حساسیت و آلرژی به ایمپلنت تیتانیومی

ایمپلنت های دندانی در سراسر دنیا به میلیون ها زن و مرد کمک کرده اند تا با بالاتر رفتن اعتماد به نفس خود، از زندگی بیشتر لذت ببرند و چهره خود را زیباتر کنند و پس از، از دست دادن دندان ها عملکرد دهان خود را بهبود ببخشند. و برای تعداد بسیار زیادی بیماران، فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی بی درد سر و بدون هیچ حادثه ای انجام شده است، بدون اینکه هیچ عوارض جانبی یا پیچیدگی یا مشکلی بروز پیدا کند. اما در موارد بسیار اندکی، بیماران ممکن است به فلز تیتانیومی استفاده شده در ایمپلنت های دندانی از خود آلرژی نشان دهند.

حساسیت و آلرژی به ایمپلنت تیتانیومی

حساسیت و آلرژی به ایمپلنت تیتانیومی

آلرژی به تیتانیوم چقدر شایع است؟

آلرژی به تیتانیوم بسیار نادر است و بر اساس یکی از مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، حدوداً در 6/0% از افرادی که کاشت ایمپلنت داشته اند رخ می دهد. به این معنا که، 8/1 میلیون نفر از مردم آمریکا ممکن است تا اندازه ای به تیتانیوم آلرژی داشته باشند. مطالعات دیگر حاکی از این هستند که واکنش های آلرژیک زیاد به تیتانیوم می توانند خیلی بیشتر باشند. وقتی این واکنش ها بروز می یابند، علائم آلرژی به تیتانیوم می توانند خفیف تا شدید باشند که شامل موارد زیر هستند:

  • شل شدن ایمپلنت ها (یا شکست فرایند کاشت ایمپلنت)
  • خارش یا کهیر
  • سوزش و تورم در بافت های نرم دهان
  • التهاب مزمن در بافت های لثه اطراف ایمپلنت
  • بروز مشکل در بهبود زخم
  • سندورم خستگی مزمن chronic fatigue syndrome
  • تورم یا التهاب آکنه مانند روی صورت
  • درد ماهیچه ها و مفاصل
  • مشکلات مربوط به اعصاب
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حساسیت به ایمپلنت های تیتانیومی

گرچه خطر حساسیت و آلرژی به تیتانیوم می تواند بسیار اندک باشد، اما این واکنش ها می توانند تأثیرات چشمگیری روی سلامت عمومی بدن داشته باشند- که مسئله بعدی را بوجود خواهد آورد: چگونه می توان متوجه شد آیا فردی به تیتانیوم آلرژی دارد یا خیر؟

حساسیت و آلرژی به ایمپلنت تیتانیومی

حساسیت و آلرژی به ایمپلنت تیتانیومی

 

تست حساسیت آلرژی به ایمپلنت

بسیاری از موارد آلرژی، با یک روش ساده به نام تست پچ پوست skin patch test قابل تشخیص هستند. در این تست، موادی که احتمال آلرژی زا بودن آنها بالا است روی قسمت های بسیار کوچکی از پوست، معمولاً روی پشت، اعمال می شوند. سپس این قسمت ها با بانداژهای ضد آب پوشانده می شوند و برای مدتی به حال خود رها می شوند. پس از گذشت مدتی، همان قسمت های پوست، برای علائم حساسیت که حاکی از واکنش های آلرژیک پوست هستند، مورد بررسی قرار می گیرند. گرچه تست های پچ پوست برای برخی از انواع آلرژی ها مفید هستند، اما برای دیگر آلرژی ها، از جمله آلرژی به تیتانیوم چندان صحت ندارند. برای انجام تست آلرژی تیتانیوم، به تست دیگری به نام ملیسا MELISA نیاز است که مخفف Memory Lymphocyte Immunostimulation Assay می باشد. در این تست از یک نمونه بسیار اندک از خون فرد استفاده می شود تا حساسیت به تیتانیوم مورد بررسی قرار گیرد. طی این سنجش، گلبول های سفید خون از بقیه خون جدا می شوند، سپس در معرض تیتانیوم قرار می گیرند. طی چند روز، نمونه خون برای علائم واکنش های آلرژیک مورد بررسی قرار می گیرند. نسبت به تست های سنتی آلرژی پچ پوست، تست ملیسا قادر است نتایج صحیح تری ارائه نماید، مخصوصاً در مواردی که فلز با استخوان یا بافت نرم در تماس خواهد بود. در واقع، علاوه بر استفاده از آن در دندانپزشکی، از آن برای آزمایش آلرژی به فلزات قبل از جراحی تعویض مفصل نیز استفاده می شود، و در دیگر صنایع که آلرژی به فلزات مورد توجه است، کاربرد دارد. در جدول زیر مشاهده می کنید کدام فلزات را می توان با استفاده از تست ملیسا بررسی نمود.

