ارتباط خواب و سلامت دهان و دندان ها

در حال حاضر واقعیت این است که زندگی می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارند: حرفه، مراقبت از خانواده، رسیدگی به سایر نیازهای مهم و البته پرداختن به رسانه های اجتماعی. در میان این مرکز همیشه فعال رویدادها، از دست دادن تمرکز از روی چیزی که بسیار مهم است بسیار آسان است. مانند خواب!

همه ما می دانیم که خواب برای بدن ما بسیار مهم است. گرچه خواب خوب شبانه برای حفظ یک زندگی متعادل ضروری است، می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد، قدرت مغز را تقویت کند، هورمون ها را متعادل کند، و به بدن کمک می کند تا سلامت و سطح بهینه انرژی ذهنی و جسمی خود را حفظ کند، با این حال، تعداد اندکی از افراد از این موضوع اطلاع دارند که ثابت شده است که خواب کافی یک عامل تاثیرگذار در حفظ سلامت لبخند است، کم خوابی می تواند خطر ابتلا به بیماری های دهان و دندان را افزایش دهد، و سلامت دهان و دندان می تواند نقش مهمی در کیفیت خواب ایفا کند.

در نتیجه خواب و سلامت دهان و دندان ها ارتباط دو طرفه و تنگاتنگی با یکدیگر دارند و به نوعی لازم و ملزوم یکدیگر هستند. در این مقاله به این موضوع می پردازیم.

ارتباط خواب و سلامت دهان و دندان

ارتباط خواب و سلامت دهان و دندان

مشکلات دندانی که می توانند مشکلات خواب را بدتر کنند

دندان درد و التهاب

کاملاً واضح است که داشتن دندان درد یا درد در جای دیگری از دهان، بدترین دشمن یک خواب خوب شبانه است، اما از آنجا که این وضعیت حاد است، اکثر افراد در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه می کنند. نگران کننده ترین مشکلات سلامت دهان و دندان که می توانند خواب شما را تحت تأثیر قرار دهند، مشکلات مزمن هستند.

بیماری لثه التهابی است که بافت های اطراف دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد. در برخی موارد، این بیماری می تواند منجر به بروز درد یا ناراحتی شود. این شرایط اگر درمان نشود، می تواند باعث جابجا شدن و یا از دست رفتن دندان ها، و تغییر در شرایط دندان ها و بایت شود. در نتیجه، ممکن است لازم باشد عضلات جونده و مفاصل به کار سخت تری نیاز داشته باشند، که منجر به بروز سردرد می شود که می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد.

پوسیدگی دندان، بیماری لثه و هر بیماری دهانی دیگری که منجر به التهاب و درد احتمالی شود، به درمان دندانپزشکی نیاز دارد تا از بروز پیامدهای شدیدتر برای سلامت دهان و سلامت عمومی پیشگیری شود.

آپنه خواب

این وضعیت باعث ایجاد وقفه های مکرر در تنفس و کاهش سطح اکسیژن می شود. این شرایط معمولاً با خر و پف بلند و خستگی در طول روز، به دلیل قطع خواب همراه است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کانتورینگ یا تغییر شکل دندان ها با تراش آنها

انسداد راه هوایی یکی از علل شایع آپنه انسدادی خواب است. یکی از عوامل این انسداد، کمبود فضا برای زبان است، زمانی که مشکلات بایت وجود دارد. ارتودنتیست اغلب با وسیع کردن فک ها و اصلاح دندان ها می تواند وضعیت را بهبود بخشد، بنابراین زبان فضای کافی پیدا می کند، که باعث بهبود تنفس و خواب می شود.

دندان قروچه

عمل ساییدن یا فشردن دندان ها روی یکدیگر، دندان قروچه نامیده می شود، که معمولاً یک عمل غیر ارادی و ناآگاهانه است که در طول شب اتفاق می افتد. فشردن به این معنی است که فک ها به شدت در مقابل یکدیگر قفل می مانند. ساییدن عبارت است از حرکت فک پایین از یک سمت به سمت دیگر حین فشردن دندان ها روی یکدیگر.

دندان قروچه فشار زیادی را به دندان ها و فک ها وارد می کند. بنابراین، می تواند منجر به آسیب به دندان ها و پرشدگی ها، حساسیت دندانی، به جا ماندن آثار گزیدگی روی گونه ها و زبان، درد در عضلات فک، درد در مفصل فکی گیجگاهی، سردرد و گوش درد شود. این علائم به راحتی می توانند خواب خوب شبانه را مختل کنند.

این یک بیماری شایع است و از هر هشت نفر یک نفر به آن مبتلا می شود. منشاء آن مشخص نیست؛ استرس، ژنتیک و یک بایت مشکل دار، شانس ابتلا به دندان قروچه را افزایش می دهند.

