علت تیره شدن رنگ لثه ها

لثه ها بافت های محکمی هستند که دندان ها را در بر گرفته اند و آنها را محکم در جای خود نگه داشته اند. رنگ آنها می تواند از قرمز یا صورتی گرفته تا قهوه ای یا سیاه باشد. رنگ لثه ها در افراد مختلف متفاوت است. سیاه شدن لثه ها و دیگر تغییرات در رنگ لثه ها می تواند با مصرف داروها، شرایط پزشکی، کشیدن سیگار، یا دیگر عوامل مربوط به سبک زندگی اتفاق بیفتد.

سلامت دهانی خوب برای سلامت عمومی ضروری است. تغییرات در رنگ لثه ها می تواند حاکی از بروز یک مشکل در سلامت باشد، بنابراین فرد باید با پزشک صحبت کند تا علت آن را مشخص نماید.

علل سیاه شدن رنگ لثه ها

یک دسته شرایط هستند که می توانند موجب سیاه شدن لثه ها شوند، از جمله:

ملانین Melanin

بدن به طور طبیعی ملانین تولید می کند، ماده ای که به پوست، موها، و چشم ها رنگ می دهد. هر چپه ملانین موجود در بدن فرد بیشتر باشد، پوست، موها، و چشم های او نیز تیره تر خواهند بود. قهوه ای تیره یا سیاه بودن لثه ها می تواند به علت وجود ملانین بیشتر در بدن فرد باشد. اگر لثه های فرد همیشه تیره بوده اند، جای هیچگونه نگرانی نیست.

با این حال، در صورتی که رنگ لثه ها به مرور زمان و طی مدت کوتاهی تغییر کند، یا در صورتی که لکه های سیاه رنگ روی لثه ها بوجود بیایند، این احتمال وجود دارد که این تغییر رنگ به دلیل ملانین نباشد و حاکی از بروز مشکلاتی مانند بیماری ها باشد.

کشیدن سیگار

کشیدن سیگار می تواند موجب تغییر رنگ لثه ها شود. این مشکل عموماً تحت عنوان ملانوز (سیاهی غیر طبیعی پوست یا سرطان سیاه) افراد سیگاری شناخته می شود. سلول های خاصی در بدن به نام ملانوسیت ها هستند که ملانین تولید می کنند. نیکوتین موجود در تنباکو می تواند باعث شود ملانوسیت ها بیشتر از همیشه ملانین تولید کنند.

ممکن است لثه ها قهوه ای یا سیاه شوند. تغییر در رنگ لثه ها می تواند به شکل لکه ای ظاهر شود یا همه لثه ها را درگیر سازد. داخل گونه ها و لب ها نیز ممکن است درگیر شوند. تحقیقات نشان داده اند بین ترک سیگار و کاهش تیرگی رنگ لثه ها ارتباط مستقیم وجود دارد. بنابراین، لکه های تیره رنگی که با کشیدن سیگار روی لثه ها بوجود آمده اند، با ترک سیگار می توانند از بین بروند.

داروها

مینوسایکلین برای درمان آکنه و برخی عفونت ها مانند کلامیدیا (نوعی بیماری مقاربتی مانند سوزاک) استفاده می شود. یکی از عوارض جانبی غیر معمول مینوسایکلین تولید رنگدانه یا تغییر رنگ است، که گاهی اوقات می تواند در دهان اتفاق بیفتد. فرد باید راجع به تغییر رنگ لثه های خود در نتیجه مصرف دارو با پزشک خود صحبت کند تا داروی دیگری برای وی تجویز شود.

 تیره شدن رنگ لثه

تیره شدن رنگ لثه

آمالگام تتو Amalgam tattoo

آمالگام تتو یک ضایعه مربوط به رنگدانه ها در مخاط دهان است که می تواند هر جایی داخل دهان بوجود بیاید، اما معمولاً در کنار یک پر شدگی اتفاق می افتد و شبیه لکه های سیاه، خاکستری، یا آبی رنگ داخل دهان ظاهر می شود. آمالگام ترکیبی از فلز موجود در پر شدگی دندان و و روکش آن است. اگر ذرات این ماده کنده شوند، می توانند زیر پوست لثه قابل مشاهده باشند. معمولاً برای آمالگام تتو درمانی انجام نمی شود، زیرا هیچ خطری برای سلامت ندارند.

