اهمیت فلوراید برای سلامت دندان ها

فلوراید اغلب تحت عنوان ضد حفره های دندانی طبیعی شناخته می شود و این دلیل خوبی نیز دارد. فلوراید، که یک ماده معدنی است که به صورت طبیعی وجود دارد، با مقاوم ساختن سطح خارجی دندان ها (مینای دندان ها) در برابر حملات اسیدی که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند، از ایجاد حفره در دندان های کودکان و افراد بزرگسال جلوگیری می کند.

 فلوراید و سلامت دندان

فلوراید و سلامت دندان

فلوراید چگونه از دندان ها محافظت می کند؟

فلوراید هم برای کودکان و هم برای افراد بزرگسال مفید است. برای شما توضیح می دهیم چگونه:

قبل از آنکه دندان ها از سطح لثه ها عبور کنند، فلورایدی که از غذاها، نوشیدنی ها، و مکمل های رژیمی دریافت می شود مینای دندان ها (سطح سخت دندان) را قوی تر می کند، و باعث می شود دندان راحت تر بتواند در برابر پوسیدگی مقاومت کند. این همان چیزی است که تحت عنوان مزیت “سیستمیک” نامیده می شود.

پس از رویش و بیرون امدن دندان ها، فلوراید به بازسازی (معدنی سازی مجدد) مینای ضعیف شده دندان ها کمک می کند و علائم اولیه پوسیدگی دندان را معکوس می کند. وقتی دندان های خود را با خمیر دندان فلورایده مسواک می زنید، یا از دیگر محصولات دندانی فلورایده استفاده می کنید، فلوراید روی سطح دندان ها اعمال می شود. این همان چیزی است که تحت عنوان مزیت “موضعی” نامیده می شود.

بعلاوه، فلورایدی که شما از غذاها و نوشیدنی ها دریافت می کنید به ارائه مزایای موضعی ادامه می دهد زیرا بخشی از بزاق دهان شما می شود، شستشوی مداوم دندان ها با مقادیر اندک فلوریاد که به بازسازی مینای ضعیف شده دندان ها کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خشکی دهان

فلوراید نه تنها از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت می کنند، بلکه به کاهش پوسیدگی و ساییدگی مینای دندان ها ناشی از مصرف اسید نیز کمک می کند. برخی خوراکی های اسیدی خاص، مانند سس سالاد، آبمیوه ها، و گوجه ها، می توانند به صورت روزانه مینای دندان های شما را حل کنند.

 فلوراید و سلامت دندان

فلوراید و سلامت دندان

راه های دریافت فلوراید

آب حاوی فلوراید بیشتر بنوشید.

فلوراید به صورت طبیعی در اکثر منابع آبی، رودخانه ها، دریاچه ها، چاه ها، و حتی اقیانوس ها یافت می شود. طی 70 سال گذشته، فلوراید به منابع آب شهری افزوده شده است تا سطح فلوراید را تا میزان لازم بالا بیاورد تا به پیشگیری از پوسیدگی های دندانی کمک کند.

فلورایده کردن آب شهری مانند غنی سازی شیر با ویتامین D یا خوردن نان و غلات غنی شده با اسید فولیک است. قبل از معدنی سازی آب، کودکان حدوداً سه برابر بیشتر از اکنون حفره های دندانی داشتند. به دلیل نقش مهمی که این ماده در کاهش پوسیدگی و حفره های دندانی ایفا می کند، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها اعلام کرده است که معدنی سازی آب شرب شهری یکی از 10 دستاورد بزرگ سلامتی در قرن بیستم بوده است. مطالعات ثابت کرده اند که فلورایده کردن آب شرب حداقل در 25 درصد از کودکان و افراد بزرگسال، به پیشگیری از پوسیدگی و حفره های دندانی کمک می کند، حتی با فلوراید موجود در منابع دیگر، مانند خمیر دندان ها. امروزه، تقریباً 75 درصد از جمعیت آمریکا از سیستم آب شهری فلورایده استفاده می کند.

از خمیر دندان ها و دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده کنید.

از سال 1960 تاکنون، خمیر دندان های حاوی فلوراید به میزان قابل توجهی حفره های دندانی را کاهش داده اند. به دنبال خمیر دندان های دارای برچسب تأیید انجمن دندانپزشکان باشید تا مطمئن شوید حاوی فلوراید است.