در اکثر موارد، به منظور درمان دندان قروچه، متخصص ارتودنسی بایت را برای توزیع بهتر نیروها اصلاح می کند و یک محافظ دندان سفارشی برای محافظت از دندان ها می سازد. درمان معمولاً شامل مدیریت استرس نیز می شود.

ارتباط خواب و سلامت دهان و دندان

ارتباط خواب و سلامت دهان و دندان

بی خوابی چگونه می تواند برای سلامت دهان مضر باشد؟

ما مدام می شنویم که افراد موفق چگونه با کمترین میزان خواب روزانه، زندگی خود را پشت سر می گذارند، و مدام تشویق می شویم که برنامه های خواب ضعیف روزانه خود را ادامه دهیم- زیرا مطمئناً ثابت می کند که ما انعطاف پذیر و مدبر هستیم، درست است؟ پاسخ منفی است.

تخمین زده می شود که از هر 3 فرد بزرگسال، 1 نفر به اندازه کافی نمی خوابد، بنابراین تعجبی ندارد که بسیاری از افراد با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. 8 ساعت خواب در هر شب، اغلب برای افراد بزرگسالان پرمشغله ای که شغل و خانواده دارند غیرممکن است. با این حال، داشتن این مقدار خواب برای سلامتی شما معجزه می کند.

کم خوابی که ما با خوشحالی آن را مانند یک نشان به خود می زنیم، بدن ما را فرسوده می کند؛ بخصوص دندان های ما را.

مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می دهند بی خوابی می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری و شرایط در بدن از جمله دهان را افزایش دهد. در طول خواب، بدن بزاق تولید می کند که به حفظ سلامت دندان ها و بافت های نرم کمک می کند. کمبود خواب مزمن باعث بروز استرس می شود و سیستم ایمنی و چندین عملکرد بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان درنیاوردن مادرزادی کودک

خطر پوسیدگی دندان در افرادی که کم خوابی دارند بیشتر است.

خستگی و خواب آلودگی ناشی از کم خوابی می تواند روی رفتار خوردن تأثیر بگذارد. پرخوری و انتخاب های غذایی ناسالم، اغلب شامل مصرف زیاد شیرینی ها و غذاهای فرآوری شده، می توانند با بی خوابی همراه باشند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند.

افزایش التهاب لثه و پریودنتیت با خواب ضعیف مرتبط است

پریودنتیت به ایجاد پاکت هایی بین لثه و دندان ها اشاره دارد که باعث می شود دندان های شما خیلی سست شوند و آزادانه حرکت کنند. این چیزی است که شما را شوکه می کند: این وضعیت با خواب ضعیف مرتبط است، هر چه خواب شما ضعیف تر باشد، خطر ابتلا به پریودنتیت بیشتر می شود.

اگر در مورد مکانیسمی که پریودنتیت از طریق آن با خواب ضعیف ارتباط پیدا می کند تعجب می کنید، ارتباط التهاب با خواب ضعیف پاسخ پرسش شما خواهد بود. علت این است که کمبود خواب باعث افزایش هورمون های التهابی و کاهش واکنش سیستم ایمنی بدن به التهاب و در نتیجه باعث افزایش سطح التهاب در لثه ها می شود که منجر به ژنژیویت و پریودنتیت می شود. این باعث می شود لثه ها ملتهب شوند و دچار خونریزی و حساسیت شوند و حتی جابجایی دندان ها را در پی داشته باشند.

خواب خوب به ترمیم بافت کمک می کند

همه ما اغلب این احساس را داریم که از خوابی بیدار شده ایم که خیلی خوب به نظر می رسد، به دلیل اینکه هنگام بیدار شدن احساس شادابی می کرده ایم! زمانی که خواب هستید، نسبت به زمانی که بیدار هستید، عمدتاً انرژی کمتری مصرف می کنید و از اعضای بدن خود (از جمله دندان های شما) کمتر استفاده می کنید. بنابراین خواب زمان لازم برای تجدید قوا را به بدن می دهد و با همین مکانیسم سلامت دهان و دندان های شما را بهبود می بخشد.

خواب، اضطراب و براکسیسم

هنگامی که فردی به صورت مزمن دچار وضعیت کم خوابی می شود، بیشتر احتمال دارد که از افسردگی یا اختلالات اضطرابی و همچنین براکسیسم (دندان قروچه هنگام در طول خواب) رنج ببرد. براکسیسم ارتباط نزدیکی با بد خوابی دارد، علاوه بر این، باعث وخیم تر شدن آن می شود.

