چگونه بر ترس از دندانپزشکی فائق بیاییم؟

وقتی قرار است به دندانپزشک مراجعه کنید چه احساسی دارید، وقتی به قسمت پذیرش دندانپزشکی نزدیک می شوید، وقتی بوی محلول ضد عفونی کننده به مشامتان می رسد، یا وقتی صدای دریل دندانپزشکی را می شوید چطور؟ وقتی دندانپزشک دست های دستکش پوشیده خود را وارد دهان شما می کند چطور؟

یا قبلاً برای مراجعه به دندانپزشک وقت گرفته اید یا به فکر این هستید که برای پاکسازی دندان هایتان وقت بگیرید. اگر شما هم مثل اکثر افراد خود را روی صندلی دندانپزشکی تصور می کنید، این می تواند احساس ناخوشایندی در شما بوجود بیاورد، مخصوصاً اگر در گذشته درمان ریشه (عصب کشی) انجام داده اید یا یکی از دندان های شما کشیده شده است. شاید اینطور نتیجه گیری کرده باشید که همه افراد از مراجعه به دندانپزشک بیزار باشند. و گرچه این صحت دارد که ترس و اضطراب مربوط به دندانپزشکی تقریباً 15 درصد از بیماران را تحت تأثیر قرار می دهد، اکثر افراد قادر هستند بدون هیچ دستپاچگی این مراقبت ضروری را سپری کنید.

همه متخصصان دندانی می خواهند بیماران آنها احساس راحتی و آرامش داشته باشند و اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، دلیل ساده برای نگرانی آنها این است که راحتی شما باعث می شود آنها کار خود را بسیار راحت تر انجام دهند. آیا به این معناست که اگر شما عصبی نباشید نسبت به زمانی که عصبی هستید، مراقبت بهتری دریافت خواهید کرد؟ خوشبختانه، خیر. اما در نظر داشته باشید که دندانپزشکی مانند کار کردن در کوچکترین گاراژ دنیاست. وقتی بیمار مضطرب باشد، دشواری دیگری بوجود می آید، در حالی که هر چه آرام تر باشید، علیرغم ناراحتی که تجربه می کنید- نتایج بهتری از اقدام دندانپزشکی خود دریافت خواهید کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مینی ایمپلنت های دندانی یا ایمپلنت های کوچک

اگر بخواهیم برای شما مثالی بزنیم، آیا تا به حال سعی کرده اید یک تراشه را از دست کودکی خارج کنید که در حال گریه کردن است و از درد دست خود را عقب می کشد؟ به همین دلیل، تقریباً همانطور که کودک در برابر خارج کردن تراشه از دستش بیشتر مقاومت کند، برخی بیماران به سادگی نمی توانند یک جلسه دندانپزشکی را بدون دلهره و اضطراب تجربه کنند. اصلاً جای تعجب ندارد که ترس از درد مهمترین دلیل عصبی شدن برخی افراد قبل و در طول ویزیت است- تا جایی که از انجام آن امتناع می کنند. اگر در تحمل مراجعه به دندانپزشک مشکل دارید، آیا می توانید راهی بیابید تا آرام تر باشید یا از نظر روحی از میزان حساسیت خود بکاهید؟

در اینجا به بیان تعدادی از نگرانی های معمول- و راهکارهایی برای فائق آمدن بر آنها خواهیم پرداخت:

ترس از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی

  • “قرار است درد داشته باشد”- اگر نگران درد داشتن هستید اجازه دهید دندانپزشک شما بداند؛ او می تواند به راحتی داروی بی حس کننده برای شما تزریق کند بنابراین مجبور نیستید درد بکشید. آیا از سوزن می ترسید؟ اکسید نیتروز (گاز خنده) به خوبی عمل می کند و به شما کمک می کند از ابتدا آرام باشید. اگر اکسید نیتروز برای آرام کردن احساس شما کافی نیست، آرام بخشهای دندانپزشکی معمول هستند، و همه آنچه نیاز دارید این است که از یک نفر بخواهید شما را همراهی کند. معمولاٌ برای بیمارانی که ترس مهار نشدنی از دندانپزشکی دارند، این بهترین گزینه است.
  • تجربه بد از دندانپزشکی در گذشته- اینطور به نظر می رسد که دومین علت شایع ترس و شکایت بیماران داشتن تجربه بد از دندانپزشکی در گذشته باشد. گاهی اوقات، کل تجربه یک بار مراجعه به دندانپزشک احساس شما متفاوتی در شما بوجود خواهد آورد- یا بدتر از آن، احساس تنفر در شما بوجود می آورد. شاید صورتحساب زیادی که به شما داده شده است، عدم دقت دندانپزشکی که کار شما را انجام داده است، عدم توجه دستیاران دندانپزشک، و یا حتی بد اخلاق بودن دندانپزشک می توانند روی احساس شما تأثیر منفی داشته باشند. این اتفاقات معمولاً رخ می دهند و تأسف انگیز هستند. اما این نباید باعث شود نسبت به همه دندانپزشکان دیگر (یا حتی همان دندانپزشک و کارکنان مطب) پیش داوری کنید. معمولاً بهتر است برای پرسنل مشغول در دندانپزشکی تجربه های قبلی خود را شرح دهید تا آنها بدانند دقیقاً چه چیزی موجب عدم رضایت شما شده است. ممکن است لازم باشد صبر بیشتری به خرج دهید، اما باید بتوانید تیمی را پیدا کنید که مناسب شما باشد.
  • احساس بی دفاع بودن یا کمتر کنترل داشتن- وقتی نتوانید حرف بزنید، یا به یک صندلی محدود باشید در حالی که یک نفر اینقدر به شما نزدیک باشد، ممکن است احساسی شبیه ترس از فضای بسته به شما القاء شود. اگر شما واقعاً ترس از فضای بسته دارید، از قبل آن را به دندانپزشک خود اطلاع دهید. در طول یک جلسه، برای استراحت کردن دست خود را به نشانه علامت بلند کنید تا دندانپزشک مدت کوتاهی دست از کار بکشد.
  • شرمندگی از بهداشت دهانی- ممکن است شما چندین سال را بدون پاکسازی های منظم دندانی سپری کرده باشید. درمان خود را به تعویق بیندازید، و از وضعیت دهان خود و آنچه ممکن است دندانپزشک به شما بگوید، شرمنده و خجالت زده باشید. اما باید به خاطر داشته باشید، دندانپزشکان نمونه های شبیه شما زیاد دیده اند. این باعث در هم رفتن چهره آنها نخواهد شد، بنابراین نیاز نیست نگران این موضوع باشید.
  • نگرانی از هزینه ها- اقدامات دندانپزشکی می توانند پر هزینه باشند، مخصوصاً اگر بیمه شما آن را پوشش ندهد. با این حال، باز هم مراجعات منظم به دندانپزشک به شما کمک می کند دیگر در آینده نیازی به درمان های پر هزینه تر نداشته باشید. بهتر است راجع به هزینه ها از قبل صحبت کنید. بسیاری از دندانپزشکان شرایط مناسبی برای پرداخت هزینه برای بیماران خود فراهم می آورند.
ترس از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی

اگر هر یک از این نگرانی ها (یا آنهایی که در این متن ) را تجربه کردید، می توانید بر آنها فائق بیایید. تنها کافی است از نظر روحی خود را آماده کنید. اگر ترس شما شدید و از نوع فوبیا است باید به یک روانشناس مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا سیاه بودن زبان نشان از یک مشکل دارد؟
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code