کاشت ایمپلنت فوری پس از کشیدن دندان

کاشت فوری یا با فاصله ایمپلنت پس از کشیدن دندان

یکی از موانعی که پیش روی بیمارانی قرار دارد که قصد کاشت ایمپلنت دندانی دارند مدت زمان لازم برای اتمام درمان است. به طور سنتی، این فرایند طی دو مرحله جراحی انجام می شود و برای بهبود بافت، پس از کشیدن دندان باید هشت ماه صبر کرد تا بتوان پس از آن یک ایمپلنت دندانی جدید دریافت کرد. با این حال، با وجود پیشرفت هایی که در شکل سطوح ایمپلنت ها و نیز تکنیک های انجام این فرایند صورت گرفته است این امکان وجود دارد که درست پس از کشیدن دندان، ایمپلنت دندانی درون حفره آن قرار بگیرد و میزان موفقیت آن به اندازه کاشت با فاصله زمانی پس از کشیدن دندان باشد.

اینکه دقیقاً چند مرحله نیاز خواهد بود به وضعیت فرد بستگی خواهد داشت. اول اینکه، در صورتی که دندان هایی درون دهان وجود داشته باشند که به شدت پوسیده یا آسیب دیده باشند، پیش از کاشت ایمپلنت باید کشیده شوند. با این حال، کشیدن دندان تا اندازه ای که شما تصور می کنید فرایند چندان دشواری نیست: در واقع، این فرایند عموماً تحت بی حسی موضعی انجام می شود، و معمولاً با دستکاری آرام دندان انجام می شود تا اینکه دندان لق شود و بیرون بیاید.

کاشت فوری ایمپلنت پس از کشیدن دندان

کاشت فوری ایمپلنت پس از کشیدن دندان

زمانی که فرایند کشیدن دندان پیش از کاشت ایمپلنت انجام می شود، هدف خارج کردن دندان از درون حفره استخوانی یا بافت های لثه پیرامون آن با کمترین درد ممکن است. اگر این کار با موفقیت انجام شود، اغلب این امکان وجود دارد ایمپلنت- یک پست پیچ مانند کوچک به اندازه ریشه دندان-  فوراً پس از کشیدن دندان درون حفره آن قرار بگیرد. قرار گرفتن فوری ایمپلنت می تواند به چند دلیل مطلوب باشد: کل طول درمان کمتر خواهد بود و بیمار زودتر شاهد نتیجه آن خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه ایمپلنت و بریج دندان

ایمپلنتی که به تازگی درون استخوان فک قرار داده شده است، باید تا چند هفته هیچ درمانی روی آن انجام نشود. این دوره انتظار به ایمپلنت اجازه می دهد با استخوان فک جوش بخورد. با این حال، در برخی موارد این امکان وجود دارد که فرد فوراً وارد مرحله بعد شود: دریافت یک روکش دائم (دندان جایگزین) همان روزی که دندان کشیده شده است و ایمپلنت کاشته شده است.

البته هر حفره دندانی گزینه ای مناسب برای کاشت فوری ایمپلنت است تا زمانی که استخوان کافی اطراف و زیر ریشه دندان وجود داشته باشد، تا اجازه دهد بهترین ترمیم صورت گیرد. گرفتن تصویر سه بعدی پیش از جراحی برای بررسی آناتومی فک بیمار کمک کننده خواهد بود.

آیا باید به فکر جایگزینی فوری برای دندان کشیده شده باشید؟

قرار دادن جایگزینی فوری برای یک دندان چندین مزیت دارد: نیاز نخواهد بود برای پوشاندن فاصله بین دندان ها، از دندان مصنوعی استفاده کنید. برای تکمیل درمان نیاز خواهد بود تنها یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید. با این حال، روکش موقتی که در ابتدا روی ایمپلنت قرار می گیرد دائم نخواهد بود- اندازه آن اندکی کوچکتر از اندازه ای است که باید باشد، بنابراین هنگام بستن بایت، با دیگر دندان ها برخورد نخواهد کرد و خطر آسیب به ایمپلنت در طول دوره ایجاد اتصال بین ایمپلنت و استخوان به حداقل میزان خود خواهد رسید. با این حال، باز هم باید از جویدن غذا روی این دندان جدید خودداری کنید، و احتمالاً نیاز خواهد بود یک روز دیگر برای قرار دادن روکش دائم روی ایمپلنت مراجعه نمایید. در نهایت، به سختی می توان بین روکش دائم ایمپلنت و دندان های طبیعی و سالم تفاوتی قائل شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت تمام فک

نقاط ضعف کاشت فوری ایمپلنت پس از کشیدن دندان

با وجود تمام نکاتی که ذکر شد، کاشت فوری ایمپلنت پس از کشیدن دندان نقاط ضعفی نیز دارد: وارد آوردن فشار زیاد به ایمپلنتی که هنوز به طور کامل با استخوان پیرامون خود جوش نخورده است می تواند موجب شکست فرایند کاشت ایمپلنت شود. خبر خوب اینکه، این اتفاق به ندرت رخ می دهد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که تحت شرایط مناسب، میزان موفقیت این فرایند، به اندازه فرایند قرار دادن با تأخیر روکش روی ایمپلنت است.

کاشت فوری ایمپلنت پس از کشیدن دندان

کاشت فوری ایمپلنت پس از کشیدن دندان

کدام روش درمان برای من بهتر است؟

متخصص کاشت ایمپلنت بر اساس وضعیت شما پیشنهادات خاصی برای شما خواهد داشت. به طور کلی، افرادی که بافت لثه یا استخوان آنها نازک تر (خواه در نتیجه عوامل ژنتیکی، یا ناشی از شرایط پزشکی) است، بهتر است به فکر یک روند چند مرحله ای باشند. این روش درمان برای افرادی که بافت لثه آنها از قبل دچار عدم تقارن است – خط لثه در امتداد خط لبخند فرد نا متوازن است- نیز ضروری است. بعلاوه، در افرادی که خوردن غذاهای نرم برای مدتی برای آنها دشوار است، یا نمی توانند به دستورالعمل های پس از جراحی عمل کنند نیز باید این روش درمان استفاده شود.

اما در صورتی که هیچ یک از این مشکلات وجود نداشته باشد، کاشت فوری ایمپلنت دندان درست پس از کشیدن دندان، گزینه ای موفقیت آمیز خواهد بود- مخصوصاً زمانی که کشیدن دندان با کمترین آسیب ممکن انجام شده باشد؛ اما معمولاً حفره دندان بزرگتر از قطر ایمپلنت دندانی است که قرار است کاشته شود و معمولاً نیاز است پیوند استخوان انجام شود تا این فضای اضافی پر شود. با این حال، زمانی که تصویر برداری های تشخیصی نشان دهند که امکان کاشت ایمپلنت با کمترین میزان تهاجمی بودن فرایند آن وجود دارد؛ و نیز زمانی که متخصص کاشت ایمپلنت شما برای حفظ بافت لثه و استخوان از تکنیک های خاصی استفاده کند. در مقاله بعد به بیان برخی از این تکنیک ها خواهیم پرداخت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  زمان مناسب برای کاشت ایمپلنت پس از کشیدن دندان

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code