پروبیوتیک های خوراکی: بهترین مکمل ها برای سلامت دهان

در این نوشته می خوانید:

پروبیوتیک های خوراکی دسته ای از باکتری ها هستند که برای سلامت دهان و دندان های شما مفید هستند. این باکتری ها از قبل داخل دهان شما وجود دارند و به حفظ تعادل سالم و سطح pH میکروبیوم دهان شما کمک می کنند.

گاهی اوقات، این تعادل می تواند به هم بریزد و تعداد باکتری های بد می تواند از تعداد باکتری های خوب بیشتر شود. این می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی و پریودنتیت شود.

مصرف مکمل های پروبیوتیک خوراکی می تواند به مبارزه با بوی بد دهان، بیماری لثه و پوسیدگی کمک کند و میکروبیوم دهانی شما را به یک تعادل سالم بازگرداند. در این مقاله، ما در مورد رابطه بین پروبیوتیک ها برای مراقبت از دهان و سلامت دهان و دندان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

پروبیوتیک خوراکی چیست؟

پروبیوتیک های خوراکی، که به آنها پروبیوتیک های دندانی نیز گفته می شود، دسته ای از باکتری ها هستند که سلامت دهان و دندان ها را بهبود می دهند و از دهان سالم نیز پشتیبانی می کنند. این پروبیوتیک ها رشد باکتری های خوب را افزایش می دهند. آنها همچنین به توقف رشد باکتری های بد کمک می کنند.

بسیاری از افراد در کشورهای مختلف به مراقبت مناسب دهان و دندان دسترسی ندارند، زیرا مراقبت های دندانپزشکی از مراقبت های بهداشتی مجزا هستند. بنابراین، سلامت خوب دهان و دندان و انجام خوب کارهای بهداشتی دهان و دندان ضروری است.

احتمالاً اخیراً چیزهای زیادی درباره سلامت روده شنیده اید، زیرا یکی از آخرین پیچیدگی های سلامتی است. خوب، دقیقاً مانند روده، دهان اکوسیستم باکتری های خاص خود را دارد که تحت عنوان میکروبیوم دهانی شناخته می شود. به طور خلاصه، پروبیوتیک های خوراکی سلامت میکروبیوم دهان را بهبود می بخشند و به حفظ تعادل باکتری های خوب آن کمک می کنند.

بیایید در مورد باکتری های دهان صحبت کنیم.

میلیاردها باکتری وجود دارند که دهان شما را خانه خود می دانند. آنها از مکان های مختلف آمده اند. زمانی که شما به دنیا آمده اید، آنها شروع به ایجاد اجتماع کرده اند، و پس از آن، در طول زندگی شما تعداد بیشتری به آنها اضافه شه است- که با هر لیوان آبی که شما می نوشید یا هر بار که کسی را می بوسید، وارد دستگاه گوارش می شوند.

همه آنها داخل دهان شما ریشه نمی کنند – برخی از آنها به سادگی از آن عبور می کنند- اما تعداد زیادی از آنها تصمیم می گیرند که به طور نامحدود داخل دهان شما اردو بزنند.

این باکتری ها بیش از 700 گونه مختلف باکتری های دهان را تشکیل می دهند، و در کنار هم میکروبیوم دهانی شما را تشکیل می دهند. باکتری های سالم از دهان شما محافظت می کنند و به مبارزه با پوسیدگی دندان ها کمک می کنند، اما باکتری های مضر می توانند باعث ایجاد حفره و بیماری لثه شوند. همه این باکتری ها در کنار هم بیوفیلم شما را تشکیل می دهند، که عموماً تحت عنوان پلاک دندان شناخته می شود.

هنگامی که دهان سالمی دارید، باکتری های شما به صورت هماهنگ زندگی می کنند، اما اگر رژیم غذایی ضعیف، بهداشت دهان و دندان نامناسب، یا سایر مشکلات سلامتی و خود ایمنی داشته باشید، این تعادل مختل می شود و باکتری های مضر می توانند شروع به کار کنند.

