جراحی لیفت سینوس پیش از کاشت ایمپلنت

جراحی لیفت سینوس چیست؟

لیفت سینوس نوعی جراحی است که طی آن به حجم استخوان فک بالا در منطقه ی بالای دندان های مولر و پرمولر افزوده می شود. این جراحی گاهی اوقات تحت عنوان تقویت سینوس نامیده می شود که طی آن به فضای بین فک و سینوس های ماگزیلاری که در هر دو سمت بینی قرار دارند استخوان افزوده می شود. برای ایجاد فضا برای قرار گرفتن استخوان، غشاء سینوس باید رو به بالا جابجا یا “لیفت” شود. لیفت سینوس معمولاً توسط متخصص انجام می شود.

جراحی لیفت سینوس

جراحی لیفت سینوس

لیفت سینوس با چه اهدافی انجام می شود؟

لیفت سینوس زمانی انجام می شود که ارتفاع استخوان در فک بالا به اندازه ی کافی نیست، یا اینکه سینوس به فک خیلی نزدیک است و امکان قرار گرفتن ایمپلنت دندانی درون فک وجود ندارد. برای این کار دلایل مختلفی وجود دارد:

  • بسیاری از افرادی که در فک بالای خود دندان از دست داده اند- مخصوصاً دندان های عقب، یا دندان های مولر- برای قرار گرفتن ایمپلنت ها در فک خود استخوان کافی ندارند، که ممکن است به این علت باشد که بواسطه ی آناتومی جمجمه ی خود، در قسمت عقب فک بالای خود نسبت به فک پایین استخوان کمتری دارند.
  • ممکن است استخوان فک در نتیجه ی بیماری پریودنتال (لثه) تحلیل رفته باشد.
  • از دست رفتن دندان نیز می تواند موجب تحلیل استخوان شود. با از دست رفتن دندان ها، استخوان به تدریج تحلیل می رود (مجدداً به داخل استخوان جذب می شود). در صورتی که مدت زمان زیادی از افتادن دندان ها گذشته باشد، اغلب برای قرار دادن ایمپلنت ها استخوان کافی وجود ندارد.
  • ممکن است برای قرار گرفتن ایمپلنت سینوس های ماگزیلاری به فک بالا نزدیک باشند. شکل و اندازه ی این سینوس ها در افراد مختلف متفاوت است.
جراحی لیفت سینوس

جراحی لیفت سینوس

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن بخیه پس از جراحی لثه و دهان

طی 15 سال اخیر لیفت سینوس رواج بسیاری یافته است و افراد زیادی برای جایگزینی دندان های از دست رفته ی خود اقدام به کاشت ایمپلنت می کنند.

جراحی لیفت سینوس

جراحی لیفت سینوس

آمادگی پیش از جراحی لیفت سینوس

استخوانی که برای جراحی لیفت سینوس استفاده می شود ممکن است از بدن خود بیمار (استخوان همسان autogenous)، از جسد انسان (غیر همسان allogeneic)، یا اینکه از استخوان های گاو (پیوند خارجی xenograft) گرفته شده باشد.

در صورتی که استخوان خود شما در جراحی لیفت سینوس استفاده شود، این استخوان از دیگر منطقه های درون دهان یا دیگر اعضای بدن گرفته می شود. در برخی موارد، جراح استخوان را از لگن یا درشت نی (استخوان زیر زانو) بر می دارد.

پیش از جراحی لیفت سینوس دندانپزشک با استفاده از اشعه ی ایکس از دهان شما تصویر رادیوگرافی تهیه می کند تا بتواند آناتومی فک و سینوس های شما را بررسی کند. ممکن است علاوه بر رادیوگرافی به نوعی توموگرافی کامپیوتری (یا سی تی اسکن) خاص نیز نیاز داشته باشید. این نوع اسکن به دندانپزشک اجازه می دهد به درستی ارتفاع و عرض استخوان موجود را اندازه گیری کند و سلامت سینوس ها را ارزیابی کند. در صورتی که آلرژی فصلی داشته باشید، باید طوری برنامه ریزی کنید که در زمان انجام جراحی، این آلرژی فعال نباشد.

