شل شدن و افتادن ایمپلنت دندانی

متأسفانه ایمپلنت های دندان مانند دندان های طبیعی شیری و دائمی ندارند. با افتادن ایمپلنت هیچ جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت مگر آنکه مجدداً ایمپلنت دیگری در جای آن کاشته شود، بنابراین هرگز به ایمپلنت دندانی خود زبان نزنید تا شل شود. هر چند این اتفاق بسیار نادر است اما شل شدن ایمپلنت دندانی به هیچ عنوان تجربه خوبی نیست، خواه ایمپلنت از دهان خارج شده باشد، یا اینکه احساس کنید شل شده است. در این مقاله اطلاعاتی در این رابطه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مهم ترین علل شل شدن ایمپلنت های دندانی

شل شدن ایمپلنت دندانی می تواند به علت های مختلفی اتفاق بیفتد که مهمترین آنها عدم رعایت رژیم غذایی مناسب و نرم و نیز عدم رعایت دستورات دندانپزشک برای مراقبت از ایمپلنت است. در صورتی که متوجه شل شدن ایمپلنت خود شدید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

شل شدن روکش ایمپلنت

یکی از عللی که موجب شل شدن ایمپلنت دندان می شود شل شدن روکش آن است، کلاهک دندان مانندی که روی دندان طبیعی آسیب دیده و ترمیم شده یا ایمپلنت کاشته شده قرار می گیرد. این مشکل چندان جدی نیست اما مشکلی است که باید دندانپزشک آن را مورد بررسی قرار دهد. دندانپزشک مجبور خواهد بود یا آن را مجدداً با پیچ در جای خود محکم کند یا آن را با یک روکش دیگر تعویض کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بازسازی و پیوند استخوان لثه پیش از کاشت ایمپلنت فوری

تحلیل استخوان

یکی دیگر از علل شل شدن ایمپلنت می تواند تحلیل استخوان اطراف ریشه دندان باشد. این یکی از علائم شکست فرایند کاشت ایمپلنت دندان یا عدم موفقیت فرایند استئواینتگریشن osseointegration (جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک) است. احتمال شکست کاشت ایمپلنت بسیار پایین است، اما اگر قرار باشد این اتفاق بیافتد، ظرف یک سال اول اتفاق خواهد افتاد.

پری ایمپلنتیت

یکی دیگر از علل شل شدن ایمپلنت پری ایمپلنتیت Peri-implantitis است، شایع ترین شکل بیماری لثه که با استفاده از پروتز مصنوعی روی ایمپلنت همراه است. در صورتی که در مراحل اولیه بیماری لثه آن را مورد توجه قرار دهید، معمولاً رعایت بهداشت دهان و دندان و نیز مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند به حفظ ایمپلنت کمک کند. با این حال، در صورت پیشرفت بیماری ممکن است دندانپزشک مجبور باشد ایمپلنت را بردارد، منطقه عفونی را درمان کند و دندان مصنوعی را تعویض کند.

شل شدن و افتادن ایمپلنت دندانی

شل شدن و افتادن ایمپلنت دندانی

 

نحوه تشخیص شل شدن ایمپلنت های دندانی

شاید خوب باشد با علائم و نشانه های شل شدن ایمپلنت آشنا شوید تا بدانید چه زمانی به کمک دندانپزشک نیاز دارید. کاملاً واضح است، اگر ایمپلنت داخل استخوان فک تکان بخورد یا از آن خارج شود نیاز به کمک دندانپزشک خواهید داشت، اما علائم دیگری نیز هستند که می توانند به شما کمک کنند از جمله:

  • درد
  • تحلیل مشهود استخوان
  • خونریزی حین لمس ایمپلنت یا بافت لثه اطراف آن
  • تغییر رنگ بافت اطراف آن

به همین دلیل معاینات دندانپزشکی پس از کاشت ایمپلنت از اهمیت ویژه ای برخوردارند- در صورت مشاهده هر مشکلی می توانید با دندانپزشکتان راجع به آن صحبت کنید تا با یک معاینه ساده متوجه شود ایمپلنت شما چه مشکلاتی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهنمای انتخاب مواد روکش و اباتمنت برای ایمپلنت های تکی

علائم و نشانه های شل شدن روکش ایمپلنت

علائم و نشانه های شل شدن روکش ایمپلنت می توانند شباهت زیادی به شل شدن ایمپلنت داشته باشند. در هر صورت، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا علت این مشکل را مشخص نماید. تا آن زمان باید مانند یک ایمپلنت شل با آن برخورد کنید- با دندان مصنوعی و منطقه اطراف آن با ملایمت و به آرامی رفتار کنید.

