دندان مصنوعی و بیماری لثه

بیماری لثه مترادف است با خونریزی لثه و از دست رفتن دندان. اما چه اتفاقی می افتد اگر شما هیچ یک از دندان های طبیعی خود را نداشته باشید؟ آیا هنوز هم باید نگران پیشگیری، و مهم تر از آن، احتمال تخریب بافت های درون دهان در اثر بیماری لثه باشیم؟

به طور خلاصه باید گفت بله. در واقع، بیمارانی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند، به دلایل بسیاری باید به خوبی از دندان های مصنوعی و لثه های خود مراقبت کنند. مراجعه ی منظم به دندانپزشک برای چکاپ شدن، به پیشگیری از بیماری لثه کمک می کند. اما بین جلسات، مراقبت از سلامت دهان و دندان به عهده ی خود شماست. در اینجا یاد خواهید گرفت چگونه بیماری لثه می تواند بیمارانی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند را تحت تأثیر قرار دهد و چرا رعایت عادات خوب بهداشت دهان و دندان مهم است.

بیماری لثه می تواند باعث درد اطراف دندان مصنوعی شود.

اصلاً مهم نیست که آیا شما دندان دارید یا نه، در هر صورت باکتری می تواند به لثه های شما حمله کند. باکتری می تواند باعث التهاب و درد لثه ها شود، که باعث می شود حین مسواک زدن یا وارد آوردن فشار به دندان های مصنوعی دچار خونریزی شوند. استفاده از دندان های مصنوعی باید راحت باشد، اما اگر بیماری لثه داشته باشید منجر به بروز ناراحتی ها و حتی درد بسیاری خواهد شد، به گونه ای که استفاده از آنها غیر ممکن خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری لثه در کودکان

دندان مصنوعی و بیماری لثه

 

افرادی که از دندان های مصنوعی استفاده می کنند دائماً به عفونت ها و زخم های دهان مبتلا می شوند، پدیده ای که با شرایطی تحت عنوان استوماتیت (stomatitis)، التهاب فراگیر دهان شامل مخاط دهان، لب ها، زبان و کام)، یا چیلیتیس (cheilitis)، التهاب یک یا هر دو گوشه ی لب، مرتبط است. اما عنوانی که معمولاً به آن داده می شود “زخم دهان ناشی از دندان مصنوعی” است. هر چند گاهی اوقات علت بروز این شرایط کاملاً معلوم نیست اما در اکثر مواقع می توانند به عادات بد و بهداشت نامناسب دندان های مصنوعی مربوط باشند. با این حال، در برخی موارد، مؤثرترین کاری که می توان کرد یافتن یک جایگزین برای دندان های مصنوعی سنتی است.

استوماتیت و چیلیتیس ناشی از دندان های مصنوعی

استوماتیت و چیلیتیس ناشی از دنچرها هر دو با کاندیدیاز مرتبط هستند، نوعی عفونت دهان ناشی از رشد قارچ درون دهان. چیلیتیس می تواند موجب التهابات دردناک در گوشه های دهان شود. گاهی اوقات علاوه بر این علائم می تواند به شکل برجستگی های قرمز رنگ در بخش های بالایی حفره ی دهان ظاهر شود. با بدتر شدن شرایط، ممکن است زخم های سفید رنگ درون دهان و گلو گسترش یابند و حین گذاشتن و برداشتن دندان های مصنوعی ممکن است درد احساس کنید. با این حال، در برخی موارد استوماتیت ممکن است هیچ علامت مشخصی نداشته باشد، در نتیجه بیمار متوجه نخواهد شد که در دهان خود مشکل دارد.

بیماری لثه بوی بد دهان را در پی دارد.

بوی بد دهان مشکلی است که هیچ کس تمایلی ندارد به آن مبتلا شود. اما برای افرادی که بیماری لثه در آنها در حال گسترش است یا از قبل آن را با خود داشته اند مشکلی واقعی است. روی هم رفته، بیماری لثه در نتیجه ی باکتری بوجود می آید. بسیاری از این باکتری ها برای هضم قند درون دهان شما از سولفور استفاده می کنند و می توانند زیر دندان های مصنوعی رشد کنند که بوی بدی بوجود خواهند آورد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دنچر یا دندان یا پروتز مصنوعی

