کشیدن بخیه پس از جراحی لثه و دهان

چه زمانی باید برای کشیدن بخیه مراجعه کرد؟

در اکثر موارد، همان روزی که جراحی دهان انجام می شود، جراح یا دندانپزشک شما برای مراجعه به منظور کشیدن بخیه ها یک روز را مشخص می نمایند. زمان این جلسه، می تواند به فرایند خاصی بستگی داشته باشد که شما انجام داده اید.

 

کشیدن بخیه پس از جراحی های دهان

کشیدن بخیه پس از جراحی های دهان

همه بخیه ها نیاز به کشیدن ندارند.

برای برخی فرایندها دندانپزشک ترجیح می دهد از نخ های بخیه قابل جذب استفاده کند. در این صورت، آنها به صورت خود به خود حل خواهند شد و نیاز به کشیدن نخواهند داشت.

نخ بخیه چگونه کشیده می شود؟

همیشه بی حس کننده استفاده نمی شود.

می توان انتظار داشت فرایند کشیدن نخ های بخیه نسبتاً بدون درد انجام شود. و از آنجا که این روند طبیعی است، بعید است که دندانپزشک قبل از انجام آن از بی حس کننده استفاده کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان های من حساس هستند؟

 

کشیدن بخیه پس از جراحی های دهان

کشیدن بخیه پس از جراحی های دهان

 

منطقه اطراف بخیه با ماده ضد عفونی کننده پاکسازی می شود.

به عنوان گام نخست، دندانپزشک بافت منطقه اطراف بخیه را تمیز خواهد کرد.

  • در صورتی که این کار ممکن باشد و محل بخیه قابل دسترسی باشد، روی آن یک تکه گاز استریل آغشته به محلول هیدرژن پراکساید قرار خواهد داد (هیدروژن پراکسید 3% که با آب استریل به صورت 50 :50 رقیق شده است.
  • یا ممکن است از بیمار بخواهد دهان خود را با محلول هیدروژن پراکساید، یا هر محلول آنتی باکتریال دیگری شستشو دهد (استفاده از کلرهگزیدین، نوعی دهانشویه تجویزی، یک انتخاب معمولی است.

گرچه این گام بهترین کار ممکن تلقی می شود، اما تأثیرگذاری آن در پیشگیری از ورود باکتری به داخل زخم، و در نتیجه نیاز به انجام آن، قابل گفتگو است.

کشیدن بخیه پس از جراحی های دهان

کشیدن بخیه پس از جراحی های دهان

 

لازم است نخ بخیه بالا آورده شود.

از آنجا که دندانپزشک مجبور است نخ بخیه را برش دهد، لازم است ابتدا آن را از بافتی که زیر آن است دور کند تا جای کافی برای فرو بردن قیچی زیر آن وجود داشته باشد.

نخ بخیه بریده می شود.

دندانپزشک با استفاده از یک قیچی خیلی تیز نخ بالا آورده شده را می برد. به جای آنکه نخ از وسط بریده شود، این کار دقیقاً مماس با سطح بافت لثه انجام می شود. (با این کار، طول نخ بخیه آلوده ای که در نهایت قرار است از داخل بافت عبور کند به حداقل خواهد رسید.)

نخ بخیه کشیده می شود.

اکنون، دندانپزشک سر آزاد نخ بریده شده را یا پلایر می گیرد و آن را از داخل بافت لثه بیرون می کشد.

  • دندانپزشک باید سر نخ بخیه را از زیر گره آن بگیرد تا راحت تر کشیده شود.
  • عمل کشیدن به آرامی انجام می شود. سر شل نخ به راحتی از داخل لثه بیرون می آید.
  • عمل کشیدن در مسیری رو به زخم انجام می شود. (در صورتی که نخ رو به بالا یا مسیری دور از زخم کشیده شود، این احتمال وجود دارد که به زخم فشار بیاید و باعث باز شدن مجدد آن شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آبسه لثه

این فرایند تکرار می شود تا همه بخیه ها کشیده شوند.

  • در مورد بخیه های از هم جدا (بخیه هایی که به صورت تک تک زده شده اند)، گام های بالا برای همه آنها تکرار می شود.
  • همانطور که در بالا اشاره شد، هدف این است که تا حد امکان کمترین مقدار نخ از داخل بافت عبور کند. بنابراین، در مورد نخ های ممتد (نخ هایی که سر و ته آنها تنها دو گره وجود دارد)، هر حلقه باید تکت تک بریده و برداشته شود.

در انتها منطقه با ماده ضد عفونی کننده تمیز می شود.

وقتی نخ های بخیه کشیده می شوند ممکن است در محل کشیده شدن نخ ها چند قطره خون مشاهده شود. یا ممکن است مقداری از پلاک های دندانی یا رسوب روی آنها شل شده باشند که قبلاً بافت لثه روی آنها قرار داشته و اکنون پس از جراحی پوشش روی آنها برداشته شده است. بنابراین، به عنوان پاکسازی نهایی، و مانند بالا، دندانپزشک یا منطقه را با گاز استریل آغشته به محلول ضد عفونی کننده تمیز خواهد کرد یا از شما می خواهد داخل دهان خود دهانشویه بچرخانید.

نکاتی که پس از کشیدن بخیه های دهان باید رعایت نمود.

 

کشیدن بخیه پس از جراحی های دهان

کشیدن بخیه پس از جراحی های دهان

 

زخم های به جا مانده از نخ های بخیه

وقتی دندانپزشک بخیه های شما را می کشد، ممکن است روی بافت لثه سوراخ های خیلی ریزی از آنها به جا بماند. مقدار خونریزی از این سوراخ ها می تواند بسیار اندک و به راحتی قابل کنترل باشد. زخم های خیلی ریز هیچ ناراحتی یا نگرانی بوجود نخواهند آورد، بعلاوه هیچ دردی هم نخواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش فناوری نانو در موفقیت ایمپلنت های دندانی

از آنجا که ضایعات به جا مانده بسیار جزئی هستند، نیاز نیست احتیاط خاصی صورت گیرد، زیرا انتظار می رود به صورت خود به خود بهبود پیدا کنند.

به خاطر داشته باشید که شما هنوز کاملاً بهبود پیدا نکرده اید.

لازم است به یاد داشته باشید، گرچه بخیه های شما کشیده شده اند، محل جراحی شما هنوز به طور کامل روند بهبود خود را طی نکرده است. حداقل 4 تا 5 هفته طول می کشد تا زمانی که بافت لثه به طور کامل به استخوان زیرین خود بچسبد و بهبودی کامل صورت بگیرد. از دندانپزشک خود بپرسید بهبودی شما چقدر طول خواهد کشید. بنابراین، در این بازه زمانی، باید در مورد محل جراحی خود احتیاط لازم را به عمل بیاورید.

احتیاط های لازم

به طور کلی، تا مدت کوتاهی باید از دست زدن یا لمس زخم با زبان خودداری کنید و از انجام حرکات شدید صورت یا دهان، یا وارد آوردن هر گونه فشار دیگر به بافت ها خودداری نمایید، از جمله خوردن غذاهای سفت و ترد.

آیا کشیدن بخیه درد دارد؟

خیر. در صورتی که حرکت نکنید و آرام بمانید هیچ چیز احساس نخواهید کرد غیر از یک کشش خفیف هنگام کشیدن هر بخیه، که اگر بخیه های شما شل شده باشند، همان را هم احساس نخواهید کرد.

3.7/5 (12 نظر)
2 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code