علل دندان درد هنگام گاز زدن یا بستن بایت

آیا دندانی دارید که هر بار که چیزی می خورید یا با آن به چیزی گاز می زنید درد می گیرد؟

علل درد دندان هنگام بستن بایت

عوامل خاصی وجود دارند که می توانند باعث درد دندان هنگام جویدن شوند. درک علائم هشدار دهنده می تواند گام آغازی برای کمک به شما در درمان علت و حفظ دندان ها باشد. بیشتر اوقات، دندانپزشکان هشدار می دهند که درد ناشی از گاز زدن یا بستن بایت، به یکی از هفت مشکل مختلف دندانی ربط دارد.

اگر گاز زدن یا جویدن باعث درد دندان می شود، به احتمال زیاد به دلیل یکی از عوامل زیر است:

 

دندان / روکش / پر شدگی “بالا” است

“اکلوژن” کلمه ای است که ما از آن برای توصیف نحوه بستن بایت و تماس پیدا کردن دندان ها با یکدیگر استفاده می کنیم. هنگامی که دندان های دو فک بالا و پایین به درستی روی یکدیگر قرار می گیرند، فشار به طور مساوی توزیع می شود به گونه ای که هیچ ناحیه خاصی که بار سنگینی را تحمل می کند وجود نداشته باشد.

در مواردی که دندان، پر شدگی یا روکش (“کلاهک”) خیلی بالا قرار می گیرد، هنگام گاز زدن یا بستن بایت می تواند باعث بروز درد شود. این احساس معمولاً بلافاصله بعد از اتمام درمان دندانپزشکی و از بین رفتن اثر داروی بی حسی بیشتر قابل توجه است. دندان مقابل نیز ممکن است درد داشته باشد، به دلیل فشار اضافی که زمانی به آن وارد می شود که دندان های شما به طور کامل درگیر هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندانپزشکی زیبایی

ما می توانیم از نوع خاصی از کاغذ علامت گذاری برای اندازه گیری و ارزیابی اکلوژن شما استفاده کنیم، و هر ناحیه ای که بالاتر/ سخت تر از سایرین برخورد می کند، را ثبت کنیم. با تنظیم بایت، این فشار اضافی برداشته می شود و دندان های درگیر دیگر در اثر جویدن احساس درد نخواهند داشت.

 

حفره بزرگ در دندان

آیا بعد از غذا خوردن دندان درد یا دندان های حساس دارید؟ پوسیدگی دندان (حفره های دندانی) بعد از خوردن انواع خاصی از غذاها می توانند باعث ایجاد درد طولانی مدت شود. بسیاری از افراد وقتی حفره دندان دارند، به شیرینی ها حساس هستند- چه قهوه طعم دار، یک شیرینی صبحانه یا حتی یک نوشابه. حفره های بزرگ می توانند باعث گیرکردن غذا در آنها شوند که می تواند باعث ایجاد فشار و منجر به بروز درد شود.

از آنجا که پوسیدگی پیشرفته دندان می تواند باعث تحریک پالپ (عصب) داخل دندان شود، هر بار که غذا را گاز می زنید، می جوید یا غذا را داخل دهان خود قرار می دهید، می توانید شعله ور شدن درد را تجربه کنید. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که همه حفره ها باعث بروز درد نمی شوند. اگر در هنگام گاز زدن یک لبه ناهموار، حفره احتمالی در مینای دندان یا احساس عجیبی احساس می کنید، حتماً برای معاینه توسط دندانپزشک برنامه ریزی کنید تا شرایط شما ارزیابی شوند تا از پیشرفت بیشتر به داخل پالپ یا بدتر شدن آن جلوگیری شود.

دندان درد هنگام گاز زدن

دندان درد هنگام گاز زدن

آبسه دندان

هنگامی که در دندان خاصی در هنگام اعمال فشار درد احساس می کنید، ممکن است به دلیل آبسه در اطراف نوک ریشه باشد. این تورم یا کیست در داخل استخوان به دندان فشار وارد می کند، و هنگام بستن بایت یا فشار وارد کردن به آن، باعث بروز درد می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغذیه مناسب برای سلامت دهان و دندان

تخلیه آبسه و تورم می تواند بیاید و از بین برود، با علائمی که برخی روزها احساس بدتری بوجود می آورند و در برخی روزهای دیگر بدون آنکه به آنها توجه شود از بین می روند. فیستول- جوش های کوچک روی لثه- اغلب در نزدیکی دندان ظاهر می شوند و باعث ایجاد یک ترشح با مزه شوری می شود که از ناحیه اطراف آن خارج می شود. تنها راه درمان مناسب برای حفظ دندانی که آبسه کرده است، انجام درمان ریشه است.

