در مورد کرونا ویروس 2019 چه میدانیم؟

از اوایل سال 2020 میلادی، نوعی ویروس در سراسر دنیا در تیتر خبرها قرار گرفته است که با سرعت بی سابقه ای در حال انتشار است. از منشاء آن در بازار مواد غذایی در ووهان چین در دسامبر 2019 تا کشورهای دور و نزدیکی مانند ایالات متحده آمریکا و فیلیپین، ویروس (که نام رسمی آن COVID-19 است) هزاران نفر در سراسر دنیا به این ویروس آلوده شده اند، و تاکنون آمار مرگ و میر آن به بیش از 2000 نفر رسیده است.

اما، علیرغم وحشت و هراس جهانی در اخبار در مورد این ویروس، خیلی بعید است شما به ویروس کووید 19 آلوده شوید بدون آنکه اخیراً با افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در تماس بوده باشید. اگر اخیراً به چین یا دیگر کشورهای درگیر کرونا ویروس سفر نکرده اید یا با افراد مبتلا به آن تماس نزدیک (کمتر از 2 تا 3 متر) نداشته اید، نیاز نیست نگران باشید.

کرونا ویروس 2019

کرونا ویروس 2019

علائم و نشانه های ابتلا به بیماری کرونا ویروس

پزشکان هر روز در حال یادگیری چیزهای جدیدی در مورد ویروس کرونا هستند. تا اکنون متوجه شده ایم که ممکن است کووید 19 در ابتدا هیچ علامت و نشانه ای نداشته باشد. افراد قبل از نشان دادن علائم و نشانه های بیماری ممکن است به مدت 2 روز تا دو هفته این ویروس را با خود به همراه داشته باشند.

برخی از شایع ترین علائمی که بویژه به کرونا ویروس 2019 ارتباط داده شده اند عبارتند از:

  • احساس تنگی نفس
  • داشتن سرفه ای که به مرور زمان وخیم تر می شود
  • تب با درجه پایین که به مرور زمان دمای آن افزایش پیدا می کند.

چه زمان باید به فکر درمان بود؟

اگر هر گونه از علائم بالا را تجربه کردید و ظرف 14 روز گذشته در اماکن عمومی بوده اید که احتمال ابتلای افراد به بیماری کرونا در آنجا وجود داشته است، یا با فرد یا افرادی در تماس بوده اید که ظرف 14 روز گذشته ابتلای آنها به ویروس کرونا 2019 تأیید شده است، بلافاصله با مراکز درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا تماس بگیرید.

کرونا ویروس 2019

کرونا ویروس 2019

مقایسه کووید 19 و آنفولانزا

کرونا ویروس 2019 کشنده تر از آنفولانزای فصلی است. تخمین زده شده است که 06/0 تا 1/0 درصد از افرادی طی سال های 2019 تا 2020 در ایالات متحده آمریکا دچار آنفولانزای فصلی بوده اند، جان باخته باشند، در مقایسه با عدد دو درصد خان باختگان در اثر ابتلا به کرونا ویروس 2019.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش فناوری نانو در موفقیت ایمپلنت های دندانی

برخی از شایع ترین علائم ابتلا به آنفولانزای فصلی عبارتند از:

  • سرفه
  • آبریزش و احتقان بینی
  • سرفه
  • گلو درد
  • تب
  • سر درد
  • خستگی
  • لرز
  • بدن درد

علل ابتلا به کرونا ویروس 2019 کدامند؟

کرونا ویروس ها منشاء حیوانی دارند. به این معنا که آنها نخستین بار در حیوانات بوجود آمده اند و پس از آن به انسان منتقل شده اند. برای انتقال ویروس از حیوانات به انسان، باید فرد در تماس مستقیم با یک حیوان قرار گرفته باشد که ناقل ویروس است.

به محضی که ویروس در یک انسان زنده بماند و گسترش یابد، کرونا ویروس می تواند از فرد مبتلا به افراد دیگر منتقل شود. انتقال از راه ذرات و قطراتی صورت می گیرد که از دهان و بینی فرد مبتلا خارج می شوند. احتمال انتشار ویروس در هر بار عطسه و سرفه کردن فرد بیمار چندین برابر می شود.

کرونا ویروس 2019 بویژه به حیوانات خاصی ربط داده شده است. اما محققان بر این باورند که ممکن است ویروس از خفاش به حیوانات دیگر منتقل شده باشد- خواه مارها یا مورچه خوار فلس دار- و از آنها به انسان منتقل شده است. به احتمال زیاد، انتشار ویروس از بازار آزاد مواد غذایی در ووهان چین آغاز شده است.

