جراحی پیوند لثه

 چرا لازم است جراحی پیوند لثه انجام شود؟

اگر لثه های شما دچار تحلیل شده اند، ممکن است دندانپزشک شما انجام جراحی پیوند بافت لثه را پیشنهاد دهد. تحلیل لثه باعث کنار رفتن پوشش روی ریشه های دندان ها می شود. این می تواند باعث شود سطح ریشه های دندان ها بیشتر مستعد پوسیدگی شود، علاوه بر این، حساس تر و بیشتر مستعد خوردگی باشند.

پیوند لثه، که تحت عنوان پیوند ژینژیوال نیز شناخته می شود، می توانند تحلیل لثه ها را اصلاح نماید. دندانپزشک می تواند شما را به پریودنتیست، متخصص لثه، ارجاع دهد. در جراحی پیوند لثه پریودنتیست ابتدا یک تکه از بافت را سقف دهان یا از بافت های سالم لثه های نزدیک بر می دارد، سپس آن را به منطقه ای متصل می کند که لثه ها در نتیجه ساییدگی از بین رفته اند. این فرایند نسبتاً با سرعت انجام می شود، و به محض انجام شدن می توانید مطب را ترک کنید.

با خواندن این مقاله با جوانب مختلف این درمان آشنا خواهید شد.

 

چگونه باید برای پیوند لثه آماده شد؟

سه نواع پیوند لثه وجود دارد:

·        پیوند لثه آزاد

·        پیوند بافت همبند

·        پیوند پدیکال (لترال- جانبی)

پریودنتیست راجع به گزینه های مختلف با شما صحبت خواهد کرد و بر اساس نیازهای شخصی شما توصیه های لازم را خواهد کرد.

به محضی که تصمیم بگیرید این فرایند را انجام دهید، نیاز نیست روزه بگیرید یا رژیم غذایی خود را در روز جراحی یا روز قبل از آن تغییر دهید. تمام کاری که لازم است انجام دهید مراجعه به پریودنتیست و داشتن یک همراه برای بازگشت به منزل است. برای کاهش درد و ناراحتی ممکن است به شما داروهایی داده شود که باعث شوند مجاز به رانندگی نباشید، بنابراین لازم است یک نفر شما را تا منزل همراهی کند.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

 

فرایند جراحی پیوند لثه چگونه انجام می شود؟

برای آغاز فرایند لازم است داروی بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن محدوده اطراف فرایند تزریق شود. در برخی موارد نادر، پریودنتیست ممکن است برای شما بیهوشی عمومی را پیشنهاد دهد تا در طول فرایند هوشیار نباشید. معمولاً بواسطه خطراتی که بیهوشی های عمومی دارند، توصیه نمی شوند.

بسته به نیازهای فردی شما، پریودنتیست یکی از فرایندهای زیر را انجام خواهد داد:

پیوند لثه آزاد: پریودنتیست بخش کوچکی از بافت سقف دهان را بر می دارد و آن را به منطقه ای که نیاز به پبوند دارد بخیه می زند. در صورتی از این نوع پیوند استفاده می شود که لثه های شما نازک باشند و برای پیشگیری از تحلیل بیشتر، بافت اضافی لازم باشد.

پیوند بافت همبند: پریودنتیست فلپ کوچکی در سقف دهان باز می کند و تکه ای از بافت همبند را از زیر لایه رویی بافت بر می دارد. این تکه بافت به محلی که نیاز به پیوند دارد بخیه زده می شود، و فلپ برداشته شده نیز مجدداً در جای خود بخیه زده می شود. این رایج ترین نوع پیوند بافت است.

پیوند پدیکال: پریودنتیست یک فلپ از بافت دقیقاً مجاور لثه تحلیل رفته بر می دارد و از آن برای پوشاندن منطقه ای استفاده خواهد کرد که لثه تحلیل رفته است. در این فرایند، به جای برداشتن بافت پیوند از قسمت دیگر دهان، بافت لثه به روی منطقه تحلیل رفته حرکت داده می شود. این نوع پیوند معمولاً موفقیت آمیزترین نوع پیوند است زیرا منجر به بروز خونریزی در قسمت دیگر دهان نمی شود. برای عملی بودن این فرایند، لازم است حجم بافت لثه در مناطق اطراف لثه تحلیل رفته به مقدار کافی باشد.

