علل و عوامل کبود شدن لثه ها

بسیاری از اوقات، زمانی که در حال انجام فعالیت های روزانه خود هستیم، ممکن است کاری انجام دهیم که باعث بروز کبودی شود، مانند برخورد به چیزی یا آسیب رساندن به خود به هر شکل دیگری. همانطور که می توانیم روی بدن خود کبودی داشته باشیم، روی لثه های ما نیز می توانند دچار کبودی شوند.

کبودی روی لثه ها می تواند از نظر رنگ متفاوت باشد؛ این کبودی ها ممکن است قهوه ای تیره، سیاه، قرمز یا بنفش به نظر برسند. کاملاً شناخته شده است که ممکن است همراه با کبودی درد و خونریزی نیز وجود داشته باشند.

دلایل مختلفی برای کبودی لثه وجود دارد. در اکثر موارد جزئی، کبودی می تواند خود به خود از بین برود. اگر یک بیماری مرتبط با کبودی یا آسیبی وجود داشته باشد که باعث بروز آن شده است، یک پزشک یا دندانپزشک می تواند در تشخیص و درمان آن به شما کمک کند.

این مقاله به بررسی علل، تشخیص و درمان کبودی لثه می پردازد.

 کبود شدن لثه

کبود شدن لثه

علل احتمالی کبودی لثه

علل کبودی لثه عبارتند از:

  • نخ دندان کشیدن خیلی محکم: نخ دندان کشیدن یک گام ضروری برای حفظ سلامت دهان و لثه ها است. نخ دندان کشیدن روزانه برای جلوگیری از تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان ها بسیار مهم است. روش های مختلفی برای نخ دندان کشیدن وجود دارد، از جمله استفاده از نخ دندان از پیش نخ شده، واتر فلاس و نخ دندان های معمولی. نخ دندان متداول ترین است، و مواقعی وجود دارند که ممکن است لثه ها حساس باشند یا فرد ممکن است هنگام نخ دندان کشیدن با لثه ها خیلی خشن برخورد کند. این می تواند باعث خونریزی و کبودی شود. علاوه بر این، خونریزی و کبودی می تواند به دلیل بیماری دیگری رخ دهد.
  • زمین خوردن روی صورت: کبودی لثه ممکن است با زمین خوردن یا آسیب دیدگی رخ دهد. بسته به سن فرد و نوع فعالیت، افتادن روی صورت- خواه مربوط به ورزش باشد، یا زمین خوردن یا به دلیل ضعف استخوان- می تواند باعث کبودی لثه شود. کبودی ناشی از یک پارگی عروق خونی کوچک زیر سطح است. اگر روی صورت خود افتاده اید و لثه های شما کبود شده اند، سایر نواحی صورت و دهان خود را بررسی کنید تا ببینید آیا جراحت یا کبودی دیگری وجود دارد یا خیر. ممکن است یک دندان لب پر شده و همچنین آسیب به لب ها، فک یا سایر نواحی صورت و دهان وجود داشته باشد. قرار دادن یخ روی ناحیه کبود شده باید به آسیب های جزئی کمک کند.
  • خوردن چیزی تیز: خوردن یک چیز تیز یا ترد یا فشار دادن یک جسم تیز به داخل دهان نیز می تواند باعث کبودی لثه ها شود. به عنوان مثال، گاز گرفتن یک چیپس ترد، استفاده از خلال دندان، یا برخورد یک چنگال یا سیخ، همگی می توانند باعث ایجاد فشار تصادفی شوند که منجر به کبودی و گاهی اوقات خونریزی می شود.
  • ضربه یا آسیب به دهان: اگر به دهان ضربه یا آسیب وارد شود، لثه ها ممکن است کبود شوند. اگر به دهان ضربه وارد شود، یا آسیب یا زمین خوردن اتفاق بیفتند، بسته به شدت، کبودی و تورم ایجاد می شوند و می تواند شدید باشد. همچنین ممکن است مدتی طول بکشد تا بهبود یابد. همراه با لثه های کبود، آسیب های دیگری مانند شکستگی یا ترک خوردن استخوان ها، در رفتگی فک یا بریدگی داخل دهان یا لب به دلیل ضربه یا جراحت ممکن است اتفاق بیفتند. در صورت جود هر گونه آسیب یا ضربه ای به دهان شما، برای تشخیص و درمان مناسب به یک پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید.
  • دندان درآوردن در نوزادان: به طور معمول، رویش دندان های کودک از 6 ماهگی تا یک سالگی آغاز می شود. نوزادان با 20 دندان زیر خط لثه به دنیا می آیند و در 3 سالگی، اکثر دندان های شیری کودک رشد کرده اند. با رویش دندان ها و شروع رشد دندان ها، لثه ها حساس می شوند و ممکن است کبود شوند. این می تواند ناشی از خود رویش دندان یا ناشی از اشیایی باشد که نوزادان برای تسکین لثه های خود در طول رویش دندان استفاده می کنند.
  • ترومبوسیتوپنی: ترومبوسیتوپنی وضعیتی است که در اثر تعداد کم پلاکت ایجاد می شود. بدن پلاکت کافی برای تشکیل لخته خون برای کمک به توقف خونریزی در محل زخم یا بریدگی ندارد. اگر فرد مبتلا به این بیماری دچار جراحت یا بریدگی شود، خونریزی زیادی می تواند ایجاد شود زیرا پلاکت ها پایین هستند و گلبول های خون برای ایجاد لخته خون برای کمک به توقف آن نمی توانند با یکدیگر تشکیل شوند. این می تواند باعث خونریزی بیش از حد فرد شود. برخی از علائم شامل خونریزی لثه، کبودی آسان، و کبودی های بنفش، قهوه ای یا قرمز رنگ هنگام بروز کبودی هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لیپوما یا غده چربی داخل دهان