کرونا ویروس 2019

کرونا ویروس 2019

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

اگر با افرادی که ابتلای آنها به ویروس کرونا تأیید شده است، بویژه اگر در معرض بزاق دهان آنها قرار گرفته باشید، یا هنگام عطسه یا سرفه کردن نزدیک آنها بوده اید، شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا ویروس 2019 قرار دارید.

شستن مرتب دست ها با آب و صابون، و ضد عفونی کردن سطوح با مواد ضد عفونی کننده بر پایه الکل می توانند خطر ابتلا به این بیماری و دیگر ویروس ها را کاهش دهند.

به نظر می رسد بویژه افراد مسن تر بیشتر مستعد ابتلا به ویروس باشند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، میانگین سنی مبتلایان به کرونا ویروس که جواب آزمایش ابتلای آنها مثبت اعلام شده است حدود 45 سال است، و بیش از دو سوم این افراد مرد بوده اند.

کرونا ویروس 2019

کرونا ویروس 2019

کرونا ویروس چگونه تشخیص داده می شود؟

کرونا ویروس 2019 می تواند مانند دیگر عفونت های ویروسی شناسایی شود: با استفاده از نمونه خون، بزاق دهان، یا نمونه بافت. در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر تنها مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توانایی شناسایی تشخیص عفونت COVID-19 را دارد. اگر فکر می کنید به عفونت کرونا ویروس 2019 مبتلا هستید، مخصوصاً اگر طی دو یا سه هفته اخیر به چین سفر داشته اید یا در اماکن عمومی و پر تردد حضور داشته اید که احتمال می دهید افراد ممکن است به این ویروس مبتلا باشند، هر چه سریعتر با مراکز درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا تماس بگیرید.

پزشکان این مراکز می توانند شما را راهنمایی کنند و از طریق تماس تلفنی و پرسش هایی که می پرسند می توانند مشخص نمایند لازم است تست تشخیص کرونا ویروس 2019 بدهید یا خیر. متخصص آزمایشگاه یا با سرنگ نمونه خون بیمار را می گیرد، یا از یک تکه پینه برای گرفتن نمونه بزاق یا ترشحات مجرای تنفسی از بینی یا پشت حلق استفاده می کند. سپس نمونه ها با استفاده از ابزارهای آزمایش مخصوص بررسی می شوند تا وجود مواد ویروسی یا آنتی بادی هایی که به ویروس واکنش نشان می دهند را تشخیص دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن بخیه پس از جراحی لثه و دهان

 

کرونا ویروس 2019

کرونا ویروس 2019

چه درمان هایی برای ویروس کرونا وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمان خاص و اثبات شده ای برای کرونا ویروس 2019 و هیچ درمانی برای عفونت وجود ندارد، گرچه مطالعات روی درمان ها و واکسن ها در حال انجام هستند. در عوض، تمرکز درمان روی مدیریت علائم است، در حالی که ویروس به مسیر خود ادامه می دهد.

اگر فکر می کنید علائم کووید-19 را دارید، بهتر است هر چه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنید تا پزشک درمان های لازم برای هر گونه علائم و نشانه هایی که در حال پیشرفت هستند را ارائه دهد.

کرونا ویروس های دیگر مانند سارس و مرس واکسن ها و درمان هایی دارند. برخی درمان ها برای این ویروس های مشابه عبارتند از:

  • داروهای ضد ویروس یا داروهای ضد ویروس پسگرد
  • دستگاه کمکی تنفس مانند دستگاه تنفس مصنوعی ونتیلاتور ventilation
  • استفاده از داروهای استروئیدی برای کاهش تورم ریه ها
  • تزریق پلاسمای خون

مشکلات احتمالی کووید-19 کدامند؟

جدی ترین مشکل کووید-19 نوعی ذات الریه است که کرونا ویروس جدید 2019- ذات الریه عفونی novel coronavirus-infected pneumonia (NCIP) است. نتایج مطالعه ای که در سال 2020 روی 138 نفر از افرادی انجام شد که به خاطر ابتلا به کرونا ویروس 2019 در ووهان در بیمارستان بستری شده بودند و NCIP آنها تأیید شد، حاکی از این است که 26 درصد از افرادی که پذیرش شده بودند موارد وخیم بودند و نیاز بود در ICU درمان شوند.

حدود 3.4 درصد از افرادی که در ICU بستری شدند، در اثر این نوع ذات الریه جان باختند. تاکنون، NCIP تنها مشکلی است که بویژه به کرونا ویروس 2019 ربط دارد. اما محققان مشاهده کرده اند که مشکلات زیر نیز در اثر کرونا ویروس بوجود می آیند.