درمان های ممکن برای شل شدن ایمپلنت

درست مانند علل شل شدن ایمپلنت، گزینه های درمانی برای ایمپلنت شل نیز متفاوت هستند. انتخاب نوع درمان به وضعیت شما و پیشنهاد جراح شما بستگی دارد.

پاکسازی اطراف ایمپلنت

در صورت شل شدن ایمپلنت، مؤثرترین درمان ممکن برداشتن روکش دندانی روی ایمپلنت و پاکسازی و بررسی منطقه عفونی است. به هیچ عنوان توصیه نمی شود صبر کنید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. جراح شما پس از برداشتن روکش و تمیز کردن منطقه اطراف ایمپلنت می تواند تصمیم بگیرد که آیا کل ایمپلنت نیاز به تعویض دارد، که در این صورت نیاز است جراحی دیگری انجام شود یا تنها اجزاء ایمپلنت به یکدیگر سفت شوند. با این حال، این درمان باید با آرامش روحی و روانی، دارو، و صحبت راجع به آنچه قرار است انجام شود همراه باشد.

شل شدن و افتادن ایمپلنت دندانی

شل شدن و افتادن ایمپلنت دندانی

 

خارج کردن ایمپلنت

تنها جراح لثه و متخصص کاشت ایمپلنت می تواند تصمیم بگیرد که آیا خارج کردن ایمپلنت بهترین گزینه است یا خیر، که این تصمیم می تواند به علت عفونت یا شکست پیوند و عدم جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک باشد. این فرایند شبیه نخستین جراحی است که برای کاشت ایمپلنت انجام می شود.

عوارض عدم درمان ایمپلنت شل شده

در صورتی که فکر می کنید ایمپلنت دندانی شما شل شده است، همین الان با جراح کاشت ایمپلنت خود تماس بگیرید زیرا عدم درمان ایمپلنت شل می تواند عوارض وحشتناکی داشته باشد یا حتی زندگی فرد را به خطر بیاندازد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت به عنوان تکیه گاه ارتودنسی

ممکن است اطراف ایمپلنت عفونت ایجاد شود و این عفونت به سراسر دهان و فک پخش شود یا حتی به گردن و مغز و دیگر بخش های بدن نیز برسد. این مشکل می تواند منجر به بروز عفونتی شود که خون را نیز تحت تأثیر قرار دهد و در نهایت می تواند نیاز به جراحی داشته باشد یا حتی آنژین لودویگ Ludwig’s Angina در پی داشته باشد، بیماری که می تواند موجب خفگی و مننژیت شود.

در صورتی که سیستم ایمنی فرد ضعیف تر باشد و ایمپلنت شل شده به حال خود رها شود، احتمال بروز این مشکلات در او افزایش خواهند یافت. این مشکل حداقل ممکن است موجب از دست رفتن یک یا چند دندان شود. اما در بدترین حالت خود می تواند موجب مرگ بیمار شود.

شل شدن و افتادن ایمپلنت دندانی

شل شدن و افتادن ایمپلنت دندانی

 

در صورت افتادن ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

تصور کنید ایمپلنت شما از دهانتان خارج شده است، اکنون چه باید کرد؟ اول اینکه نباید نگران و دستپاچه شوید، حتی اگر مطمئن نیستید چه باید بکنید. در اکثر مواقع این ایمپلنت نیست که از دهان خارج شده بلکه یکی از اجزاء آن، مانند پیچ ایمپلنت، اباتمنت، یا حتی روکش ایمپلنت است که از دهان خارج شده است. به هر حال، بهتر آن است که به جای نگرانی خونسردی خود را حفظ کنید و با جراح خود تماس بگیرید. تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه می کنید کارهای زیر را انجام دهید:

  • قطعه افتاده را نگه دارید.
  • از جویدن غذا با ایمپلنت پرهیز کنید.
  • دو تا سه مرتبه در طول روز دهان خود را با دهانشویه غیر الکلی شستشو دهید.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code