این زمانی است که در صورت عدم درمان می تواند اتفاقات بد بی شماری برای شما رخ دهند، از جمله بوی بد دهان، پوسیدگی و از دست رفتن دندان ها.

ارتباط بین میکروبیوم های روده و دهان

باکتری های دهانی می توانند به سمت بیوم معده حرکت کنند- حتماً حدس زده اید چگونه- از طریق بزاق. بزاق یک روش حیاتی انتقال باکتری های دهان است. این باکتری ها که به راحتی منتقل می شوند، وارد بزاق شما می شوند و به این ترتیب در روده شما منتشر می شوند.

خوشبختانه، روده دارای اسید معده است که به عنوان یک مانع عمل می کند، اما برخی از باکتری های بد مانند پورفیروموناس ژنژیوالیس Porphyromonas gingivalis به اسید مقاوم هستند. این باکتری دهانی مسئول بیماری لثه است و همچنین می تواند باعث اختلالات روده ای ناشی از باکتری ها (کاهش تعداد و تعادل نرمال فلورهای روده و غلبه باکتری های بیماری زا بر باکتری های مفید) یا عدم تعادل در میکروبیوم روده شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عاداتی که با دریافت ایمپلنت های دندانی باید آنها را ترک کنید!

وقتی این اتفاق رخ دهد، انواع مختلفی از تأثیرات منفی بالقوه برای سلامت وجود دارند، از جمله:

  • چاقی
  • دیابت نوع 2
  • روماتیسم مفصلی
  • سرطان پانکراس
  • سرطان معده- روده ای
  • بیماری آلزایمر
  • … و، متأسفانه، موارد بیشتر.
بهترین مکمل ها برای سلامت دهان

بهترین مکمل ها برای سلامت دهان

سلامت دهان و دندان شما چگونه روی سلامت عمومی شما تأثیر می گذارد؟

دهان شما دروازه ای رو به سوی بقیه بدن است. اگر دهان شما سالم نباشد، این احتمالاً روی سلامت عمومی شما تأثیر می گذارد. باکتری های بدی که داخل دهان شما رشد می کنند می توانند به عروق خونی شما منتقل شوند و به بقیه بدن منتقل شوند. دهان و دندان های سالم به معنای بدن سالم هستند.

در حقیقت، میکروبیوم دهانی شما حتی می تواند ریه های شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. بهداشت بد دهان و دندان و عدم مراجعه به دندانپزشک می تواند خطر ابتلا به ذات الریه را افزایش دهد. این نشان دهنده این است که باکتری های بد دهان ممکن است ارتباطی بین بیماری های دهان و ریه باشند.

در همین راستا، بیماری پریودنتال با بیماری های قلبی عروقی نیز مرتبط است- هر چیزی از سکته مغزی گرفته تا فشار خون بالا. در دهه 1990 مشخص شد که هم پوسیدگی دندان و هم پریودنتیت می توانند منجر به از دست رفتن دندان ها شوند، گرچه تأثیر بیماری لثه روی خطر سکته مغزی بسیار بیشتر بود- 400% بیشتر.

در حقیقت، بسیاری از مشکلات سلامت و بیماری های دیگر وجود دارند که می توانند به میکروبیوم ناسالم دهان ارتباط داده شوند، از جمله مشکلات مربوط به بارداری، آرتریت روماتوئید، دیابت و حتی آلزایمر.

آیا پروبیوتیک هایی که برای سلامت دهان و دندان مفید هستند، همان پروبیوتیک های مفید برای روده هستند؟

خیر. پروبیوتیک هایی که برای دندان ها مفید هستند و پروبیوتیک هایی که برای روده مفید هستند یکسان نیستند. در هر یک از آنها ارگانیسم های مختلفی وجود دارد، که مقداری با هم همپوشانی دارند، و بهترین روش اتقال برای هر یک نیز متفاوت است.

به عبارت ساده، پروبیوتیک های روده حاوی دسته ای از باکتری ها هستند که به طور طبیعی در روده رشد می کنند. و پروبیوتیک های خوراکی حاوی دسته ای از باکتری ها هستند که به طور طبیعی داخل دهان رشد می کنند.

