بوی بد دهان تنها ناشی از ایمپلنت ها نیست!

شاید برای همه ما پیش آمده باشد که حین گفتگو با کسی متوجه شده باشیم دهانمان بوی نامطبوعی دارد و سعی کرده ایم به دنبال راهی برای درمان آن باشیم. فروشگاه ها و داروخانه ها مملو از آدامس ها، دهانشویه ها، و اقلام دیگری هستند که برای برطرف کردن بوی بد دهان و ارتقاء سلامت دهان کاربرد دارند. گرچه این نوع محصولات کار می کنند، اما راهکارهایی موقت در برابر مبارزه با بوی بد دهان هستند، که می تواند هم خجالت آور و هم ناراحت و افسرده کننده باشد.

بویی که به مشام می رسد، بسته به منشاء آن، می تواند متفاوت باشد. برخی افراد گرچه بوی دهانشان شدید نیست، اما خیلی نگران آن هستند، برخی دیگر هم چندان نگران بوی دهان خود نیستند زیرا متوجه آن نمی شوند.

بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت

بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت

بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان که تحت عنوان هالیتوزیس شناخته می شود، دارای مشخصه ویژه بوی سوخت مانند است که ممکن است در نتیجه مصرف مواد غذایی خاص، شرایط سلامت، یا عادات دهانی ضعیف بروز یابد.

علائم و نشانه های بوی بد دهان

اگر فکر می کنید بوی دهان شما بد است، به دنبال این علائم باشید. اگر این علائم برای شما صدق می کنند، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بلافاصله راه حل هایی که برای شما وجود دارند را انجام دهند.

  • به طور کلی ترشحات یا مخاط پشت بینی
  • مزه ترش یا تلخ مداوم داخل دهان
  • بالا رفتن غلظت بزاق دهان که باعث می شود لازم باشد مدام گلو صاف شود
  • وجود پوشش سفید رنگ روی زبان
  • خشکی مداوم دهان
  • انباشته شدن جرم اطراف دندان ها و لثه ها.

بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت

بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که حتی با رعایت خیلی خوب بهداشت دهان و دندان ها و مراجعه منظم به دندانپزشک باز هم بوی بد دهان ادامه پیدا کند، باید راجع به آن با دندانپزشک خود صحبت کنید تا به علت بروز آن پی ببرد.

علل بروز بوی بد دهان

در اکثر موارد، بوی بد دهان از دهان شروع می شود، و علل مختلفی می تواند داشته باشد. یکی از شایع ترین علل باقی ماندن ذرات غذا اطراف دندان ها است. در صورتی که این ذرات با مسواک و نخ دندان خارج نشوند، می توانند موجب افزایش مقدار باکترهای داخل دهان شوند و موجب بروز بوی بد دهان شوند.

برخی غذاهای خاص

علاوه بر این، غذاهای خاصی نیز هستند که می توانند باعث بد شدن بوی دهان شوند، از جمله: پیاز، شیر و برخی سبزیجات. این مواد پس از مصرف و هضم وارد جریان خون می شوند، که در نهایت راه خود را به سوی شش ها پیدا می کنند، جایی که بوی بد دهان آغاز می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر بیماری ها بر ایمپلنت دندانی

مسواک نزدن و نکشیدن نخ دندان به طور منظم

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به صورت روزانه برای رها شدن از شر ذراتی که ممکن است اطراف دندان ها یا لثه ها انباشته شوند ضروری هستند. سطوح نامسطح زبان، نیز می توانند محلی برای گیر کردن باکتری هایی باشند که بوی بد ساتع می کنند. و، اگر پروتزهای مصنوعی به طور منظم پاکسازی نشوند، یا به درستی روی لثه ها قرار نگیرند، می توانند محل انباشته شدن این باکتری ها و ذرات غذا باشند.

کشیدن سیگار و پیپ

آیا پیپ یا سیگار می کشید؟ صرف نظر از اینکه پس از کشیدن سیگار یا پیپ چقدر بهداشت دهان را به خوبی رعایت می کنید، مواد شیمیایی موجود در تنباکو می توانند موجب تخریب بافت داخل دهان شوند. افراد سیگاری یا افرادی که تنباکوی بدون دود استفاده می کنند بیشتر در معرض بیماری لثه قرار دارند.

خشکی دهان

خشکی دهان می تواند یکی دیگر از علل بوی بد دهان باشد. بزاق دهان به عنوان تمیز کننده طبیعی دهان عمل می کند زیرا کمک می کند ذرات غذا و نوشیدنی هایی که بوی بد تولید می کنند شستشو داده شوند. خشکی دهان، که زروستومیا xerostomia نیز نامیده می شود، می تواند موجب بوی بد دهان نیز شود زیرا مانع تولید بزاق می شود یا آن را کاهش می دهد. برخی افراد هر روز صبح ممکن است شکل خفیف خشکی دهان را تجربه کنند، که در افرادی که با دهان باز می خوابند وخیم تر خواهد بود. مشکلات مربوط به غدد بزاقی و برخی بیماری ها نیز می توانند منجر به خشکی مزمن دهان شوند.

