آیا سیاه بودن زبان نشان از یک مشکل دارد؟

چرا زبانم سیاه است؟ این پرسشی است که اگر از خواب بیدار شوید و متوجه تفاوت در رنگ زبان خود شوید، احتمالاً با حالت وحشت زده از خود می پرسید. زبان سیاه یا زبان مودار سیاه یک شرایط موقتی است که به دلایل مختلفی از جمله بهداشت نامناسب دندان ها بوجود می آید. این اصطلاح ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما وضعیت معمولاً بی ضرر است و هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. این بیماری علیرغم نام آن، باعث سیاهی زیر زبان نمی شود. با این حال، احتمالاً شاهد رشد بیش از حد پاپیلاها خواهید بود، که به صورت زائده های مویی دیده می شود.

اطلاعات زیر همه چیزهایی که باید در مورد زبان سیاه بدانید، از جمله علل، درمان ها و پیشگیری از بروز آن را پوشش می دهد.

پس چرا زبان شما سیاه می شود؟ زبان دارای برجستگی های کوچکی به نام پاپیلا است، در سطح و طرفین. پاپیلاها سلول هایی هستند که به چشیدن کمک می کنند و معمولاً از بین می روند و امکان رشد را برای سلول های جدید فراهم می کنند. اگر سلول ها به خوبی ریزش نکنند، انباشته می شوند، و باعث می شود پروتئینی به نام کراتین روی سطح به دام بیفتد. انباشته شدن منجر به بزرگ شدن پاپیلاها می شود که به صورت زائده های مویی شکل بلند ظاهر می شوند. این زائده ها ذرات غذا، مخمر و باکتری های بیشتری را به دام می اندازند که منجر به بروز بیماری به نام زبان مودار سیاه می شود.

علل سیاه شدن زبان

زبان مودار سیاه در میان افراد مسن بیشتر شایع است، اما به این معنا نیست که منحصر به پیری است. این شرایط ممکن است در هر سنی رخ دهد. همچنین در بین مردان بیشتر از زنان شایع است، و علت اصلی آن سیگار کشیدن و بهداشت نامناسب دهان و دندان است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت و درمان مشکل تحلیل لثه

چرا زبانم قهوه ای است؟ عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دلیل اصلی تغییر رنگ زبان است. سایر عوامل مؤثر در این بیماری عبارتند از مصرف تنباکو، مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار و نوشیدن الکل بیش از حد. شرایط پزشکی و درمان هایی مانند سرطان، نورالژی سه قلو، ایمنی پایین، پرتودرمانی و برخی داروهای خوراکی و داخل وریدی از دیگر عوامل ایجادکننده هستند. خشکی دهان به دلیل تولید بزاق ناکافی و ننوشیدن آب کافی می تواند باعث ایجاد لکه سیاه شود- کم آبی با این وضعیت مرتبط است.

هنگام مصرف داروهایی مانند پنی سیلین، اریترومایسین، داکسی سایکلین، نئومایسین، لینزولید و تتراسایکلین احتیاط کنید.

سیاه بودن زبان

سیاه بودن زبان

علائم و نشانه های زبان مودار سیاه

اگر با زبان سیاه از خواب بیدار شوید، اینکه بخواهید بدانید و علائم دیگر را مقایسه کنید، یک واکنش طبیعی است. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که تغییر رنگ ممکن است در رنگ های مختلفی مانند زرد، قهوه ای یا سفید باشد.

بیدار شدن در حالی که زبان شما در طرفین سیاه است نیز امکان پذیر است، حتی اگر این وضعیت در بیشتر افراد در ناحیه وسط زبان ظاهر شود. این بیماری ممکن است بدون علامت باشد، اما ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

  • تفاوت در حس چشایی. غذا می تواند ناگهان طعم متفاوتی داشته باشد.
  • بوی بد دهان.
  • گزگز، غلغلک دادن یا احساس سوزش داخل دهان.
  • حالت تهوع.

توجه: زبان مودار سیاه همیشه خطرناک نیست، اما می تواند نشان دهنده مشکلات سلامتی باشد. بهترین راه حل این است که با مشاهده علائم فوق به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید.

جلوگیری از بروز این مشکل

زمانی که متوجه شوید چه چیزی باعث سیاه شدن زبان می شود، پیشگیری از آن آسان است. این مشکل عمدتاً شامل حفظ بهترین روش های رعایت بهداشت دهان و دندان و اجتناب از عناصر محرک مانند قهوه، چای، الکل بیش از حد و تنباکو است. شما همچنین می توانید از داروها و غذاهایی که می توانند باعث بروز آن شوند دوری کنید. قبل از شروع هر درمانی در مورد عوارض جانبی داروها با پزشک معالج خود صحبت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  غذاهایی که با روکش دندان باید از آنها اجتناب کرد!

