انواع بی حسی یا بیهوشی در جراحی های دهان

جراحی های دهان، مخصوصاً زمانی که بی حسی یا بیهوشی نیاز دارند، می توانند دور نمای ترسناکی برای بسیاری افراد بوجود بیاورند. با این حال، وقتی توسط یک جراح دهان و دندان یا جراح ماگزیلا فیشیال مجرب و دوره دیده انجام می شود، بی حسی کاملاً بی خطر است و به تسکین درد و اضطراب ناشی از جراحی دهان کمک می کند. دندانپزشکی تا به امروز پیشرفت های زیادی داشته است تا جایی که درد به بخشی از گذشته تبدیل شده است. داروهای قدرتمند تسکین دهنده درد که تحت عنوان بی حسی شناخته می شوند به بیمار کمک می کنند از درد و ناراحتی هایی که در طول فرایند و نیز پس از آن بوجود می آیند دور بماند.

دندانپزشکان می دانند برخی بیماران قبل از فرایند جراحی دهانی خود استرس و اضطراب دارند- و این کاملاً طبیعی و عادی است! به همین دلیل آنها همراه با تیم بیهوشی همکار خود تلاش می کنند حس راحتی را تا حد امکان بوجود بیاورند، به همین دلیل است که وقتی تحت فرایند جراحی قرار می گیرید گزینه های مختلفی در اختیار بیماران خود قرار می دهند تا بسته به شرایط خود از بین آنها انتخاب نمایند. روشی که استفاده می شود، تا میزان زیادی به ترجیح بیمار و ماهیت فرایندی بستگی دارد که قرار است انجام شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا ریشه های دندان های من اینقدر بزرگ هستند؟

انواع اصلی بی حسی که عموماً در جراحی های دهان استفاده می شوند

همیشه اطمینان حاصل کنید که دستورات آماده سازی و نیز مراقبت های بعدی را طبق دستورالعمل جراح خود انجام می دهید تا مطمئن شوید فرایند بی خطر و موفقیت آمیزی خواهید داشت. انواع بی حسی ها عبارتند از:

آرام بخش ها

آرامبخش ها تسکین دهنده های درد نیز نامیده می شوند و شامل داروهای غیر مخدر می شوند مانند ایبوپروفن و تیلنول. آرام بخش ها معمولاً برای موارد خفیف درد و ناراحتی استفاده می شوند و عموماً پس از فرایندهایی مانند درمان ریشه یا کشیدن دندان تجویز می شوند.

بی حسی موضعی

اگر تاکنون حفره دندانی داشته اید، این احتمال وجود دارد که نیاز به بی حسی موضعی داشته باشید. بی حس کننده موضعی نوعی داروی بی حس کننده است که مستقیماً به داخل منطقه ای که قرار است درمان شود تزریق می شود، معمولاً لثه های اطراف دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است.

بی حسی موضعی عموماً در طول جراحی های جزئی کاربرد دارد که می توانند به سرعت انجام شوند، از جمله پر کردن حفره های دندانی. شما در طول فرایند دندانپزشکی هشیار خواهید بود و هیچ دردی احساس نخواهید کرد، تنها فشار ناشی از ابزار دندانپزشکی را احساس خواهید کرد. گاهگاهی اکسید نیتروز همراه با بی حسی موضعی استفاده خواهد شد . این روش عموماً تحت عنوان “گاز خنده” به آن اشاره می شود، و ترکیبی از اکسید نیتروز و اکسیژن است که شما از طریق ماسکی که روی بینی شما قرار می گیرد آن را استنشاق می کنید. با اکسید نیتروز شما هشیار باقی خواهید ماند. احساس راحتی خواهید داشت و در طول فرایند دردی احساس نخواهید کرد. به محضی که ماسک برداشته شود، تأثیرات اکسید نیتروز به سرعت از بین خواهند رفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری‌ لثه (پریودنتال)

این روش بی حسی بسیار بی خطر بوده و برای بسیاری از فرایندهای دندانپزشکی مؤثر واقع خواهد شد. بی حس کننده های موضعی بی خطر هستند و عوارض جانبی اندکی دارند. ممکن است به مدت چند ساعت پس از انجام فرایند در ناحیه گونه ها، لب ها، و لثه های خود احساس بی حسی را خواهند داشت. مراقب باشید دهان خود را خیلی محکم نبندید!

انواع بی حسی یا بیهوشی در جراحی های دهان

انواع بی حسی یا بیهوشی در جراحی های دهان

داروهای خوراکی

داروهای خوراکی یا قرص ها گام بعدی در بی حسی در حالت هوشیاری هستند. داروهای متنوعی می توانند استفاده شوند، والیوم Valium، Halcion، و آتیوان Ativan از جمله داروهای بی حس کننده شایع هستند. مزیت استفاده از داروهای خوراکی آرام بخش این است که این روش مؤثرتر از اکسید نیتروز است و از نظر هزینه ای نیز ارزان تر هستند. معمولاً بیمار دارو را نیم ساعت قبل از آغاز فرایند دریافت می کند و طول مدت تأثیر گذار بودن آن متفاوت خواهد بود. اما در همه موارد، بیماران باید برای بازگشت به منزل همراه داشته باشند. گرچه این روش مؤثرتر از اکسید نیتروز است، اما زمان حداکثر تأثیرگذاری قابل پیش بینی نخواهد بود.

انواع بی حسی یا بیهوشی در جراحی های دهان

انواع بی حسی یا بیهوشی در جراحی های دهان

بی حسی درون وریدی

بی حسی درون وریدی نوعی بی حسی عمیق تر است که در آن کاتتر داخل وریدی جایگذاری می شود و دارو عیار سنجی می شود تا نتیجه آن یک دوره کوتاه اما مؤثر بی حسی باشد. گاهی اوقات بیماران ابراز می دارند که در ابتدا و انتهای فرایند بخشی از گفتگوهای اطراف خود را به خاطر می آورند اما این تنها بخش کوچکی از اتفاقاتی بوده است که واقعاً در طول جراحی اتفاق افتاده اند.

انواع بی حسی یا بیهوشی در جراحی های دهان

انواع بی حسی یا بیهوشی در جراحی های دهان

بیهوشی عمومی

بیهوشی عمومی همان چیزی است که تحت عنوان خوابیدن در طول کل فرایند جراحی شناخته می شود. در این نوع بی حسی از بی حس کننده های درون وریدی مانند آرام بخش های درون وریدی استفاده می شود، اما تجربه بیهوشی عمیق تری ایجاد خواهد کرد بدون آنکه واقعاً هیچ چیزی از فرایند در ذهن باقی مانده باشد. این روش عموماً برای فرایندهای تهاجمی تر کاربرد دارد مانند کشیدن و خارج کردن دندان های عقل نهفته، جایگذاری ایمپلنت های دندانی، یا هر گونه جراحی بزرگ دهانی.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آبسه لثه

در طول این فرایند شما کاملاً بیهوش خواهید بود. پس از قرار گرفتن تحت بیهوشی کامل، فرد قادر نخواهد بود رانندگی کند، بنابراین، اطمینان حاصل نمایید که یکی از دوستان یا آشنایان برای همراهی با شما تا منزل حضور داشته باشد.

برای حصول اطمینان از بی خطر و موفقیت آمیز بودن فرایندی که انجام می دهید، به یک جراح مجرب و با تجربه و معتبر مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code