جرمگیری و تسطیح سطح ریشه دندان

بیماری پریودنتال یا بیماری لثه

بیماری پریودنتال اغلب بدون درد است، و ممکن است بیمار حتی متوجه نشود که این مشکل را دارد تا زمانی که لثه های فرد و استخوان هایی که دندان ها را در بر گرفته و آنها را حمایت می کنند آسیب جدی ببینند. خبر خوب اینکه، بیماری پریودنتال اغلب می تواند با جرمگیری و تسطیح سطح ریشه در مراحل اول درمان شود.

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه دندان

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه دندان

 

طی چکاپ، دندانپزشک لثه ها را از نظر مشکلات پریودنتال مورد بررسی قرار می دهد. از ابزاری به نام پروب پریودنتال به آرامی برای اندازه گیری عمق فضای بین دندان ها و لثه ها استفاده می شود. در کناره های خط لثه، بافت سالم لثه، بین دندان ها و لثه ها شیار V شکل کم عمقی (به نام سالکوس sulcus) تشکیل می دهد. عمق طبیعی سالکوس باید 3 میلی متر یا کمتر باشد. با بیماری لثه، سالکوس به پاکت عمیق تری تبدیل می شود که پلاک های باکتریایی بیشتری در خود جای می دهد و تمیز نگه داشتن آن دشوارتر خواهد بود.

اگر بیماری پریودنتال شناسایی شود، دندانپزشک می تواند برای درمان آن اقدام کند یا بیمار را به یک پریودنتیست ارجاع دهد، دندانپزشکی که تخصص او تشخیص، پیشگیری، و درمان بیماری های پریودنتال است. درمان اغلب به این بستگی دارد که بیماری چقدر پیشرفت کرده است و اینکه بدن بیمار چقدر خوب به درمان پاسخ می دهد.

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه دندان

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه دندان

فرایند تسطیح سطح ریشه و جرمگیری

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه یکی از مؤثرترین روش ها برای درمان بیماری لثه است، زمانی که عمق پاکت ها بیشتر از 3 میلی متر است و قبل از آنکه این بیماری وخیم تر شود. ممکن است نیاز باشد دندانپزشک از یک بی حس کننده موضعی استفاده کند تا لثه ها و ریشه های دندان ها را بی حس کند. در صورتی که بی حس کننده استفاده شود، ممکن است لب ها و لثه های شما برای چند ساعت بی حس باقی بمانند. جرمگیری و تسطیح سطح ریشه تنها مقدار اندکی ناراحتی ایجاد می کنند یا ممکن است هیچ ناراحتی احساس نشود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بیماری لثه با فشار خون ارتباط دارد؟

طی جرمگیری و تسطیح سطح ریشه، بین لثه ها و دندان ها تا پایین و تا جایی که به ریشه برسد پاکسازی می شوند و جرم زیر خط لثه زدوده می شود. برخی دندانپزشک ها و متخصصان بهداشت دهان و دندان با استفاده از ابزارهایی مانند اسکیلر یا آلتراسونیک با دقت پلاک ها و جرم های موجود در عمق پاکت های پریودنتال را تمیز می کنند. این ابزار به عنوان یکی از ابزارهای استاندارد تراش دهنده، هیچگونه ناراحتی ایجاد نخواهد کرد، اما همه جرمگیری ها به این ابزار نیاز ندارند. در پایان، سطح ریشه های دندان ها صاف و صیقلی می شوند. این کار اجازه می دهد بافت لثه ها بهبود پیدا کند، علاوه بر این انباشته شدن پلاک روی دندان ها و سطح ریشه ها دشوار خواهد شد.

ممکن است دندانپزشک فیبر آنتی بیوتیک داخل پاکت های بین دندان ها و لثه ها قرار دهد. آنتی بیوتیک به افزایش سرعت بهبود و پیشگیری از عفونت، و نیز کاهش درد کمک می کند. پس از حدود یک هفته، دندانپزشک فیبرها را خارج خواهد کرد.

در جلسه بعد، دندانپزشک روند بهبود لثه ها و کاهش پاکت های پریودنتال را مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که پس از درمان پاکت ها با عمق بیشتر از 3 میلی متر باقی مانده باشند، ممکن است اقدامات دیگری نیاز باشند.

دلایل انجام جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه زمانی انجام می شوند که یا به تدریج لثه ها در حال جدا شدن از دندان ها باشند، یا ریشه های دندان ها جرم های معدنی سختی روی خود داشته باشند.

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه دندان

جرمگیری و تسطیح سطح ریشه دندان

این فرایندها چقدر مؤثر هستند؟

اگر بعد از این فرایندها مراقبت های دندانی را به خوبی انجام دهید، پیشرفت بیماری لثه متوقف خواهد شد. و لثه های شما بهبود پیدا خواهند کرد و مجدداً محکم و صورتی رنگ خواهند شد. دستورالعمل های لازم در خصوص نحوه مراقبت از دندان ها و لثه های در حال بهبود داده خواهند شد. گاهی اوقات ضرورت دارد برای پیشگیری از بازگشت مجدد یا وخیم شدن بیماری لثه بهداشت دهان به خوبی حفظ شود و بیمار به طور منظم، گاهی اوقات تا پایان عمر، به دندانپزشک مراجعه کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت ایمپلنت بر اثر کشیدن سیگار

خطرات جرمگیری و تسطیح سطح ریشه

طی جرمگیری و تسطیح سطح ریشه ممکن است باکتری های مضر وارد جریان خون شوند. بافت لثه نیز در معرض خطر عفونت خواهد بود. اگر شرایطی دارید که شما را در معرض خطر عفونت شدید قرار می دهند یا عفونت به شدت برای شما خطرناک است، قبل و بعد از انجام فرایند ممکن است نیاز باشد آنتی بیوتیک مصرف کنید. در صورتی نیاز به دریافت آنتی بیوتیک خواهید داشت که:

  • مشکلات قلبی خاصی داشته باشید که باعث شود مشکل عفونت قلب که تحت عنوان اندوکاردیت (Endocarditis التهاب درون شامه قلب) شناخته می شود، برای شما خطرناک باشد.
  • سیستم ایمنی بدن شما با نقص مواجه است.
  • اخیراً جراحی مهمی داشته اید یا داخل بدن خود یک عضو مصنوعی دارید، مانند لگن مصنوعی یا دریچه قلب.

چه چیزهایی را باید مد نظر قرار داد؟

  • تسطیح سطح ریشه و جرمگیری فرایندهای ساده ای هستند که می توانند به خوبی بیماری لثه را متوقف کنند.
  • پس از آن باید به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. بدون مراقبت های درست دندانی، بیماری لثه می تواند پیشرفت کند.
  • برای افزایش روند بهبود، مصرف تنباکو را متوقف کنید. کشیدن سیگار یا استفاده از تنباکوهای جویدنی توانایی بدن برای مبارزه با عفونت های لثه را کاهش می دهد و بهبود را به تأخیر می اندازد.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code