عصب کشی یا درمان ریشه چیست؟

در این نوشته می خوانید:

گاهی اوقات باکتری وارد پالپ دندان شده و باعث عفونی شدن آن می شود. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، درمان ریشه برای نجات دندان ضروری است. طی این فرایند، پالپ عفونی تخلیه می شود و برای جلوگیری از عفونت مجدد، دندان سیل (مهر و موم) می شود.

درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه یک فرایند دندانپزشکی است که درد ناشی از دندان عفونی یا آبسه کرده را تسکین می دهد. در طول فرآیند درمان ریشه، پالپ ملتهب تخلیه می شود. سپس سطوح داخل دندان تمیز و ضد عفونی می شوند و برای سیل شدن فضا، مواد پر کننده قرار می گیرند.

چه زمانی درمان ریشه نیاز است؟

درمان ریشه زمانی ضروری است که باکتری های دهان، پالپ داخل دندان را مورد حمله قرار می دهند. این معمولاً زمانی رخ می دهد که یک حفره برای مدت زمان طولانی درمان نشده رها شود. همچنین این اتفاق ممکن است در صورتی رخ دهد که دندان شما در اثر تروما ترک خورده یا آسیب ببیند.

چه علائمی وجود دارند که نشان می دهند ممکن است به درمان ریشه نیاز داشته باشید؟

در برخی موارد، ممکن است ندانید که دندان عفونی دارید. با این حال، بسیاری از افراد متوجه علائم خاصی می شوند. علائمی که نشان می دهند دندان شما به درمان ریشه نیاز دارد عبارتند از:

  • دندان دردی که از بین نمی رود: بسیاری از مشکلات دندانی می توانند باعث درد دندان شوند. اگر در عمق دندان خود درد دارید، ممکن است به درمان ریشه نیاز داشته باشید. ناراحتی ممکن است به فک، صورت یا سایر دندان های شما نیز سرایت کند.
  • حساسیت به گرما و سرما: اگر هنگام نوشیدن قهوه داغ یا خوردن بستنی دندان شما درد می گیرد، می تواند به این معنا باشد که به درمان ریشه نیاز دارید. این حقیقت بویژه زمانی صدق می کند که درد بیشتر از چند ثانیه باقی بماند.
  • لثه های متورم: وقتی دندان عفونی می شود، چرک می تواند در آن ناحیه انباشته شود. این می تواند به پف کردن، تورم یا تحریک پذیری لثه ها منجر شود.
  • جوش روی لثه ها: ممکن است یک جوش یا تاول روی لثه ها ایجاد شود. چرک دندان عفونی ممکن است از راه جوش خارج شود، و باعث ایجاد طعم یا بوی نامطبوع شود.
  • فک متورم: گاهی اوقات از آن محل چرک خارج نمی شود. در نتیجه، فک شما ممکن است به وضوح متورم شود.
  • تغییر رنگ دندان: هنگامی که پالپ دندان عفونی می شود، می تواند باعث شود دندان شما تیره تر به نظر برسد. این به دلیل خونرسانی ضعیف به دندان رخ می دهد.
  • درد هنگام اعمال فشار: اگر هنگام غذا خوردن یا لمس دندان خود درد دارید، ممکن است به این معنا باشد که اعصاب اطراف پالپ آسیب دیده اند.
  • دندان ترک خورده یا لب پر شده: اگر در اثر تصادف، هنگام ورزش کردن، یا حتی با گاز زدن به یک چیز سفت دندان ترک خورده ای دارید، باکتری ها می توانند تا انتهای پالپ دندان برسند.
  • لق شدن دندان: دندان عفونی ممکن است احساس لق شدن بیشتری داشته باشد. علت این است که چرک های ناشی از پالپ عفونی می توانند باعث نرم شدن استخوانی شوند که از دندان حمایت می کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیوپسی لثه چیست؟

درمان ریشه چقدر متداول است؟

بر اساس گزارش انجمن اندودنتیست های آمریکا، روزانه بیش از 41000 درمان ریشه در ایالات متحده انجام می شود. به این بدان معنا که سالانه بیش از 15 میلیون درمان ریشه تکمیل می شود.

جزئیات این فرایند

چگونه باید برای درمان ریشه آماده شد؟

قبل از شروع درمان ریشه خود، دندانپزشک شما می تواند به هر پرسشی که در مورد این فرایند دارید پاسخ دهد. در اینجا چند کار وجود دارند که می توانید برای آماده شدن برای درمان ریشه خود انجام دهید:

  • همه داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید: چند روز قبل از ویزیت ممکن است به شما آنتی بیوتیک یا داروهای ضد التهاب داده شود، بخصوص اگر عفونت زیادی وجود داشته باشد.
  • سیگار نکشید: محصولات تنباکو در توانایی بدن شما برای بهبود اختلال ایجاد می کنند. چند روز قبل از قرار ملاقات برای درمان ریشه، از سیگار کشیدن خودداری کنید- و اگر می توانید، به طور کامل آن را ترک کنید.
  • یک وعده غذایی سالم بخورید: از آنجا که بی حسی موضعی در طول درمان ریشه باعث خواهد شد دهان شما به مدت چند ساعت بی حس باقی بماند، ایده خوبی است که قبل از قرار ملاقات غذا بخورید.
عصب کشی درمان ریشه