اقدامات دیگری که می تواند احتمال سیاه شدن زبان را کاهش دهند عبارتند از پرهیز از استفاده از دهانشویه حاوی پراکسید هیدروژن، مسواک زدن مناسب و پاک کردن زبان به طور منظم برای جلوگیری از انباشته شدن باکتری ها.

تشخیص

پس، زبان شما سیاه است- این به چه معناست؟ پزشک یا دندانپزشک شما می تواند آزمایش های لازم را انجام دهد تا به شما پاسخ قطعی بدهد. تشخیص با یک معاینه چشمی آغاز می شود. در صورت وجود هر گونه نگرانی، پزشک متخصص آزمایش های اضافی تجویز می کند که ممکن است شامل خراش های قارچی، سواب های کشت باکتریایی یا بیوپسی برای رد کردن احتمال سرطان باشد. گاهی اوقات تشخیص جامع ضروری است، زیرا شرایط دیگر می توانند مانند زبان سیاه ظاهر شوند.

نمونه های این شرایط عبارتند از لکوپلاکیای مودار دهانی ناشی از اپشتین بار، پاپیلاهای رنگدانه دار، و آکانتوز نیگریکانس. به همین دلیل، اگر زبان شما سیاه به نظر می رسد، مشورت با یک متخصص پزشکی ضروری است.

درمان

علت سیاه شدن زبان چیست و آیا زبان سیاه خطرناک است؟ این دو پرسش متداول برای اکثر افراد قبل از مراجعه برای پیگیری درمان هستند. به غیر از انجام اقدامات پیشگیرانه ای که بالا به آنها اشاره شد، مشاوره زودهنگام هنگام مواجهه با تغییر رنگ غیرعادی روی زبان بسیار مهم است. دندانپزشک شما بهترین درمان را در مراحل اولیه تعیین خواهد کرد تا در جلوگیری از بروز عوارض احتمالی و عود آن به شما کمک کند. ممکن است مجبور شوید استفاده از برخی محصولات مانند دهانشویه های حاوی پراکسید هیدروژن را متوقف کنید.

درمان های خانگی که می توانید امتحان کنید عبارتند از روش های بهداشت دندان ها مانند مسواک زدن دندان ها بعد از هر وعده غذایی با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید، مسواک زدن زبان و شستشوی دهان با آب نمک گرم. همچنین برای جلوگیری از کم می توانید آبی آب مصرفی خود را افزایش دهید و میوه ها و سبزیجات بیشتری را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا تمیزی زبان را افزایش دهید.

سیاه بودن زبان

سیاه بودن زبان

نتیجه گیری

آیا زبان سیاه خطرناک است؟ پاسخ منفی است. با این حال، این وضعیت می تواند استرس زا باشد و ممکن است روی عزت نفس شما تأثیر بگذارد. ممکن است نسبت به ظاهر خود حساس تر شوید یا حتی خجالت بکشید. برای تشخیص و درمان به موقع با دندانپزشک تماس بگیرید. به خاطر داشته باشید، مراقبت مناسب از فرمولاسیون دندان ها، برای جلوگیری از بروز مشکلات دهان، از جمله ایجاد لکه های تیره روی زبان، کافی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا دندان قروچه می تواند باعث گوش درد شود؟

پرسش های متداول درباره زبان سیاه

آیا لکه های سیاه نشان دهنده مشکل شدیدتر هستند؟

همیشه اینطور نیست، اما ممکن است. تغییر رنگ می تواند نشانه سرطان باشد، هرچند، به احتمال زیاد از طریق ضایعاتی که بهبود نمی یابند ظاهر می شود. پزشک معالج شما می تواند آزمایش های لازم را برای تعیین وضعیت یا توصیه بهترین اقدام انجام دهد.

برای خلاص شدن از شر لکه ها چه کار باید کرد؟

نخستین راه حل مسواک زدن صحیح و پاک کردن زبان با خراش دادن روی آن است. همچنین می توانید درمان های خانگی را امتحان کنید که شامل اصلاح سبک زندگی می شود- ترک برخی عادات و ترک برخی غذاها. دندانپزشک تمام گزینه ها را با شما در میان خواهد گذاشت. در موارد نادر و نامطلوب، ممکن است مجبور شوید تحت جراحی با لیزر قرار بگیرید.

آیا ممکن است زبان سیاه به دلیل دهانشویه مصرفی ایجاد شود؟

برخی از انواع دهانشویه، بویژه آنهایی که حاوی پراکسید هیدروژن هستند، با ظهور لکه های سیاه همراه بوده اند. بهترین راه برای تعیین اینکه آیا علت دهانشویه است، توجه به تغییراتی است که هنگام استفاده از محصولات دهانی جدید تجربه می کنید. در چنین شرایطی، تعویض دهانشویه می تواند مشکل را بازگرداند.

4/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code