رادیوگرافی برای کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندان توانسته اند گزینه های درمان موفقی برای دندان های از دست رفته باشند. موفقیت کاشت ایمپلنت های دندان تا میزان زیادی به طرح درمان دقیق وابسته است که آن هم به اطلاعات دقیق و صحیح تشخیصی از آناتومی محل کاشت ایمپلنت در بیمار بستگی دارد. هرچند گزینه های بسیاری برای تصویربرداری از محل کاشت ایمپلنت وجود دارند، این تکنیک باید بر اساس مورد، و توانایی جراح در تعبیر تصاویر انتخاب شود. در این مقاله می خواهیم انواع تصاویر رادیوگرافی که کمک کننده خواهند بود را به شما معرفی کنیم.

انواع روش های رادیوگرافی

مهم ترین تکنیک های تصویربرداری در گذشته رادیوگراف های پری آپیکال و توموگرافی پانورامیک دندانی بودند. اما از آنجا که این دو تکنیک تصاویر دو بعدی ارائه می دهند، به همین دلیل محدودیت های خاص خود را دارند و نمای دقیقی از آناتومی بیمار ارائه نمی دهند. برای ارزیابی تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت، میزان دقت رادیوگراف های پانورامیک کمتر از فیلم های پری آپیکال مرسوم و رادیوگراف های دیجیتال بود. با این حال، علیرغم این محدودیت ها، از آن به عنوان روشی مقرون به صرفه و در دسترس استفاده می شود. برای جبران این کاستی ها، تکنیک های جدیدتری به بازار عرضه شده اند که از آناتومی دندان ها و ایمپلنت ها اطلاعات سه بعدی ارائه می دهند، از جمله توموگرافی کامپیوتری (CT) و توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروطی. این تکنیک ها که با کمک کامپیوتر انجام می شوند، برای دندانپزشک تصاویری واقعی از آناتومی فک فراهم می آورند که می توانند به تشخیص طرح درمان صحیح و مناسب بر اساس نیازهای بیمار کمک کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه ایمپلنت با دندان طبیعی

تکنیک زونوگرافی Zonography

Zonography شکل تغییر یافته دستگاه اشعه ایکس پانورامیک است که تصاویر مقطعی از فک ها ارائه می دهد. لایه توموگرافی بدست آمده نسبتاً نازک است. این تکنیک اجازه می دهد جراح رابطه ساختارهای حیاتی فک را با محل ایمپلنت در زوایای مختلف بسنجد. با این حال، این تکنیک قادر به نشان دادن تراکم استخوان و بیماری های محل کاشت ایمپلنت نیست. نقطه ضعف دیگری که این تکنیک دارد این است که بواسطه قرار گیری چند ساختار مجاور محل تصویر برداری شده روی یکدیگر، این تصاویر چندان واضح و شفاف نیستند و بواسطه این محدودیت ها نمی توانند به عنوان ابزارهای تشخیصی استفاده شوند.

توموگرافی سنتی Conventional Tomography

توموگرافی سنتی روشی است که حاصل آن تصاویر شفاف تر از ساختارهایی است که در یک قاب می گنجند. فیلم های پرتوهای اشعه ایکس به نسبت یکدیگر عبور می کنند، در نتیجه موجب مات شدن ساختارها می شوند. قابلیت این تکنیک تصویربرداری، بزرگنمایی در تمام جهات است. توموگرافی سنتی برای طراحی محل کاشت ایمپلنت های تک دندان یا ایمپلنت هایی که در یک سمت قرار می گیرند مناسب است.