  • دو مرتبه در طول روز (صبح و شب) یا طبق دستور دندانپزشک یا پزشک مسواک بزنید.
  • برای کودکان زیر 3 سال، مسواک زدن دندان ها را به محض بیرون آمدن آنها داخل دهان و با استفاده از یک لایه نازک خمیر دندان فلورایده انجام دهید.
  • برای کودکان 3 تا 6 ساله، خمیر دندان فلورایده ای که استفاده می کنید نباید از یک دانه نخود بزرگ تر باشد.
  • همیشه روی مسواک زدن کودکان خود نظارت داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید از مقدار صحیح خمیر دندان استفاده می کنند و سعی کنید او را متقاعد کنید خمیر دندان باقی مانده داخل دهان را تف کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روکش زیرکونیا دندان

دهانشویه های حاوی فلوراید می توانند دندان های شما را در برابر پوسیدگی مقاوم تر سازند، اما کودکان 6 ساله و کمتر از 6 سال نباید از آن استفاده کنند مگر آنکه توسط دندانپزشک توصیه شده باشد. در بسیاری از کودکان کمتر از 6 سال، احتمال بلعیدن آن از تف کردن آن بیشتر است، زیرا رفلاکس بلع آنها هنوز به طور کامل شکل نگرفته است.

برای اعمال تخصصی فلوراید روی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر احتمال پوسیدگی و حفره های دندانی در شما بیشتر است، دندانپزشک شما می تواند در یک جلسه دندانپزشکی، فلوراید را به شکل ژل، فوم، یا دهانشویه، به طور مستقیم روی دندان های شما اعمال کند.

مکمل های فلوراید مصرف کنید.

این نوع مکمل های فلوراید که تنها به صورت تجویزی در دسترس هستند، به شکل قرص، قطره، یا قرص زیر زبانی وجود دارند. آنها تنها برای کودکان شش ماهه تا شانزده ساله ای تجویز می شود که در مناطقی زندگی می کنند که مقدار کافی فلوراید در آب شرب آن وجود ندارد و نیز افرادی که احتمال بروز پوسیدگی و حفره های دندانی بالا است. با دندانپزشک خود و دندانپزشک کودکتان، یا پزشک خانوادگی خود در مورد نیازهای خاص فلوراید خود و فرزندانتان گفتگو کنید.

چه افرادی نیاز به فلوراید اضافی دارند؟

موقعیت های مختلف ممکن است نیاز به محافظت اضافی فلوراید داشته باشند، از جمله:

  • مصرف داروهای تجویزی: بسیاری از داروهای تجویزی جریان بزاق را کاهش می دهند، و باعث خشکی دهان می شوند. کاهش بزاق می تواند خطر بروز حفره های دندانی را در شما افزایش دهد.
  • داشتن تحلیل لثه: تحلیل لثه در افراد بزرگسال شایع است، و در آن بخشی از پوشش ریشه دندان از بین می رود. این مناطق نرم تر از سطح رویی مینای دندان های شما هستند، که باعث می شود در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر باشند.
  • انجام اقدامات ترمیمی: افراد بزرگسال اغلب به درمان های ترمیمی مانند بریج یا روکش نیاز دارند. فلوراید به محافظت از حاشیه این ترمیم ها کمک می کند، و در نهایت از سرمایه گذاری شما محافظت می کند.
  • انجام درمان ارتودنسی: این روزها بسیاری از افراد بزرگسال در پی درمان ارتودنسی هستند. بریس ها چالش بزرگی برای حفظ خوب بهداشت دهان و دندان ها هستند. فلوراید دندان های شما را قوی و عاری از هر گونه حفره و پوسیدگی نگه می دارد، حتی زمانی که سدی مانند ابزارهای ارتودنسی در راه باشد.
  • داشتن دندان های حساس: بعلاوه، فلوراید به کاهش مسائل دندان های حساس کمک می کند. رژیم غذایی حاوی خوراکی ها و نوشیدنی های حاوی اسید زیاد، افزایش استفاده از محصولات سفید کننده و تحلیل لثه همگی می توانند باعث حساسیت دندان ها شوند. انجام یک فلوراید تراپی می تواند به معدنی سازی مجدد مینای دندان ها و کاهش حساسیت آنها کمک کند.
  • انجام پرتو درمانی: افرادی که تحت پرتو درمانی مرتبط با سرطان قرار می گیرند نیز می توانند از مزایای فلوراید تراپی موضعی بهره مند شوند. اشعه باعث آسیب به غدد بزاقی می شود و در نتیجه جریان بزاق را کاهش می دهد. بزاق شما مانند محافظ بین دندان های شما و غذاها و مایعاتی عمل می کند که مصرف می کنید. یک بار دیگر می گوییم، وقتی بزاق شما کاهش پیدا می کند، می تواند خطر بروز حفره های دندانی را کاهش دهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل شایع خارش لثه ها و راهکار درمان آن
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code