بروز دیگر مشکلات مربوط به سلامتی در اثر بیماری لثه

در صورتی که در لثه های خود خونریزی احساس کردید، این یک علامت هشدار دهنده است که شما راهی برای ورود باکتری به جریان خون ایجاد کرده اید تا از طریق آن به دیگر قسمت های بدن منتقل شوند. اگر این باکتری ها به دیگر قسمت های بدن منتقل شوند بیشتر می توانند شما را در معرض خطر بیماری قلبی، سکته و حمله ی قلبی قرار دهند. با بالا رفتن سن، احتمال بروز این خطرات به صورت خود به خود بالا می رود، به این معنا که مخصوصاً برای افرادی که از دندان های مصنوعی استفاده می کنند مهم است که برای پیشگیری از بیماری لثه بهداشت دهان را به خوبی رعایت کنند.

دندان مصنوعی و بیماری لثه

دندان مصنوعی و بیماری لثه

پیشگیری از بیماری لثه در صورت استفاده از دندان های مصنوعی

همیشه پیشگیری از بیماری ها راحت تر از درمان آنها بوده است. با مراقبت صحیح و عادات خوب، می توانید مانع بروز بیماری لثه شوید و دهان خود را سالم نگه دارید. زمانی که دندان های مصنوعی را از دهان خود خارج می کنید، باید برای تمیز کردن لثه ها، زبان، داخل گونه ها و سقف دهان خود از مسواک نرم استفاده کنید. با این کار می توانید به راحتی از شر پلاک خلاص شوید و گردش خون در بافت های دهان خود را تحریک کنید. این کار بعلاوه می تواند مانع بوی بد دهان شود و احتمال بروز حساسیت و ناراحتی را کاهش خواهد داد.

برای کمک به پاکسازی لثه ها، باید به طور منظم دهان خود را با محلول آب نیم گرم و نمک شستشو دهید. بعلاوه، سعی کنید تغذیه ای کاملاً متعادل شامل غذاهای مقوی حاوی قند کم داشته باشید. در حد معقول از شیرینی جات لذت ببرید. علاوه بر این، باید از کشیدن سیگار اجتناب کنید. دود سیگار می تواند موجب افزایش رشد قارچ در دهان شود و شما را بیشتر در معرض خطر بیماری لثه و عفونت ها قرار دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی پیوند لثه

علاوه بر این به شما پیشنهاد می دهیم که شب ها دندان های مصنوعی را از دهان خارج کنید تا دهان استراحت کند. دندان های مصنوعی نباید هر مرتبه به مدت 24 ساعت استفاده شوند. البته، برای چکاپ باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند برای شما داروهای ضد قارچ یا ضد میکروب تجویز کند تا شرایطی مانند استوماتیت و چیلیتیس را درمان کند. علاوه بر این ممکن است استفاده از محلول ضد قارچ را برای شستشوی دندان های مصنوعی پیشنهاد دهد.

سلامت دهان خود را حفظ کنید و از بیماری لثه دور بمانید.

سلامت عمومی شما برای ما مهم است. به همین دلیل به شما کمک خواهیم کرد تا مطمئن شوید عادات بهداشتی شما را در مسیر رسیدن به سلامت و بهداشت خوب دهان و دندان نگه داشته اند. دهان شما نباید مانع مشارکت شما در فعالیت هایی شوند که دوست دارید آنها را انجام دهید، از جمله لذت بردن از غذاهایی که دوست دارید.

3.9/5 (8 نظر)
5 پاسخ
  1. منوچهر
    منوچهر می گوید

    باسلام من دندان مصنوعی دارم لثه پایینم از یک طرف اندازه نخودی ورم کرده (پایین لثه ام) خیلی اذیتم نمیشه چیزی بخورم دهانشویه کلرهگزیدین هم مصرف کردم فایده نداشت لطف کنید راهنماییم کنید ممنون

    پاسخ
  2. منوچهر
    منوچهر می گوید

    سلام من دندان مصنوعی دارم لثه م از قسمت پایین یه کم ورم کرده دهانشویه کلرهگزیدین هم مصرف کردم درد داره نمیشه غذا بخورم فایده نداشت لطف کنید بفرمایید چکار کنم؟ ممنون

    پاسخ
  3. جعفرلزومی
    جعفرلزومی می گوید

    باسلام من سه ماه است دندان مصنوعی گذاشتم اگه دندانهابیشتراز ۲۴ساعت تودهنم بمونه لثه وکام بالام قارچ می بنده علتش چیه وآیاداروی خاصی باید استفاده کنم؟

    پاسخ

پیگیری‌ها

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code