آیا شنا کردن روی دندان های شما تأثیر می گذارد؟

ضد آفتاب؟ زده شد. نجات غریق در محوطه؟ تأیید شد. پروتکل های ایمنی شنا وجود دارند؟ تأیید شد. حفاظت از سلامت دندان؟ آری، اگر در این فصل آفتابی قصد دارید زمان زیادی را در آب های کلردار بگذرانید، به آن نیز نیاز خواهید داشت.

برای بسیاری از افراد، تابستان به معنای گذراندن ساعت های بی پایان برای استراحت کردن، ورزش کردن، و به سادگی تفریح ​​و خوش گذراندن داخل استخر است- مطمئناً با رعایت اقدامات بهداشتی و ایمنی لازم. اما آیا می دانستید که اقدامات ایمنی شنا باید شامل مراقبت از دندان های شما نیز باشند؟

آیا شنا کردن می تواند به دندان های شما آسیب وارد کند؟

شنا می تواند خطراتی را برای سلامت دندان های شما ایجاد کند، خواه شما یک شناگر مشتاق باشید، خواه یک ورزشکار متعهد یا یک شناگر تفریحی. از قرار گرفتن در معرض آب استخر با مواد معدنی و شیمیایی نامناسب گرفته تا آسیب های احتمالی دهان حین انجام ورزش های آبی، در اینجا چند نکته وجود دارند که وقتی نوبت به شنا و دندان ها به میان می آید باید آنها را به خاطر داشته باشید.

فقط در استخرهایی شنا کنید که به درستی از آنها نگهداری می شود.

چندین مطالعه نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض آبی که بیش از حد حاوی کلر است چگونه می تواند به دندان های شما آسیب وارد کند. کلر بیش از حد و ترکیب نامناسب ضد عفونی کننده های شیمیایی می تواند باعث شود آب استخر بسیار اسیدی شود. آب های اسیدی هنگامی که مکرراً با دندان های شما تماس دارند، مینای دندان های شما را از بین می برند، باعث ضعیف شدن ساختار دندان و تغییر رنگ آنها می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اصول مراقبت از دهان و دندان برای افراد مسن

برخی از مشکلات دندانی که می تواند در اثر شنا کردن مکرر در استخرهای کلردار ایجاد یا تشدید شوند، عبارتند از:

  • لکه های دندانی
  • درد دندان
  • تشکیل جرم و رسوب
  • خوردگی دندان ها
  • حساسیت دندان ها

این تاثیرات منفی بیشتر در شناگران اهل مسابقه مشاهده می شوند که لازم است در طول هفته چندین ساعت را داخل آب بمانند. اما شناگران تفریحی فعال نیز باید توجه داشته باشند زیرا فقط 27 روز قرار گرفتن در معرض کلر و مواد دیگر طول می کشد تا اثرات خود را نشان دهند. علاوه بر این، هنگامی که فرسایش به مواد معدنی سالم مینای دندان های شما برسد، آسیب می تواند برگشت ناپذیر شود.

برای اجتناب از آسیب به دندان های خود، فقط در استخرهایی شنا کنید که استانداردهای مناسب تصفیه آب را رعایت می کنند که تعادل pH و سطح کلر مناسب در آب را تضمین می کنند. از استخرهای حاوی کلر بیش از حد اجتناب کنید (فرسایش سطوح اطراف استخر یکی از نشانه های بارز اسیدیته بودن بیش از حد آب است). اگر در خانه استخر شخصی دارید، از یک متخصص در زمینه نگهداری، کاربرد و نظارت صحیح روی ضدعفونی کننده های شیمیایی کمک بگیرید.

تأثیر شنا کردن روی دندان

تأثیر شنا کردن روی دندان

از ابزارهای دندانی خود محافظت کنید.

