تغذیه مناسب برای سلامت دهان و دندان

تغذیه کل بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر به طور منظم چیزهای درستی نمی خورید و نمی نوشید، شما بیشتر مستعد بیماری ها و مشکلات دندانی خواهید بود. تغییر رژیم غذایی روزانه و عادات بهداشتی دهانی سلامت عمومی و رفاه شما را بهبود خواهند داد. در اینجا به بیان چند گام ساده خواهیم پرداخت که با برداشتن آنها می توانید سبک زندگی مغذی تری داشته باشید که به داشتن دندان ها و لثه های سالم تر ختم خواهد شد.

تغذیه و سلامت دهان و دندان ها

تغذیه و سلامت دهان و دندان ها

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

والدین در سراسر دنیا به کودکان خود می گویند به دلایل خوبی میوه و سبزیجات خود را بخورند. این مواد غذایی تازه مملو از مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای داشتن یک بدن سالم ضروری هستند. علاوه بر این، آنها مقادیر خوبی آب و فیبر دارند که می توانند قند طبیعی که دارند را متعادل سازند. جویدن میوه ها و سبزیجات خام، مخصوصاً نمونه های ترد آنها، تولید بزاق را تحریک می کند تا اسیدها و ذرات غذا از داخل دهان شسته شوند. اینها اگر برای مدت زمان طولانی داخل دهان بچسبند می توانند به دندان ها آسیب برسانند.

برخی میوه ها بیشتر از میوه های دیگر حاوی مواد مغذی هستند، بنابراین ممکن است فکر کنید چگونه می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر از انواع رنگی آنها می خورید، نیازی به نگرانی نیست، بدن شما مقادیر زیادی مواد مغذی دریافت خواهد کرد. سبزیجات دارای برگ های تیره مانند اسفناج و کلم پیچ انتخاب هایی فوق العاده هستند. آنها غنی از ویتامین C و کلسیم هستند، که به کاهش التهاب و مبارزه با بیماری لثه کمک می کنند. علاوه بر این، کلسیم موجب استحکام مینای دندان ها و استخوان ها نیز می شود. در سالادهای تازه خود سبزیجات تازه استفاده کنید، و آنها را به سالادهای خود بیفزایید، آنها را به ساندویچ های خود اضافه کنید، یا آنها را داخل سوپ ها یا اسموتی ها ترکیب کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت ایمپلنت دندان پس از بیماری لثه

سیب زمینی های شیرین، کلم بروکلی، پیاز، فلفل، و کدو تنبل، همچنین قارچ های شیتاکه، گزینه های خوبی هستند. این قارچ ها غذاهای فوق العاده ای هستند که حاوی لنتینان می باشند، یک ترکیب ضد باکتری که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و با تجمع پلاک مبارزه می کند. اغلب آنها در غذاهای آسیایی یافت می شوند و می توانند به صورت خام یا پخته مصرف شوند.

مرکبات و توت فرنگی ها نیز مقادیر خوبی ویتامین C و کلسیم دارند. تنها اطمینان حاصل کنید که در مصرف این میوه ها زیاده روی نمی کنید، گرچه قند موجود در آنها قند طبیعی است، اما هنوز هم قند است.

تغذیه و سلامت دهان و دندان ها

تغذیه و سلامت دهان و دندان ها

مصرف قند را کاهش دهید.

قند یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات دندانی است. باکتری های موجود در دهان شما از قندها تغذیه می کنند و موجب بروز پوسیدگی های دندانی و حفره های دردناک دندان می شوند. برای حفظ سلامت دندان ها و بدن خود مهم است مصرف قند را از هر جایی که می توانید کاهش دهید. برچسب تغذیه ای روی مواد غذایی را بخوانید تا از قند مصرفی خود آگاهی بیشتری داشته باشید، و مراقب انواع مختلف قندهای افزوده مانند شربت، عسل، و ملاس باشید.

