رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

نکات تغذیه ای به منظور سریع تر جوش خوردن ایمپلنت های دندانی و استخوان

در صورتی که برای کاشت ایمپلنت های دندانی برنامه ریزی کرده اید و از جراح خود وقت قبلی گرفته اید، احتمالاً در جلسه مشاوره به شما گفته شده است که روند بهبود مدتی پس از فرایند کاشت صورت می گیرد و فرایندی است که نیاز به زمان دارد. بخشی از فرایند بهبود شامل شکل گیری سلول های استخوانی جدید اطراف ریشه ایمپلنت است. با ساخته شدن سلول های جدید، آنها مستقیماً به ریشه ایمپلنت متصل می شوند و آن را در جای خود محکم می کنند.

تا زمانی که این روند اتفاق می افتد باید صبور باشید. به طور کلی، اسئواینتگریشن (جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت دندانی) طی یک بازه زمانی 3 تا 6 ماه اتفاق می افتد، و پس از آن است که روکش دندانی روی ایمپلنت قرار داده می شود. اگر برای دریافت روکش خود عجله دارید، بهتر است دوره بهبود را کوتاه تر کنید. داشتن رژیم غذایی درست و مناسب می تواند کمک کننده باشد. بنابراین، به خواندن این متن ادامه دهید تا برخی نکات تغذیه ای را یاد بگیرید که به موفقیت اسئواینتگریشن کمک خواهند کرد.

 

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

کالری دریافتی خود را افزایش دهید

پس از انجام جراحی کاشت ایمپلنت، بدن برای ترمیم بافت های لثه های کنار محل جراحی نیاز خواهد داشت انرژی بیشتری مصرف نماید. با پیشرفت روند بهبود اولیه، حجم گسترده ای از کالری های اضافی که مصرف می کنید صرف بهبود لثه ها خواهد شد. پس از آن، انرژی اضافی صرف شکل گیری بافت های استخوانی جدید در امتداد فک و مراقبت از دیگر ترمیم های مورد نیاز بدن خواهد شد. بهترین روش برای حصول اطمینان از اینکه بدن شما انرژی لازم برای متمرکز شدن روی بهبود بافت ها و استخوان ها را دارد این است که کالری دریافتی خود را بالا ببرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا ریشه های دندان های من اینقدر بزرگ هستند؟

مشخص نمودن اینکه بدن برای بهبود چه میزان کالری اضافی نیاز خواهد داشت کار دشواری است. با این حال، افزایش عددی حدود 400 تا 500 کالری در روز عدد تقریباً مناسبی است که بدون افزایش وزن می تواند به روند بهبود کمک کند. به خاطر داشته باشید که وقتی بدن در حال بهبود  است، افزایش وزن معمولاً موجب نگرانی نمی شود، زیرا متابولیسم بدن آماده سازی برای روند بهبود را افزایش خواهد داد.

بهترین راه برای افزایش کالری، حصول اطمینان از این است که در طول روز به بدن انرژی اضافی مورد نیاز برسد. که به معنای حدود 100 تا 200 کالری اضافی در وعده صبحانه، ناهار و شام است. اگر قصد دارید بیشترین استفاده را از مصرف کالری خود ببرید، راجع به افزودن مقدار بیشتری غذاهای پرکالری تر، و البته سالم، به وعده های غذایی خود فکر کنید. گرانولا (که از جو دو سر و گندم و کنجد و عسل و قطعات میوه های خشک و غیره درست شده و بیشتر برای صبحانه خورده می شود)، آووکادو، مغزها، میوه های خشک، کره بادام زمینی، و پنیر نمونه های مختصری از آنها هستند.

 

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

پروتئین مصرف کنید

اکثر افراد می دانند که برای ساخت استخوان، افزایش کلسیم ضروری است، اما این تنها ماده غذایی نیست که بدن شما نیاز دارد تا اطمینان حاصل کند که فرایند اسئواینتگریشن به سرعت و به درستی صورت گرفته است. به طور کلی، استخوان برای محکم و متراکم شدن ویتامین D، منیزیم و فسفر نیز نیاز دارد. پروتئین برای بهبود استخوان نیز ضروری است. به طور ویژه، کلسیم با کمک پروتئین به داخل بدن جذب می شود. لیزین، آمینو اسیدی است که به فرایند جذب کمک می کند، بنابراین می توانید اطمینان حاصل کنید که در طول روز حداقل یک غذا حاوی این آمینو اسید ضروری بخورید. توفو (خمیر سویا که سفید و پنیر مانند است)، ماهی تونا، گوشت گاو، بوقلمون، و پنیر پارمزان از جمله غذاهایی هستند که حاوی مقادیر زیادی لیزین هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سن مناسب برای کاشت ایمپلنت

نه تنها پروتئین به جذب کلسیم در بدن کمک می کند، بلکه به ساخت بافت های بدن نیز کمک می کند. به این معنا که پروتئین به عنوان یکی از اجزاء تشکیل دهنده مورد استفاده قرار می گیرد که به ساخت بافت جدید لثه ها و سلول های جدید در امتداد استخوان فک کمک می کند. افزایش پروتئین می تواند به آزاد شدن مواد شیمیایی که عوامل مهم رشد هستند نیز کمک کند. هر چند گوشت و پنیر منابع غنی از پروتئین هستند، اما ماست، تخم مرغ، پنیر کوتیج، و کوینولا را فراموش نکنید.

مدتی پس از امن شدن جای ایمپلنت دندانی داخل استخوان فک، بافت ها بهبود پیدا خواهند کرد و با افزایش مصرف کالری و خوردن غذاهای پر کالری می توانید در روند بهبود به بدن کمک کنید. علاوه بر این، جراح شما توصیه هایی به شما خواهد داشت که به شما کمک خواهند کرد روند اسئواینتگریشن را در زمان تعیین شده سپری کنید.

 

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

غذاهای نرم مصرف کنید که به ایمپلنت فشار وارد نمی کنند

طی چند روز اول پس از جراحی کاشت ایمپلنت، داشتن رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم که جویدن آنها راحت است یا اصلاً نیاز به جویدن ندارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. وقتی نوبت به فرایندی مانند کاشت ایمپلنت می رسد، باید با مفهوم “رژیم غذایی نرم” نیز آشنا شد. بسیاری از بیماران به این فکر می کنند که رژیم غذایی نرم به چه معناست.

تصور غلطی که همه دارند این است که “رژیم غذایی نرم” بسیار محدود است. اما بسیاری غذاها هستند که طی این دوره می توانند خورده شوند بدون اینکه هیچ مشکلی بوجود بیاورند، خواه کاشت یک ایمپلنت داشته اند، یا چند ایمپلنت، یا  All-on-4. داشتن رژیم غذایی مناسب هم به بهبود بافت کمک می کند هم به ایمپلنت فشار وارد نمی کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ایمپلنت و تکنیک‌های آن

غذاهای نرم شامل تخم مرغ پخته، پاستا، موز نرم، ماهی آب پز، آب میوه، و میوه های میکس شده مانند سس سیب، خوراکی های مفیدی هستند. از خوردن غذاها و خوراکی هایی که جویدن آنها دشوار است نیز باید بپرهیزید. این خوراکی ها عبارتند از میوه های سفت و سبزیجاتی مانند سیب، کلم بروکلی، گوشت سفت یا استیک. از جویدن آبنبات نیز باید پرهیز کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code