عصب کشی درمان ریشه

درمان ریشه چه مدت طول می کشد؟

بسته به میزان عفونت در دندان شما، درمان ریشه ممکن است به یک یا دو جلسه نیاز داشته باشد. به طور متوسط، یک درمان ریشه حدود 30 تا 60 دقیقه طول می کشد تا کامل شود. اگر درمان روی یک دندان بزرگ تر با چندین ریشه انجام می شود، ممکن است تا یک ساعت و نیم طول بکشد.

در طول فرآیند درمان ریشه چه اتفاقی می افتد؟

قبل از شروع درمان ریشه، پزشک شما از دندان آسیب دیده عکس رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس می گیرد. این کار به تعیین میزان آسیب کمک می کند و تضمین می کند که درمان ریشه گزینه درمانی مناسبی است. در اینجا مراحلی وجود دارند که در طول فرایند درمان ریشه شما تکمیل می شوند:

  • بی حسی. ابتدا بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن دندان عفونی و لثه های اطراف تزریق می شود. در دندانپزشکی داروهایی نیز برای کمک به آرام کردن شما وجود دارند، مانند اکسید نیتروژن، آرام بخش های خوراکی یا آرام بخش داخل وریدی (IV). اگر با اضطراب دندانپزشکی دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است دندانپزشک شما آرام بخش ها برای شما را توصیه کند.
  • قرار دادن رابر دم. قبل از شروع درمان ریشه، یک رابر دم کوچک روی ناحیه قرار می گیرد. این باعث ایزوله شدن دندان و خشک نگه داشتن آن در طول انجام درمان ریشه می شود.
  • حفره دسترسی. پس از آن، برای دسترسی به پالپ، یک ورودی کوچک در تاج دندان ایجاد می شود.
  • تخلیه پالپ. ابزارهای کوچک دندانپزشکی برای تخلیه اعصاب، عروق خونی و بافت های داخل دندان استفاده می شوند.
  • شکل دادن به کانال ها. پس از تخلیه پالپ، محفظه پالپ و کانال های ریشه تمیز و ضد عفونی شده و شکل داده می شوند.
  • پر کردن کانال ها. سپس کانال های خالی با مواد انعطاف پذیر و لاستیکی دندانی به نام گوتا پرکا پر می شوند.
  • سیل کردن دندان. در مرحله بعد، یک پر کننده موقت دندان قرار می گیرد تا دندان را سیل (مهر و موم) کند و از ورود مجدد باکتری ها جلوگیری کند.
  • قرار دادن ترمیم نهایی. در اکثر موارد، برای محافظت از دندان درمان شده و احیاء بایت، به روکش دندان نیاز خواهید داشت. روکش ها به صورت سفارشی ساخته می شوند، و ساخت آنها معمولاً دو تا سه هفته طول می کشد. وقتی روکش شما آماده شد، پر کننده موقت برداشته شده و روکش دائمی روی دندان قرار می گیرد. در برخی موارد، ممکن است بتوانید در همان قرار ملاقات، یک روکش دریافت کنید.
عصب کشی درمان ریشه

عصب کشی درمان ریشه

آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟

بسیاری از افراد می ترسند که بعد از درمان ریشه دندان آنها دچار درد شود. با این حال، از آنجا که منبع عفونت در حین انجام فرایند درمان ریشه تخلیه می شود، اکثر افراد بعد از درمان، فوراً تسکین پیدا می کنند. اگر بعد از درمان ریشه دچار درد ضربان دار شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیابت و بیماری دهان و دندان

بعد از درمان کانال چه انتظاری باید داشت؟

در حالی که پس از درمان ریشه نباید درد قابل توجهی داشته باشید، ممکن است در چند روز نخست متوجه حساسیت شوید. این علائم طبیعی هستند و با داروهای مسکن یا بدون نسخه می توان آن را با موفقیت مدیریت کرد. در بیشتر موارد، عوارض جانبی در عرض یک تا دو هفته کاهش می یابند.

چه کسی باید فرایند درمان ریشه را انجام دهد؟

درمان ریشه توسط دندانپزشک عمومی یا اندودنتیست (متخصص درمان ریشه) تکمیل می شود. دندانپزشکان عمومی اغلب می توانند دندان های نزدیک جلوی دهان را درمان کنند زیرا ریشه های کمتری دارند. اگر دندانی که چندین ریشه دارد به درمان ریشه نیاز دارد- یا اگر مورد شما پیچیده است- ممکن است به یک متخصص درمان ریشه ارجاع داده شوید.

