تورم لثه ها: علت و درمان آن

لثه های شما برای سلامت دهان و دندان های شما بسیار مهم هستند. لثه ها از بافت صورتی سفت تشکیل شده اند که استخوان فک شما را می پوشاند. این بافت ضخیم، فیبری و پر از عروق خونی است.

اگر لثه های شما متورم شوند، ممکن است برجسته شوند یا بیرون بزنند. تورم لثه ها معمولاً از جایی آغاز می شود که لثه به دندان می رسد. با این حال، لثه های شما ممکن است آنقدر متورم شوند که شروع به پنهان کردن قسمت هایی از دندان های شما کنند. لثه های متورم به جای رنگ صورتی معمولی، قرمز رنگ به نظر می رسند.

تورم لثه ها اغلب به دلیل ژنژیویت، همراه با عوامل دیگری مانند کمبود مواد مغذی، تغییرات هورمونی یا عفونت ایجاد می شود. لثه های متورم اغلب تحریک شده، حساس یا دردناک هستند. همچنین ممکن است متوجه شوید که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه هایتان راحت تر دچار خونریزی می شوند.

علت تورم لثه ها چیست؟

گرچه تورم لثه ها اغلب به دلیل ژنژیویت رخ می دهد، اما بسیاری از عوامل دیگر از جمله بارداری، سوء تغذیه یا انواع خاصی از عفونت ها می توانند در این امر نقش داشته باشند.

ژنژیویت

ژنژیویت شایع ترین علت لثه های متورم است، نوعی بیماری لثه که باعث تحریک و تورم لثه های شما می شود.

بسیاری از افراد نمی دانند که به ژنژیویت مبتلا هستند زیرا علائم می توانند بسیار خفیف باشند. با این حال، اگر ژنژیویت درمان نشود، در نهایت می تواند منجر به بروز یک بیماری بسیار جدی تر به نام پریودنتیت، و احتمالاً، از دست دادن دندان شود.

ژنژیویت اغلب نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است، که امکان ایجاد پلاک روی خط لثه و دندان ها را فراهم می کند. پلاک لایه ای متشکل از باکتری ها و ذرات غذایی است که به مرور زمان روی دندان ها رسوب می کنند. اگر پلاک بیشتر از چند روز روی دندان باقی بماند، به تارتار تبدیل می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاشت ایمپلنت دندانی در دوران بارداری

تارتار پلاک سخت شده ای است که نمی توان تنها با نخ دندان و مسواک زدن آن را پاک کرد. این زمانی است که باید به یک متخصص دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا تجمع تارتار می تواند منجر به بروز ژنژیویت شود.

بارداری

تورم لثه ها در طول دوران بارداری نیز ممکن است رخ دهد. هجوم هورمون هایی که بدن شما در دوران بارداری تولید می کند، ممکن است جریان خون به لثه ها را افزایش دهد. این افزایش در جریان خون می تواند باعث شود لثه های شما راحت تر تحریک شوند، و منجر به بروز تورم شود.

این تغییرات هورمونی همچنین می توانند توانایی بدن شما برای مبارزه با باکتری هایی که معمولاً باعث ایجاد عفونت لثه می شوند، را مختل کند. این می تواند احتمال ابتلا به ژنژیویت را افزایش دهد.

سوء تغذیه

کمبود ویتامین ها، بویژه ویتامین های B و C می تواند باعث تورم لثه شود.

به عنوان مثال، ویتامین C نقش مهمی در حفظ و ترمیم دندان ها و لثه ها ایفا می کند. اگر سطح ویتامین C شما خیلی کاهش یابد، ممکن است به اسکوربوت مبتلا شوید. اسکوربوت می تواند باعث کم خونی و بیماری لثه شود.

در کشورهای توسعه یافته، سوء تغذیه چندان شایع نیست. وقتی وجود دارد، بیشتر اوقات در افراد مسن تر مشاهده می شود.

عفونت

احتمالاً، عفونت های ناشی از قارچ ها و ویروس ها می توانند باعث تورم لثه ها شوند. اگر تبخال دارید، می تواند منجر به بروز بیماری به نام ژنژیووستوماتیت هرپتی حاد acute herpetic gingivostomatitis شود که باعث تورم لثه ها می شود.

برفک، که نتیجه رشد بیش از حد مخمر طبیعی داخل دهان است، همچنین می تواند باعث تورم لثه شود. پوسیدگی درمان نشده دندان می تواند منجر به بروز آبسه دندان شود، که تورم موضعی لثه است که به درمان توسط دندانپزشک نیاز دارد.