کاربردهای پروبیوتیک های خوراکی

پروبیوتیک های دندانی یا پروبیوتیک هایی که برای سلامت دندان ها مفید هستند، یک مجموعه کامل از فواید را ارائه می دهند، از جمله بهبود بوی بد دهان، ارتقاء سلامت لثه، و جلوگیری از تشکیل پلاک و حفره های دندانی. بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه عملکرد این ماده بیندازیم.

پروبیوتیک های خوراکی برای بوی بد دهان

برای کسانی که با بوی بد دهان دست و پنجه نرم می کنند خبرهای خوبی وجود دارد زیرا نشان داده شده است که پروبیوتیک ها راهی موفق برای مبارزه با بوی بد دهان هستند.

تقریباً 90% موارد بوی بد دهان ناشی از پریودنتیت هستند. پروبیوتیک هایی که به حفظ سلامت لثه کمک می کنند می توانند به مبارزه با بوی بد دهان که در اثر عوامل بیماری زا ایجاد می شود، کمک کند. آنها همچنین می توانند به ارتقاء … سالم زبان کمک کنند، به خصوص در مناطقی از زبان که دسترسی به آنها دشوار است، جایی که پاپیلاها تمایل بیشتری به میزبانی باکتری های بیشتری دارند که باعث بروز بوی بد می شوند. با این حال، گونه های پروبیوتیکی که هدف خود را انباشته شدن و تشکیل اجتماع روی بافت های پریودنتال قرار می دهند، ممکن است برای تشکیل اجتماع روی زبان تلاش کنند تا بتوانند شاهد تأثیر مثبت روی بوی بد دهان باشند. در اصل، گونه هایی که به طور معمول روی زبان زندگی می کنند، از آنهایی که روی لثه ها زندگی می کنند متمایز هستند.

همانطور که در یک مطالعه نشان داده شده است، یکی از سویه هایی که نشان داده شده است به رفع بوی بد دهان کمک می کند، استرپتوکوک سالیواریوس کا 12 (Streptococcus salivarius K12) است که در آن افراد یک رژیم 3 روزه استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین و قرص های خوراکی زیر زبانی پروبیوتیکی حاوی باکتری یا دارونما را دریافت کردند. 85% از افراد گروه تحت درمان، شاهد کاهش قابل توجه بوی بد دهان بودند و تنها 30% از افراد گروهی که دارونما دریافت کرده بودند شاهد این تغییر نبودند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می کنند که، گرچه این نتایج امیدوار کننده هستند، اما هنوز موانعی برای یافتن راه بهینه برای مصرف پروبیوتیک های خوراکی برای سلامت دهان وجود دارد زیرا این سویه ها در چسبیدن به زبان مشکل دارند. این باعث می شود اثر کردن آنها دشوارتر شود، بنابراین مطالعات بیشتری برای توسعه پروبیوتیک ها، بویژه برای این منظور، نیاز است.

بهترین مکمل ها برای سلامت دهان

بهترین مکمل ها برای سلامت دهان

پروبیوتیک های دندانپزشکی برای بیماری لثه و ژنژیویت

درمان با پروبیوتیک همراه با درمان لثه، در مقایسه با درمان های بالینی به تنهایی، نتایج بهتری در بر داشتند. با این حال، جنبه های مختلفی برای درمان با پروبیوتیک وجود دارد که قبل از شروع کار باید مد نظر گیرند، از جمله خطرات احتمالی تجویز گونه های پروبیوتیک برای افرادی که نقص ایمنی دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کانتورینگ یا لیفت لثه با استفاده از لیزر

یکی از گروه های گونه های مفید باکتری های داخل دهان، نوعی لاکتوباسیل lactobacilli است. آنها در برابر انواع مختلف باکتری های بد مبارزه می کنند و به حفظ تعادل سالم میکروبیوم داخل دهان کمک می کنند. در یک مطالعه، به 59 بیمار مبتلا به ژنژیویت در روز دو فرمولاسیون لاکتوباسیل ریتوری Lactobacillus reuteri یا یک دارونما داده شد.