تشخیص کبودی لثه

چند عامل وجود دارند که هنگام بررسی علت کبود شدن لثه ها باید آنها را در نظر گرفت. دلایل عبارتند از:

  • جراحت
  • تروما
  • خوردن چیزی تیز
  • بیماری دیگری مانند ژنژیویت

اینکه کدام پزشک را ببینید به دلیل کبودی لثه های شما بستگی دارد.

اگر زمین خوردید و وضعیت شما آنقدر جزئی است که می توانید یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود تعیین کنید، آنها می توانند به شما کمک کنند تا علت آسیب خود را تعیین کنید و در صورت لزوم شما را به متخصص ارجاع دهند. اگر آسیب شدید است، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

نوزادی که در حال دندان درآوردن است، با امکان ارجاع به دندانپزشک، توسط متخصص اطفال ویزیت می شود.

اگر کبودی لثه به مشکل بخصوصی داخل دهان و دندان مربوط باشد، دندانپزشک می تواند به شما کمک کند تا مشکل را شناسایی کرده و تشخیص و یک طرح درمان ارائه دهد.

یک پزشک یا دندانپزشک معمولاً سؤالاتی در رابطه با علائم شما می پرسد و- بسته به آسیب- عکس رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس می گیرد.

در شرایطی مانند ترومبوسیتوپنی، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و دستور گرفتن آزمایش لخته خون و شمارش گلبول های خون را می دهد. علاوه بر این، اگر تعداد پلاکت ها کم باشد، پزشک برای کمک به تشخیص سرطان یا بیماری مغز استخوان، ممکن است دستور گرفتن بیوپسی مغز استخوان را بدهد. آنها همچنین ممکن است دستور آزمایش های تصویربرداری مانند اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا سونوگرافی را برای بررسی بزرگ شدن غدد لنفاوی، طحال یا سیروز کبدی بدهند.

