مزایا و معایب کربن فعال برای سلامت دهان و دندان ها

یک مد جدید (و رو به رشد) استفاده از زغال فعال در محصولات بهداشتی است- از شامپو گرفته تا پاک کننده ها، حتی خمیر دندان! در این مقاله شما بیشتر در مورد زغال فعال، اینکه چیست، نحوه استفاده از آن و اینکه آیا باید بخشی از مراقبت های سلامت دندانی شما باشد یا خیر، خواهید آموخت.

زغال فعال چیست؟ چیزی نیست که شما فکر می کنید…

اول نکات مهم. زغال فعال هیچ شباهتی به زغالی ندارد که در کباب پز خود استفاده می کنید. از نظر علمی یکسان است: هر دو اشکال کربن هستند، اما خواص آنها بسیار متفاوت است. به خاطر داشته باشید که الماس نیز نوعی کربن است. اما شما هرگز الماس را با تکه های زغال اشتباه نمی گیرید؟

زغال فعال در دمای بسیار بالا فراوری می شود. این فرآیند زغالی تولید می کند که بسیار متخلخل است و سطح بسیار زیادی دارد. این سطح اضافه شده، باعث ایجاد ذراتی با بار الکتریکی میکروسکوپی می شود که ذرات دیگر را جذب می کند. این کمی شبیه الکتریسیته ساکن است. وقتی بادکنکی را روی سر خود می مالید، الکتریسیته موی شما را به سمت بادکنک می کشد.

 کربن فعال برای سلامت دهان و دندان

کربن فعال برای سلامت دهان و دندان

آیا پزشکان از زغال فعال استفاده می کنند؟

آری! زغال فعال کاربردهای پزشکی بسیار ارزشمندی دارد. زغال فعال توسط بدن جذب نمی شود- مستقیماً از آن عبور می کند. به همین دلیل، زغال فعال اغلب در موارد مصرف تصادفی سم یا سموم استفاده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت پس از جراحی لثه (افزایش طول تاج دندان)

پس از مصرف زغال فعال، سموم به زغال متصل می شوند و از آسیب رساندن به بدن جلوگیری می کنند. سپس زغال فعال و سموم با خیال راحت از بدن دفع می شوند. مطالعات نشان می دهند که زغال چوب فعال می تواند جذب سم یا سموم را تا حدود 75 درصد کاهش دهد.

آیا زغال فعال می تواند به کلیه ها کمک کند؟

کلیه های شما مانند فیلتری برای مواد زائد و سموم بدن شما هستند. اما درست مانند هر فیلتر دیگری، قرار گرفتن در معرض”ضایعات”  بیش از حد می تواند اثربخشی آنها را کاهش دهد. به فیلتر هوای کثیف در ماشین خود فکر کنید. هر چه کثیف تر شود، هوا را کمتر فیلتر می کند.

برخی از افرادی که از بیماری کلیوی یا کاهش عملکرد کلیه رنج می برند ممکن است از استفاده از زغال فعال برای تقویت عملکرد کلیه خود بهره مند شوند. زغال به سموم داخل بدن متصل می شود و بار روی کلیه ها را کاهش می دهد و به آنها اجازه می دهد تا عملکرد مؤثرتری داشته باشند.

آیا زغال فعال کلسترول را کاهش می دهد؟

تحقیقات در مورد زغال چوب فعال و کلسترول دلگرم کننده هستند! یک مطالعه اخیر نشان داده است که یک ماه مصرف مکمل زغال فعال کلسترول بد (LDL) را تا حدود 25 درصد کاهش می دهد. تحقیقات بیشتری نیاز است.