خطرات / مزایا

انجام فرایند درمان ریشه چه مزایایی دارد؟

انتخاب درمان ریشه مزایای متعددی دارد. این درمان می تواند:

  • از سرایت عفونت به دندان های دیگر جلوگیری کند.
  • علائم همراه با دندان عفونی را کاهش دهد.
  • خطر آسیب به استخوان فک را کاهش دهد.
  • نیاز به کشیدن دندان را به صفر برساند.

آیا درمان های ریشه بی خطر هستند؟

درمان های ریشه ایمن و مؤثر در نظر گرفته می شوند. این فرایند دارای نرخ موفقیت چشمگیر تا 98% است.

علائم شایع شکست درمان ریشه کدامند؟

در برخی موارد ممکن است درمان ریشه عوارضی داشته باشد. این امر بویژه در صورتی صادق است که دندان شما برای این نوع درمان بیش از حد آسیب دیده باشد. علائم شکست درمان ریشه عبارتند از:

  • درد
  • لثه های متورم
  • ترشح چرک
  • تغییر رنگ دندان
  • جوش یا تاول روی لثه
  • مشکلات سینوسی
عصب کشی درمان ریشه

عصب کشی درمان ریشه

اگر درمان ریشه من با شکست مواجه شود چطور؟

اگر درمان ریشه شما با شکست مواجه شود، دندانپزشک گزینه های شما را با شما در میان خواهد گذاشت. در برخی موارد، درمان مجدد ریشه امکان پذیر است. یا ممکن است زمان بحث در مورد روش های جایگزین فرا رسیده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری لثه در کودکان

جایگزین های درمان ریشه کدامند؟

تنها جایگزین درمان ریشه، کشیدن دندان است. گرچه بهترین کار این است که هر زمان امکان پذیر باشد دندان های طبیعی حفظ شوند، ممکن است کشیدن دندان برای حفظ سلامت دهان و دندان های شما ضروری باشد.

اگر گزینه مناسبی برای درمان ریشه نیستید، می توان دندان را کشیده و با ایمپلنت دندان، بریج دندان یا پروتز پارسیل آن را جایگزین کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان ریشه در مقایسه با کشیدن آن، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بهبود و دور نمای درمان

ریکاوری درمان ریشه چقدر طول می کشد؟

به طور معمول، زمان بهبودی درمان ریشه کمتر از یک هفته طول می کشد. ناراحتی خفیف ممکن است به مدت چند روز وجود داشته باشد، اما می توان آن را با دارو کنترل کرد. اگر درد یا ناراحتی شدیدی دارید که بیش از یک هفته طول می کشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا بعد از درمان ریشه می توان غذا خورد؟

آری. با این حال، بهتر است صبر کنید تا بی حسی از بین برود. اثرات بی حسی معمولاً چند ساعت طول می کشند.

در چند روز نخست غذاهای نرم تری مانند پاستا، پوره سیب زمینی و ماست بخورید. با افزایش سطح راحتی خود، غذاهای جامد را به تدریج اضافه کنید.

همچنین باید از گاز زدن یا جویدن با دندان درمان شده خودداری کنید. سعی کنید با طرف دیگر دهان خود عمل جویدن را انجام دهید، تا زمانی که ترمیم دائمی دندان شما در جای خود قرار بگیرد.

آیا بعد از درمان ریشه می توان رانندگی کرد؟

بستگی دارد. اگر در حین فرایند بی حسی موضعی یا اکسید نیتروژن داشته اید، می توانید خودتان به مطب بروید و برگردید. افرادی که آرام بخش خوراکی یا آرام بخش داخل وریدی را انتخاب می کنند، به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده برای رساندن آنها نیاز دارند.

آیا بعد از درمان ریشه می توان سیگار کشید؟

توصیه نمی شود. استعمال دخانیات در روند بهبود اختلال ایجاد می کند و احتمال نیاز به کارهای دندانپزشکی بیشتر در آینده را افزایش خواهد داد.

چه زمانی می توانم کار، مدرسه یا فعالیت های دیگر را از سر گرفت؟

اغلب اوقات، افرادی که درمان ریشه انجام داده اند، می توانند روز بعد به محل کار یا مدرسه برگردند. با این حال، اگر در طول فرایند دندانپزشکی خود آرام بخش داشته اند، ممکن است به یک یا دو روز اضافی برای بهبودی کامل نیاز داشته باشند.

 

چند نکته برای مراقبت بعد از درمان ریشه:

پس از درمان ریشه، تمیز نگه داشتن ناحیه اطراف دندان درمان شده بسیار مهم است. مثل همیشه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از دهانشویه آنتی باکتریال برای دور نگه داشتن میکروب ها استفاده کنید. اگر هنوز یک پر شدگی موقت داخل دندان خود دارید و هنوز روکش دائمی خود را دریافت نکرده اید، از جویدن روی آن پرهیز کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code