نگهدارنده ها (ریتینرها) و سایر ابزارهای دندانپزشکی ممکن است در حین شنا کردن و انجام فعالیت های آبی شل شوند. علاوه بر این، برخی از ابزارهای دندانپزشکی از پلاستیک و مواد دیگری تشکیل شده اند که هنگام قرار کرفتن در معرض آب ترکیب شده با مواد شیمیایی می توانند آسیب ببینند. اگر اینطور است، گزینه ایمن این است که قبل از تماس با آب آنها را از دهان خارج کنید و آنها را درون یک ظرف تمیز نگهداری کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ورزش کردن پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندانی

در همین حال، برای ماندن دست دندان های کامل و پروتزهای پارسیل در جای خود، در صورتی که به خوبی تهیه و نصب شده باشند، حتی اگر آنها را در حین شنا می پوشید، می توانید به آنها تکیه کنید. برای محافظت مضاعف و اطمینان، قبل از شنا می توانید چسب دندان اضافه کنید.

هشیار باشید و در برابر حوادث احتیاط کنید.

در کنار استخر به آرامی راه بروید زیرا کاشی ها و سطوح مرطوب کف می تواند باعث لغزش و افتادن شوند که منجر به آسیب به دهان و دندان ها می شوند. به بچه ها فنون شنا و شیرجه ای را آموزش دهید که به آنها کمک می کنند از برخورد با کاشی های سخت یا کف استخر جلوگیری کنند. در همین حال، اگر قصد دارید در ورزش های آبی پر برخورد و فعالیت هایی مانند والیبال ساحلی یا آبی یا واترپلو شرکت کنید، از لب ها و دندان های خود محافظت کنید و در صورت لزوم از محافظ دهان استفاده کنید.

قبل از شیرجه عمیق به دندانپزشک مراجعه کنید.

هنگامی که دندان ها تحت فشار زیاد قرار می گیرند (مانند غواصی در زیر آب)، ممکن است درد دندان رخ دهد. به این بیماری بارودنتالژی barodontalgia گفته می شود که مشخصه ویژه آن درد حاد در دندان ها و سینوس ها به دلیل تغییر در فشار محیط است.

با این حال، این درد همچنین می تواند ناشی از وجود شرایط دندانی مانند عفونت، پوسیدگی، کیست های دندانی، ترمیم های آسیب دیده یا پر شدگی های دندانی خراب باشد یا با آنها افزایش یابد. چه قصد غواصی عمیق داشته باشید یا نه، بهتر است سلامت دهان و دندان های خود را توسط متخصصان دندانپزشکی بررسی کنید تا بتوانید در حین لذت بردن از فصل از درد دندان و موقعیت های اورژانسی دندانپزشکی اجتناب کنید.

تأثیر شنا کردن روی دندان

تأثیر شنا کردن روی دندان

برای چکاپ تابستانی دندانپزشکی خود برنامه ریزی کنید.

بسته به عادات بهداشت دهان و دندان و روتین شنا کردن خود، دندانپزشک شما برای محافظت بیشتر از دندان های شما در برابر قرار گرفتن در معرض آب کلر دار ممکن است اقدامات بیشتری را تجویز کند، مانند:

  • تمیز کردن بین دندان ها
  • یک رژیم دندانی جدید مانند استفاده از خمیر دندان، دهانشویه، وارنیش یا ژل فلورایده تجویزی
  • برنامه ریزی فردی مسواک زدن قبل و بعد از شنا
  • استفاده از مسواک برقی
  • جویدن آدامس حاوی زایلیتول
  • معاینات بالینی بیشتر
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خطر دندان قروچه یا براکسیسم برای دندان و ایمپلنت

هر دهان و هر بیمار منحصر به فرد است. به همین دلیل مهم است که معاینات منظم دندانپزشکی را انجام دهید تا دندانپزشک بتواند تمام عوامل خاصی که در تابستان امسال می توانند روی سلامت دهان و دندان های شما تأثیر بگذارند را در نظر بگیرد- از سوابق پزشکی و دندانی گرفته، تا وضعیت فعلی دندان ها، رژیم غذایی و سبک زندگی شما، تا به تعداد دفعاتی که در یک دوره معین شنا می کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code