک ها ارثی هستند.

در برخی افراد، بافت بین دندان ها و لثه های آنها می تواند مقداری اندازه بزرگ تر داشته باشد. اگر ارتودنتیست شما به فرنوم لبی اشاره کرد، این همان بافتی است که آنها درمورد آن صحبت می کنند.

بیماری لثه یک علت غیر ژنتیکی جدی است که باعث ایجاد فاصله بین دندان ها می شود، زیرا فواصل می توانند نشان دهنده این موضوع باشند که بیماری پیشرفت کرده است. التهاب لثه ها و استخوان اطراف دندان ها نیز می تواند باعث لق شدن دندان ها و بروز فاصله بین آنها شود. از آنجا که جدی ترین و مزمن ترین بیماری لثه نیز (پریودنتیت) نسبتاً بدون درد است، ممکن است بدون آنکه اطلاعی در مورد آن داشته باشید پیشرفت کند. این روی نیاز به چکاپ های منظم توسط دندانپزشک شما تأکید دارد.

دیاستم یا فواصل بین دندانی

دیاستم یا فواصل بین دندانی

آیا فواصل بین دندان ها با افزایش سن افزایش پیدا می کنند؟

دندان های شما پیوسته در حال جابجا شدن و در حال رشد هستند، این در افراد جوان تر مشهود تر است زیرا فک آنها در دوران بلوغ هنوز در حال رشد است، با این حال، بسیاری افراد متوجه می شوند که دندان های آنها در تمام طول عمرشان در حال جابجا شدن هستند. شاید به این معنا باشد که فواصل بین دندان ها می تواند به مرور زمان و طی سال ها بزرگ تر شود، یا در برخی موارد، آنها می توانند کوچک تر شوند. شما هنوز هم نیاز به مشورت با ارتودنتیست دارید تا بدانید چگونه دندان های شما با گذشت زمان در حال جابجا شدن هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دقت در کاشت ایمپلنت دندانی با جراحی میکروسکوپی

آیا عادات بد می توانند باعث بروز شکاف بین دندان ها شوند؟

فواصل بین دندان ها می تواند در نتیجه برخی عادات نیز بوجود بیاید. برخی افراد هنگام بلع، زبان خود را به جای آنکه به سقف دهان فشار دهند، آن را بین دندان های خود فشار می دهند. ارتودنتیست ها این حرکت را “تانگ تراست” می نامند، که اگر قابل توجه باشد، به تدریج می تواند دندان های شما را از هم جدا کند.

فواصلی که به صورت ناگهانی بین دندان ها بروز می یابند

آیا ظهور فاصله هایی که قبلاً وجود نداشته اند بین دندان ها، و باعث لق شدن یا تغییر مکان آنها می شوند، نگران کننده است؟

این می تواند مانند فاصله هایی باشد که از قبل وجود داشته اند و در حال بزرگ تر شدن هستند. برخی از موارد دیاستم می توانند نتیجه مستقیم بیماری لثه باشند، که عفونتی است که داخل لثه ها به دلیل تارتار و تجمع پلاک بروز می یابد و می تواند اگران کننده باشد.

این بیماری می تواند موجب بروز مثلت سیاه شود که تحت عنوان پاکت های بین دندانی نیز شناخته می شود. علت این است که دندان ها بیشتر از هم فاصله نمی گیرند، بلکه لثه ها تخریب می شوند. التهاب لثه ها به بافت حمایتی زیر دندان آسیب می رساند، که باعث ایجاد شکاف یا پاکت بین دندان ها می شود. وقتی لثه ها احیاء نشوند یا دوباره رشد نکنند، مهم است مسئله نادیده گرفته نشود تا از بروز مشکلات در آینده و از دست رفتن دندان ها پیشگیری شود.

دیاستم یا فواصل بین دندانی

دیاستم یا فواصل بین دندانی

آیا دندان های با فاصله جذاب هستند؟

زیبایی نسبی است! و آنچه به نظر ما جذاب است، اغلب آن چیزی است که باب شده است.