همچنین مشخص شده است که این امر خطر ابتلا به بیماری لثه را نیز افزایش می دهد و واکنش های طبیعی سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد، زیرا بدن استراحت لازم برای بازسازی بافت ها و اصلاح برخی نقص های خاص سیستم ایمنی را دریافت نمی کند، اتفاقاتی که مشاهده می شد در هنگام خواب رخ می دهند.

ارتباط خواب و سلامت دهان و دندان

ارتباط خواب و سلامت دهان و دندان

یک استراحت خوب شبانه و سلامت دندان

در حال حاضر، اهمیت کیفیت خواب مورد تأکید قرار گرفته است، در حالی که همه ما با مخازن خواب خالی کار می کنیم.

مهم است توجه داشته باشید، آنچه مهم است فقط مدت زمان خواب نیست، بلکه کیفیت خواب شما نیز هست. برای داشتن محافظت عالی از دندان ها و لثه ها، به حدود ۷ تا ۸ ساعت خواب آرام در طول روز نیاز دارید.

با این حال، این همه چیز نیست. حفظ مجموعه درخشانی از دندان ها مستلزم این است که هر روز دندان های خود را به درستی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، و اگر در حال حاضر مشکلات عمیقی در سلامت دهان و دندان خود دارید، ممکن است لازم باشد برای یکی از درمان های دندانپزشکی زیبایی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه بر ترس از دندانپزشکی فائق بیاییم؟

این مسائل می توانند طیف وسیعی از مشکلات، از جمله لق شدن دندان، دندان درد، خونریزی لثه و مسائل دیگر باشند. دندانپزشک شما در موقعیت مناسبی قرار دارد تا به شما اطلاع دهد که مشکل چه هستند، چگونه می توان آنها را حل کرد و برنامه های درمانی مناسب بر اساس نیازهای شما کدامند، و اقدام به انجام آنها خواهد کرد.

فعال بودن در مورد سلامت دهان و دندان ها به این معنی است که همه چیزهای مورد نیاز برای سلامت عالی دندان ها، شامل خواب خوب/ کافی، بهداشت خوب دهان و دندان و مراقبت از هر گونه مشکل دندانی طولانی مدت را به کار می گیرید تا عزت نفس خود را بهبود بخشید و هاله ای از انرژی مثبت به دور خود ایجاد کنید. آرامش در اطراف شما، تمام روز، هر روز.

اگر در خواب خود مشکل دارید، به خاطر سلامت عمومی و دهان خود، با پزشک و دندانپزشک خود صحبت کنید.

تحقیقات نشان می دهند خواب خوب و کافی، نه تنها شانس ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد، بلکه خطر ابتلا به دیابت، سکته مغزی، چاقی و فشار خون بالا را نیز کاهش می دهد. بیماری لثه باعث جابجایی دندان ها، لق شدن دندان ها، خونریزی لثه و ایجاد پاکت هایی بین لثه ها و دندان ها می شود که در آنها عفونت انباشته می شود. اگر این عفونت بدون درمان رها شود پیشرفت می کند، در نهایت به استخوان و الیاف های همبند حمله می کند و منجر به از دست دادن دندان و استخوان های پیرامون آنها می شود. اگر از ما بپرسید که آیا ارزش دارد که با خواب کافی از بیماری لثه جلوگیری کنیم به شما می گوییم با 7 تا 8 ساعت خواب شبانه، محافظت از بدن و دندان های خود را هدف قرار دهید.

داشتن یک خواب خوب شبانه برای آماده سازی در همه چیز کافی است- سعی کنید یک برنامه روتین ایجاد کنید و هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید. قبل از خواب همه وسایل دارای نور آبی، از جمله تبلت، تلفن هوشمند و تلویزیون را خاموش کنید. نور آبی این دستگاه ها می تواند به بدن شما هشدار دهد که بیدار بماند. همچنین حدود دو ساعت قبل از خواب می توانید از خوردن اجتناب کنید تا سوخت و ساز بدن خود را برای بیدار ماندن تأمین نکنید.

شاید بپرسید خواب خوب شبانه چیست؟ تحقیقات نشان داده اند که خواب کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 9 ساعت در شب سالم نیست. با این حال، بدن شما به شما خواهد گفت که چقدر به خواب نیاز دارید. همه افراد متفاوت هستند و افراد مسن نسبت به افراد بزرگسال جوان به خواب کمتری نیاز دارند. کیفیت خواب نیز مهم است، زیرا خواب منقطع ایده آل نیست.

کلینیک های خواب از جمله کلینیک هایی هستند که می توانند در یافتن منشاء مشکلات خواب به شما کمک کنند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code