مزایای آلوئه ورا برای سلامت لثه ها

آلوئه ورا دارای خواص ضد التهاب و ضد باکتری است. این گیاه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها است. به همین دلیل، برخی از افراد از آلوئه ورا برای درمان و تسکین التهاب مربوط به بیماری لثه و دیگر مشکلات دهانی استفاده می کنند.

التهاب بخشی از پاسخ سیستم ایمنی طبیعی بدن شما است، اما می تواند منجر به بروز درد، تورم، و ناراحتی شود.

مایع زرد رنگی که از برگ های برش خورده یک گیاه آلوئه تراوش می کند حاوی ترکیبات شیمیایی است که می تواند درد را تسکین دهد. علاوه بر این، این گیاه حاوی شش ماده ضد عفونی کننده است که به مهار رشد قارچ، باکتری، و ویروس کمک می کنند.

آلوئه ورا همچنین حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که با رادیکال های آزادی که باعث آسیب به سلول می شوند، مبارزه می کنند. این صفات آلوئه ورا ممکن است به شرایط زیر کمک کنند:

  • ژنژیویت
  • عفونت لثه یا پریودنتیت
  • تحریکات دیگر داخل دهان

بیایید نگاهی دقیق تر بیندازیم.

 آلوئه ورا برای سلامت لثه

آلوئه ورا برای سلامت لثه

ژنژیویت

ژنزیویت نوعی بیماری لثه است که در آن، پلاک روی دندان ها انباشته می شود. پلاک یک فیلم چسبناک است که به صورت طبیعی تشکیل می شود. اما مقدار بیش از حد آن می تواند باعث التهاب بافت لثه، و در نتیجه منجر به درد و خونریزی لثه ها شود.

درمان به طور معمول شامل پاکسازی های تخصصی دندان ها برای از بین بردن پلاک است. بهداشت صحیح دهان و دندان نیز می تواند التهاب را کاهش دهد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهند که آلوئه ورا ممکن است بهبودی را ارتقاء دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا نخ دندان کشیدن بسیار مهم است؟

در یک مطالعه در سال 2013، 45 نفر مبتلا به ژنژیویت به سه گروه 15 نفری تقسیم شدند. یک گروه، به مدت سه ماه، دو مرتبه در روز دهانشویه آلوئه ورا استفاده کرد. گروه دوم فقط با تحت درمان جرمگیری قرار گرفت. درمان برای گروه سوم شامل ترکیبی از دهانشویه آلوئه ورا و جرمگیری بود. هر سه روش باعث کاهش التهاب لثه در شرکت کنندگان شدند. با این حال، گروهی که تحت درمان جرمگیری و دهانشویه آلوئه ورا قرار گرفته بود بیشترین کاهش التهاب را داشت. این یافته ها حاکی از آن است که آلوئه ورا ممکن است روند بهبودی ژنژیویت را تسریع کند.

بیماری پریودنتیت

ژنژیویت اگر بدون درمان باقی بماند می تواند پیشرفت کند و به بیماری پریودنتیت تبدیل شود. این شکل جدی از بیماری لثه، دندان های حمایت کننده از استخوان را از بین می برد.

علائم شبیه ژنژیویت هستند، اما همچنین شامل موارد زیر است:

  • ایجاد فواصل جدید بین دندان ها
  • بوی بد دهان
  • لق شدن دندان ها
  • تحلیل لثه ها

درمان ها از روش های غیر جراحی مانند جرمگیری و تسطیح سطح ریشه گرفته تا روش های جراحی مانند پیوند استخوان متغیر هستند.

وجود باکتری ها در بیماری پریودنتیت همان چیزی است که باعث ایجاد یک واکنش التهابی، و منجر به درد و تورم لثه ها می شود.

یک مطالعه در سال 2011 که به ارزیابی تأثیرات ژل آلوئه ورا در پاکت های پریودنتال پرداخت، نشان داد که این ژل به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی خود می تواند این علائم را بهبود دهد. شرکت کنندگان شامل 15 فرد بزرگسال مبتلا به بیماری پریودنتیت بودند. این مطالعه به مقایسه نتیجه درمان این بیماری با جرمگیری و تسطیح سطح ریشه و قرار دادن ژل آلوئه ورا در پاکت های پریودنتال در مقابل درمان این بیماری تنها با جرمگیری و تسطیح سطح ریشه پرداخت. پس از یک ماه و سه ماه، مکان های مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان دریافتند که استفاده از ژل آلوئه ورا همراه با جرمگیری و تسطیح سطح ریشه نتایجی بهتر از جرمگیری و تسطیح سطح ریشه به تنهایی دارد.