مد از مد می افتد و از دور خارج می شود، اما تاریخچه ای طولانی وجود دارد که فاصله بین دندان ها نشانه زیبایی بوده است و بازیگران فرانسوی لبخندی جدید را به مردم معرفی کردند. سالیان سال دیاستم یک مشخصه منحصر بفرد تلقی می شد و به زیبایی افراد می افزود. این می تواند برای شما نیز اینطور باشد.

آیا فاصله بین دندان ها می تواند به طور طبیعی بسته شود؟

گاهی اوقات، دندان های فاصله دار تفاوت های خود را کنار می گذارند و به طور طبیعی به یکدیگر نزدیک می شوند. اغلب بین دندان های شیری فاصله وجود دارد، و وقتی دندان های دائمی بیرون می آیند، آنها نیز می توانند فاصله داشته باشند (همه ما چنین تصویری داریم). وقتی دندان های دائمی بیشتری بیرون می آیند، این فاصله ها می توانند بدون هیچ مداخله ای بسته شوند. به همین دلیل است که ما توصیه می کنیم کودکان خود را از سنین پایین نزد ارتودنتیست ببرید، تا به ارتودنتیست خود در نظارت روی رشد آنها کمک کنید و نیز خودتان اطلاعات کافی در مورد هر گونه تغییری که ممکن است به طور طبیعی در لبخند کودک ایجاد شود کسب کنید.

دیاستم یا فواصل بین دندانی

دیاستم یا فواصل بین دندانی

دیاستم چگونه درمان می شود؟

درمان های دیاستم بسته به علت بروز آنها متفاوت هستند، و در برخی موارد باید یک بیماری درمان شود تا مشکل فاصله بین دندان ها برطرف شود، و برای برخی موارد، مشکل درمانی نیست، بلکه ترمیمی است. الاینرهای شفاف (مانند اینویزیلاین) و بریس های سنتی راهی فوق العاده برای ایجاد اصلاحی دائمی هستند. بسته به اندازه و آناتومی تک تک دندان های شما، می توان از نیاز به هر گونه اقدام ترمیمی دندانپزشکی پرهیز نمود. در گذشته بریس های ثابت تنها گزینه برای بستن فواصل بین دندان ها بودند. امرزه بسیاری از افراد بزرگسال که برای بستن فواصل بین دندانی اقدام می کنند تمایلی به استفاده از بریس های ثابت ندارند، به همین دلیل اینویزیلاین را ترجیح می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اگر بعد از کشیدن دندان خونریزی متوقف نشود چه باید کرد؟

از آنجا که نمی توانیم بافت از دست رفته لثه را احیاء کنیم، می توانید با استفاده از دندانپزشکی زیبایی ظاهر پاکت های مثلثی سیاه را پوشش دهیم. درمان هایی مانند باندینگ دندان (کامپوزیت باندینگ) یک روش قابل استطاعت و کاملاً غیر تهاجمی برای رها شدن از این مثلث های سیاه است. برای باندینگ دندان ها از ماده ای همرنگ آنها، مانند رزین کامپوزیت استفاده می شود، که فواصل را پر می کند یا می تواند به طور کامل روی دندان ها اعمال شود تا نقائص را پنهان کند. درمان های با دوام تری مانند ونیرها وجود دارند، که می توانند در بستن فواصل بین دندانی کاملاً مؤثر باشند.

متخصص ارتودنسی شما در مورد همه گزینه ها برای مورد خاص شما، با همه جزئیات مهم، توصیه های لازم را خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که، چیزهای کوچک می توانند بسیار مهم باشند.

بستن فاصله بین دندان ها با بریس ها چقدر طول خواهد کشید؟

در مورد بریس ها عوامل مختلفی می توانند نقش داشته باشند. تراکم استخوان، میزان غیر همراستایی و ناهماهنگی، و سن شمت ممکن است همه بر پیش بینی و زمان درمان شما تأثیر بگذارد. در مورد مدت زمان لازم برای آنکه آنها عمل کنند، به طور کلی تغییرات قابل توجه پس از چهار تا شش هفته نشان داده می شوند، و اگر فقط فاصله ای نیاز به بسته شدن داشته باشد؛ غیر معمول نیست که بریس ها فقط شش تا هشت ماه برای انجام کار نیاز باشند.

هر مورد منحصر بفرد است و درمان با کیفیت می تواند چیزی بین 6 تا 24 ماه طول بکشد. ناامید نشوید، زیرا ارتودنتیست متخصص شما با راه حلی سریع شما را شگفت زده خواهد کرد.