این فرایند معمولاً خیلی زمان نمی برد. به محضی که پریودنتیست کار بخیه زدن را به اتمام برساند، احتمالاً از شما خواهد خواست تا دهان خود را با دهانشویه آنتی باکتریال شستشو دهید.

در نهایت مراقبت های پس از جراحی پیوند لثه تا بهبودی کامل برای شما توضیح داده خواهند شد.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

 

طی دوره بهبود چه انتظاراتی باید داشت؟

درست پس از اتمام فرایند می توانید به منزل بروید. ممکن است پریودنتیست از شما بخواهد یک یا دو ساعت صبر کنید تا با معاینه شما اطمینان حاصل نماید هیچ مشکلی برای پیوند شما پیش نیامده باشد. طی یک تا دو هفته نخست بهبود، سعی کنید غذاهای نرم و سرد بخورید تا مطمئن شوید به پیوند آسیبی وارد نخواهد شد. نباید غذاهای سفت یا داغ بخورید، زیرا موجب سوزش یا اذیت شدن پیوند خواهند شد.

غذاهایی که برای دوره خوب هستند عبارتند از:

·        تخم مرغ، مخصوصاً خاگینه یا آب پز شده.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تورم پاپیلا یا جوانه چشایی نشانه چه چیزی هستند؟

·        ماست.

·        سبزیجاتی که تا حد نرم شدن پخته شده اند.

·        پنیر کوتیج.

·        بستنی.

·        ژلاتین.

به احتمال زیاد پریودنتیست پیشنهاد خواهد داد به مدت دو هفته از دهانشویه های آنتی میکروبیال استفاده کنید تا از بروز عفونت، یا تشکیل پلاک روی دندان ها یا بروز مشکل برای پیوند پیشگیری شود.

اطراف منطقه جراحی پیوند را نباید مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید، تا زمانی که دندانپزشک به شما بگوید انجام این کار خطری ندارد. مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان قبل از بهبود کامل منطقه اطراف آن می تواند باعث باز شدن زخم و عفونی شدن آن شود.

در صورت مواجه شدن با هر درد یا ناراحتی، داروهای مسکن OTC، مانند ناپروکسن، می توانند به کاهش درد کمک کنند. از انجام ورزش یا فعالیت های بدنی شدید تا زمان موافقت پزشک خودداری کنید.

 

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

آیا بروز مشکلات ممکن است؟

بروز مشکل برای پیوند لثه نادر است. عفونی شدن آن نیز بعید است. اما در صورت مشاهده هر گونه ترشح چرک یا خونریزی غیر منتظره ای اطراف محل جراحی با جراح خود تماس بگیرید.

در برخی موارد نادر، ممکن است بافت پیوندی به درستی با محل پیوند تطبیق پیدا نکند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، ممکن است لازم باشد این فرایند مجدداً انجام شود.

پس از بهبود ممکن است ظاهر بافت پیوند را دوست نداشته باشید. در این صورت، راجع به راجع به ژنژیوپلاستی (تغییر شکل بافت لثه) با جراح خود صحبت کنید. ممکن است بتوانید در بافت تغییراتی ایجاد نمایید تا ظاهر بهتری برای آن ایجاد نمایید.

 

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

 

 

مزایای جراحی پیوند لثه کدامند؟

پیوند لثه می تواند مانع پیشرفت بیشتر لثه و تحلیل استخوان شود. در برخی موارد، می تواند از ریشه های بدون پوشش مانده در برابر پوسیدگی محافظت کند. این درمان می تواند حساسیت دندان ها را کاهش دهد و ظاهر لبخند را نیز بهبود دهد. خواه پیوند لثه برای بهبود عملکرد انجام شود یا زیبایی، بیمار از مزایای هر دو برخوردار می شود: یک لبخند زیبای جدید و ارتقاء سلامت پریودنتال- کلید لبخند، غذا خوردن، و حرف زدن راحت و با اعتماد به نفس شما هستند.

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر ایمپلنت روی دندان طبیعی مجاور

 

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code