دیگر علل بروز بوی بد دهان

برخی بیماری ها و شرایط، مانند بیماری های متابولیک، بواسطه مواد شیمیایی که تولید می کنند می توانند موجب بروز بوی بد دهان شوند. داروهایی که برای درمان این بیماری ها و سرطان استفاده می شوند نیز می توانند بوی بد دهان تولید کنند. برخی عفونت ها نیز می توانند منشاء هالیتوزیس باشند، مخصوصاً عفونت هایی که ناشی از زخم های جراحی های دهان هستند (مانند کشیدن دندان یا درمان ریشه). بوی بد دهان می تواند نتیجه پوسیدگی دندان، بیماری لثه، یا برخی زخم های دهان نیز باشد.

بیماری های رفلاکس معده به مری (یا رفلاکس مزمن اسید) نیز می توانند عاملی برای بروز بوی بد دهان باشند، بنابراین یک فهرست از غذاهایی که پیوسته مصرف می کنید که ممکن است موجب رفلاکس اسید شوند تهیه کنید.حذف این غذاها از رژیم غذایی کمک شایانی خواهد کرد.

بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت

بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت

آیا ایمپلنت های دندانی موجب بوی بد دهان می شوند؟

در ایمپلنت های دندانی از پست یا چارچوب های فلزی استفاده می شود که با جراحی داخل استخوان فک قرار داده می شود. از آنجا که آنها با استخوان فک جوش می خورند، به یک بخش دائمی دهان تبدیل می شوند. بر خلاف پروتزهای دندانی و بریج ها، ایمپلنت ها در جای خود باقی می مانند بنابراین نیاز نیست هیچ نگرانی از حرکت و جابجایی دندان ها حین حرف زدن و غذا خوردن داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن سیگار، بیماری لثه، و از دست رفتن دندان

ایمپلنت ها احساسی طبیعی تر از پروتزها بوجود می آورند، و می توانند عالی بودن لبخند را تضمین کنند. با این حال، احتمال بروز یک دسته معایب نیز برای آنها وجود دارد. آنها می توانند موجب بروز بوی بد دهان شوند. خبر خوب اینکه بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت های دندانی قابل حل است!

در اکثر موارد، بوی بد دهان در افرادی که ایمپلنت دندانی دارند، نتیجه عفونت است. اما، گاهی اوقات، علائم بروز عفونت می تواند نامحسوس باشد. این علائم می توانند آنقدر نامحسوس باشند که تنها مزه بد داخل دهان، خونریزی و تورم لثه ها بوجود بیاورند.

به لطف پیشرفت هایی که در زمینه دندانپزشکی زیبایی صورت گرفته است، خود ایمپلنت ها هرگز موجب بروز عفونت نمی شوند. بلکه، عفونت نتیجه خطاها و اشتباهات انسانی است. افرادی که ایمپلنت دندانی دارند، به خوبی بهداشت را رعایت نمی کنند. گرچه ایمپلنت ها دندان طبیعی نیستند، اما باز هم مسواک زدن، کشیدن نخ دندان، و پاکسازی منظم نیاز دارند تا از تجمع باکتری ها نزیدک ایمپلنت ها و جاهای دیگر داخل دهان پیشگیری شود، زیرا می توانند منجر به شل شدن یا از دست رفتن ایمپلنت شوند.

نکات کلیدی برای پیشگیری از بروز عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی

  • نفس بکشید.
  • دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید.
  • یک مرتبه در طول روز نخ دندان بکشید.
  • هر شش ماه یک مرتبه برای پاکسازی معمولی یا تخصصی به دندانپزشک مراجعه کنید.

پیشگیری نقش کلیدی دارد! متخصصان دهان و دندان توصیه می کنند افرادی که از ایمپلنت های دندانی استفاده می کنند، حداقل دو مرتبه در طول روز مسواک بزنند و حداقل یک مرتبه در طول روز نخ دندان بکشند. علاوه بر این، توصیه می کنند با حصول اطمینان از تمیز بودن قسمت هایی از اطراف ایمپلنت ها که دسترسی به آنها دشوار است، بیشتر مراقب ایمپلنت های خود باشید. منظور آنها استفاده از مسواک بین دندانی برای پاکسازی کامل اطراف ایمپلنت ها است. بعلاوه، متخصصین توصیه می کنند قبل یا مدت کوتاهی پس از دریافت قطعه زیبایی ایمپلنت کشیدن سیگار را ترک کنید. عادت جویدن خوراکی ها یا اشیاء سفت مانند یخ یا آبنبات های سفت را محدود یا به طور کامل حذف کنید. این عادت به مرور زمان می تواند موجب شکسته شدن روکش روی ایمپلنت شود. نکته آخر اینکه، فراموش کنید برای پاکسازی کامل و تخصصی دهان، هر شش ماه یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این، برای پیشگیری از بروز عفونت، که می تواند منجر به بوی بد دهان شود، این نکات کلیدی نیز می توانند به حذف بوی بد دهان کمک کنند که عاملی غیر عفونت دارند.

بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت

بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت

 

بررسی و تشخیص علل بروز بوی بد دهان

دندانپزشک بویی که از دهان و بینی خارج می شود را بررسی خواهد کرد. علاوه بر این، ممکن است پشت زبان را خراش دهد زیرا این قسمت حفره دهان منشاء بسیاری از بوهای بدی است که اغلب از آن به مشام می رسند. گرچه تست های معتبر زیادی هستند که می تواند کار علمی تری انجام دهند، اما معمولاً یا ضرورتاً در دسترس نیستند، یا از نظر مالی مقرون به صرفه نیستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیشگیری از شکست ایمپلنت دندانی با لیزر

درمان ها و داروها

انجام کارهای بهداشتی دهان بهترین گزینه ای است که با انجام آن می توان از پوسیدگی دندان ها پیشگیری کرد و خطر بروز بیماری لثه را پایین آورد و از بوی بد دهان کاست. بسته به علل بوی بد دهان، درمان ها می توانند متفاوت باشند، اما در صورتی که تصور می شود این شرایط ریشه در مشکل سلامتی دیگری دارد، ممکن است برای آزمایشات و بررسی های بیشتر به پزشک ارجاع داده شوید.

در صورتی که از دهانشویه استفاده نمی کنید، ممکن است دندانپزشک شما استفاده از آن را توصیه نماید. اگر بوی بد دهان شما ناشی از انباشته شدن پلاک های روی دندان های شما باشد، ممکن است دهانشویه مخصوصی برای از بین بردن باکتری های داخل دهان شما تجویز شود. برای پیشگیری از بوی بد دهان، برای نتایج بیشتر، از دهانشویه هایی استفاده کنید که حاوی ستیل‌پیریدینیوم کلراید یا کلرهگزیدین هستند. ممکن است دندانپزشک شما توصیه کند از خمیر دندان آنتی باکتریال خاصی استفاده کنید تا دندان های خود را از شر تشکیل پلاک های دندانی رهایی بخشید.

 

بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت

بوی بد دهان ناشی از ایمپلنت

 

علاوه بر این، ممکن است لازم باشد بیماری های دندانی موجود را درمان کنید. از آنجا که بیماری لثه یکی از شایع ترین مشکلات دهانی است، ممکن است به پریودنتیست یا متخصص بیماری های لثه ارجاع داده شوید. بیماری لثه می تواند موجب تشکیل پلاک های دندانی عمیقی شود که محلی برای انباشته شدن باکتری هایی خواهند بود که بوی بد بوجود می آورند. اغلب، لازم است این باکتری ها با پاکسازی های تخصصی دندانی، از عمق پاکسازی شوند. اگر دندانپزشک متوجه شود ترمیم های دندانی (روکش ها، پر شدگی های دندان) دچار مشکل شده اند، ممکن است تعویض آنها را توصیه نماید زیرا آنها اغلب زمینه ای برای تکثیر باکتری هایی هستند که بوی بد تولید می کنند.

درمان بوی بد دهان ناشی از عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی

درمان عفونت ایمپلنت های دندانی نسبتاً ساده است، مخصوصاً در صورتی که عفونت خیلی زود شناسایی شود. باز هم باید اشاره کرد، پاکسازی های منظم دندان ها می تواند کمک کننده باشد. درمان عفونت اطراف ایمپلنت های دندانی، در صورتی که خیلی زود آغاز شود، اغلب به اندازه یک پاکسازی و مصرف آنتی بیوتیک ساده و آسان است. در صورتی که مدت زمان طولانی صبر کنید و عفونت شدید شود، برداشتن و تخلیه عفونت ممکن است مستلزم انجام جراحی و/ یا خارج کردن ایمپلنت باشد.

ایمپلنت های دندانی می توانند لبخندی پیروزمندانه برای شما خلق کنند، اما درست مانند دندان های طبیعی که با آنها متولد شده اید، نیاز به مراقبت دارند. هنوز هم مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، و پاکسازی منظم هر شش ماه یک مرتبه نیاز خواهید داشت تا اطمینان حاصل کنید که لبخند جدید شما سالم باقی خواهد ماند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code