رادیوگرافی برای کاشت ایمپلنت دندان

رادیوگرافی برای کاشت ایمپلنت دندان

توموگرافی کامپیوتری Computed tomography

توموگرافی کامپیوتری قادر است جزئیات سه بعدی لازم از آناتومی دندانی و کرانیوفاسیال را برای تشخیص و طرح درمان برای بازسازی کرانیوفاسیال و نیز کاشت ایمپلنت های دندانی ارائه دهد. مرتبط ترین اطلاعاتی که CTهای دندانی برای بررسی های پیش از جراحی ایمپلنت دندان ارائه می دهند شامل ارزیابی ارتفاع و ضخامت استخوان آلوئولار (در موارد آتروفی یا لاغری عضو)، بررسی محل و شرایط ساختارها برای کاشت صحیح ایمپلنت (از جمله، سینوس فک بالا، باز کردن مجرای سینوس فک بالا، حفره بینی) تشخیص و طرح درمان در جراحی فک بالا، بررسی پس از کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان و پیش بینی تحلیل استخوان و حفظ ریشه و ارزیابی ضایعات مختلف اسکلت صورت می باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های اتصال روکش ایمپلنت - بخش دوم

اسکن دندانی Dentascan

اسکن دندان یکی از برنامه های نرم افزاری است که مقرون به صرفه است و پیش از جراحی کاشت ایمپلنت می تواند ارزیابی دقیقی از استخوان ارائه دهد. این یک برنامه نرم افزاری توموگرافی کامپیوتری (CT) است که تصویر برداری از مندیبل (فک پایین) و ماگزیلا (فک بالا) در سه زاویه، مقطعی، محوری و پانورامیک را ممکن می سازد. این نرم افزار مزایایی مانند بررسی رادیوگراف ها در دو یا سه بعد، بررسی حجم و تراکم استخوان، اندازه گیری مستقیم، دستکاری تصاویر برای شبیه سازی محل کاشت ایمپلنت یا فرایند پیوند استخوان، و نیز مشاهده همزمان تصاویر از سه زاویه را دارد.

رادیوگرافی برای کاشت ایمپلنت دندان

رادیوگرافی برای کاشت ایمپلنت دندان

توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروطی CBCT

توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروطی (Cone Beam Computed Tomography) تکنیک نسبتاً جدیدی است که به عنوان جایگزین CT معرفی شد و برای بسیاری از نشانه های کرانیوفاسیال مناسب است. این فناوری در مقایسه با CT سنتی، برای تصویر برداری فک بالا مزایای بسیاری دارد. زیرا می توان اکثر واحدهای CBCT را تنظیم کرد و تغییر داد تا برای اهداف تشخیصی خاص، مناطق کوچک را اسکن کرد، در نتیجه اندازه منطقه ای که به آن پرتو تابانده می شود کاهش داده می شود تا اشعه تابانده شده، به یک منطقه کوچک محدود شود. تمام واحدهای CBCT از کیفیت بالایی برخوردارند. مزیت دیگری که دارد زمان سریع تصویر برداری است، زیرا CBCT برای گرفتن تصاویر در تمام زوایا، تنها به یک مرتبه چرخش نیاز دارد.

نرم افزار ایمپلنت

نرم افزار کامپیوتری، وقتی با CT و CBCT استفاده می شود، ثابت شده است که در تشخیص و طرح درمان ایمپلنت از ارزش بالایی برخوردار است. با استفاده از این برنامه های نرم افزاری، علاوه بر گرفتن تصاویر سه بعدی می توان نمونه های جراحی ساخت تا اطلاعات لازم را به دهان بیمار منتقل نمود.

رادیوگرافی برای کاشت ایمپلنت دندان

رادیوگرافی برای کاشت ایمپلنت دندان

(Sidexis (Sirona Galileos

نرم افزار ایمپلنت Galileos بواسطه قابلیت مشاهده رنگی کانال های عصبی و بررسی استخوان ها در تمام ابعاد، می تواند حتی به جراحان مبتدی نیز در طراحی مؤثر روند طراحی کاشت ایمپلنت کمک کند. با کمک آن می توان ایمپلنت را به شکلی ایده آل انتخاب کرد تا با آناتومی بیمار تطبیق داشته باشد، در نتیجه با برنامه ریزی دقیق برای کاشت ایمپلنت می توان از میزان استرس و اضطراب کاهش داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سن مناسب برای کاشت ایمپلنت
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code