هنگام میان وعده، سعی کنید میان وعده های کامل و فاقد قند را انتخاب کنید. شیرینی های چسبناک نیز برخی از بدترین چیزها برای دندان های شما هستند. خوراکی هایی مانند میان وعده های میوه ای آدامسی، و آبنبات های جویدنی در شیارهای دندان های شما گیر می کنند و می توانند به مدت چند ساعت آنجا گیر کنند، و موجب خوردگی مینای دندان های شما شوند. اگر خوردن شیرینی ها را انتخاب کنید، سعی کنید برنامه ریزی کنید آنها را با وعده های اصلی بخورید. افزایش جریان بزاق در وعده های غذایی به رقیق شدن و شستشوی قندها کمک می کند. سبزیجات فیبروز دار جویدنی و آدامس های فاقد قند نیز به پاکسازی دهان تا زمانی که دندان های خود را مسواک بزنید کمک می کنند.

تغذیه و سلامت دهان و دندان ها

تغذیه و سلامت دهان و دندان ها

مقدار زیادی آب بنوشید.

راه دیگر برای کاهش مصرف قند و بهبود سلامت این است که به آنچه می نوشید فکر کنید. یک راه آسان برای تغییر سریع عادت های نوشیدن کاهش یا جایگزین کردن نوشیدنی های الکلی شیرین شده با قند، قهوه، آبمیوه ها، و چای است. جایگزین های طبیعی قند و آبمیوه های بدون قند افزوده انتخاب های بهتری هستند، اما آب بهترین انتخاب است، مخصوصاً اگر با فلوراید غنی شده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوارض پریودنتال بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی

علاوه بر عادات درست مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، آب های فلورایده شده نیز با مقاوم تر ساختن دندان ها در برابر حملات اسیدی که موجب بروز حفره های دندانی می شوند، به حفظ سلامت دهان شما کمک می کنند. نوشیدن مقادیر زیادی آب بین مرتبه هایی که مسواک می زنید به شستشوی دهان نیز کمک می کند، که باکتری ها، اسید، ذرات غذای روی دندان ها و لثه ها را کاهش می دهد.

تغذیه و سلامت دهان و دندان ها

تغذیه و سلامت دهان و دندان ها

پروتئین و لبنیات را اضافه کنید.

پروتئین هایی که غنی از فسفر هستند به استحکام دندان ها کمک می کنند. گوشت، مرغ، ماهی، شیر و تخم مرغ همگی پروتیئن هایی خوبی برای مصرف هستند. فراورده های لبنی مانند پنیر، ماست، و پنیر کوتیج غنی از کلسیم هستند. آنها حاوی پروتئینی به نام کازئین هستند، که به خنثی کردن اسیدهایی کمک می کنند که توسط باکتری های موجود داخل دهان تولید می شوند. تنها اطمینان حاصل کنید که برچسب لبنیات را از نظر قند افزوده چک کنید و گزینه هایی را انتخاب کنید که قند کم داشته باشند یا فاقد قند باشند. مغزها، حبوبات، و دانه ها دیگر گزینه های حاوی بیشترین پروتئین ها هستند که حاوی فیبرهای سالم و مواد معدنی حیاتی نیز هستند.

همه ما می خواهیم بتوانیم زندگی را با بهترین سلامتی ممکن به کمال برسانیم. مسائل دندانپزشکی با ایجاد درد، ناراحتی و خجالت می توانند مانع آن شوند. دهان خود را به عنوان دروازه ورود به بدن خود تصور کنید و تأثیر آن را روی کل بدن دست کم نگیرید. با تغذیه عالی می تواندی سلامت دهان و سلامت عمومی خود را بهبود ببخشید. اگر یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید، بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کنید، و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، در این صورت می توانید در بهترین مسیر زندگی خود قرار بگیرید. در صورتی که هر گونه نگرانی دندانپزشکی دارید، آن را به تأخیر نیاندازید و هر چه سریعتر برای رفع آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد لیزر در دندانپزشکی
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code