سطوح ژنژیویت و پلاک در ابتدا و پایان آزمایش اندازه گیری شدند. در انتهای مطالعه، کاهش قابل توجهی در  شاخص ژنژیویت در بین گروه هایی که لاکتوباسیلوس را دریافت کرده بودند مشاهده شد، اما گروه دارو نما هیچ تغییری مشاهده نکردند.

بنابراین لاکتوباسیلوس ریتوری طور مؤثری ژنژیویت و پلاک را در این بیماران کاهش می دهد. به همین ترتیب، لاکتوباسیلوس رامنوسوس Lactobacillus rhamnosus اثرات مثبتی روی سلامت لثه ها نشان دادند.

پروبیوتیک های خوراکی برای پیشگیری از بروز حفره های دندانی

برخی از باکتری ها در بیوفیلم دهانی وجود دارند که قادر به تعدیل pH هستند و به جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی کمک می کنند. گونه های لاکتوباسیلوس رامنوسوس Lactobacillus rhamnosus، لاکتوباسیلوس کازی L. casei، لاکتوباسیلوس ریتوری، و باکتریوم دو بخشی Bifidobacterium به طور بالقوه می توانند روی ایجاد اجتماع باکتری های ایجاد کننده حفره تأثیر بگذارند. در مطالعه انجام شده توسط انجمن میکروبیولوژی آمریکا، سویه A12 استرپتوکوک را تحت تجزیه و تحلیل قرار داد. در این آزمایش مهار رشد پاتوژن استرپتوکوکوس موتانس پوسیدگی دندان مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه گیری این مطالعه این بود که این گونه  A12، و سایر گونه های مانند آن، ممکن است در ارتقاء سلامت پایدار بیوفیلم دهان با حفظ سطوحpH  سالم پلاک و بازدارندگی رشد پاتوژن های پوسیدگی بسیار مهم باشد.

پروبیوتیک های مفید برای دندان ها، راهی برای پیشگیری از تشکیل پلاک

پروبیوتیک ها می توانند به پیشگیری از تشکیل پلاک کمک کنند. همان مطالعه که در بالا ذکر شد، مانند پیشگیری از ایجاد حفره، در مورد امکان پیشگیری از تشکیل پلاک نیز صحبت کرده است، زیرا گونه باکتریایی استرپتوکوکوس A12  از رشد و درجه بیماری زایی پاتوژن پوسیدگی استرپتوکوک موتانس جلوگیری می کند.

این پاتوژن قند را به اسید لاکتیک تبدیل می کند، و محیطی با pH اندک (اسیدی تر) ایجاد می کند، که منجر به بروز خطر بیشتر برای پلاک می شود، و در صورت عدم درمان به حفره تبدیل می شود.

بهترین مکمل ها برای سلامت دهان

بهترین مکمل ها برای سلامت دهان

آیا پروبیوتیک های خوراکی واقعاً برای دندان ها مفید هستند؟

بله، این همان چیزی است که داده های اولیه می گویند. مطالعه پروبیوتیک های خوراکی و سلامت دهان و دندان یک زمینه نسبتاً جدید در پزشکی دهان است، اما داده های یافته در مطالعات اولیه امیدوار کننده هستند.

شرکت کنندگان در طول کارآزمایی های مختلف پس از مصرف برخی از گونه های خاص باکتری ها، بهبود سلامت دهان و دندان ها را نشان دادند. پزشکانی که در مطالعات ذکر شده در بالا شرکت کرده اند هشدار می دهند، گرچه نتایج دلگرم کننده هستند، اما مطالعات بیشتری نیاز خواهند بود.

عوارض جانبی پروبیوتیک های خوراکی

در چند روز نخست مصرف پروبیوتیک برای سلامت دندان ها، ممکن است درد معده، نفخ یا اسهال را تجربه کنید. اما، پروبیوتیک ها باکتری هایی هستند که از قبل در بدن شما زندگی می کنند و به طور کلی مصرف آنها برای پشتیبانی از سلامت این باکتری ها بی خطر است.