کربن فعال برای سلامت دهان و دندان

کربن فعال برای سلامت دهان و دندان

آب تمیزتر با زغال فعال

در سال 2017، EPA اعلام کرد که آب لوله کشی در منطقه خلیج سانفرانسیسکو حاوی 13 آلاینده بالاتر از حد توصیه شده است. این آلاینده ها شامل آرسنیک، برمودی کلرومتان، برومات، بروموفورم، کلرات و کلروفرم و چندین فلز سنگین دیگر بودند. منبع آلودگی به طور کامل شناخته نشده است و خطرات ناشی از آلاینده ها نیز نامشخص است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  برفک دهان چیست؟

اما اساساً هیچ نقطه ضعفی برای سرمایه گذاری در اسمز معکوس و فیلتر آب با زغال فعال وجود ندارد. فیلترهای ذغالی نسبتاً ارزان هستند و به نگهداری اندکی نیاز دارند. در نتیجه آب آشامیدنی برای شما و خانواده تان تمیزتر، ایمن تر و خوشمزه تر خواهد بود.

مبارزه با سمیت جیوه با زغال فعال

سمیت جیوه جدی است. امروزه متوجه شده ایم که جیوه فوق العاده خطرناک است. اما آیا می دانسته اید که اکثر افراد در دهان خود جیوه دارند؟

درست است: پر شدگی های آمالگام جیوه (معروف به “نقره ای”) حاوی جیوه هستند. به مرور زمان این جیوه می تواند به داخل بدن نفوذ کند. برخی افراد ترجیح می دهند دندانپزشک پر شدگی دندان های آنها را خارج کند و آنها را با پرکننده های کامپوزیتی سالم و سازگار با بدن انسان جایگزین کنند.

باید بدانید که سمیت جیوه تجمعی است. یعنی جیوه در طول زمان در بدن انباشته می شود. افرادی که رژیم های غذایی غنی از ماهی هایی مانند ماهی تن یا اره ماهی دارند ممکن است به دلیل سموم انباشته شده، سطح جیوه بالایی داشته باشند. زغال فعال می تواند به جیوه موجود در بدن شما متصل شده و آن را از بدن شما دفع کند.

کربن فعال برای سلامت دهان و دندان

کربن فعال برای سلامت دهان و دندان

سفید کردن دندان با زغال فعال

بهترین و ایمن ترین راه برای سفید کردن دندان ها، انجام آن در مطب دندانپزشک شما است. درمان های سفید کننده در مطب مؤثرتر هستند و نسبت به سیستم های سفید کننده خانگی ماندگاری بیشتری دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بلیچینگ و سفید کردن دندان ها

همانطور که گفته شد، زغال فعال می تواند به شما کمک کند دندان های خود را سفید کنید و سفیدی درمان های تخصصی سفید کننده زیبایی را حفظ کنید. شما می توانید زغال فعال را، اغلب به شکل قرص، از فروشگاه های مواد غذایی سالم خریداری کنید. با استفاده از هاون زغال چوب را با کمی آب به صورت خمیر درآورید. از انگشت خود استفاده کنید و خمیر را به آرامی روی دندان های خود بمالید. سپس دهان خود را بشویید و قبل از تف کردن خمیر زغال، آب را در اطراف آن بچرخانید. تقریباً یک بار در هفته تمام چیزی است که لازم است!

از انجام این کارها اجتناب کنید:

  • استفاده از یک مسواک یا خیلی محکم مالش دادن
  • مالیدن زغال روی لثه ها

زغال ساینده است و کمی از آن مسیر زیادی را طی می کند!

آیا باید از خمیر دندان زغال فعال استفاده کرد؟

احتمالاً خیر. در حالی که سفید کردن گاه به گاه دندان ها با زغال فعال خوب است، اما برای استفاده روزمره ایده آل نیست. برای کمک به دفع سموم از بدن می توانید از مکمل های زغال فعال استفاده کنید. با این حال، اکثر افراد بیشترین پیشرفت را در سلامت دندان خود با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مشاهده خواهند کرد. می دانیم که فلوراید فوق العاده نیست اما حفره ها را کاهش می دهد. به طور کلی مزایای فلوراید بیشتر از معایب آن است.

استثناء: خمیر دندان های حاوی فلوراید را برای کودکان و زنان مبتلا به مشکلات تیروئید توصیه نمی کنیم. آیا می دانسته اید که تخمین زده می شود 10 درصد از زنان به مشکلات تیروئید مبتلا هستند؟ چک کنید!

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code