 

دندان ترک خورده

یکی از چالش برانگیزترین و دشوارترین مشکلات دندانی، ترک خوردگی دندان است. در اغلب موارد، غیر از بروز درد هنگام گاز زدن یا بستن بایت، هیچ علامت آشکار دیگری وجود ندارد. اگر بعد از غذا خوردن دندان درد دارید، سعی کنید مشخص کنید که آیا از ناحیه خاصی نشأت می گیرد یا خیر. با استفاده از یک بایت استیک مخصوص برای دیدن اینکه آیا دندان درد با فشار روی نقاط خاصی بوجود می آید یا خیر، می توان به رد احتمال شکستگی ریشه کمک کرد.

گرچه شکستگی های شدید می توانند در عکس های رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس خود را نشان دهند، شکستگی های خط لثه اغلب در اشعه ایکس قابل تشخیص نیستند. تشخیص و آزمایش های خاصی می توانند مشخص کنند که آیا دندان ترک خورده است یا خیر.

دندان درد هنگام گاز زدن

دندان درد هنگام گاز زدن

بیماری پریودنتال

هر زمان که هنگام بستن بایت دندان درد داشتید، دندانپزشک شما می خواهد سلامت لثه های شما را نیز در نظر بگیرد.

در طول معاینه دندانپزشکی، میزان چسبندگی اطراف هر دندان را اندازه گیری می کنیم. بسته به شدت جداشدگی بافت، ممکن است علائم خونریزی یا تورم لثه ها، فاصله بین دندان ها، نمایان شدن ریشه های دندان، تشکیل جرم سنگین، تحرک و حساسیت دندان ها را نیز تجربه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید در مورد دنچر استوماتیت بدانید

 

فشار یا احتقان بینی/ سینوس

ریشه های دندان های شما در مجاورت نزدیک سینوس های بینی قرار گرفته است. درد دندان هنگام بستن بایت ممکن است الزاماً به معنای وجود مشکل دندانی نباشد. بلکه، ممکن است به علت ملتهب شدن سینوس ها باشد.

معمولاً دندان هایی که بیشترین حساسیت را دارند، دندان های مولر شما (دندان های عقب) یا دندان های پرمولر/ دو پایه (دندان های جلوی دندان های مولر، اما در پشت دندان های تک پایه یا نیش) هستند. دندان های فک پایین تحت تأثیر قرار نمی گیرند.

 

تحلیل لثه و قرار گرفتن ریشه بدون پوشش در معرض در معرض محیط دهان

تحلیل لثه الزاماً باعث درد دندان هنگام جویدن نمی شود، اما اگر به ریشه ای که بدون پوشش باقی مانده است فشار وارد شود، می تواند دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است را بسیار حساس کند. اگر در حال خوردن یا نوشیدن هستید و غذا با سطح ریشه شما تماس پیدا کند، احتمالاً درد شدیدی در آن دندان خاص احساس خواهید کرد.

تحلیل رفتن لثه می تواند ناشی از عواملی مانند مسواک زدن تهاجمی، تروما، دندان قروچه، موقعیت دندان و بیماری لثه باشد.

 

علائم را نادیده نگیرید

دندان درد چیزی نیست که با گذشت زمان خود به خود از بین برود. برخلاف سایر انواع بدن درد که با استراحت یا مسکن های بدون نسخه بهبود می یابد، دندان درد به این معنا است که در داخل دهان شما چیزی جدی تر در حال اتفاق افتادن است و این علائم درد نباید نادیده گرفته شوند.

اگر یک یا چند دندان دارید که هنگام گاز زدن یا جویدن درد می کنند، برای معاینه توسط دندانپزشک برنامه ریزی کنید. دندانپزشک به شما کمک خواهد کرد تا پاسخ های لازم برای مراقبت از لبخند خود و حفظ سلامت آن را برای سال های آینده دریافت کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code