جراحی لیفت سینوس

جراحی لیفت سینوس

 

انجام جراحی لیفت سینوس

جراح بافت لثه را از قسمتی که قبلاً دندان های عقب قرار داشته اند برش می زند. این بافت برداشته می شود تا هیچ پوششی روی استخوان باقی نماند. حفره ی کوچک بیضی شکلی درون استخوان باز می شود. غشائی که مانند آستر سینوس در سمت دیگر این حفره قرار دارد، سینوس را از فک مجزا می کند. این غشاء به آرامی رو به بالا فشار داده می شود و از فک دور می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درد بعد از کاشت ایمپلنت دندانی

سپس گرانول های مواد پیوند استخوان درون فضایی قرار داده می شوند که سینوس قرار داشته است. مقدار استخوانی که استفاده می شود متفاوت است، اما معمولاً چند میلی متر استخوان به بالای فک افزوده می شود. به محض قرار گرفتن استخوان، بافت لثه با استفاده از چند بخیه بسته می شود. 4 تا 9 ماه بعد، پس از بهبود کامل محل جراحی، ایمپلنت ها کار گذاشته می شوند. این زمان اجازه می دهد مواد پیوند به طور کامل با استخوان پیوند بخورند و به تدریج استخوان محکم شود. این زمان به میزان استخوان مورد نیاز بستگی دارد.

خطرات جراحی لیفت سینوس

مهمترین خطر لیفت سینوس این است که ممکن است غشاء سینوس سوراخ یا پاره شود. در صورتی که طی این فرایند غشاء پاره شود، جراح می تواند قسمت پاره ی سینوس را بخیه بزند یا روی آن یک تکه بافت قرار دهد. در صورتی که این ترمیم موفقیت آمیز نباشد، جراح روند جراحی را متوقف می کند و به سوراخ زمان می دهد تا بهبود یابد.

دندانپزشک می تواند پس از ترمیم غشاء، لیفت سینوس را مجدداً انجام دهد. این روند معمولاً چند ماه طول می کشد. غشاء پس از بهبود ضخیم تر و قوی تر خواهد بود، به این معنا که تلاش مجدد برای لیفت سینوس به احتمال زیاد موفقیت آمیز خواهد بود. با این حال، عوامل دیگری نیز هستند که روی موفقیت این فرایند تأثیر می گذارند.

عفونت خطری است که تمام فرایندهای جراحی را تهدید می کند. با این حال، این اتفاق به ندرت پس از جراحی لیفت سینوس رخ می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بوی بد دهان و بیماری لثه

در برخی موارد نادر، استخوان موجود با مواد جدید پیوند نمی خورد و در اصطلاح آن را پس می زند و به بخش پیوندی خونرسانی نمی شود. در این صورت، هر ایمپلنتی که در این منطقه قرار داده شود با شکست مواجه خواهد شد زیرا هیچ استخوان زنده ای وجود ندارد تا به آن متصل شود. اگر این اتفاق بیافتد باید جراحی لیفت سینوس تکرار شود.

مشکلات پس از جراحی لیفت سینوس

پس از جراحی لیفت سینوس، اگر هر یک از مشکلات زیر بروز پیدا کرد با جراح خود تماس بگیرید.

  • هر گونه تورم یا دردی که به مرور زمان وخیم تر شود (زیرا به طور طبیعی، درد پس از یک یا دو روز کاهش خواهد یافت).
  • خونریزی که پس از یک یا دو روز متوقف نمی شود.
  • خونریزی به رنگ قرمز کم رنگ که ادامه دارد (خونریزی طبیعی پس از این فرایند به آهستگی جریان دارد و به رنگ قرمز تیره است و احتمالاً روی آن لخته وجود دارد).
  • پس از عطسه یا فین کردن فکر می کنید مواد پیوند جدا شده اند.
  • اگر تب دارید.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code