حساسیت و آلرژی به ایمپلنت تیتانیومی

حساسیت و آلرژی به ایمپلنت تیتانیومی

تست ملیسا چقدر صحیح است؟

درستی تست ملیسا خیلی بیشتر از تست های پچ پوست است، زیرا ملیسا به جای نشان دادن نتایج تماس فلز با سطح پوست، نشان می دهد وقتی فلز با خون و بافت های داخلی بدن تماس پیدا می کند، چه واکنشی نشان می دهد. با این حال، هنوز هم مطالعاتی هستند که صحت تست و قابل اعتماد بودن آن را مورد بررسی قرار داده اند.

حساسیت و آلرژی به ایمپلنت تیتانیومی

حساسیت و آلرژی به ایمپلنت تیتانیومی

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیشگیری از شکست ایمپلنت دندانی با لیزر

در یکی از این مطالعات مشخص شد، 57% از بیمارانی که مدعی بودند به تیتانیوم حساسیت دارند، به دیگر فلزات، شامل نیکل نیز واکنش نشان دادند. این نتیجه نگران کننده است زیرا، حتی خالص ترین تیتانیوم هم رگه هایی از نیکل در خود دارد. به این معنا که اگر شما به نیکل آلرژی دارید، ممکن است به ایمپلنت های دندانی که در آنها از این فلز استفاده می شود نیز واکنش آلرژیک نشان دهید. آلرژی به نیکل بسیار شایع است؛ در واقع، پس از پیچک های سمی، آنها شایع ترین علل خارش های پوستی آلرژیک هستند.

ایمپلنت های دندانی زیرکونیا

ایمپلنت های دندانی زیرکونیا

ایمپلنت های دندانی زیرکونیا: جایگزینی برای تیتانیوم

اگر تست شما نشان دهنده حساسیت شما به تیتانیوم باشد چه باید کرد؟ آیا به این معناست که باید کاشت ایمپلنت را فراموش کنید و به فکر استفاده از بریج یا پروتزهای دندانی باشید؟ خیر. برای بیمارانی که جواب تست آلرژی آنها به تیتانیوم مثبت است، ایمپلنت های دندانی زیرکونیا می توانند راهکارهای خوبی باشند. زیرکونیا به جای تیتانیوم، در اصل از سرامیک ساخته شده است. در نتیجه، نیاز نیست نگران واکنش های آلرژیک باشید. چرا همیشه از ایمپلنت های زیرکونیا استفاده نمی شود؟ خب، تا حدودی به این علت که فاقد برخی ویژگی های ایمپلنت های ایمپلنت های تیتانیومی هستند، از جمله طراحی دو تکه آنها و ویژگی پیوند آن که کمک می کند ایمپلنت در جای خود ثابت باقی بماند. با این حال، ایمپلنت های زیرکونیا نیز نقاط ضعف و قوت خود را دارند، اما برای بیمارانی که به تیتانیوم حساسیت دارند، اما می خواهند از مزایای ایمپلنت ها بهره مند شوند، می توانند گزینه های مناسبی باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه ایمپلنت زیرکونیا و ایمپلنت تیتانیومی
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code