با این حال، شما نباید بیشتر از مقداری که دستور داده شده مصرف کنید، و قبل از شروع هر رژیم باید با پزشک خود صحبت کنید. در صورت بالا بودن خطر ابتلا به عفونت باید از مصرف آنها خودداری کنید، کودکان، سالمندان، و زنان باردار همیشه باید ابتدا با پزشک خود صحبت کنند.

بهترین پروبیوتیک های خوراکی

از آنجا که پروبیوتیک هایی که برای سلامت دهان و دندان ها مفید هستند، مکمل های غذایی هستند، شما می توانید آنها را به صورت بدون نسخه و بصورت آنلاین خریداری کنید. همچنین به این معنا است که نیاز نیست تحت همان آزمایشات دقیقی قرار بگیرند که داروهایی که برای فروش در بازار وجود دارند، باید روی آنها انجام شود.

مهم است که برندی را انتخاب کنید که تحقیقات دقیق انجام دهد و شهرت خوبی داشته باشد. در بررسی های پروبیوتیک های مفید برای دندان ها ما به معرفی مواد تشکیل دهنده خوب برای قرار گرفتن در دسته پروبیوتیک های خوب خواهیم پرداخت.

پروبیوتیک ها به طور جدی برای دندان ها مورد آزمایش قرار گرفته اند. آنها همچنین غیر GMO ، برخی مخصوص گیاهخواران و فاقد سویا، گلوتن، آجیل، مواد نگهدارنده، قند، تخم مرغ و رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بعد از درمان ریشه چه چیزی دندان را نگه می دارد؟ (اهمیت روکش های دندانی)

برای مصرف آنها، شما بعد از مسواک زدن یا بعد از استفاده از دهانشویه، به سادگی یک قرص را می جوید. بعد از جویدن دهان را آب نکشید. بهترین زمان برای مصرف یک قرص پروبیوتیک قبل از خواب است.

لازم نیست نگران هرگونه مزه عجیب باشید زیرا این قرص ها دارای طعم دلپذیر توت و انار هستند، که به طور طبیعی با عصاره برگ استویا شیرین شده اند.

برخی تولید کنندگان پروبیوتیک های خوراکی را برای کودکان و نوجوانان تولید می کند، که برای حمایت از سینوس و سلامت دهان و دندان در کودکان طراحی شده است. مطالعات بالینی نشان داده اند که این پروبیوتیک ها می توانند به کاهش عفونت های گوش، بینی و حلق در کودکان کمک کنند.

برخی از پروبیوتیک هایی که برای دهان و دندان ها مفید هستند، حاوی پروبیوتیک های BlIS K12 و BLIS M18 هستند و با استفاده از اصول دندانپزشکی جامع مورد بررسی قرار گرفته اند.

برخی پروبیوتیک ها حاوی مواد طبیعی، و فاقد قند و لاکتوز هستند و هیچ طعم مصنوعی ندارند. با این مکمل های پروبیوتیک خوراکی می توان با بوی بد دهان، بیماری لثه، خونریزی لثه، برفک دهان، ژنژیویت، پلاک، حفره، و خشکی دهان مبارزه کرد. این نوع پروبیوتیک ها برای دهان حاوی مواد معدنی هستند که معدنی سازی مجدد دندان ها را حمایت می کنند.

برخی پروبیوتیک های خوراکی دارای فرمول ملایم هستند، به همین دلیل برای بزرگسالان و کودکان مناسب هستند و می توانند به حمایت از سلامت دستگاه تنفسی فوقانی، لوزه ها، گوش ها، بینی، گلو، و روده کمک کنند.

از جمله پرکاربردترین مواد برای تولید پروبیوتیک های خوراکی عبارتند از:

  1. Plantarum ، L. Rhamnosus ، S. Salivarius K12، L. Paracasei، L. Reuteri ، L. Sakei ،
  2. Acidophilus، S. Thermophilus
  • ایزومالت
  • اینولین
  • عطر و طعم انار طبیعی
  • عطر و طعم گیلاس طبیعی
  • عطر و طعم نعناع طبیعی
  • اسید استریک
  • دی کلسیم فسفات
  • اسید مالیک
  • عصاره برگ استویا
  • سلولز های میکروکریستالی
  • استویا
  • طعم طبیعی نیزه
  • گلیسیریل بهنات

نتیجه گیری

پروبیوتیک های خوراکی مکمل هایی هستند که می توانید برای بهبود و حفظ سلامت میکروبیوم دهانی خود استفاده کنید. به عبارت دیگر، آنها به شما کمک می کنند تا اجتماع باکتری های داخل دهان خود را در حالت تعادل حفظ کنید.