علت تورم لثه و درمان آن

علت تورم لثه و درمان آن

گزینه های درمانی برای لثه های متورم کدامند؟

درمان پزشکی

اگر لثه های شما بیش از 2 هفته متورم هستند، باید با دندانپزشک صحبت کنید. دندانپزشک در مورد زمان شروع علائم و دفعات بروز آنها پرسش هایی می پرسد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  در مورد کرونا ویروس 2019 چه میدانیم؟

ممکن است برای بررسی از دست دادن استخوان، به گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس کامل از دهان نیاز باشد. آنها همچنین می خواهند بدانند باردار هستید یا تغییرات اخیر در رژیم غذایی خود داشته اید. آنها ممکن است آزمایش خون را برای بررسی عفونت تجویز کنند.

بسته به علت تورم لثه ها، دندانپزشک ممکن است دهانشویه ها را تجویز کند که به پیشگیری از ژنژیویت و کاهش پلاک کمک می کند. آنها همچنین ممکن است توصیه کنند که از یک برند خاص خمیر دندان استفاده کنید. در برخی موارد، ممکن است آنتی بیوتیک لازم باشد.

اگر دچار التهاب لثه شدید هستید، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. این معمولاً فقط برای افرادی توصیه می شود که در مراحل بعدی بیماری لثه، از جمله پریودنتیت متوسط ​​یا پیشرفته هستند.

یکی از گزینه های درمانی متداول، جرم گیری و تسطیح سطح ریشه است. این فرایندی است که در آن دندانپزشک لثه های بیمار، پلاک های دندانی و جرم یا تارتار دندان را از روی ریشه های دندان ها می تراشد تا لثه های باقی مانده بهبود یابند.

درمان خانگی

با لثه های متورم با احتیاط برخورد کنید. برخی از نکات برای مراقبت در منزل عبارتند از:

  • لثه های خود را با آرام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آرام کنید تا آنها را تحریک نکنید.
  • دهان خود را با محلول آب نمک بشویید تا آن را از شر باکتری ها خلاص کنید.
  • آب زیاد بنوشید. آب به تحریک تولید بزاق کمک می کند که باکتری های عامل بیماری داخل دهان را ضعیف می کند.
  • از مواد محرک، از جمله دهانشویه های قوی، الکل و تنباکو دوری کنید.
  • برای کاهش درد لثه، یک کمپرس گرم روی صورت خود قرار دهید. کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم کمک کند.
علت تورم لثه و درمان آن

علت تورم لثه و درمان آن

چگونه می توان از تورم لثه ها جلوگیری کرد؟

برخی از اقدامات پیشگیرانه وجود دارند که می توانید برای جلوگیری از تورم لثه ها انجام دهید، از جمله مراقبت از دهان و دندان ها و خوردن غذاهای سالم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مضرات بوتاکس برای درمان دندان قروچه

بهداشت دهان

به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، بخصوص بعد از وعده های غذایی. هر 6 ماه یک مرتبه برای تمیز کردن دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید و مطمئن شوید که در مورد علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید صحبت می کنید. به عنوان مثال، اگر شما خشکی دهان دارید، مشکلی که اغلب در نتیجه برخی بیماری ها یا داروها ایجاد می شود، می تواند خطر تشکیل پلاک و جرم را در شما افزایش دهد.

همچنین می توانید در مورد دهانشویه ها و خمیر دندان هایی که ممکن است به سلامت لثه های شما کمک کنند، با دندانپزشک صحبت کنید.

از بین بردن استرس

برخی تحقیقات نشان می دهند که استرس مزمن می تواند با افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه مرتبط باشد. نه تنها این، بلکه استرس ممکن است شدت مشکلات لثه را نیز افزایش دهد و اثربخشی درمان ها را کاهش دهد.

تحت کنترل نگه داشتن سطح استرس ممکن است به پیشگیری از تورم لثه ها و بهبود سلامت دهان و دندان ها کمک کند. تمرینات یوگا، مدیتیشن یا تنفس عمیق چند راهکار ساده و اثربخش برای کاهش استرس هستند.

خمیر دندان های مختلف

انواع خاصی از خمیردندان ها حاوی موادی هستند که می توانند با کاهش حساسیت دندان، تسکین التهاب لثه، کاهش تشکیل جرم یا جلوگیری از فرسایش مینای دندان، به بهبود سلامت دهان کمک کنند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند خمیر دندانی را انتخاب کنید که حاوی فلوراید و فاقد قند یا مواد طعم دهنده دیگری باشد که می توانند با پوسیدگی دندان ارتباط داشته باشند.

برای کمک به حفظ سلامت لثه های خود، حتماً دندان های خود را دو مرتبه در روز با استفاده از خمیر دندان مسواک بزنید و به طور منظم نخ دندان بکشید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code