از قلب خود در طول اقدامات دندانپزشکی محافظت کنید

قبل از انجام فرایندهای دندانپزشکی، بدون مشورت با متخصص قلب خود مصرف آسپرین، پلاویکس یا هر داروی ضد پلاکت دیگری را قطع نکنید.

فشارهای جسمی، عاطفی، و روانی جراحی، شرایطی را درون عروق بوجود می آورد که گاهی اوقات منجر به حمله قلبی یا سکته می شود. مدت ها است که این امر برای پیوند عروق کرونر، تعویض مفصل ران، و دیگر جراحی های اصلی شناخته شده است. اکنون به نظر می رسد که کشیدن دندان و دیگر جراحی های دهانی نیز به طور موقت- اما مقدار اندکی- خطر حمله قلبی و سکته را را افزایش می دهند.

محققان گزارش داده اند که افراد طی چهار هفته قرار گرفتن تحت درمان های تهاجمی دندانپزشکی، مانند کشیدن دندان یا جرم گیری و روت پلنینیگ (تسطیح سطح ریشه) برای پاکسازی دندان ها و لثه ها، احتمال داشتن حمله قلبی یا سکته در آنها 5/1 برابر بیشتر از هر زمان دیگری طی شش ماه پس از فرایند دندانپزشکی بوده است. در ادامه چنین عناوین ترسناکی در رسانه ها منتشر شد که “اقدامات دندانپزشکی می توانند باعث حمله قلبی شما شوند”.

اگر چه از نظر آماری خطرات بروز حوادث قلبی عروقی ظرف چهار هفته پس از چنین اقدامات دندانپزشکی به میزان قابل چشمگیری بالاتر (افزایش 50%) بود، اما خطر مطلق بسیار پایین بود. در این مطالعه که نگاه رو به گذشته دارد، و روی 1152 نفر از افرادی انجام شده بود که مدتی پس از انجام جراحی های دهان و دندان حمله قلبی یا سکته داشته اند، این میزان طی یک ماه پس از فرایند 5/3 درصد، پس از آن طی هر 5 ماه آینده 6/2 درصد بوده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهنمای انتخاب بهترین دهانشویه

هیچ مطالعه ای آنقدر کامل و بی نقص نیست، و این مطالعه نیز محدویت های متعددی داشت. بزرگترین مشکلی که داشت این بود که محققان نتوانسته بودند بگویند آیا افراد شرکت کننده قبل از قرار گرفتن تحت اقدامات تهاجمی دندانپزشکی، مصرف آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس) یا دیگر داروهای ضد پلاکت را قطع کرده اند یا خیر.

این داروها اجازه نمی دهند سلول های خونی بسیار ریز معروف به پلاکت ها کنار هم جمع شوند و لخته خون تشکیل دهند. قطع داروی ضد پلاکت قبل از درمان دندان- و نه در طول خود درمان- می تواند عاملی باشد که در حمله قلبی و سکته خیلی زود پس از اقدامات دندانپزشکی در این مطالعه نقش داشته است.

سلامت دندان و سلامت قلب

سلامت دندان و سلامت قلب

منشاء مشکل کجاست؟

وقتی افراد بزرگسال دندان از دست می دهند، وقتی معمولاً مقصر اصلی پریودنتیت است. این بیماری لثه زمانی آغاز می شود که پلاک-یک فیلم مملو از باکتری که روی دندان شکل می گیرد – به داخل حفره کنار دندان فرو می رود، شیارهای بین دندان ها و لثه ها. وقتی این اتفاق رخ می دهد، باکتری ها از خود سمی آزاد می کنند که باعث تحریک بافت های اطراف می شود. برای افزایش بهبود، سیستم ایمنی بدن از خود واکنش التهابی نشان می دهد. اما این می تواند حتی موجب تشدید مشکل شود و منجر به بروز پریودنتیت شود، که یک بیماری التهابی است که باعث تخریب بافت های لثه و تضعیف دندان ها می شود.

اولین خط دفاعی در برابر پریودنتیت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم برای عاری نگه داشتن دندان ها از پلاک های دندانی است. اما اکثر افراد به پاکسازی های دوره ای دندانی نیز برای زدودت تارتار (پلاک های سفت شده) نیاز دارند. با گسترش پریودنتیت، درمان های تهاجمی بیشتری، مانند پاکسازی عمقی، جراحی پریودنتال، یا کشیدن دندان، ممکن است برای احیاء سلامت لثه ها لازم باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل شایع خارش لثه ها و راهکار درمان آن

چنین فرایندهایی کم خطر تلقی می شوند. دندانپزشکان برای ایجاد امنیت و جلوگیری از خونریزی بیش از حد در طول درمان، به صورت سنتی به بیماران خود توصیه می کنند از چند روز قبل از انجام یک فرایند تهاجمی دندانپزشکی، دریافت آسپرین، پلاویکس، یا دیگر داروهای ضد انعقاد خون را متوقف کنند. اما این توصیه ها در حال تغییر هستند، مخصوصاً برای افرادی که به دلیل استفاده از استنت کاشته شده باز کننده دهانه شریان، از داروهای ضد پلاکت استفاده می کنند.

دندان ها و لثه ها در معرض خطر هستند.

عفونت و التهاب اطراف دندان ها ممکن است در پیشرفت یا گسترش بیماری های قلبی عروقی نقش داشته باشند.

سلامت دندان و سلامت قلب

سلامت دندان و سلامت قلب

جریان خون را حفظ کنید.

متخصصان توصیه هایی دارند در مورد چگونگی محافظت از قلب، در صورتی که نیاز دارید تحت درمان پریودنتال یا دیگر اقدامات تهاجمی دندانپزشکی قرار بگیرید. این متخصصان همواره توصیه می کنند به دلیل این مطالعه مراجعه به دندانپزشک خود را متوقف نکنید، اما در مورد آن هوشمندانه عمل کنید. اگر دندانپزشک از شما بخواهد قبل از انجام یک فرایند دندانپزشکی آسپرین یا هر داروی ضد پلاکت دیگری که مصرف می کنید را قطع کنید، ابتدا با پزشک متخصص قلب و عروق خود مشورت کنید.

متخصصان قلب و عروق با این موضوع موافق هستند و معتقدند اکثر افراد مبتلا به بیماری های قلبی می توانند با خیال راحت و بدون خطر خونریزی بیش از حد در طول یک فرایند دندانپزشکی داروهای ضد پلاکت خود را ادامه دهند.

توقف موقت داروهای ضد پلاکت برای یک فرایند دندانپزشکی بویژه زمانی خطرناک است که بیمار اخیراً آنژیوپلاستی به همراه کاشت استنت داشته است. قطع درمان با آسپرین به اضافه پلاویکس پس از آنژیوپلاستی، به میزان چشمگیری موجب افزایش خطر ایجاد لخته خون می شود که می تواند باعث بروز حمله قلبی شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری لثه در کودکان

حتی اگر ارتباط دقیق بین دندان ها، لثه ها، و قلب همچنان نامشخص باقی بماند، هنوز هم مراقبت خوب از دندان ها و و انجام هر کاری که می توانید برای پرهیز از پریودنتیت منطقی است. این کارهای به زیبایی لبخند شما کمک خواهند کرد و ممکن است به طور غیر مستقیم به قلب شما کمک کنند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code