 تیره شدن رنگ لثه

تیره شدن رنگ لثه

ژنژیویت حاد

ژنژیویت حاد زخمی نکروز دهنده Acute necrotizing ulcerative gingivitisنوعی عفونت لثه است که تحت عنوان دهان خندقی و بیماری ونسان نیز شناخته می شود. این بیماری موجب بروز تب، در لثه ها، و بوی بد دهان می شود. اگر عفونت باعث شود یک لایه بافت مرده روی لثه ها تشکیل شود، می تواند موجب سیاه یا خاکستری شدن لثه ها نیز شود. دهان خندقی نتیجه رشد سریع باکتری ها داخل دهان ، و معمولاً نتیجه ژنژیویت یا بیماری لثه، است. باکتری ها می توانند در نتیجه بهداشت بد دهان، استرس، کم خوابی، یا رژیم غذایی ناسالم افزایش پیدا کنند.

علائم اولیه دهان خندقی عبارتند از خونریزی لثه ها، بوی بد دهان، افزایش بزاق دهان، و احساس بیماری. روی لثه ها و لبه های دندان ها نیز ممکن است زخم ایجاد شود. درمان ساده است. دندانپزشک دهان را پاکسازی و آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. شستشوی دهان با دهانشویه های دارویی و تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها به پیشگیری از بروز مکرر عفونت ها کمک خواهد کرد.

 تیره شدن رنگ لثه

تیره شدن رنگ لثه

بیماری آدیسون

بیماری آدیسون Addison’s diseaseغدد آدرنال را تحت تأثیر قرار می دهد، که هورمون های متعددی تولید می کنند. اختلال موجب توقف تولید هورمون های کافی می شود. علائم اولیه عبارتند از:

علائم اولیه عبارتند از:

·خستگی

·احساس خستگی بیشتر از معمول

·کاهش وزش نا خواسته

·کاهش اشتها

·ضعف ماهیچه ها

با پیشرفت بیماری آدیسون، فرد ممکن است تیرگی لثه ها و لب ها را نیز تجربه کند. این بیماری، علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن لب ها و لثه ها می تواند موجب بروز لکه های تیره تر روی پوست دیگر قسمت های بدن شود. شایع ترین محل هایی که لکه های تیره ایجاد می شوند زانوها، آرنج ها، خطوط کف دست، و اطراف اسکارها هستند.

در اکثر موارد، بیماری آدیسون در نتیجه بروز مشکلات برای سیستم ایمنی بدن بوجود می آید. این باعث می شود بدن غدد آدرنال را مورد حمله قرار دهد و به آنها آسیب برساند. در صورتی که بیماری آدیسون درمان نشود، می تواند موجب بروز مشکلات شدیدی شود. اگر سطح هورمون ها کاهش زیادی داشته باشد، می تواند منجر به بحران آدرنال شود.

علائم بحران آدرنال عبارتند از کم آبی شدید بدن، تنفس سریع و سطحی، خواب آلودگی، و رنگ پریدگی پوست. بحران آدرنال نوعی شرایط اورژانسی پزشکی محسوب می شود.

 تیره شدن رنگ لثه

تیره شدن رنگ لثه

سندروم پوتز جگرز

سندرم پوتز جگرز Peutz-Jeghers syndrome نوعی شرایط ژنتیکی است که می تواند موجب بالا رفتن خطر تشکیل پولیپ یا سرطان شود. یکی از علائم اولیه آن ظاهر شدن لکه های پوستی به رنگ آبی تیره یا قهوه ای تیره است. این لکه ها می توانند داخل دهان و نیز روی پوست انگشتان پا و دست ایجاد شوند.

لکه های پوتز جگرز عموماً در کودکان ظاهر می شوند و با افزایش سن ناپدید می شوند. علامت کلیدی دیگر خونریزی یا انسداد روده است، که معمولاً آن نیز در کودکی مشاهده می شود.

درمان های تیرگی رنگ لثه ها

درمان تیرگی رنگ لثه ها به علت بروز آن بستگی دارد. شرایطی مانند عفونت لثه ها یا بیماری آدیسون معمولاً نیاز به درمان دارویی دارند. تغییر رنگ لثه ها در نتیجه کشیدن سیگار را نیز می توان معکوس کرد. با این حال، سفید کردن لثه ها می تواند باعث شود به لثه ها آسیب وارد شود و باید تنها توسط متخصص انجام شود.

0/5 (0 نظر)
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رژیم غذایی پس از کاشت ایمپلنت های دندانی
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code