دهان ما حاوی باکتری های خوب و بد است، و گاهی اوقات، تعداد باکتری های بد می تواند از تعداد باکتری های خوب بیشتر شود، و باعث ایجاد مشکلاتی مانند بوی بد دهان، پوسیدگی و پریودنتیت شود. پروبیوتیک های خوراکی حاوی گونه های باکتری های خوب هستند که از قبل داخل دهان شما وجود دارند تا به تشویق رشد و سلامت آن باکتری های خوب کمک کنند.

مطالعات نشان داده اند افرادی که از پروبیوتیک های خوراکی استفاده می کنند، در نواحی مانند سلامت لثه و بوی بد دهان می توانند شاهد بهبودهایی باشند، بنابراین اگر می خواهید به بهبود سلامت دهان و دندان های خود کمک بیشتری کنید، ممکن است بخواهید در مورد شروع استفاده از پروبیوتیک های خوراکی با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

علاوه بر این، می توانید آنها را به صورت آنلاین و بدون نسخه خریداری کنید، زیرا آنها برای اکثر افراد در دوز توصیه شده ایمن هستند.

پرسش های متداول در مورد پروبیوتیک های خوراکی

آیا پروبیوتیک های خوراکی عمل می کنند؟

مطالعات اولیه حاکی از مثبت بودن پاسخ این پرسش هستند. نشان داده شده است که پروبیوتیک های خوراکی باعث افزایش سلامت لثه ها، کاهش پلاک و تازه شدن بوی دهان می شوند. آنها این کار را با تشویق رشد باکتری های خوب انجام می دهند. این به حفظ تعادل در میکروبیوم شما کمک می کند و pH را متعادل می سازد.

بهترین پروبیوتیک ها برای سلامت دهان و دندان کدامند؟

پروبیوتیک هایی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از لاکتوباسیلوس پاراکازی Lactobacillus paracasei، لاکتوباسیلوس پلنتاروم Lactobacillus plantarum، لاکتوباسیلوس رامنوسوس Lactobacillus rhamnosus، استرپتوکوکوس سالیواروس Streptococcus salivarius گونه های K2 و M18.

بهترین پروبیوتیک های خوراکی برای بوی بد دهان کدامند؟

بهترین گونه های پروبیوتیک برای مبارزه با پاتوژن هایی که باعث بوی بد دهان می شوند عبارتند از لاکتوباسیلوس روتری Lactobacillus reuteri، لاکتوباسیلوس سالیواروس L. salivarius، لاکتوباسیلوس پاراکازی L. paracasei، لاکتوباسیلوس ساکی L. sakei، و استرپتوکوکوس سالیواروس کا 12 Streptococcus salivarius K12.

آیا دندانپزشکان پروبیوتیک ها را توصیه می کنند؟

بسیاری از دندانپزشکان، طی مطالعات اولیه پروبیوتیک های خوراکی، نتایج مثبت را در بیماران تشخیص می دهند. و بسیاری از دندانپزشکان پروبیوتیک های خوراکی را به عنوان راهی برای تکمیل یک روتین صحیح مراقبت از دهان و دندان ها توصیه می کنند.

با این حال، برخی از دندانپزشکان هشدار می دهند که، از آنجا که پروبیوتیک ها مکمل های غذایی هستند و تحت استانداردهای مشابه داروها قرار نمی گیرند، ممکن است حصول اطمینان از تهیه یک محصول مؤثر دشوار باشد. اگر تصمیم دارید پروبیوتیک های خوراکی خریداری کنید، به دنبال توصیه های دندانپزشکان باشید، یا یک برند شناخته شده و قابل اعتماد را انتخاب کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code