 آلوئه ورا برای سلامت لثه

آلوئه ورا برای سلامت لثه

دیگر تحریکات دهان

آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی که دارد، ممکن است به محافظت از دهان در برابر سایر مشکلات مربوط به دهان یا بهبود آنها کمک کند. از جمله آفت، تبخال، و لیکن پلان.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ونیرهای دندانی و آنچه باید در مورد آنها بدانید

استفاده از ژل، به دلیل توانایی آن در کنترل باکتری های داخل دهان، ممکن است عفونت های باکتریایی ناشی از ایمپلنت دندان را کاهش دهد.

نحوه استفاده از ژل آلوئه ورا برای مراقبت از دهان

افزودن آلوئه ورا به روتین بهداشتی دهان و دندان شما یک فرایند آسان است. آلوئه ورا ماده تشکیل دهنده برخی از محصولات دهانی مانند خمیر دندان ها و دهانشویه ها است. برای جلوگیری بیماری لثه ناشی از التهاب یا باکتری ها یا درمان آن، از این محصولات به طور منظم استفاده کنید. نوشیدن آب آلوئه ورا روش دیگری است که می توانید آلوئه را در روتین مراقبت های دندانی خود بگنجانید.

مشکلات و خطرات

گرچه آلوئه ورا فواید خود را دارد، اما برای همه افراد مناسب نیست. اگر دیابت دارید، قبل از استفاده از آن، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. اگر برای کنترل قند خون خود دارو مصرف می کنید، آلوئه ورا ممکن است قند خون شما را تا میزان خطرناکی کاهش دهد.

همچنین، اگر به آلوئه ورا حساسیت یا آلرژی دارید، مصرف خوراکی ژل یا آب آن می تواند باعث گرفتگی عضلات یا اسهال شود.

اگر باردار هستید، یا بچه شیر می دهید، یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، قبل از استفاده از آلوئه ورا ابتدا با پزشک صحبت کنید.

 آلوئه ورا برای سلامت لثه

آلوئه ورا برای سلامت لثه

اطلاعات بیشتر در مورد گیاه آلوئه ورا

استفاده دارویی از ژل شفاف و آب زرد گیاه آلوئه ورا به هزاران سال پیش برمی گردد. به دلیل خواص شفابخش متعدد آن، به عنوان “گیاه جاودانگی” شناخته می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه تفاوتی بین اینله و آنله وجود دارد؟

آلوئه ورا هنگامی که به صورت موضعی اعمال می شود، می تواند:

  • سوختگی ها و سرما زدگی ها را تسکین دهد.
  • شرایط پوستی مانند پسوریازیس را درمان کنید.

آلوئه ورا هنگامی که به صورت خوراکی دریافت می شود، به برخی از افراد کمک می کند تا مشکلات روده آنها تسکین پیدا کنند.

گرچه شواهد علمی زیادی برای حمایت از استفاده از آلوئه ورا برای سلامت دهان و دندان وجود ندارد، اما شواهد حکایتی نشان می دهند که ممکن است برای مراقبت از دندان و لثه مفید باشد.

سخن پایانی

آلوئه ورا دارای خواص قدرتمندی است. این ماده به عنوان یک ماده ضد باکتری و ضد التهاب عمل می کند.

بر اساس تحقیقات محدود، این ممکن است یک درمان مؤثر برای بیماری لثه و دیگر مشکلات دهانی باشد. برای حمایت کامل از استفاده از آلوئه ورا در دندانپزشکی، مطالعات دراز مدت بیشتری لازم است.

گرچه آلوئه ورا نتایج امیدوار کننده ای را نشان می دهد، اما قبل از استفاده از آن به عنوان بخشی از روتین مراقبت های دندانی، با یک دندانپزشک صحبت کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code