  • سندورم دیسترس تنفسی شدید acute respiratory distress syndrome (ARDS)
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • شوک قلبی عروقی
  • خستگی
  • آسیب به قلب یا حمله قلبی
کرونا ویروس 2019

کرونا ویروس 2019

چگونه می توان از ابتلا به کرونا ویروس جلوگیری نمود؟

بهترین راه برای پیشگیری از انتشار این نوع ویروس اجتناب یا محدود کردن ارتباط با افرادی است که از خود علائم بیماری را نشان می دهند، در یک ماه گذشته به چین سفر کرده اند، یا در اماکنی تردد داشته اند که احتمال حضور مبتلایان به کرونا وجود دارد.

کار خوب دیگری که می توان انجام داد رعایت بهداشت برای پیشگیری از انتشار باکتری و ویروس است.

  • دست های خود را به طور مرتب، هر بار حداقل به مدت 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید.
  • از لمس کردن صورت، چشمان، بینی، یا دهان خود با دست نشسته پرهیز نماید.
  • اگر احساس بیماری یا علائم و نشانه های سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، از بیرون رفتن خودداری کنید.
  • هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را با دستمال یا داخل آرنج بپوشانید و دستمال های خود را داخل سطل زباله درب دار بیندازید.
  • همه اشیاعی که به آنها زیاد دست می زنید را مرتب تمیز و ضد عفونی کنید. وسایلی مانند تلفن، کامپیوتر، وسایل پخت و پز، ظروف غذا خوری، و دستگیره های در را با مواد ضدعفونی کننده مرتب تمیز کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت ایمپلنت با پوکی استخوان

انواع دیگر کرونا ویروس

کرونا ویروس نام خود را از ظاهر خود زیر میکروسکوپ می گیرد. کرونا به معنای “crown” (در زبان انگلیسی به معنای تاج) است که وقتی از نزدیک زیر میکروسکوپ بررسی می شود ویروس گردی است که تاج هایی از پروتئین هایی به نام پپلومر peplomer روی سر آن قرار دارند. این پروتئین ها کمک می کنند ویروس تشخیص دهد آیا می تواند میزبان خود را عفونی کند یا خیر.

در گذشته و در اوایل دهه 2000 میلادی، شرایطی تحت عنوان سندروم حاد تنفسی شدید severe acute respiratory syndrome (SARS) نیز با کرونا ویروسی مرتبط بودند که فوق العاده عفونی بود. ویروس سارس از آن زمان تاکنون وجود داشته است و مشخص شد می توان با موفقیت آن را درمان کرد.

مقایسه SARS-CoV-2 و SARS

این نخستین باری نیست که کرونا ویروس خبر ساز شده است- شیوع سارس کشنده در سال 2003 نیز در نتیجه کرونا ویروس بود. درست مانند ویروس 2019، ویروس سارس نیز نخستین بار در حیوانات یافت شده بود، قبل از آنکه در بین انسان ها شیوع پیدا کند.

تصور می شود منشاء ویروس سارس خفاش باشد سپس به حیوان دیگری منتقل شده است، و پس از آن به انسان. ویروس سارس به محضی که به انسان منتقل می شود به سرعت شروع به انتشار بین انسان ها می کند.

آنچه کرونا ویروس 2019 را اینقدر خبرساز می کند عدم وجود هیچ گونه درمان یا واکسنی برای آن است تا بتواند مانع انتشار سریع انسان به انسان آن شود. سارس با موفقیت درمان شده است.

کرونا ویروس 2019

کرونا ویروس 2019

چه انتظاری می توان داشت؟

اولین و مهم ترین نکته این است که هراس نداشته باشید. نیاز نیست ماسک استفاده کنید یا قرنطینه شوید مگر آنکه وجود ویروس کرونا در بدن شما تأیید شود. با انجام یک دسته کارهای بهداشتی ساده می توانید از خود در برابر این ویروس و ویروس های دیگر مراقبت کنید.

شاید وقتی اخبار مربوط به مرگ و میر و قرنطینه و جلوگیری از تردد جاده ای را مطالعه می کنید، احتمالاً کرونا ویروس 2019 برایتان ترسناک باشد. اما در واقع، کرونا ویروس به اندازه شرایط عفونی تهدید کننده دیگر مانند آنفولانزا وخیم و همه گیر نیست. آرامش خود را حفظ کنید، دستورالعمل های پزشکان را دنبال کنید و در صورت تأیید کووید-19 برای شما، از اطرافیان خود فاصله بگیرید و مطمئن باشید امکان بهبودی وجود دارد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code