 کبود شدن لثه

کبود شدن لثه

درمان های کبودی لثه

درمان لثه های متورم بسته به تشخیص و دلیل تورم آنها متفاوت است، از جمله:

  • اگر کبودی جزئی باشد، معمولاً به صورت خود به خود از بین می رود. کمپرس سرد و خوردن غذاهای نرم تر به شما کمک خواهد کرد.
  • برای نوزادانی که در حال دندان درآوردن هستند، از دادن غذاهای سفت به آنها خودداری کنید.
  • سایر درمان ها شامل تسکین لثه ها با یک قاشق کوچک خنک، پد گاز مرطوب یا انگشت تمیز هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خطرات بریس های دندانی

اگر ترومبوسیتوپنی تشخیص داده شود، پزشک ممکن است برای افزایش پلاکت ها، دستور تزریق خون را دهد. اگر سطح پلاکت خون بسیار پایین باشد، تزریق انجام می شود. سطوح طبیعی 150000 پلاکت در هر میکرولیتر خون است.

پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن طحال پیشنهاد دهد. گزینه دیگر استروئیدهایی مانند ایمونوگلوبولین ها یا پروتئین های آنتی بادی همراه با داروهای دیگر است که شناخته شده اند که به تحریک تولید پلاکت و کاهش تخریب پلاکت ها کمک می کنند.

مقابله با درد لثه

اگر درد لثه دارید، کارهایی وجود دارند که خودتان می توانید آنها را برای کاهش درد انجام دهید، از جمله:

  • اجتناب از خوردن غذاهای ترد یا دارای لبه های تیز
  • استفاده از مسواک نرم
  • نخ دندان کشیدن به آرامی
  • شستشوی دهان خود با آب نمک گرم

اگر لثه های شما درد دارند، داروهای بدون نسخه مانند تیلنول یا موترین می توانند کمک کنند. اگر درد شدید است، با دندانپزشک یا پزشک خود تماس بگیرید تا به شما در تصمیم گیری صحیح در مورد گزینه های درمانی کمک کند.

چه زمانی باید به یک پزشک یا دندانپزشک مراجعه کرد

اگر کبودی شما ناشی از زمین خوردن، ضربه یا آسیب شدید است، با یک پزشک یا دندانپزشک تماس بگیرید. اگر متوجه شدید که لثه های شما بهبود نمی یابند یا به شدت کبود هستند، تغییر رنگ داده اند، خونریزی دارند یا دردناک هستند، باید یک قرار ملاقات بگذارید. یک پزشک یا دندانپزشک می توانند به تشخیص درست وضعیت شما و ارائه گزینه های درمانی مناسب کمک کنند.

 کبود شدن لثه

کبود شدن لثه

پرسش های متداول در مورد کبودی لثه ها

علت کبودی لثه چیست؟

کبود شدن لثه ها می تواند ناشی از خشن نخ دندان کشیدن یا مسواک زدن دندان ها، زمین خوردن، آسیب دیدگی یا ضربه به دهان باشد. علل دیگر عبارتند از شرایط پزشکی مانند ژنژیویت یا ترومبوسیتوپنی.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان درد و مشکلات لثه

چقدر طول می کشد تا لثه های کبود شده بهبود پیدا کنند؟

زمان بهبودی لثه های کبود متفاوت است. این به دلیل کبودی لثه ها و نیز احتمال وجود بیماری بستگی دارد.

لثه های کبود شده در نوزادان چگونه به نظر می رسند؟

هنگامی که لثه های کودک کبود می شوند، رنگ آنها قرمز تیره، قهوه ای، آبی، بنفش یا شفاف است. گاهی اوقات، زمانی که دندان در حال رشد است، کبودی می تواند بسیار قابل توجه باشد.

سخن پایانی

اگر لثه های شما کبود شده اند و در مورد علت آن نگرانی وجود دارد، برای تماس گرفتن با پزشک برای صحبت کردن در مورد سؤالات و نگرانی های خود تردید نکنید. آنها از کمک به سلامت و تندرستی کلی شما خوشحال خواهند شد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code