دیاستم یا فواصل بین دندانی

دیاستم یا فواصل بین دندانی

آیا رابر بندها عمل می کنند؟

“رابر بندها” یک روش درمانی بحث برانگیز هستند که خودتان انجام می دهید و ممکن است به دلیل پایین بودن قیمت آنها جذاب باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دستورالعمل جامع بهداشت خوب دهان و دندان ها

رابر بندهای کوچک به دور دندان های فاصله دار می پیچند و به منظور نزدیک کردن آنها به یکدیگر استفاده می شوند. استفاده از آنها توسط متخصصان معتبر توصیه نمی شود زیرا این رابر بندهای ساده می توانند بسیار خطرناک باشند. بندهای سفت می توانند به زیر لثه های شما بروند و آنجا گیر کنند، و آسیب های بازگشت ناپذیری به دندان های شما وارد کنند. این می تواند منجر به لق شدن دندان های شود که نیاز به کشیده شدن خواهند داشت. به طور خلاصه، بهتر است درمان را به متخصصان بسپارید.

همیشه قبل از گرفتن هر تصمیمی با یک ارتودنتیست متخصص مشورت کنید. دندان ها و لبخند شما فوق العاده مهم هستند، بنابراین، هر گونه تغییر یا بهبودی در آنها باید بدون خطر و به صورت قابل پیش بینی، توسط یک متخصص واقعی انجام شود.

آیا ممکن است بستن فاصله بین دندان ها نیاز به جراحی داشته باشد؟

اگر شما یک فرنوم لبی خیلی بزرگ داشته باشید که باعث ایجاد فاصله بین دندان های جلوی شما شده باشد، دندانپزشک شما فرایند جراحی به نام “فرنکتومی” را به شما پیشنهاد خواهد داد. این یکی از فرایندهای نسبتاً اساسی دهانی است که بافت های اضافی فرنوم دهان شما برداشته می شوند. پس از این نوع جراحی، ممکن است برای بستن فاصله به جا مانده از فرنوم خیلی بزرگ نیاز به بریس ها یا درمان های مشابهی داشته باشید.

آیا درمان بیماری لثه به بستن فاصله دندان ها کمک می کند؟

با دریافت درمان برای بیماری لثه، شما می توانید عفونت و مشکلاتی که می توانند منجر به از دست رفتن دندان شوند را متوقف کنید.

درمان برای بیماری لثه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جرمگیری برای زدودن تارتار و باکتری از سطح لثه های شما.
  • استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی.
  • جراحی برای زدودن تارتار عمیق از زیر لثه ها (موارد وخیم).

وقتی شما دوباره لثه های سالمی داشته باشید، دندانپزشک شما یکی از تکنیک هایی که در این مقاله ذکر شده اند را برای بستن فاصله بین دندان ها پیشنهاد خواهد داد.

آیا ایمپلنت ها می توانند به بستن فواصل بین دندانی کمک کنند؟

در صورتی که از دست رفتن دندان باعث بوجود آمدن فاصله بین دندان ها شده باشد، ایمن ترین روش برای جلوگیری از ایجاد فاصله بین بقیه دندان ها کاشت ایمپلنت است. آنها با حفظ ساختار دندان ها، از جابجا شدن آنها و ایجاد فاصله بین بقیه جلوگیری می کنند.

آیا می توان از ایجاد فاصله بین دندان ها پیشگیری کرد؟

متأسفانه، شما نمی توانید از بروز فواصل ارثی بین دندان ها پیشگیری کنید، مانند داشتن دندان هایی که برای اندازه فک شما خیلی کوچک هستند.

با این حال، روش هایی برای پیشگیری از بروز دیاستم در مواردی که کمتر وخیم هستند وجود دارند. که عبارتند از:

  • حفظ بهداشت صحیح دهان و دندان برای پیشگیری از بروز بیماری لثه.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم دندان ها.
  • یادگیری رفلکس بلع صحیح.
  • دو مرتبه مراجعه به دندانپزشک در سال برای پاکسازی ها و معاینات منظم.
  • ترک عادات ناسالم مانند مکیدن انگشت.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code